Hoe hard ga je op een trike?
|
Berichten: 121
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 105
246 x bedankt in 109 berichten
De afgelopen 2,5 maand heb ik nu mijn greenspeed gt20 en heb daar ondertussen krap 2000 km op gereden. De trike is uitgerust met e-assist, die bij mij eigenlijk continue in de laagste stand staat. Gemiddeld rij ik nu 18-20 km/u per ritje van zo'n 30 tot 65 km. Die snelheid is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid wind.
Omdat ik totaal geen vergelijk heb hier de vraag aan andere trikers: hoe ligt jullie gemiddelde snelheid, met of zonder assist?
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Berichten: 139
Topics: 3
Lid sinds: Jul 2020
Bedankt: 22
186 x bedankt in 90 berichten
20-May-2022, 07:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-May-2022, 07:29 PM door sjefke.)
Snelheid buiten de stad bij normaal fiets tempo afhankelijk van wind ed 18 a22 km/uur zonder ondersteuning
20 inch achterwiel voor 53 achter14
Als ik ondersteuning gebruik meestal bij slecht weer ,meestal stand 4 van de 9
Is de snelheid ongeveer gelijk, de meeste ondersteuning krijg ik bij langzaam trappen,ondersteuning valt meestal weg naar mate ik harder rijd/trap
Vanmiddag met een vriend die op een speedpedelec reed meegereden
Voor 53 achter13 ondersteuning op 9 snelheid +/- 35 , opgenomen motorvermogen niet opgelet
Sijsteem bafangachterwiel 350watt 36 volt
groet sjef
Berichten: 265
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 2249
702 x bedankt in 242 berichten
Puike afstand @Roelof, ik zit ... uh lig, in ongeveer dezelfde tijd op de helft.
Tijdens mijn eerste trike weken was mijn maximum snelheid 16.1, de laatste tijd klim ik voorzichtig naar 16.3.
Ik gebruik de ondersteuning zo weinig mogelijk, en op de laagste stand. Meest voor tunnels, viaducten en andere valse klimmetjes. Maar ook om bij een lange tocht toch nog wat comfortabel thuis te komen.
Een lange tocht is iets van 80km, op "slechte dagen" is 40km al steun-waardig.
Ter vergelijking: afgelopen winter was mijn gemiddelde snelheid op de 2W ligger 19km, en bij hogere temperaturen 21km. De 2W zette mij aan tot jakkeren, wat ik nu bewust probeer af te leren.
De afstand die ik toen geregeld fietste was +- 27km. Het geeft mij energie nu ik weer verder kan komen dan die uitgekauwde 27km-routes.
Het triken ervaar ik als fietsen in een 3D natuurfilm, het is fantastisch.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
21-May-2022, 09:02 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-May-2022, 09:02 AM door PietV*.)
(20-May-2022, 07:23 PM)sjefke schreef: Vanmiddag met een vriend die op een speedpedelec reed meegereden
Voor 53 achter13 ondersteuning op 9 snelheid +/- 35 , opgenomen motorvermogen niet opgelet
Systeem Bafangachterwiel 350 watt 36 volt Het vermogen van de elektrische ondersteuning is 100 Watt te veel voor een e bike. Dus wettelijk geen fiets met elektrische ondersteuning.
Je hebt keus tussen twee soorten voertuigen. Speedpedelec of gehandicaptenvoeruig.
Speedpedelec wordt lastig. Keuring voor kenteken etc.
Gehandicapten voertuig is de meest eenvoudige oplossing. Geen typekeuring en geen kenteken. Constructiesnelheid tot 45 km/h is dik in orde.
Je mag naar keuze de plaats op de weg uitzoeken. Voetgangersgebied, stoep, fietspad of rijbaan.
Alleen de verzekeringsplicht en een sticker plakken op de trike en de zaak is wettelijk in orde.
Succes.
Berichten: 121
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 105
246 x bedankt in 109 berichten
(21-May-2022, 07:38 AM)Lig-hen schreef: Puike afstand @Roelof, ik zit ... uh lig, in ongeveer dezelfde tijd op de helft.
Tijdens mijn eerste trike weken was mijn maximum snelheid 16.1, de laatste tijd klim ik voorzichtig naar 16.3.
Ik gebruik de ondersteuning zo weinig mogelijk, en op de laagste stand. Meest voor tunnels, viaducten en andere valse klimmetjes. Maar ook om bij een lange tocht toch nog wat comfortabel thuis te komen.
Een lange tocht is iets van 80km, op "slechte dagen" is 40km al steun-waardig.
Ter vergelijking: afgelopen winter was mijn gemiddelde snelheid op de 2W ligger 19km, en bij hogere temperaturen 21km. De 2W zette mij aan tot jakkeren, wat ik nu bewust probeer af te leren.
De afstand die ik toen geregeld fietste was +- 27km. Het geeft mij energie nu ik weer verder kan komen dan die uitgekauwde 27km-routes.
Het triken ervaar ik als fietsen in een 3D natuurfilm, het is fantastisch. Mijn trike is vooral voor de lol van het fietsen. Toen mijn jarenlange hartklachten vorig jaar na wat ingrepen min of meer opgelost waren (alleen nog medicijnen en een pacemaker) ben ik weer begonnen te fietsen op een e-bike. Dat ging goed, alleen hield het na 25 km op vanwege de bekende fietsersklachten. Dat vond ik te weinig om weer wat conditie op te bouwen. En dat werden net als bij jou aardig uitgekauwde rondjes. Dat wordt zowieso lastiger als je wat ouder wordt. De ondersteuning geeft mij vooral de mogelijkheid de actieradius te vergroten. De laatste weken probeer ik 1 keer per week een afstand van rond de 100 km te doen, dan zie je weer eens wat andere weggetjes. Jakkeren doe ik niet meer, vooral genieten. Maar als triker heb je weinig vergelijkingsmateriaal. Tenminste hier in N-Friesland.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Berichten: 139
Topics: 3
Lid sinds: Jul 2020
Bedankt: 22
186 x bedankt in 90 berichten
Net terug van een uurtje fietsen,snelheid tussen 18 en 22 km/uur
Even eea getest
Ondersteuning op stand 4valt weg boven de 18 km
Ik heb 9 ondersteuning standen
Mocht je er 5 hebben dan is mijn stand 3 ws jouw stand 2
Probeer niet op kracht maar op souplesse te rijden.
Gebruik de ondersteuning alleen als backup
groet sjef
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
(21-May-2022, 09:02 AM)PietV* schreef: Alleen de verzekeringsplicht en een sticker plakken op de trike en de zaak is wettelijk in orde.
Wat voor sticker?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 139
Topics: 3
Lid sinds: Jul 2020
Bedankt: 22
186 x bedankt in 90 berichten
Vroeger was er een verzekering plaatje tegenwoordig een verzekeringsticker
groet sjef
Berichten: 121
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 105
246 x bedankt in 109 berichten
Geïnspireerd door Sjefke zijn testritje, heb ik dat vanmorgen ook maar eens gedaan. 40 km, 20 tegen de wind (2bf) in en twintig met wind mee. En dan zonder ondersteuning. Noord-Friesland, dus ook windkracht 2 kan je zeker merken. Tegen de wind in 14 km/u, en voor de wind 18,5. Met een gemiddelde van 16,3 (@lighen, dat scheelt dus niet zoveel). Dit alles overdenkend, tijd zat op die rustige landweggetjes, kwam ik tot de conclusie dat die elektriek mij dus 4 a 5km per uur extra geeft. Mijn accu gaat op standje 1 (@sjefke, van de 5) ong. 140 km mee. Dat zijn dus ong. 30 electrische km. 30 km meer actieradius voor een volle accu.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Berichten: 265
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 2249
702 x bedankt in 242 berichten
22-May-2022, 05:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-May-2022, 05:21 PM door Lig-hen.)
@ Roelof Ha, mooi om te weten dat ik met mijn 16.3 niet heel erg uit de pas loop
Gezien jouw gezondheidssituatie moet het fantastisch zijn om te merken dat je steeds meer kunt. Fijn voor je.
Ik heb trouwens 3 standen ondersteuning. In standje 1 kan ik er 150km mee rijden.
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
Ik rij sinds kort weer met de Hase Kettwiesel (oud model, van 2004) van mijn echtgenote. Geen e-assist, Shimano Alfine 11-naaf en differentieel, 55mm BIG APPLES van Schwalbe. Snel is deze trike niet, maar kan toch mits wat inspanning 22 à 23 km/u aanhouden bij wind tegen, wind mee gaat vlotjes richting 26-27 km/u.
Berichten: 5.891
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2118
7487 x bedankt in 3684 berichten
(10-Jun-2022, 10:18 PM)quattrovelootje schreef: Ik rij sinds kort weer met de Hase Kettwiesel (oud model, van 2004) van mijn echtgenote. Geen e-assist, Shimano Alfine 11-naaf en differentieel, 55mm BIG APPLES van Schwalbe. Snel is deze trike niet, maar kan toch mits wat inspanning 22 à 23 km/u aanhouden bij wind tegen, wind mee gaat vlotjes richting 26-27 km/u.
Welkom op dit forum. Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
Afgelopen week ben ik een paar keer, voor het eerst met mijn nieuwe LTE Trike naar het werk gefietst.
Heen met tegenwind was de kruissnelheid 20km/u en terug, wind mee was de kruissnelheid 24-26km/u.
Ter vergelijking met de strada, diezelfde week, kruissnelheid: heen: 25km/u en 30km/u terugweg.
Met kruissnelheid bedoel ik het getal dat de km teller weergeeft als ik op de lange stukken eens op mijn teller kijk.
Nu is de teller op mijn Trike minder nauwkeurig dan die in de strada.
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2080
1967 x bedankt in 767 berichten
Als ik vragen mag, welk traject heb je het over?
Veel bebouwing en kruisingen onderweg? Dat telt ook mee in de snelheid.
Berichten: 5.891
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2118
7487 x bedankt in 3684 berichten
(06-May-2023, 01:37 PM)Fietsbennie schreef: Als ik vragen mag, welk traject heb je het over?
Veel bebouwing en kruisingen onderweg? Dat telt ook mee in de snelheid.
Voor de gemiddelde snelheid wel, maar niet voor de kruissnelheid.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 853
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 436
1626 x bedankt in 792 berichten
(06-May-2023, 01:09 PM)GerDilven schreef: Afgelopen week ben ik een paar keer, voor het eerst met mijn nieuwe LTE Trike naar het werk gefietst.
Heen met tegenwind was de kruissnelheid 20km/u en terug, wind mee was de kruissnelheid 24-26km/u.
Ter vergelijking met de strada, diezelfde week, kruissnelheid: heen: 25km/u en 30km/u terugweg.
Lijkt me niet vreemd. Ik merk dat ik veel windvoordeel heb in een velomobiel. Zoveel dat de gemiddelde snelheid op hetzelfde traject op twee verschillende dagen al niet meer met elkaar te vergelijken zijn, vanuit het oogpunt dat als de gemiddelde snelheid hoger is ik ook meer inspanning geleverd heb. Dus ook de kruissnelheid is voor mij erg variabel per dag. En dan is het ook nog eens van invloed hoe jouw lichaam past bij de fiets. Het is tenslotte een samenwerking tussen die twee. Een M5 26-28 is echt langzamer dan een quest. Toch zal ik een hoger gemiddelde halen op de M5 dan in een Quest. Gewoonweg omdat die laatste niet mijn fiets is.
Berichten: 2.012
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1461 x bedankt in 829 berichten
Weet je zeker dat de toerenteller goed ingesteld is? Dat kan ook een verschil opleveren, als je bij elke omwenteling van het wiel een paar millimeter meer of minder telt dan zou moeten.
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
06-May-2023, 07:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-May-2023, 07:51 PM door GerDilven.)
De strada heeft een nauwkeurige instelmogelijkheden op de teller. De teller van de Trike heeft slechts 20 inch instelmogelijkheid, niet de wielomtrek in mm's; daar zit een grote onnauwkeurigheid in, waarmee ik weinig kan.
Gevoelsmatig klopt die snelheid wel aardig.
Het verbaasde me dat ik de dag erna in de strada zo langzaam reed smorgens, smiddags zag ik aan de vlaggen dat ik in de ochtend tegenwind had, waardoor het snelheidsverschil verklaarbaar werd.
Op de Fujin rijd ik ook aanzienlijk langzamer dan in de strada, maar dit komt mede dat ik me heel onveilig voel met inklikpedalen.
Maar zonder inklikpedalen hou ik niet vol op zo'n lange rit.
Er is nog aardig wat te verbeteren aan de Trike, zo hobbelt het rechter wiel. Volgens mij is het wiel ovaal, of de as krom.
Alleen kruissnelheid op het lange stuk vind ik interessant.
Da's ook de kick.
Door het centrum (3× per rit) geldt veiligheid of een hobbel/ stuiterweg, waardoor hard rijden geen optie is.
Berichten: 1.985
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2938 x bedankt in 1627 berichten
(06-May-2023, 07:48 PM)GerDilven schreef: Op de Fujin rijd ik ook aanzienlijk langzamer dan in de strada, maar dit komt mede dat ik me heel onveilig voel met inklikpedalen.
Maar zonder inklikpedalen hou ik niet vol op zo'n lange rit.
Je kunt de klikpedalen zo instellen dat je heel makkelijk loskomt. Dat zal een prettiger gevoel geven.
Berichten: 1.471
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 670
2432 x bedankt in 1132 berichten
Je zou eens met de GPS van je telefoon kunnen meten hoe hard je rijdt in de Strava en op de trike. Dat is misschien niet zo nauwkeurig als een meter op je wiel, maar dan heb je wel 2x dezelfde onnauwkeurigheid.
Hoewel een trike nog steeds efficiënter is dan een bukfiets, is het veel minder aerodynamisch dan een velomobiel, en daardoor ook langzamer. Vandaag weer voor het eerst dit jaar op de Scorpion FS20 gereden, en wat gaat dat lomp vergeleken met mijn DF
Berichten: 633
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1352 x bedankt in 597 berichten
06-May-2023, 11:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-May-2023, 11:38 PM door Bob Hagendijk.)
(06-May-2023, 07:48 PM)GerDilven schreef: Op de Fujin rijd ik ook aanzienlijk langzamer dan in de strada, maar dit komt mede dat ik me heel onveilig voel met inklikpedalen.
Maar zonder inklikpedalen hou ik niet vol op zo'n lange rit.
Ik heb tot nu toe op mijn 2 wielers alleen maar zonder klikpedalen gereden. Op de Hurricane en Baron op MTB pedalen met een grof metalen oppervlak. Ging prima. Sinds ik de M-racer heb gleed ik eraf bij nat weer en hobbels. Ik wilde nog steeds geen klikpedalen, zeker met krappe bochtjes en stadsverkeer wil ik mijn voet snel aan de grond kunnen hebben zonder nadenken. Ik heb toen deze pedalen gekocht. Bedoeld voor trail riding. Door de metalen boutjes die in het profiel van je schoen vastbijten schuif ik er niet meer af, kan ik mijn voet verplaatsen als ik dat wil en zit mijn voet nooit vast. De link hierboven was toen de goedkoopste die ik van deze kon vinden. Er zijn ook goedkopere types, en veel duurdere, maar na wat reviews lezen vond ik deze het beste voor de prijs die ik wilde besteden. Ik weet niet of het wat voor jou zou zijn, maar misschien is het een alternatief voor je klikpedalen.
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
(06-May-2023, 08:27 PM)ZoefZoef schreef: (06-May-2023, 07:48 PM)GerDilven schreef: Op de Fujin rijd ik ook aanzienlijk langzamer dan in de strada, maar dit komt mede dat ik me heel onveilig voel met inklikpedalen.
Maar zonder inklikpedalen hou ik niet vol op zo'n lange rit.
Je kunt de klikpedalen zo instellen dat je heel makkelijk loskomt. Dat zal een prettiger gevoel geven.
Denk dat het vooral tussen je twee oren zit, dat onveilig gevoel voor inklikpedalen. In het begin idd wennen, maar eenmaal gewoon wil je niks anders meer. Heb op al m'n ligfietsen SPD pedalen, daar klik in blindelings in - en uit en ik ben met het uitklikken zeker niet trager dan met gewone pedalen.
Shimano heeft 2 klik systemen voor SPD, eentje waarmee je maar langs 1 kant kunt uitklikken en eentje waarmee je dat langs 2 kanten kunt. Zeker bij die laatste is er minder "kracht" nodig om in - en uit te klikken ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(06-May-2023, 11:36 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik wilde nog steeds geen klikpedalen, zeker met krappe bochtjes en stadsverkeer wil ik mijn voet snel aan de grond kunnen hebben zonder nadenken. Ik heb toen deze pedalen gekocht.
Ik vind dit soort pedalen maar gevaarlijk maar ze zijn populair bij fietsers die geen klikpedalen willen. Ik ken twee gevallen die zich lelijk verwond hebben aan die pennen, waarvan een met tientallen hechtingen in de scheen.
Berichten: 1.456
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 260
2820 x bedankt in 1315 berichten
Ik ben 1 x omgevallen met klikpedalen toen ik er net een weekje op reed, daarna nooit meer. Nadat ik in mij eerste 1000 km ligfietsen meerdere bijna ongelukjes had omdat een been van de trapper klapte als gevolg van een hindernisje, boomwortel, randje ofzo. Met klikpedalen nooit last van gehad. Ook met diverse ongelukjes, omvallers, uitglijders in wedstrijden waarin ik net iets te hard door het bochtje ging nooit iets vervelends gehad met voeten die vast bleven zitten ofzo. We zijn inmiddels dik 25 jaar verder. Inmiddels is het proces geheel geautomatiseerd en gaat het zonder nadenken.
Vooral met een tadpole trike is zonder klikpedalen erg riskant. Je zou niet de eerste zijn die over zijn eigen voet heen rijdt, als de fiets bijna stilstaat. De voet blijft staan, de fiets rolt door en het dwarsbuisje gaat genadeloos over onderbeen/enkel. Leg suck zeggen de Amerikanen.
Trikes zijn niet echt vlot, soms lijkt het wel hard te gaan in de bocht, maar in werkelijkheid valt het toch tegen. Ik houd het op open twee wielers en een dichte trike/velomobiel dus.
Berichten: 5.891
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2118
7487 x bedankt in 3684 berichten
Citaat:Trikes zijn niet echt vlot, soms lijkt het wel hard te gaan in de bocht, maar in werkelijkheid valt het toch tegen.
Dit is precies de reden dat ik uiteindelijk (na 4x een Trike te hebben gehad) op 2-wielers en in een vm rijd.
Het fietste ook wel heerlijk relaxt, maar het kostte mij simpelweg te veel energie.
Dat kun je misschien oplossen door nog langzamer te gaan fietsen, maar blijkbaar past dat toch weer net niet bij mij.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 532
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
857 x bedankt in 472 berichten
Ik reed op een tweewieler low-racer. Weliswaar een tijd geleden. Nu op een trike.
Mijn advies: als je comfort wilt en toeren, neem een trike. Als je snel wilt, is een tweewieler echt sneller.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|