Zelfbouw projecten
|
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Voor wie op zoek is naar bouwtekeningen voor een (lig)fiets:
AtomicZombie
Veel te vinden, van normale liggers tot de meer bizarre constructies.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 16
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 2
3 x bedankt in 2 berichten
(11-Apr-2017, 08:19 AM)Frank schreef: Voor wie op zoek is naar bouwtekeningen voor een (lig)fiets:
AtomicZombie
Veel te vinden, van normale liggers tot de meer bizarre constructies.
Geweldig!!!
Inspirerend!!!
Met vriendelijke groet,
Jan van Zelderen.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Heb er al meermaals op zitten grasduinen. Vooral die racing trike spreekt me erg aan vanwege het design en de eenvoud. Ik kan helaas niet zo goed lassen, toch eens kijken of ik niet iemand kan vinden die dat voor me wil doen...
Berichten: 16
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 2
3 x bedankt in 2 berichten
(10-Dec-2017, 01:09 PM)ErikvanD schreef: Heb er al meermaals op zitten grasduinen. Vooral die racing trike spreekt me erg aan vanwege het design en de eenvoud. Ik kan helaas niet zo goed lassen, toch eens kijken of ik niet iemand kan vinden die dat voor me wil doen...
Zelfbouwen is leuk, om 't zelf te doen, maar ook heel kostbaar!
Er is al veel gebruikt te koop!
www.ligfiets.net , vraag en aanbod, of op Marktplaats.
Met vriendelijke groet,
Jan van Zelderen.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Jep, dat het niet per definitie goedkoper is weet ik... mijn gewone winterfiets heb ik een paar maanden geleden opgebouwd op basis van een oud frame uit de jaren 80 en voor de rest met met name nieuwe onderdelen. Daar had ik een prima gebruikte (en misschien ook wel nieuwe) fiets van kunnen kopen. Maar het is gewoon leuk om iets te kunnen maken waarbij je zelf ieder onderdeel weloverwogen hebt uitgekozen en gecombineerd. Het eindresultaat is dan echt "van jou". En of het toeval is weet ik niet maar van mijn gewone fietsen rijdt deze gewoon het lekkerst...
Berichten: 16
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 2
3 x bedankt in 2 berichten
10-Dec-2017, 01:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Dec-2017, 02:13 PM door Jan van Zelderen.)
(10-Dec-2017, 01:22 PM)ErikvanD schreef: Jep, dat het niet per definitie goedkoper is weet ik... mijn gewone winterfiets heb ik een paar maanden geleden opgebouwd op basis van een oud frame uit de jaren 80 en voor de rest met met name nieuwe onderdelen. Daar had ik een prima gebruikte (en misschien ook wel nieuwe) fiets van kunnen kopen. Maar het is gewoon leuk om iets te kunnen maken waarbij je zelf ieder onderdeel weloverwogen hebt uitgekozen en gecombineerd. Het eindresultaat is dan echt "van jou". En of het toeval is weet ik niet maar van mijn gewone fietsen rijdt deze gewoon het lekkerst...
Klopt!
Dat is de grap van Zelfbouwen / verbouwen!
Om de kosten en tijd te beperken is het vaak handig om van iets bestaan uit te gaan.
Met vriendelijke groet,
Jan van Zelderen.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
10-Dec-2017, 03:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Dec-2017, 03:57 PM door PietV*.)
Ik heb lang geleden vele soorten voertuigen gemaakt. Van zeepkist, naar skelter tot crossauto. Voordeel was dat ik veel materiaal kon halen van de (auto)sloperij op mijn voormalig bedrijf. Was in die tijd ook een goed en geoefend lasser. Autogeen, hard solderen en lassen met beklede elektroden. Jammer genoeg nooit met TIG lassen begonnen.
Alles leuk, maar de resultaten waren niet duurzaam en te zwaar. Vaak niet het juiste staal of de meest lichte onderdelen. De tijd, het geld en de inspanningen stonden in geen enkele verhouding tot het resultaat. Ook voor de verkoop was het onvoldoende getest, ter voorkoming van productaansprakelijkheid.
De laatste projecten waren het herstellen van enkele roei-trikes en het popnagelen van mijn Alleweder. Bijna 20 jaar terug. Heb nu voldoende plezier in het eigen onderhoud.
Berichten: 16
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 2
3 x bedankt in 2 berichten
Dat klinkt goed, Piet!
Heerlijk wanneer je een sloperij achter de hand hebt / had.
Misschien wel zware spullen, maar om er mee te experimenteren, Fantastisch!!!
Heb je ooit ook op de Rode Loper van HPV-Nederland gestaan?
Zelf ben ik van oorsprong machinebankwerker, al heb ik dat nooit echt uitgeoefend, maar wel de basis kennis opgedaan.
Nu las ik TIG.
Dat gaat geweldig! Geen gedoe met elektroden!
Met vriendelijke groet,
Jan van Zelderen.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
14-Dec-2017, 12:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Dec-2017, 12:06 PM door PietV*.)
Ik heb me nooit bezig gehouden met het ontwerpen van ligfietsen. Naast lange werktijden in het familiebedrijf, volgde ik in de jaren 60 veel avondscholing. Motortechniek, lastechniek en deed al het onderhoud van het wagenpark en het bouwen van bedrijfsruimte.
In de jaren 60 waren motor en scooters uit de gratie en werden ze vervangen door auto’s. Had in die tijd 5 motorfietsen en 3 scooters rijdend. Vele juweeltjes van 3 wielers gesloopt. O.a. BMW Isetta, Messerschmitt KR200 en Tempo Dreirad.
Toen het productiebedrijf overschakelde op verhuur, heb ik veel sloopwerk gedaan. Stoomketels, woonschepen, vrachtschuiten, autowasstraten, flessenspoelmachines en veel broeikassen gesloopt. Zwaar en vuil werk met de snijbrander.
In 1974 het bedrijf verlaten, gestopt met zelfbouw, en ambtenaar geworden. Daarna aanvullende scholing in motortechniek en later in voertuig- en frametechniek. In een team van technische specialisten vele onderzoeken gedaan aan verkeersvoertuigen. Van fietsen tot vrachtwagen combinaties. Geconfronteerd met wanproducten van zogenaamde “handige jongens”, met zwaar lichamelijk- en dodelijk letsel tot gevolg.
Als oud hobby wielrenner, zowel M5 als Thys, vanaf de jaren 80 op de voet gevolgd. Daarna in contact gekomen met Johan Vrielink van Flevobike en zijn schoolproject Flevobike in Lelystad. Ook de leraar techniek, die in dat project zat, sprak ik toen regelmatig.
In de jaren 90 regelmatig vrijwilliger geweest tijdens de Cycle Vision. Daar ook Bram, Derk en Johan gesproken. Zij zijn voor mij de pioniers van het lig- en roeifietsen.
Ik weet wat er voor nodig is om een goede, snelle en vooral betrouwbare ligfiets te bouwen. Het kaf is inmiddels van het koren gescheiden. Jammer dat de open ligfiets voorbij is gestreefd door de E-bike.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
(14-Dec-2017, 12:05 PM)PietV* schreef: Jammer dat de open ligfiets voorbij is gestreefd door de E-bike.
Dat zijn ware woorden Piet! Is ook hetgeen ik steeds terughoor als ik een ligfiets winkel bezoek.
Berichten: 1.990
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1421 x bedankt in 807 berichten
Maar ik neem aan dat je op een elektrische fiets ook gewoon zadelpijn krijgt, zelfs al zou je helemaal niet meefietsen. En de ligfiets kan ook geëlektrificeerd worden. Dus er is nog niets verloren voor 'de ligfiets'.
Berichten: 175
Topics: 16
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 308
263 x bedankt in 117 berichten
Voor vijf jaar terug via Marktplaats een E- Bike gekocht van een Hongaar in Zeeland, laat in de avond, kon het huis niet vinden vanwege een warrige huisnummer regeling.
Het was een model met een hoog stuur, een achterwielmotor, voorwiel staat ver naar voren, dikke achterband, lage zit, en dummy tank/
Vond het wel een leuk ding om te zien, en heb maar toegeslagen voor 450 €.
De volgende dag een proefrit gemaakt, later nog een paar keer, en teleurstelling was het resultaat.
Een aantal problemen. begint met de motor, totaal geen power, 36 volt, hoeveel watt staat er niet op, maar mijn E- Bike heeft 250 watt, en dat helpt beter.
Dan de zitpositie, er zat een smal zadel op, naar achteren oplopend, zoals je voor 30 jaar wel zag bij kinderfietsen, je had steeds het gevoel van het zadel te vallen, en de kleine rugleuning drukte pijnlijk in de rug.
De trapas stond ver naar voren, maar niet ver genoeg, want bij het fietsen, kwamen mijn knieën bijna tegen mijn borstkast, waardoor je in combinatie met het hoge stuur, snel buiten adem bent, je middenrif zit te veel in de knel.
Die voorvork zo ver naar voren ziet er leuk uit, alleen het stuurt zeer licht, en men heeft het gevoel constant te moeten corrigeren.
Het beste aan de fiets zijn de remmen, en omdat hij geen versnelling heeft, is hij eigenlijk alleen geschikt om heen en weer te fietsen naar het café, dus is de fiets jaren in de schuur blijven staan, als miskoop.
Nu, heb ik inmiddels pensioen en breng de meeste tijd door in mijn huisje in de bergen van het Boheemse woud, genoeg tijd gehad na te denken over deze fiets, wat te doen, om hem bruikbaar te maken hier in de bergen, en wat er allemaal nodig is te veranderen aan de zitpositie.
Afgelopen winter begonnen met het project, en langzaam gaat het de goede kant op, hoe, en de problemen die ik tegenkwam oplossen, vertel ik in een volgende bijdrage, groet uit het Boheemse woud.
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 358
220 x bedankt in 124 berichten
Hoi zelfbouwers!
Begin langzaam het ligfietsvirus te accepteren en loop dus heerlijk verwonderd rond tussen al die mooie ligfietsen hier en verder op het net.
Nu gaat het 'Flevoneren' best wel de goede kant uit,vooral nadat de originele Flevobike in mijn ogen redelijk goed opgeknapt is en zich heerlijk laat fietsen.
Maar..het kriebelt.
Python lowracers,Lightning P-38,achterwiel-besturing en ga zo maar door.
De hamvraag is of het wel verstandig is om als beginner frames te gaan lassen,laat staan nokken waar je rem aan bevestigd wordt,denk aan 20" 406 velgen op 'n origineel Flevobike frame of een Python lowracer of frameversterkingen(P-38).
Daar mijn beurs meer leeg dan vol is ben ik gewend om te sleutelen en altijd oplossingen te zoeken voor technische problemen en weet eigenlijk ook wel dat dat soort laswerk uitbesteed dient te worden.
Hoe doen jullie dat?
Groeten,Gregor.
Berichten: 53
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2022
Bedankt: 0
110 x bedankt in 50 berichten
Hallo Gregor,
Zoek een weg eromheen. Ipv hokjes te lassen, neem een ouderwetse knijprem die je gewoon door een gat kan vastbouten. Dan kun je dit met simpel laswerk oplossen. Heb ik met allerlei fietsen vele jaren zonder problemen rondgereden.
Ik heb laatst nog met mijn 20 jaar oude zelfbouwfiets gereden. Alles werkt nog prima, na wat schoonmaken en olie dan….
Tegenwoordig rijd ik vooral in mijn DFXL. Dat is echt totaal wat anders maar daardoor niet perse leuker. Mijn zelfbouwfietsen zijn altijd opgebouwd uit simpele onderdelen die je overal ter wereld kunt verkrijgen, geen speciale onderdelen dus.
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 358
220 x bedankt in 124 berichten
11-Apr-2022, 10:10 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Apr-2022, 10:15 PM door martinus.)
Hallo Bas,
dank je voor 't meedenken en je maakt meteen de goede opmerking: 'Dan kun je dit met simpel laswerk oplossen' ,dat is eigenlijk mijn vraag,waar begint 't en waar eindigt het?
Hier in het heuvelland kan het af en toe redelijk steil zijn,heeft dan een eenvoudige Weinmann knijprem dezelfde remkracht als de nu gebruikte Magura HS 11/33 ?
Knijprem is zoals je al aangaf eenvoudig te realiseren,de Magura's vragen om een goede gelaste verbinding,valt dat onder 'simpel laswerk'?
Met de Optima Eagle ben ik al menige steile heuvel naar beneden gevlogen en was blij met de hydraulische remmen voor en achter!
Dat word dus testen!
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(11-Apr-2022, 10:10 PM)martinus schreef: Hier in het heuvelland kan het af en toe redelijk steil zijn,heeft dan een eenvoudige Weinmann knijprem dezelfde remkracht als de nu gebruikte Magura HS 11/33 ?
[...]
Met de Optima Eagle ben ik al menige steile heuvel naar beneden gevlogen en was blij met de hydraulische remmen voor en achter! De enige Weinmanns waar ik mee gereden heb waren dertig jaar oud en slecht onderhouden op een midden-klasse racefiets. Die zou ik niet te veel vertrouwen. Maar een stel moderne remhoeven van een beetje niveau (Ultegra bv) doen in rem vermogen toch niet onder voor Magura's? Ik zou de Magura's wel een voordeel in vertrouwen en betrouwbaarheid geven.
Berichten: 53
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2022
Bedankt: 0
110 x bedankt in 50 berichten
Ik heb alleen de beschikking over een eenvoudige laskar voor lassen met electrodes. Dat gaat prima tot met materiaal tot een wanddikte van 1mm, dunner wil niet en zeker geen kleine nokjes en zo. Een m6 moertje vastlassen op een dunne buis gaat dan weer wel. Ik heb idd oude weinmann remmetjes erop zitten. Met goede remschoenen (van die Carbon dingetjes) is dat nog best acceptabel. Mijn topsnelheid in de Noorse bergen is geklokt 106 km/u. Als je dan wil remmen gaat er niet veel meer gebeuren, een beetje vertragen lukt nog net. Een moderne versie van de knijprem moet toch wel beter zijn. Een Weinmann voorrem heeft echter de kabel aan de linkerkant zitten, moderne remmen hebben die rechts. Dit gaat niet werken met een voorwiel op een hoge ligfiets, dan zit het de ketting in de weg. Dat geldt ook voor de achterkant. Ik heb een enkele achtervork met de rem aan de onderzijde. Ook hier is de kabel uitgang van de weinmann perfect. Ook achter heb ik geen plaats aan de bovenkant van de achtervork.
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 358
220 x bedankt in 124 berichten
Dank voor de input,vandaag met de Flevobike noodstops geoefend en vastgesteld dat de Weinmann achterrem met de nieuwe remschoentjes het goed doet maar dat de hele rem teveel meebuigt,zeg flexibel is,doseren is lastiger dan met de Magura voorrem.
Ga deze week de carbonblokjes en een moderne rem checken,goed idee en een andere optie is een Flevobike achterbrug zien te vinden met Magura/cantilever-nokken maar dat zal niet makkelijk zijn gezien de moeite die heb gehad om de spullen bij mekaar te krijgen.
De plek van de kabel moet even goed beken worden,ook ivm het in 2 delen van de fiets.
Het lassen wordt dan,denk ik,een vuldraad lasapparaat maar dat moet 'k nog uitzoeken hoe het zit met wanddiktes,in dit geval 1,5mm..
Het is toch de kunst van het aanpassen van de fiets aan jezelf en als beginneling begint het toch super leuk en vooral interessant te worden,al helemaal met hier en daar goede tips en truuks!
Fietsen op de Flevobike gaat steeds beter,voor de kenners,de kleine bochten tussen 2-3 meter lukken steeds vaker en als grote test ben ik vandaag door centrum Maastricht gesjeesd zonder brokken.
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
12-Apr-2022, 11:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Apr-2022, 11:24 PM door Jeroen S.)
Ik kan maar een heel erg klein beetje lassen, mijn ervaring is ongeveer 15 minuten laswerk ofzo. Daarmee waag ik me niet aan een frame. Ik ben dus maar in Carbon gaan bouwen, daar hoef (kun) je geen lasdiploma voor te halen. Mijn Velomobiel is uit hout, met hier en daar wat extra Carbon ter versterking. Ook 1,5mm triplex kan heel sterk zijn.
Mij werd ook wel snel duidelijk dat je als zelfbouwer best iets uit staal kunt bouwen waar je trots op kunt zijn, maar dat dat vaak nog wel een eind weg is van een professioneel product. De prijzen van gebruikte ligfietsen zijn momenteel niet bepaald hoog.
Met een beetje technisch inzicht en gezond boerenverstand kom je als zelfbouwer vaak wel een heel eind. Voor mij is het belangrijk om een groot probleem te ontleden, en het daardoor kleiner te maken. Hoeveel kracht komt er nu op zo'n rem en hoe sterk moet dat dan zijn?
Er is ook een Duits forum, velomobilforum.de waarop je in het Duits en Engels mag posten. Daar zijn meerdere actieve zelfbouwers, producenten en mensen met een zeer gedegen technische achtergrond te vinden die goed en praktisch advies kunnen geven.
Wat betreft je probleem met de remmen, voor de brompton is er ook een voorrem met de kabel aan de verkeerde kant, die is duidelijk beter dan zo'n oude Weinmann, maar zeker niet Top.
Als voorbeeld van het ontleden en versimpelen; bij een stalen racefiets zit de achterrem in een mannetje, een kort klein buisje wat tussen de staande achtervorken wordt gelast of gesoldeerd. Hoeveel kracht daarop komt, weet ik zo niet, maar die dingen hebben een tamelijk standaard maat. Ik gok het even op 18mm of iets in die buurt. dat kun je vast wel ergens nameten. Dat is bewezen effectief en sterk genoeg.
Daarnaast is ook van belang na hoeveel cm het buisje weer op een andere buis treft, die hem versterkt of ondersteund.
Het boutje van een knijpremmetje is vrijwel altijd 6mm. Ook als dat een heel goed en sterk boutje is, heeft dat een maximale belasting, meer en het gaat kapot. De maximale belasting die op zo'n boutje kan komen te staan, is ook de maximale belasting die de constructie in gaat bij heel hard remmen. De Magura's had je heel vroeger, in een vorig millenium, ook met een aluminium hoefijzer, wat met een zo'n m6 bout vast zat. Die zijn nu niet meer te vinden, maar soms zie je ze nog wel eens op een oude fiets zitten op marktplaats ofzo. Een andere oude versie is met aanlas/aansoldeer nokken, met 2 m5 boutjes, die kun je nieuw nog vinden in de trial richting. De meeste magura's zitten om cantilever/vbrake nokken. Klinkt ingewikkeld, maar met een vastgelaste m8 bout zit je aan precies dezelfde buiten maat. Alleen moet je dan ook nog een arm of een beugel ofzo aan de andere kant van het wiel knutselen. Als een m6 genoeg is voor een hele rem, dan is 1 m8 voor een halve rem echt ook wel voldoende. Zoek wel een goede kwaliteit bout, wat warmte daarmee doet kan ik niet inschatten. Ook een schijfrem in de oude is2000 standaard hangt maar aan 2xm6 met schuifbelasting. Wel eens een klembandje van een trommelrem bekeken? Stelt niet heel veel voor, maar wordt op treksterkte belast, en kan daarom toch veel hebben.
Veel van de krachten die op een Fiets werken zijn redelijk te overzien. Haal maar een een voorwiel uit de vork en knijp dan met 1 hand de beide pootjes naar elkaar toe. Kost verbazingwekkend weinig kracht om daar zichtbare beweging te krijgen, en toch is het sterk genoeg. Met wat proberen, desnoods wat destructieve tests met wat oud ijzer ofzo krijg je wel een gevoel voor wat verstandig is. Ik stel me wel eens voor wat er zou gebeuren als je het uit karton bouwt, in welke richting zou dat dan vervormen, kapot gaan? Kun je ook even nabouwen uit een oude muesli doos ofzo.
Zo'n m8 bout op een los plaatje 1,5 mm gaat niet. Op een stukje platte buis misschien wel. maar dat buisje kun je ter plekke ook sterker maken door er eerst een onderleg ring op te lassen, of er een buisje van 10mm met 1mm wanddikte doorheen te steken en vast te lassen, misschien met zo'n onderleg ring er overheen.
Ik weet even niet precies hoe die achterbouw van een Flevotrike er nu uitziet, mij staat iets van een vierkant frame bij waarin die bak dan valt. Als je dan aan de voorzijde een armpje maakt, waarop je een knijprem wilt bevestigen, zal de remkracht een torsie, verdraaiing van dat armpje ten opzichte van het frame willen veroorzaken. Versterk je het armpje met een driehoekje uit metaal wat van ongeveer dat bevestigingspunt zo'n 6- 8cm naast het frame ook ongeveer 6-8 cm richting as aan het frame bevestigd wordt, dan zal het veel beter die torsie kunnen opvangen.
Wat betreft updaten van een kabelrem, met een setje compresionless housing van Jagwire of linear slick remkabel uit de BMX wereld kom je ook een eindje. Die kabels zijn een stuk beter bestand tegen de druk die erop komt, omdat ze anders opgebouwd zijn, dat scheelt echt heel veel. Kost ongeveer 10 euro voor een binnen en buitenkabel. Bij ICB en Velomobiel.nl verkopen ze het op de standaard velomobiellengte van om en nabij 1 meter.
De Flevobikes zitten met de afmetingen van framebuizen wel wat aan de onderkant qua afmetingen. De meeste ligfietsen bouwers kozen duidelijk royalere afmetingen. Een Flevo voorvorkje is geloof ik 20x10mm, een Zephyr achtervorkje is 40x20mm beide voor het aangedreven wiel. De veiligheidsmarges zijn bij de Flevo's dus vermoedelijk iets kleiner. Scheve Flevo's heb ik wel gezien, kapotte nog nooit.
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 358
220 x bedankt in 124 berichten
Jeroen,hartelijk dank voor deze zeer goede en uitgebreide uitleg!
Ik ga aan de slag.
Wat een fijn forum zeg.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
13-Apr-2022, 11:05 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Apr-2022, 11:05 AM door Bacchus.)
Als ik er eens een vraag in mag gooien: Ik zie hier over lassen gesproken worden maar ik dacht altijd dat CroMo fietsbuizen (hard-)gesoldeerd worden. Is dat ouderwets, eigenlijk gewoon hetzelfde of werkt het anders omdat we hier over ligfietsen praten?
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 358
220 x bedankt in 124 berichten
13-Apr-2022, 04:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Apr-2022, 05:10 PM door martinus.)
Dat weet ik dus (nog) niet.
Update: Alublok is geplaatst tussen de armen van de achtervork en onder de plaat waarop de achterveer(rubber) en achterrem geplaatst zijn.
Het blok waar de bout van de achterrem doorheen gaat leunt aan twee kanten aan de achtervork,daardoor beweegt het geheel bijna niet meer.
Mooi!
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28746
2816 x bedankt in 1252 berichten
Flevo bikes/trikes zijn soms zelfbouw en kunnen dan van ieder geschikt materiaal zijn, maar de fabrieks gebouwde zijn, voor zover ik weet, van ijzer, misschien staal. Zwaar, stevig en geschikt om zelf aan te lassen.
Wat voor deze fietsen geld geld waarschijnlijk niet voor de meeste andere fietsen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 53
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2022
Bedankt: 0
110 x bedankt in 50 berichten
13-Apr-2022, 09:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Apr-2022, 09:35 PM door Bas_ligfiets.)
Als je gewoon bij een metaal winkel wat buis materiaal gaat halen voor een paar euro kun je zelf wat prutsen. Als het lukt en past en werkt kun je altijd een lichtgewicht versie van maken. Flevo Heeft idd 20x10mm buis van 1.5mm wanddikte. Dat is prima zelf te lassen op welke manier dan ook. Een buisje inlassen in een dikkere buis werkt prima. Dak kun je de dikkere buis niet platknijpen.
Ik heb jaren rondgereden met een 28” achterwiel die in een soortgelijke achterbrug zat van 30x15x1.5 pijp. Zelfs meerdere malen Scandinavië vakantie met bagage en de hele zooi, zonder problemen. Met dezelfde weinmann remmetjes….
Een stuk omgebogen strip als scharnier met bronzen busjes, een dwarsbuisje met ingelast pijpje voor de rem en 2 padjes van een frame afgezaagd een aan de achterkant gelast. Tussen de rem en het scharnier zit een plaatje van 2mm dik en daarop zit het rubberblok voor vering. Simpel, elegant en je kan nog eens een ander blokje steken (andere diameter, hoogte of hardheid) zodat je de fiets kan tunen aan je gewicht, wensen of bagage. Later heb ik hetzelfde nogmaals gemaakt maar dan wat netter en van rvs. Kun je ook eenvoudig zelf lassen met een electrode. Dan heb je ook geen verf meer nodig als je alles netjes afwerkt.
Ik zal van het weekeind even in de garage van mijn huidige ligfiets wat foto’s maken, daar zit een soortgelijke constructie maar dan enkelzijdig.
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Bacchus; Staal en Chromo kan zowel gelast als gesoldeerd worden. Bij lassen smelt de lasdraad, maar ook de beide buizen. Bij Solderen smelten de buizen niet, maar wel het anders soortige metaal waarmee gesoldeerd word. Het soldeerdraad heeft een lagere smelt temperatuur als de metalen die gesoldeerd worden.
Als je buizen aan elkaar wilt solderen, moet het heel erg netjes passen. Als "er past nog geen vloeipapiertje tussen." Bij lassen mag het ietsje minder precies. Het soldeerdraad loopt als vloeistof tussen de beide delen en blijft als het weer hard wordt aan beide delen "plakken". Bij het lassen wordt de lasdraad en de beide delen zo heet dat alles aan elkaar smelt. Of dat je er een gat in brand...
Een standaard fietsframe solderen met lugs is een hogere kunst als het solderen van een waterleiding, maar in grote lijnen erg vergelijkbaar. Lugloos solderen schijnt ook te kunnen, maar dan moet de bouwer wel heel erg netjes en nauwkeurig werken, dat kost tijd, tijd is geld enz. Volgens mij heeft alleen M5 wel delen aan frames gesoldeerd, er lag in Middelburg een hele tijd ergens een trapasbuis met een grof mishandelde aangesoldeerde derailleurmast, als voorbeeld dat dat echt wel heel blijft.
Groetjes, Jeroen
"Ik weet wel ongeveer hoe het moet maar ik kan het niet."
Het zou mij zeer verbazen als een Flevobike van chromo staal was gemaakt, misschien een enkele zelfbouwversie.
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2023
Bedankt: 0
1 x bedankt in 1 berichten
(10-Dec-2017, 01:09 PM)ErikvanD schreef: Heb er al meermaals op zitten grasduinen. Vooral die racing trike spreekt me erg aan vanwege het design en de eenvoud. Ik kan helaas niet zo goed lassen, toch eens kijken of ik niet iemand kan vinden die dat voor me wil doen...
Je kunt het ontwerp ook na bouwen van Carbon fiber. Het is iets duurder maar erg robuust en licht gewicht. Dan hoef je niets te lassen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|