Ervaringen met de Bülk
|
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(30-Dec-2022, 09:50 AM)pietandringa schreef: Ik vind het juist wel een mooi lampje Wim. Voor de zichtbaarheid volgens mij de beste oplossing.
Dat beaam ik onmiddellijk.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
30-Dec-2022, 10:55 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Dec-2022, 10:56 AM door pietandringa.)
Je moet overigens wel diep in de velomobiel zitten om niet (deels) met je hoofd voor de lamp te komen. Met kap zal het goed gaan, een helm in het donker is niet geschikt.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Ik heb bij een Milan nog nooit iemand met zijn hoofd boven de muts uit zien komen.
Iedereen zit verhoudingsgewijs wat dieper in een Milan denk ik.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
30-Dec-2022, 12:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Dec-2022, 12:07 PM door 365cycle.)
(30-Dec-2022, 09:38 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind die Unit op de smurfenmuts zo ontzettend lelijk. Sorry PietA
Ook niet zo handig. Soms kan ik ergens net onderdoor, dan dus niet. Als je op slagbomen doelt, dan gaat dat nog steeds. Die hebben een redelijk standaard hoogte. Een GT is bijna 8cm hoger dan een SL, de Bülk zit er tussenin.
We hadden het hier voor ons vertrek over omdat HT Life Style zo’n safety module op z’n muts heeft voor de dashcam. Als je in de eerste paar minuten van zijn video kijkt zie je hem er bij Ballast Nedam onderdoor glippen
(30-Dec-2022, 09:50 AM)pietandringa schreef: Ik vind het juist wel een mooi lampje Wim. Voor de zichtbaarheid volgens mij de beste oplossing. Voor zichtbaarheid kan je ook een DaCannon pakken, die heeft m’n vriendin erop zitten. Vind ik een stuk mooier.
(30-Dec-2022, 10:08 AM)Jan van Ochten schreef: Nog een verschil is dat de groene geen spiegels heeft... ... zelfs op mij open ligger had ik die al en nu met de velomobiel zijn ze voor mij helemaal onmisbaar. Jan Wijnen reed in de groene, maar het is de fiets van z’n vader, daarom zitten de spiegels er nog niet op. Ze worden standaard niet gemonteerd, ik heb ze op de mijne eigenlijk ook te laag zitten.
(30-Dec-2022, 10:59 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb bij een Milan nog nooit iemand met zijn hoofd boven de muts uit zien komen.
Iedereen zit verhoudingsgewijs wat dieper in een Milan denk ik. Als ik in een Milan SL ga zitten steek ik meer uit de Bülk is een kleinere fiets dan de GT, en ik heb gewoon een groot hoofd. Helpt allebei niet wat dit betreft.
Overigens vertekent de muts ook nog wel behoorlijk; die loopt naar voren toe meer af dan bij de Milan.
Ik heb me er mentaal al wel op voorbereid dat ik m’n racekap een stukje moet aanpassen.
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
Ik heb ook al wat geprobeerd met een extra lamp op de muts. Het geeft wel een duidelijk ander lichtbeeld. Ik heb het idee dat de omgeving rond de fiets beter te zien is. Met de lamp voor in de neus zie je alleen zaken voor de fiets. Staat er hoog gras in de berm, zie je niks achter dat gras. Met de lamp op de muts zie ik meer van de omgeving naast de fiets, ook een stuk van de berm. Doordat de lamp hoger zit schijnt deze over bepaalde obstakels heen, waar de lager gemonteerde lamp tegenaan schijnt. Met name op onbekendere plekken was het voor mij veel beter in te schatten hoe de weg ging lopen.
Ik heb geen dakje en had erg veel last van hinderlijk licht van mijn eigen lamp. In de spiegels zag ik niks meer, en het visiertje moest er ook af omdat dit teveel terug reflecteerde. Afplakken van de onderste 2-3 cm van de lamp met tape hielp wat en deed eigenlijk niks met het licht waar het me wel voordeel bracht. Het visiertje moet er echter af blijven.
Ik rijd momenteel alleen woonwerk in het donker en daarbij is een extra lamp niet nodig. Dus is ie er weer af. Toch zie ik wel meerwaarde voor zo'n lampje op de muts, maar dan in combinatie met een dakje. Ook denk ik dat er dan iets minder geschikte plekken voor een spiegel overblijven.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Citaat:Voor zichtbaarheid kan je ook een DaCannon pakken, die heeft m’n vriendin erop zitten. Vind ik een stuk mooier.
Kijk, dat is nou nog eens een mooi lampje.
Ik heb op de muts wel een achterlicht. Zit op het hoogste punt en dus de beste plek vond ik.
De lampjes bij de spiegel zorgen dat ik, zoals Jeroen al zegt, een beter beeld van de omgeving krijg.
Het nadeel is nog steeds dat ze niet echt hoog zitten. Ik vind het echter hoog genoeg.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.935
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29033
2829 x bedankt in 1260 berichten
Wat mij opviel aan de Bülk is dat ie er in het echt heel elegant uitziet.
Veel minder massief dan ik van foto's en beschrijvingen gedacht had.
En ik was niet alleen, aan het ontbijt de dag na de tocht was maakte een van de anderen precies de opmerking die ik ook al gedacht had.
Hij is toegevoegd aan mijn 'als ik de loterij win' lijstje, naast/ipv de Milan. Dat wordt proefrijden als het schip met geld binnen vaart.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.465
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 666
2422 x bedankt in 1126 berichten
ik vind de Bülk in het echt minder mooi dan op de foto's...
Waarschijnlijk is het een kwestie van wennen, want het heeft ook geduurd voor ik de Milan kon waarderen.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
(30-Dec-2022, 09:38 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind die Unit op de smurfenmuts zo ontzettend lelijk. Sorry PietA
Tsja, ik vind hem mooi en niet mooi.
Niet mooi bij open en van voren.
Wel mooi met racekap en van op zij en van achteren.
Ik zit er nota bene aan te denken om een kale versie te kopen en kijken of die op de lange kap van mijn QV past.
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
Ik zit diep in de Milan en heb een kort bovenlichaam. Toch verduistert mijn hoofd zo nu en en dan een deel van het lichtbeeld. Dat komt vooral door allerlei oneffenheden in het wegdek, waardoor het hoofd op en neer gaat. Ymte heeft in mijn Milan proefgereden en toen verdween de lichtbundel grotendeels in zijn haardos. De safety module heeft voor- en nadelen, maar ik ben er blij mee. Alles is mooi geïntegreerd en ik heb een hekel aan batterij lampen. Ik rijd altijd met het grote licht aan en dat kan goed met de grote accu. In het donker is wennen, maar de weg is wel mooi breed verlicht en ook naar voren is de hogere positie fijn. Het beste is gewoon uitproberen, maar ik betwijfel of de velomobielen voor proefrijden met safety module zijn uitgerust.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
30-Dec-2022, 06:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Dec-2022, 06:37 PM door 365cycle.)
(30-Dec-2022, 02:59 PM)pietandringa schreef: Ymte heeft in mijn Milan proefgereden en toen verdween de lichtbundel grotendeels in zijn haardos. Lekker warm
(30-Dec-2022, 02:26 PM)Frutsel schreef: ik vind de Bülk in het echt minder mooi dan op de foto's...
Waarschijnlijk is het een kwestie van wennen, want het heeft ook geduurd voor ik de Milan kon waarderen. Bij mij is het ook wennen geweest. Ik vond Bülk - Milan eerst ongeveer hetzelfde als Malteser - windhond. Nu begin ik het uiterlijk van de Bülk te waarderen. Zag laatst in een filmpje van iemand het beeld van de achterste camera, waarbij ik achter rijd, maar plotseling fel accelereer en inhaal, en dan is die gedrongen snuit juist wel mooi.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
Geweldig leuke video van een hele blije Duitser en zijn nieuwe Bülk.
(Als je geen Duits kan verstaan, dan kan je de vertaling aan zetten in het Nederlands)
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
04-Jan-2023, 09:56 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Jan-2023, 09:56 AM door Bacchus.)
Heerlijke video van een klein kind dat net zijn mooiste kerst-cadeau uitgepakt heeft en niet kan wachten tot hij ermee spelen mag. Ik ben ook wel benieuwd naar wat "actie"-video eigenlijk, al is het lastig actie vast te leggen voor een velomobiel op de openbare weg. Het komt toch al snel een beetje over als euh.. "een langszwevende sigaar."
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
(04-Jan-2023, 09:56 AM)Bacchus schreef: Heerlijke video van een klein kind dat net zijn mooiste kerst-cadeau uitgepakt heeft en niet kan wachten tot hij ermee spelen mag.
Inderdaad. Wat hij over oma en over de kerstboom zegt is ook
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Nou wil ik er ook één.
Echt een geweldig leuke video.
Zo mooi om te zien hoe blij iemand met zijn nieuwe vm is.
Als ik eerlijk ben, dan heb ik ook wel zo om al mijn nieuwe fietsen gelopen.
Niet alles hardop zeggend, maar dan dacht ik wel ongeveer hetzelfde.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(04-Jan-2023, 09:56 AM)Bacchus schreef: Ik ben ook wel benieuwd naar wat "actie"-video eigenlijk, Kijk even bij de Ligfiets-videos in het OBT filmpje van JustJules, daar kom ik ‘m vlot voorbij op de landingsbaan
Ik rijd een paar keer voorbij in de Bülk. Heb o.a. wat film- en fotomateriaal verzameld, en twee sanitaire stops gemaakt, dus Jules en ik hebben elkaar wel een aantal keer ingehaald.
Daarnaast rijdt Jan Wijnen nog een aantal keer voorbij in de (erg mooie!) metallic groen/witte Bülk van zijn vader. Echt een fraaie kleur, maar gezien ik al wat lichte schade heb (linksvoor aan de onderkant, stoeprandje) ben ik toch wel gelukkig met m’n keuze voor unilak, en dat geel valt in de natuur denk ik toch beter op.
Trouwens nog even over de nieuwe kap; m’n kap met de lage kniebulten stond al vanaf het begin een klein beetje open omdat ik anders niet kon trappen. De nieuwe kap rijdt niet alleen fijner omdat er meer ruimte is, zelfs met de kap gewoon dicht. Hij is ook gewoon iets sneller geworden waarschijnlijk zorgen twee van die lange spleten langs de flank op de een of andere manier toch voor extra weerstand.
Berichten: 263
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 2246
695 x bedankt in 240 berichten
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Citaat:Hij is ook gewoon iets sneller geworden Big Grin waarschijnlijk zorgen twee van die lange spleten langs de flank op de een of andere manier toch voor extra weerstand.
Ik was inderdaad al benieuwd.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
04-Jan-2023, 10:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Jan-2023, 10:45 PM door ZoefZoef.)
Bik het zien van het Bulkfilmpje moet ik denken aan een ander beroemd filmpje. Stone Island, vriend!
Zo in het rood vind ik het een bijzonder fraaie fiets om te zien.
Mooie kleur voor de bulk,!
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
13-Feb-2023, 01:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Feb-2023, 01:59 AM door 365cycle.)
Gisteren heb ik de Bülk opgehaald van z'n eerste onderhoud: Na een kleine 5000 km was het tijd voor een "beurtje", de nodige aanpassingen om 'm te krijgen zoals ie moet zijn, en helaas ook al een paar reparaties; dankzij een akkefietje met een soort stoeprand in een parkeergarage en een ander akkefietje met hondsruggetjes had m'n "auto van de zaak" helaas al wat lichte kleerscheuren opgelopen.
Als eerste wil ik graag even laten weten dat ik zeer tevreden ben over de afhandeling van ICB; ze hebben me alle aanpassingen laten zien, nog wat kleine dingen meegenomen die vantevoren nog niet bekend waren en het gewoon strak en goed opgelost.
De rit naar huis was een fijne; ik reed met Jochem Leemans (ja, die van het Guinness World Record), en hij had in dit geval duidelijk de mindere fiets (Alpha 7 zonder racekap, Bülk mét, en een lichte maar ongunstige wind). Ondanks dat hij een hele sterke rijder is had hij het echt zwaar. Toen we bijna bij de Hollandse Brug waren was ik als eerste bij het stoplicht. Het sprong op groen en Jochem schoot me dus met volle vaart voorbij.
Hij reed dus als eerste de brug op, en toen viel het verschil ineens ook echt op, want ik dacht eigenlijk dat hij toch nog flink wat vermogen over had om tegen de bult op te stuiven. Wat bleek? Hij was helemaal niet harder gaan trappen. De brug draaide de rollen om; de Bülk + ik zijn veel zwaarder dan hij in de A7, en dankzij de helling is het tempo veel lager, dus is het aerodynamisch voordeel ineens weg. Waar ik 70 a 80% extra moest trappen voor hetzelfde tempo kon hij z'n vermogen constant houden. We concludeerden dat de waarheid ongeveer in het midden gelegen moet hebben; hij heeft de hele rit ongeveer 40% harder moeten trappen dan ik. Het laatste stuk naar huis heb ik het tempo even wat hoger laten oplopen, en ik durf wel te concluderen dat dit een heerlijk efficiënte fiets geworden is.
En nu? Nu ben ik gewoon heel tevreden!
Laatste wat ik nog even wil beschrijven is een aanpassing die ik heb laten doen, en die ook aan Velomobile World doorgegeven is, om eens te bekijken of zij er iets mee kunnen. Zoals bekend rijd ik bij koud weer namelijk graag met een dichte kap, en bij de Bülk zit de versie met het motorvizier erop. Deze zou bij uitstek geschikt zijn voor grote mensen, doordat er veel hoofdruimte is, ook in de breedte.
Dat k(l)opt helemaal; zelfs over drempels heb ik meer ruimte dan in de Milan GT (met zowel de standaard kap als de BM-kap, ik rijd overigens zonder Ventisit). Ook zag ik voor me meer dan voldoende door het vizier, alleen... opzij zag ik helemaal niets. De zijruitjes waren in een prachtige lijn doorgetrokken vanaf het motorvizier, maar ik moest ongeveer 3cm zakken om door het zijruitje te kunnen kijken Tijdens de rit naar Dronten merkte ik dus hoeveel je eigenlijk met die informatie die je gewoon vanuit je ooghoeken meekrijgt doet. Ik heb me nog nooit zo onveilig gevoeld in een velomobiel.
Peter was het eens met mijn idee voor een oplossing, en heeft dat naar mijn idee ( ) heel goed uitgevoerd:
Okee, er zullen vast wel wat grappen over de Pausvelomobiel voorbij gaan komen, maar ik heb liever een Pausvelomobiel dan een platte velomobiel
Het zicht opzij is nu top. Ik ben wel benieuwd wat de fabriek hiervan gaat maken, want deze klacht zal van lange mensen denk ik vaker voorbij gaan komen.
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
Van Maltezertje naar Vlaflip en nu Pausmobiel Die naam had ik eigenlijk in gedachten voor de Quest 3.0 met het kruis achterop.
Binnenkort de aanpassingen en de Bulk maar eens bekijken.
Berichten: 109
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
224 x bedankt in 96 berichten
Dan heb ik jullie zien rijden volgens mij, ik zag twee laagvliegende velomobielen op het fietspad langs de Vogelweg.... snelheid zat er goed in.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
13-Feb-2023, 04:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Feb-2023, 04:18 PM door 365cycle.)
(13-Feb-2023, 01:33 PM)Victor schreef: Dan heb ik jullie zien rijden volgens mij, ik zag twee laagvliegende velomobielen op het fietspad langs de Vogelweg.... snelheid zat er goed in. Zou goed kunnen! Kan op twee momenten geweest zijn: het laatste stuk van de Vogelweg reden we rond 9:30. We waren toen nog met z'n drieën, maar Arend-Jan en ik waren vooruit gestoven en Jochem bleef even achter (wel verstandiger want we moesten ook nog terug ). Op dat moment reden we in een blauwe DF XL en een blauwwitte Milan GT met battle mountain kap, en idd, kruissnelheid >45 km/h, laatste stukje van de melkproductenmuur tot het stoplicht nog even 50+
Op de terugweg (12:00-12:30?) reden Jochem en ik met de geel-witte Bülk incl. de Pausmobielkap, en een oranje Alpha 7 zonder kap. Toen reden we iets langzamer, grootste gedeelte denk ik net boven de 40 km/h.
Wat reed jij en waar ongeveer?
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
19-Mar-2023, 10:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Mar-2023, 10:43 PM door 365cycle.)
Zo, inmiddels zijn er weer wat kleine wijzigingen aan de Bülk geweest:
Een vizier van HJC dat (nog) minder snel beslaat en waar een ruitenwisser op zit, zo kant en klaar te koop bij Velomobile SH.
Ik heb daar ook meteen een setje spiegels aangeschaft; de kap leunde op de oude spiegels, en die kon ik eigenlijk ook niet meer echt zien met het vizier.
Deze spiegels zitten een stukje verder naar achteren, ik moet ze dus bekijken door de zijruitjes, en heb dus wel een microvezeldoekje nodig om die helder te houden bij vochtig weer.
Er zitten ook LEDjes in de voorkant van de spiegels; zo valt er iets licht op de zijkant van de fiets, en is aan de voorkant de breedte beter in te schatten.
Daarnaast heb ik de bevestiging van het "draadje" aan de kap gemodificeerd, want hoewel het ding zelfs niet stuk gegaan is toen de kap laatst open waaide zie ik het ophangpunt wel steeds verder scheuren. Deze zit nu dus rechtstreeks in de Naca-duct geschroefd, en wel op een iets hoger punt:
De rode pijl wijst van de oude plek naar de nieuwe plek. De gele pijl wijst op de duidelijkste scheur in het ophang-lipje.
Als laatste: Na het grote onderhoud ben ik nog altijd heel tevreden over de Bülk. Het is een comfortabele en schandalig snelle fiets geworden, de versteviging bij de achterbrug heeft 'm veel goed gedaan. Ik ben nog bezig met een uitgebreider vergelijkend stukje proza, komt er nog aan!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 11 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|