Waardering:
  • 6 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag langs een dodelijk ongeluk gereden. Doet mij altijd weer even beseffen dat je blij mag zijn dat je weer veilig thuis komt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , Hoekie
Ligfiets Wilsum, nu niet overmoedig worden in de bochten he!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(15-Jun-2023, 08:51 PM)Jeroen S schreef: Ligfiets Wilsum, nu niet overmoedig worden in de bochten he!

Dat koste mij de Quest, op bijna 8000 km.

Met de Strada gaan de bochten voorlopig nog tamelijk langzaam.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , 365cycle
(15-Jun-2023, 08:51 PM)Jeroen S schreef: Ligfiets Wilsum, nu niet overmoedig worden in de bochten he!

Ik weet het, voorzichtig blijven.
Een week of vier geleden voor het eerst een wieltje opgelicht, bij het uitwijken voor een onduidelijke verkeersregelaar.
Toch maar weer wat voorzichtiger.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , Hoekie , 365cycle
(15-Jun-2023, 09:00 PM)LigfietsWilsum schreef: Een week of vier geleden voor het eerst een wieltje opgelicht, bij het uitwijken voor een onduidelijke verkeersregelaar.
Toch maar weer wat voorzichtiger.

Of het juist expres opzoeken op een plek waa dat veilig kan. Dat wieltje oplichten bedoel ik dus.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
mijn ketting er gisteravond afliep en dat er binnen een minuut 6 mensen stopten om mij te helpen. Of dat iets typisch is voor Flevoland of dat men het niet helemaal vertrouwt dat ik alleen de weg op ga vanwege een hulpbehoevende uitstraling weet ik niet, maar feit is dat ik binnen een minuut weer op pad geholpen was.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Nou ik had geen hulp troepen in Dronten klaar toen de ketting van de Tonijn eraf lag. Na paar minuten denken was ik blij dat ik hem zelf helemaal erop kreeg zonder hulp. Maar ik was wel even bang dat de ketting kapot was. Heeft iemand dat trouwens ooit meegemaakt??


Maar ik ben ook blij dat ik leuke data uit mijn kajak tocht kreeg met een sup profiel.
Zoals slagsnelheid en afstand per slag. Wat niet beschikbaar is met de standaard kajak profiel.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
(16-Jun-2023, 05:03 PM)Hardloper schreef: Nou ik had geen hulp troepen in Dronten klaar toen de ketting van de Tonijn eraf lag. Na paar minuten denken was ik blij dat ik hem zelf helemaal erop kreeg zonder hulp. Maar ik was wel even bang dat de ketting kapot was. Heeft iemand dat trouwens ooit meegemaakt??


Maar ik ben ook blij dat ik leuke data uit mijn kajak tocht kreeg met een sup profiel.
Zoals slagsnelheid en afstand per slag. Wat niet beschikbaar is met de standaard kajak profiel.

Ik heb wel een keer een kettingbreuk onderweg gehad. Waarschijnlijk iets te enthousiast met smeermiddel in de weer geweest. Het regenden die dag en ik had voor vertrek even de ketting gesmeerd. Ik heb wel altijd een kettingpons bij me, dus hoewel niet prettig, was het prima te verhelpen.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik had mijn kettingbreuk 1500 meter van huis, dus de Quest eerst thuisgebracht en de volgende dag zelf gerepareerd, onderweg terug van Dronten waar mij verzekerd was dat een nieuwe ketting niet nodig was.
Op dat kleine stukje is mij twee keer hulp aangeboden, maar door mensen die niet wisten wat en hoe.

Ketting weer opleggen ging meestal heel snel. Maar een keer hulp nodig gehad, dat was bij mijn eerste rit met De Waterlandse Liggers, toen ik na een lekke band onderweg ook de ketting moer vast had vlak bij het verzamelpunt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
(16-Jun-2023, 05:03 PM)Hardloper schreef: Maar ik was wel even bang dat de ketting kapot was. Heeft iemand dat trouwens ooit meegemaakt??
Ik heb weleens een niet goed aan elkaar geponsde 11-speed ketting doormidden getrapt bij het wegrijden bij een verkeerslicht. Eigen schuld, daar zijn ze niet voor gemaakt. Gelukkig was er een Decathlon met behulpzame fietsenmaker vlakbij.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Dus het kan voorkomen? Maar het was wel heel vervelend geweest als je bij proefrijden gelijk ketting kapot hebt
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(16-Jun-2023, 07:49 PM)Hardloper schreef: Dus het kan voorkomen? Maar het was wel heel vervelend geweest als je bij proefrijden gelijk ketting kapot hebt

Je mag er vanuit gaan dat de mannen van velomobiel.nl ondertussen wel een ketting kunnen ponsen lijkt mij.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(16-Jun-2023, 05:51 PM)datakneder schreef: Ik heb wel een keer een kettingbreuk onderweg gehad. Waarschijnlijk iets te enthousiast met smeermiddel in de weer geweest.
Ik begrijp het verband tussen een ketting smeren en kettingbreuk niet.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(16-Jun-2023, 08:30 PM)melle z schreef:
(16-Jun-2023, 05:51 PM)datakneder schreef: Ik heb wel een keer een kettingbreuk onderweg gehad. Waarschijnlijk iets te enthousiast met smeermiddel in de weer geweest.
Ik begrijp het verband tussen een ketting smeren en kettingbreuk niet.

Ik ook niet. Ik heb al decennia lang kettingen geponst, en nooit een probleem gehad met ketting breuk of een pons die weer loskwam. Maar ik had die ochtend wel veel smeermiddel op de ketting gedaan met het idee dat het overschot onderweg wel weg zou gaan. Mede door de regen ingegeven. En juist op die dag (5 km onderweg) breekt mijn ketting open op een afdaling (brug Emmerich) Ik trapte wel mee, maar zonder kracht. Mijn uiteindelijke conclusie was dat op de een of andere manier het smeermiddel ervoor gezorgt heeft dat de ketting openbrak.

Als je me het vantevoren gevraagd had, had ik gezegd dat dat niet kan gebeuren. Nu ben ik niet meer zo zeker.

Misschien had ik in mijn bericht onderscheid moeten maken tussen kettingbreuk en het loskomen van een schakel. Sorry als dat tot misverstand heeft geleid.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Correlatie is iets anders dan causaliteit. Wink 

Ik pons kettingen nooit aan elkaar want ik gebruik uitsluitend SRAM kettingen met sluitschakels. Er is er wel eens een gebroken, maar dat was een hergebruikte schakel van het niet-herbruikbare type.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder , Frutsel
Ik mooi eindje heb gefietst naar Maastricht vandaag.
Bedankt allemaal voor de tips. 
Echter had ik wat navigatie problemen.  Waarschijnlijk te warm voor Teasy1. 
Ik zal eerdaags wel wat foto's erop zetten.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
(16-Jun-2023, 08:14 PM)Wim -de roetsende schreef:
(16-Jun-2023, 07:49 PM)Hardloper schreef: Dus het kan voorkomen? Maar het was wel heel vervelend geweest als je bij proefrijden gelijk ketting kapot hebt

Je mag er vanuit gaan dat de mannen van velomobiel.nl ondertussen wel een ketting kunnen ponsen lijkt mij.
Nou het was met de Tuna, dus Intercitybike fiets. En aangezien ik toch in Dronten was, wou ik weleens weten wat Ymte en Peter in elkaar hadden gestoken. Dan is het gewoon niet fijn als je gelijk met iets kapot bij hun terug komt. Ik heb dan ook niet betaald voor een proefrit. Maar wat is ponsen??
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(16-Jun-2023, 08:55 PM)melle z schreef: Correlatie is iets anders dan causaliteit. Wink 

Ik pons kettingen nooit aan elkaar want ik gebruik uitsluitend SRAM kettingen met sluitschakels. Er is er wel eens een gebroken, maar dat was een hergebruikte schakel van het niet-herbruikbare type.

Ik pons ook niet.

-
-
(16-Jun-2023, 09:01 PM)Hardloper schreef: Maar wat is ponsen??

https://youtu.be/StkOWRn2Mls
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
Wat een gepruts in dat filmpje, ik zat er met kromme tenen naar te kijken. Maar goed, een ketting op die manier aan elkaar zetten is leuk voor een stadsfiets, voor een smalle derailleurketting heb je speciale sluitschakels of pinnen nodig. Er zijn heel veel verschillende types, gebruik alleen een type dat bij je ketting past.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
...ik wat verder heb gefietst dan mijn bedoeling was. Na 191 kilometer op woensdag dacht ik en bescheiden 125 kilometer te doen vandaag. Het werd 180. Maar dat kwam vooral doordat ik helemaal rond om het Tata Steel-terrein moest fietsen. Ik dacht via Wijk aan Zee naar een veerboot te kunnen. Maar omdat ik geen idee had of dat ding wel vaarde (er was geen informatie bij de steiger) dat hele kloteeind maar weer teruggefietst om in Velsen een (gratis) veerboot te kunnen nemen.

De afstand was het leuke, want ik verraste mijzelf dat ik twee dagen later zomaar 180 kilometer er zonder problemen uit zou schudden (ik voel me nu zelfs niet eens moe).

Wel weet ik dat ik nooit meer in Wijk aan Zee ga komen met de fiets. Vooral dat fietspad naar die wel of niet varende veerboot was een drama en dat Tata Steel in de duinen... Wat een afschuwelijke uithoek van Nederland.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Die 'veerboot' is eigenlijk een touristen boot die van IJmuiden naar een eiland in het midden van het buitenkanaal vaart en een paar keer per dag door naar de noord oever. Meer een wandelaars optie, fietsen mogen mee maar zijn lastig aan boord.
Ik woon in de omgeving, je hebt waarschijnlijk mijn garage kunnen zien van je route, flat net om de hoek, maar heb die boot maar een keer gebruikt.

Tata went, ik ben ermee opgegroeid en weet niet anders.

Het is wel lastig plannen om hier een rondje te maken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
… ik zie een potentiële fiets rondje / date tussen Lopopodium en Willeke  Tongue

En ik ben blij dat ik een lekker rondje heb gerend van zo’n 13km. Waarbij ik ook een fietspad maar eens heb geïnspecteerd of het te doen is per ligger. Op paar slechte stukken afvalt na valt het goed mee.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
(17-Jun-2023, 10:18 AM)Hardloper schreef: En ik ben blij dat ik een lekker rondje heb gerend van zo’n 13km. Waarbij ik ook een fietspad maar eens heb geïnspecteerd of het te doen is per ligger. Op paar slechte stukken afvalt na valt het goed mee.


Er zijn fietspaden die prima te doen zijn op een tweewieler, maar een crime met een vm. Daar ben ik nu na een aantal maanden vm rijden achter gekomen.

Waar je met een tweewieler door een slinger/korte draai doorheenvliegt, moet je met een vm ernstig snelheid verliezen.

Alle kuilen/bulten in de weg kunnen soms eenvoudig vermeden worden op een tweewieler door goed te sturen. Een vm heeft niet één maar drie sporen en vanwege de breedte heeft het ook een beperktere uitwijkmogelijkheid. Bekende stukjes waar ik op mijn tweelwieler nog niets eens over nagedacht had, blijken in de praktijk een groot probleem voor de vm.

Wegen zijn in de dwarsdoorsnede niet vlak, maar bollen zodat het regenwater naar de zijkant toe spoelt. Sommige ontwerpers denken dat een vrijliggend fietspad gewoon in dezelfde bolling als de naastgelegen weg kan liggen en ligt dus als zelfstandig object gewoon scheef. En een paar graden op de weg voelt, als beginnend velonaut, alsof je elk moment kan kantelen.

Het 'lezen' van de weg is voor een vm totaal anders, en dat heb ik echt moeten leren. Daarnaast overkomt me het nog vaak dat ik aan het rijden ben, en me verbaas over de snelheid waar ik mee fiets. Er zijn klinkerwegen waar ik met 30+ overheen vlieg alsof het glad asfalt is en asfalt dat er glad uitziet, maar waar ik niet op vooruit te branden ben. Waarom is mij tot op heden nog een raadsel, dus realiseer ik me dat ik zeker nog geen master ben in het lezen van de weg.
Antwoord }
(17-Jun-2023, 01:05 AM)Lopopodium schreef: Wel weet ik dat ik nooit meer in Wijk aan Zee ga komen met de fiets. Vooral dat fietspad naar die wel of niet varende veerboot was een drama en dat Tata Steel in de duinen... Wat een afschuwelijke uithoek van Nederland.

Een beetje dimmen. Wijk aan Zee is de schaakhoofdstad van de wereld.  En als Tata Steel niet acht keer per jaar hun grafiet hadden uitgestoten over het wasgoed in Wijk aan Zee. dan hadden ze waarschijnlijk nooit een reden gehad dit toernooi zo lang en intensief te sponsoren. Zo'n toernooi is veel goedkoper dan het voorkomen van vervuiling.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT , 365cycle
Zolang er lelijke dingen te vinden zijn weet je het mooie ook weer te waarderen.

Dat had ik ook gisteren ook, na een drukke autoweg een mooi stukje omgeving.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Vijftig jaar geleden, heette het nog Hoogovens. En er was een camping in Wijk aan Zee. Ik heb er twee nachten gestaan en elke ochtend was de tent zwart. En dat wist toen ook al iedereen. Nu doet iedereen of dit van de laatste jaren is.

Het blijft een goocheltruc van die bedrijven. En maar smeren en een schaaktoernooi organiseren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 26 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor gee...Frutsel — 09:25 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Na lang speuren heb ...Lopopodium — 07:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor geen ...melle z — 07:05 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock....Frutsel — 06:47 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Bij de M5 Blueglide ...De tovenaar — 06:27 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock. M...Lopopodium — 06:01 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de e...Frutsel — 05:10 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Heeft een van jullie...Hardloper — 04:34 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Klopt helemaal wat M...Jeroen S — 03:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ai, en dat in deze t...Jeroen S — 02:58 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de eer...Lopopodium — 12:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik sch...Tijanus — 12:07 PM
SL in Grou
Ik had die adver...Tijanus — 12:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM