Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Bülk
(16-Apr-2023, 07:14 PM)Frutsel schreef: Zie dit bericht voor een oplossing om de plaatjes verder naar het midden van de voet te plaatsen.
(Intussen wel de adaptor binnen, maar nog geen tijd genomen om ze ook daadwerkelijk te monteren)

Dus toch een standaard oplossing inmiddels. Ziet er goed uit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Binnenkort komt Velomobileworld met nieuws aangaande zicht vanuit de racekap en ruimte voor de knieën. Die info is nu nog onder embargo.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(14-Apr-2023, 05:14 PM)twilwel schreef: Ik citeer uit Strava een van de eerste ritjes met mijn Bülk die afgelopen dinsdag is gearriveerd:

Ah dan heb ik uw cadeautje in zijn verpakking zien zitten. Ik zag namelijk vorige week 1 Velocadeau, een Bülk zag ik op het plaatje. En eentje in de showroom bij iCB
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(20-Apr-2023, 05:51 PM)Hardloper schreef: Ah dan heb ik uw cadeautje in zijn verpakking zien zitten. Ik zag namelijk vorige week 1 Velocadeau, een Bülk zag ik op het plaatje. En eentje in de showroom bij iCB

Dit is me wat te cryptisch. Mijn Bülk is pas in Rolde uit de vrachtwagen gekomen en ik zou een vrachtwagen geen verpakking willen noemen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(20-Apr-2023, 05:56 PM)twilwel schreef: Dit is me wat te cryptisch. Mijn Bülk is pas in Rolde uit de vrachtwagen gekomen en ik zou een vrachtwagen geen verpakking willen noemen.
Er staan weleens Bülkjes in doos in Dronten. Hardloper weet denk ik niet dat twilwel ook dealer van de Bülk is (en dus een levering uit Roemenië krijgt ipv uit Dronten).
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , twilwel , Willeke_IGKT
Ik wist inderdaad niet dat er meerdere dealers van de Bülkjes zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel
(20-Apr-2023, 06:49 PM)Hardloper schreef: Ik wist inderdaad niet dat er meerdere dealers van de Bülkjes zijn.



Het is dan ook nogal vers





[Afbeelding: khTT5fmwzP5KrZ8x8]
Antwoord }
Bedankt door:
Dezelfde als in een eerdere video, 1000 km videoverslag:

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , hmplantinga
Goed nieuws en slecht nieuws... dus laten we met het slechte beginnen.

Tijdens de montage van mijn dashcam viel me op dat er aan de linkerkant een kras boven de veerpoot in het carbon zit. Niet direct naast de twee moeren waarmee deze bevestigd is (anders zou het op te strak aandraaien kunnen duiden), maar precies op de haakse knik die daar naast zit. Bij nadere inspectie bleek dit geen kras, maar een scheurtje te zijn. Vermoed dat de oorzaak te vinden is in mijn gebruikelijke tempo in combinatie met m'n gewicht, en misschien ook de vele drempels die we hier hebben. Het zag er niet uit alsof de fiets binnen de eerstvolgende 2 kilometer in zou storten, dus vandaag ben ik naar Intercity Bike gereden om dit te laten repareren. Peter gaat beide kanten dunner en rond schuren, en dan verstevigen met een aantal lagen carbon. E.e.a. is ook doorgegeven aan Velomobile World (Jan).

Dan het goede nieuws: De Bülk toonde zich vandaag weer echt rapper dan de Milan GT was. Ik had op bepaalde stukken 4 bft. tegenwind (net niet helemaal recht op de neus), maar kon toch op en zelfs boven de 50 km/h kruisen (en meten is weten Wink  ), en dat gewoon cabrio (ook zonder schuimkap). Heerlijk Big Grin 

PS: km-stand nu is 7250 km.
Antwoord }
Veel verschijnselen kunnen worden benaderd met de normale- of gaussverdeling: https://nl.wikipedia.org/wiki/Normale_verdeling . Ik denk dat jij tot de sterkere ligfietsers/velonauten behoort Smile .  

Het gros van de velonauten rijdt vaak met een kruissnelheid tussen de 30 en 40 km/h is mijn inschatting. In dat geval maakt het voor de snelheid niet zoveel uit of je in een Quest, DF,  Milan (SL of GT), Bülk of Snoek rijdt. Ik snap best dat het ontzettend leuk is om zo hard te kunnen fietsen, maar wil graag een nuancering maken die op de meeste fietsers van toepassing is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(03-May-2023, 09:45 AM)pietandringa schreef: Kan ICB dergelijke reparaties declareren bij Velomobilworld of is dat voor eigen rekening?
Geen idee, maar ik denk niet dat het uitmaakt. Enige wat belangrijk is, is dat ze niet telkens alle fietsen moeten blijven aanpassen, want het is verhoudingsgewijs erg duur.
De reden dat ik niet denk dat het uitmaakt -> als Velomobile World dit soort zaken financieel moet oplossen, wordt de marge voor dealers kleiner. ICB verdient volgens mij niet keihard aan reparaties, dus een kleine reparatie tussendoor drukt niet gigantisch op de omzet (mits Peter tijd heeft dan dus Big Grin ).

(03-May-2023, 09:45 AM)pietandringa schreef: Veel verschijnselen kunnen worden benaderd met de normale- of gaussverdeling: https://nl.wikipedia.org/wiki/Normale_verdeling . Ik denk dat jij tot de sterkere ligfietsers/velonauten behoort. Het gros van de velonauten rijdt vaak met een kruissnelheid tussen de 30 en 40 km/h is mijn inschatting. In dat geval maakt het voor de snelheid niet zoveel uit of je in een Quest, DF,  Milan (SL of GT), Bülk of Snoek rijdt. Ik snap best dat het ontzettend leuk is om zo hard te kunnen fietsen, maar wil graag een nuancering maken die op de meeste fietsers van toepassing is.
Dat klopt maar tot op zekere hoogte c.q. dat is precies waarom ik mijn verslag van gisteren hier deelde. 
Ik had gisteren dus een tegenwind van 26 km/h; die wind verandert de rolweerstand niet, maar is wel direct van invloed op de luchtweerstand. Rijd je dan 30, dan heb je de rolweerstand van 30 km/h, maar vanuit de wind gezien rijd je 56 km/h. 
Met andere woorden: als m'n vriendin (met een FTP van rond de 110W) in de Bülk zou gaan fietsen met windkracht 4 tegen, zal ze minder tegenwind ervaren dan wanneer ze in een Quest zou rijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik kan mij herinneren dat je een tijd geleden een bericht hebt geplaatst dat je bezoek had van twee vrienden in een Milan GT en SL. Zij hadden gezamenlijk een behoorlijke rit gemaakt met een gemiddelde van ca. 37 km/h? Allebei met vermogensmeter en betrekkelijk gering verschil in het geleverde vermogen als ik het goed heb. Met een gemiddelde van 37 km/h moet je wel vaak (ruim) boven de 40 rijden. Wat mij is bijgebleven is dat ik het verschil niet zo groot vond. En als het gemiddelde lager is, bv gemiddeld 32 km/h, zou je verwachten dat het verschil in vermogen nog kleiner is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(03-May-2023, 10:17 AM)pietandringa schreef: Ik kan mij herinneren dat je een tijd geleden een bericht hebt geplaatst dat je bezoek had van twee vrienden in een Milan GT en SL. Zij hadden gezamenlijk een behoorlijke rit gemaakt met een gemiddelde van ca. 37 km/h? Allebei met vermogensmeter en betrekkelijk gering verschil in het geleverde vermogen als ik het goed heb. Met een gemiddelde van 37 km/h moet je wel vaak (ruim) boven de 40 rijden. Wat mij is bijgebleven is dat ik het verschil niet zo groot vond. En als het gemiddelde lager is, bv gemiddeld 32 km/h, zou je verwachten dat het verschil in vermogen nog kleiner is.

Voor de gemiddelde VM rijder in Nederland zal het inderdaad weinig uitmaken welk type ze rijden. Maar de paar gevallen die op de randen van de belcurve liggen maakt het wel (veel) uit.
De mensen met een snellere VM doen vaak ook meer aan tuning (snellere banden, efficiënte routes, aerodynamische aanpassingen). Dan gaan de verschillen in vermogen ook pas later (sterk) uiteenlopen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Snellere banden is een interessante. Daarmee verminder je namelijk voor een belangrijk deel de totale weerstand, en laat de luchtweerstand een veel groter deel worden. Een minder sterke rijder is dus zeker gebaat bij een getunede velomobiel, en dan heb ik het met name over sporing, type banden, en het uitbannen van verliezen in de kettinglijn (want bij lage snelheden maakt slechts een paar procent extra vermogen nog een groot verschil in kruissnelheid).

M’n vriendin rijdt met de SL kilometers harder sinds de sporing superstrak afgesteld is, de kettinglijn beter is en de snellere banden gemonteerd.

Verder kom ik hier zo op terug Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
(03-May-2023, 10:17 AM)pietandringa schreef: Ik kan mij herinneren dat je een tijd geleden een bericht hebt geplaatst dat je bezoek had van twee vrienden in een Milan GT en SL. Zij hadden gezamenlijk een behoorlijke rit gemaakt met een gemiddelde van ca. 37 km/h? Allebei met vermogensmeter en betrekkelijk gering verschil in het geleverde vermogen als ik het goed heb. Met een gemiddelde van 37 km/h moet je wel vaak (ruim) boven de 40 rijden. Wat mij is bijgebleven is dat ik het verschil niet zo groot vond. En als het gemiddelde lager is, bv gemiddeld 32 km/h, zou je verwachten dat het verschil in vermogen nog kleiner is.
De dag dat die twee vrienden op bezoek kwamen was het prachtig weer, weinig wind en zonnig. Daarnaast is de route die die twee vrienden moesten afleggen vrij ideaal; zeker de laatst 80 kilometer rijden fantastisch door. Als je op dat deel een gemiddelde van 50 km/h wil rijden, is rond de 60 km/h kruisen voldoende. Zou je het hele stuk over de veelal naastgelegen provinciale weg kunnen rijden, zoals de Duitsers op veel trajecten kunnen, dan kan je je gemiddelde met die kruissnelheid vermoedelijk zelfs boven de 55 km/h tillen; in de ventwegen en op de binnendoorstukken die er in die route zitten, kom je behoorlijk wat drempels tegen, als je daar met fors boven de 50 km/h overheen gaat kom je met drie wielen los van de grond. Geen aanrader Big Grin 
M'n punt is dus: Als je langzamer rijdt (laten we zeggen kruissnelheid 40), rijd je op dat traject nog altijd een ontzettend hoog gemiddelde. 

In het Milan-topic heb ik een vergelijk tussen de benodigde vermogens bij diverse snelheden uitgewerkt op basis van de Milan GT Mk2 en de oorspronkelijke Milan SL. Je ziet daarin dat de luchtweerstand bij 30 km/h echt nog nihil is; 80% van je "probleem" is rolweerstand. Het verschil tussen beide fietsen is bij dat tempo iets meer dan 2,5 watt.
Rijd je dezelfde 30 km/h met windkracht 6 op je snufferd, dan is luchtweerstand ineens bijna 2/3e van het totale benodigde vermogen geworden. De Milan SL is dan ineens 11% sneller, waar dat bij geen wind slechts 4% is. Kijk je naar de hogere snelheden, dan kan ik met mijn vermogen zonder wind met beide fietsen 60 km/h kruisen. Met de Milan GT kost dat bijna 10% meer vermogen dan het met de SL kost; dit komt erg dicht bij de eerder genoemde 11%. Ga ik 60 km/h rijden met windkracht 6 tegen (kan wel, maar maar heel kort Big Grin ), dan loopt het verschil op tot 13%; niet heel veel meer.

Conclusie: een sterke rijder voelt het verschil tussen de GT en SL altijd. Een minder sterke rijder heeft onder minder gunstige omstandigheden een duidelijk voelbaar voordeel van een efficiëntere fiets. M.a.w.: Als je de keus hebt, en de ruimte niet nodig, kies dan het rappere model!

Om die laatste claim te onderbouwen wil ik het podium graag vrijmaken voor Peetman:

Antwoord }
Kwam hier speciaal even terug om dit berichtje achter te laten: de km-stand van m'n Bülk is nu >10.000 km, en loopt sinds een weekje weer op Big Grin
Vlaflip is back. Niet op het forum, wel op de weg Wink 

PS: Ik dacht dat de Snoek even snel was, maar op basis van Arend-Jan z'n metingen denk ik dat ie iets sneller is. Dat maakt de Bülk echter geen stakker - vlammen wil ie nog steeds Wink 

[Afbeelding: shamelessbrag.jpg]
Dit was openbare weg (Goes -> Zierikzee, van in de wijk tot stoplicht), zwaar geladen en cabrio.
Antwoord }
Er is inmiddels een tentgarage voor de Bülk beschikbaar (Faltgarage oder Plane für Bülk)

Ik had voor mijn MilanSL ook zo'n lichtgewicht dekzeil van tentdoek op maat. Bij mij staan de velomobielen doorgaans binnen, maar bij bijvoorbeeld de komende Oliebollentocht ben ik niet zo zeker hoe de stalling is, dus komt ie net op tijd. Ideaal om nieuwsgierige handjes in te dammen wanneer je in de stad moet parkeren.

Ik heb bestelt via het Velomobilforum. De gebruiker"dendrocopos" ontwerpt, maakt en verkoopt ze. Even aangeven wanneer je een Sicherheitsmodul/Safety Module/lamp op het hoedje hebt, dan wordt daar ook een uitstulpinkje voor gemaakt :-)
Antwoord }
Deze heb ik.

Mooit stof. Heel erg licht. 

Ik gebruik 'm niet vaak. Over de kwaliteit kan ik dus niet zoveel zeggen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
Om niet te veel off-topic te gaan in het Testdag topic. Klopt het dat de Bulk is ontstaan uit de Milan SL?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(15-Jan-2024, 06:59 PM)Hardloper schreef: Om niet te veel off-topic te gaan in het Testdag topic. Klopt het dat de Bulk is ontstaan uit de Milan SL?
Ja en nee. Het is een nieuw model, maar ontwikkeld door Eggert Bülk en Jens Buckbesch, twee van de heren achter de Milan Wink 
Door een nieuw model op te bouwen konden ze een stuk historie en "backwards compatibility" afschudden, wat ze meer vrijheid gaf in het ontwerp en vermoedelijk ook voor de lagere prijs zorgt.
Een aantal zaken zijn bij de Bülk makkelijker te produceren en repareren dan bij de Milans (bekijk bijvoorbeeld de staart maar eens, en stel je voor hoe je daar aan moet sleutelen bij een schadegeval), één model ipv twee (of 4 - Alpha 9, M9, W9, W9s) verlaagt de productiekosten ook, en volgens mij eten er ook minder mensen brood van de Bülk dan van de Milan (want aan die laatste is Velowerk ook nog verbonden).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Hoekie , Willeke_IGKT
Bij Velomobielworld hebben zer ook wel een filmpje over. Als je duits kunt lezen is op het velomobilforum ook heel erg veel over de Milans te vinden. Gek genoeg beginnen ze met de mk2 en lijkt nr 1 overgeslagen, of dat was het prototype ofzo. De GT was er het eerst, iets later kwam de SL. Dan komt er bij de SL een rijtje aan stappen. De MK 2 heeft echt jaren redelijk ongewijzigd rond gereden, mk3 en 4 zijn er ook niet veel van, dan gaat het naar 5, 6 en 7. Die laatste drie zitten in tijd redelijk dicht bij elkaar. Je ziet daarin duidelijk een evolutie. De GT komt er dan weer achteraan met vergelijkbare stappen. O.a. in de achterwiel ophanging. Ongeveerd voor de SL, geveerd voor de GT met dubbelzijdige stalen achtervork, later kwam die vering ook in de SL met dezelfde achterbrug. Dan nog een paar tussenfases tot de DF mono achtervork. Ook de ophanging van de trapasboom maakte een ontwikkeling door. Van veel alu naar een carbon versie. van een simpel stangetje voor, naar een zeer brede trechter.

Ook is er veel getest met de Milans, o.a. door de Universiteit van Oldenburg volgens mij. Ook de 4.2 is in de windtunnel geweest. Daaruit zijn ook een aantal conclusies getrokken, o.a. dat de neus wat stomper kon.
Er zijn erg veel gebruikerservaringen met Milans inmiddels, daardoor hebben ze ook een beter zicht gekregen op knelpuntjes. De productie van de Milans is heel erg lang in eigen beheer in Duitsland geweest. Waar bij velomobiel.nl niet heel erg veel Custom mogelijk was, zat Räderwerk aan het andere uiterste, mede daardoor liepen de wachttijden extreem op. Maatwerk kost tijd, heel veel tijd en uitzoekwerk. Uiteindelijk werd er gestandariseerd en werd de stap naar Roemenië gemaakt.

Vervolgens zijn de heren met deze ervaringen en uitgebreide kennis weer eens gaan zitten. Daaruit is een nieuwe velomobiel gekomen die uiterlijk duidelijk familie is van de GT en SL maar het is geen knip en plakwerk zoals Daniel Fenn dat doet als ie weer eens een nieuw model maakt. Dat is dan dezelfde velomobiel met andere afmetingen. De Bülk is echt een doorontwikkeling. Er is uitgebreid nagedacht over de aanpasbaarheid op verschillende maten en posturen rijders.

https://www.velomobileworld.com/bulk/ Daar nog weer verdere links in de teksten.

Er zijn ook wat filmpjes over de ontwikkeling van de Bülk, in het duits. Die vind ik zo gauw even niet.

Heb in 1995 nog in races meegereden waarin Eggert ook mee reed. Toen nog met die Aero tweewieler. Daar ging hij ook best hard mee. Een zeer bijzondere man.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Hoekie , 365cycle , Willeke_IGKT
Nou ik begreep het eigenlijk uit een artikel in de een na laatste clubblad. En wou weten wat ervan waar was.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
(15-Jan-2024, 09:09 PM)Hardloper schreef: Nou ik begreep het eigenlijk uit een artikel in de een na laatste clubblad. En wou weten wat ervan waar was.

Waarom zou een artikel uit het clubblad niet waar zijn? Je mag er toch echt wel op vertrouwen dat de redactie controleert wat ze plaatsen.

Ik vind het echt een beetje vreemd dat je zoiets ter discussie stelt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(15-Jan-2024, 09:25 PM)Wim -de roetsende schreef:
(15-Jan-2024, 09:09 PM)Hardloper schreef: Nou ik begreep het eigenlijk uit een artikel in de een na laatste clubblad. En wou weten wat ervan waar was.

Waarom zou een artikel uit het clubblad niet waar zijn? Je mag er toch echt wel op vertrouwen dat de redactie controleert wat ze plaatsen.

Ik vind het echt een beetje vreemd dat je zoiets ter discussie stelt.

Ik stel het niet ter discussie of ze hun werk goed doen. Maar het is meer dat ik af vraag in hoeverre ze de Milan SL hebben genomen en deze hebben geforked (software term voor neem de source en pas deze naar eigen ideeën aan) tot de Bulk. Zo is Maria DB afgeleid van MySQL, Libreoffice afgeleid van Open Office. Maar ik begrijp door de antwoorden dat men gewoon heeft gekeken wat is er zo goed aan de Milan SL, deze nemen we mee in het ontwerp proces om tot een betere versie te komen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Die software voorbeelden zijn nog wel anders vind ik. In dit geval is de ontwerper dezelfde persoon.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
(15-Jan-2024, 09:57 PM)Hardloper schreef: ..........het is meer dat ik af vraag in hoeverre ze de Milan SL hebben genomen en deze hebben geforked (software term voor neem de source en pas deze naar eigen ideeën aan) tot de Bulk.

Misschien moet je dit eerst gaan lezen, dan ben je iets meer op de hoogte:

https://www.velomobileworld.com/bulk/
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Hardloper


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt ver...ZoefZoef — 09:44 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Vond de video vrij h...blokdoorn — 09:33 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van d...blokdoorn — 09:29 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het was een ijsbaan...Hardloper — 08:43 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... hoe mijn oude Qu...Bram Huysmans — 08:33 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...Hardloper — 08:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik heb na lang twijf...Martin van Mourik — 08:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Thuisgekomen waarvan...Martin van Mourik — 07:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Er maar geen vervolg...Fietsbennie — 06:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM