Voor welke velomobiel heb jij gekozen en waarom?
|
Berichten: 39
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 2
69 x bedankt in 35 berichten
(04-Sep-2023, 12:25 PM)Atrike schreef: Ik vond deze video en vond hem wel interessant.
Ik heb wel het gevoel dat er het een en ander niet klopt. Een Snoek heeft volgens die video net zoveel "carrying capacity" als een Quest of Strada en heeft volgens het overzicht net zo'n groot "mangat" (gelijke score in ieder geval). Ik weet vrij zeker dat dat niet waar is. Ik betwijfel ook of een mango evenveel ruimte heeft voor bagage als een Quest of Strada.
Niettemin een interessant overzicht van de verschillende modellen en hun voor en nadelen. Het probleem is alleen dat zaken als stabiliteit afhankelijk zijn van de rijder. Langere mensen zitten lager en dus stabieler, hoe weeg je dat? Bovendien zijn er maar weinig mensen die persoonlijke ervaring hebben met al deze modellen.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2816
3150 x bedankt in 2188 berichten
(04-Sep-2023, 06:04 PM)Veloquest schreef: (04-Sep-2023, 08:27 AM)Hardloper schreef: @veloquest welkom en na stoffelquest begon het te dagen. Jij hebt volgens mij de blauw met witte QV met die Rohloff naaf. En de Questen zijn geel??”
Ja mijn Qv heeft de rohloff naaf. En was blauw wit. Maar ben bezig met om de kleur te veranderen. Want er zijn te veel blauw witte en de mijne had krassen.
Daarom ben ik niet gegaan voor de oranje kleur zoals ik eerst wou. Kan er zo 4 aanwijzen. 2 in GB, in Limburg eentje en in Finland. Maar ik zal het resultaat wel hier zie. Of via een andere kanaal. Maar
Maar zit er veel verschil tussen de snelheden van de Quest glasvezel , Quest XS Carbon en de QV? Of ben je niet zo de snelheden bijhouden?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 225
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 268
538 x bedankt in 221 berichten
(04-Sep-2023, 06:40 PM)Hardloper schreef: (04-Sep-2023, 06:04 PM)Veloquest schreef: (04-Sep-2023, 08:27 AM)Hardloper schreef: @veloquest welkom en na stoffelquest begon het te dagen. Jij hebt volgens mij de blauw met witte QV met die Rohloff naaf. En de Questen zijn geel??”
Ja mijn Qv heeft de rohloff naaf. En was blauw wit. Maar ben bezig met om de kleur te veranderen. Want er zijn te veel blauw witte en de mijne had krassen.
Daarom ben ik niet gegaan voor de oranje kleur zoals ik eerst wou. Kan er zo 4 aanwijzen. 2 in GB, in Limburg eentje en in Finland. Maar ik zal het resultaat wel hier zie. Of via een andere kanaal. Maar
Maar zit er veel verschil tussen de snelheden van de Quest glasvezel , Quest XS Carbon en de QV? Of ben je niet zo de snelheden bijhouden?
Dat verschil kan ik niet echt zeggen want ik heb vlak nadat ik mijn Qv had heb ik er een E-Qv van gemaakt en daarna mijn quest ook omdat mijn oom toen mee ging fietsen.
Maar als ik met ondersteuning rij dan is dat bij de Qv met een snelheid van 37 en met de Xs 40. Maar ze kunnen allebei tot 55. en mijn Quest had maar een top snelheid van 45.
Maar het grootste verschil zit hem in het wegrijden en de snelheid van het schakelen. en met de rohloff naaf kost het mij iets meer tijd om op snelheid te komen.
Maar die tijd maak je dan weer goed in de bochten. Maar merk wel dat de Xs zuiniger rijd dan de Qv maar dat is dan ook wel logisch.
En hier in groningen ken ik 5 Qv's waarvan 1 oranje 1 geel en 3 zijn blauw wit.
En ik heb de mijne met krassen gekocht gelukkig want ik wilde altijd al mijn eigen kleur op een velomobiel hebben. en sinds ik zei bij velomobiel welke kleur ik wou zijn er een aantal
velomobielen in die kleur ter wereld gekomen. Maar gelukkig nog geen Qv.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
Gaat de ondersteuning tot 55km/u?
Zo ja, dan is dat niet echt meer legaal te noemen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 304
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 107
365 x bedankt in 172 berichten
Voor mij is de vm vooral om gezond èn filevrij te forensen.
De belangrijkste reden om destijds de Mango+ te kiezen was de kleinere draaicirkel.
Midden in Waalre kruist het snelfietspad een drukke weg.
Om de fietsers af te remmen moeten ze op de vluchtheuvel haaks rechts en daarna haaks links. Dat lukt met de Mango.
Tussen de andere fietsforensen en scholieren was 28 km/u een prima snelheid.
Omdat de Mango een tussenas met 8-versnellingsnaaf had, waren de stappen tussen de versnellingen onhandig. Ook verloor ik onnodig energie door de inefficientie van de naaf en de twee kettingen achter elkaar.
De Strada was voor mij de logische opvolger; slechts één ketting en een 9-speed derailleur met een goede verdeling. De voor derailleur heb ik meestal op het middelste blad zodat de afstanden tussen de versnellingen kleiner zijn dan op het grote blad.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 1.934
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2868 x bedankt in 1580 berichten
(03-Sep-2023, 11:27 AM)Grrrrrene schreef: Na jaren "ik wil een keer een velomobiel" te hebben geroepen, ga ik nu serieus kijken om een Strada te kopen (komende vrijdag een proefrit). Ik heb eind 2021 al een proefrit gemaakt bij VM.nl en dat beviel heel goed. Mijn vriendin reed toen in een QuestXS, wat ook goed beviel, maar het verschil in draaicirkel was wel schokkend groot. Best veel bochten die zij met wat steken of door het gras rijden kon nemen, waar ik probleemloos doorheen kwam.
Beide fietsen waren erg comfortabel en we pasten er goed in, al had ik wel blauwe knieën door het botsen tegen de bovenkant van de aerodynamische "shell". Volgens VM (en mijn eigen gevoel) zou een lagere stoelbracket i.c.m. eventueel kortere cranks kunnen helpen. Ik ben 1m92 lang en heb maat 48 schoenen, dat maakt dit een uitdaging. Voor ik de knoop doorhak en de Strada aanschaf, wil ik zeker weten dat ik dit probleem niet tegenkom, anders is de lol er snel af, denk ik. Het hele idee van comfort gaat slecht samen met bont en blauw uitstappen
Ik twijfel nu wel een beetje wat ik met mijn Nazca Fuego ga doen.
Gefeliciteerd met de aankoop van je Strada. Zie dat het rode exemplaar van marktplaats is verdwenen en 1+1= 2
Berichten: 39
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 2
69 x bedankt in 35 berichten
(10-Sep-2023, 07:56 AM)ZoefZoef schreef: Gefeliciteerd met de aankoop van je Strada. Zie dat het rode exemplaar van marktplaats is verdwenen en 1+1= 2
Haha, wist niet dat er zo op gelet werd, maar ik heb toch echt een andere Strada gekocht (de witte bij VM.nl). Die op Marktplaats had ik ook gezien, maar ik wilde ook een proefrit maken met mijn vriendin (die had eerder in een QuestXS gereden en was erg benieuwd naar het bochtenwerk met een Strada). Morgen mijn eerste rit naar werk, vandaag nml samen met mijn vriendin gefietst en maandag vond ik het VEEEEEL te heet voor een tocht in de Strada.
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28746
2816 x bedankt in 1252 berichten
Ik heb gisteren nog een collega vertelt dat een Strada met Flevo zomerdakje zelf met dit weer niet te heet is.
Zonder dakje zou ik tenminste een hoed willen hebben en dan is het nog steeds warmer.
Witte Strada.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2816
3150 x bedankt in 2188 berichten
12-Sep-2023, 07:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Sep-2023, 07:36 PM door Hardloper.)
(12-Sep-2023, 06:21 PM)Grrrrrene schreef: Haha, wist niet dat er zo op gelet werd, maar ik heb toch echt een andere Strada gekocht (de witte bij VM.nl). Die op Marktplaats had ik ook gezien, maar ik wilde ook een proefrit maken met mijn vriendin (die had eerder in een QuestXS gereden en was erg benieuwd naar het bochtenwerk met een Strada). Morgen mijn eerste rit naar werk, vandaag nml samen met mijn vriendin gefietst en maandag vond ik het VEEEEEL te heet voor een tocht in de Strada. (03-Sep-2023, 11:27 AM)Grrrrrene schreef:
Ik twijfel nu wel een beetje wat ik met mijn Nazca Fuego ga doen.
Ik denk dat je een antwoord hebt wat te doen met de Nazca Fuego.
HOUDEN!!! De afgelopen temperaturen zullen geen uniek iets zijn. En je vind de een witte VM veel te warm. Terwijl dit een van de koelere kleuren is. Voor deze warmere dagen ga je die Nazca mooi kunnen inzetten
(12-Sep-2023, 06:21 PM)Grrrrrene schreef: Haha, wist niet dat er zo op gelet werd, maar ik heb toch echt een andere Strada gekocht (de witte bij VM.nl). Die op Marktplaats had ik ook gezien, maar ik wilde ook een proefrit maken met mijn vriendin (die had eerder in een QuestXS gereden en was erg benieuwd naar het bochtenwerk met een Strada). Morgen mijn eerste rit naar werk, vandaag nml samen met mijn vriendin gefietst en maandag vond ik het VEEEEEL te heet voor een tocht in de Strada. (03-Sep-2023, 11:27 AM)Grrrrrene schreef:
Ik twijfel nu wel een beetje wat ik met mijn Nazca Fuego ga doen.
Ik denk dat je een antwoord hebt wat te doen met de Nazca Fuego.
HOUDEN!!! De afgelopen temperaturen zullen geen uniek iets zijn. En je vind de een witte VM veel te warm. Terwijl dit een van de koelere kleuren is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
12-Sep-2023, 08:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Sep-2023, 08:27 PM door de Boer.)
(05-Sep-2023, 10:32 AM)TvWijk schreef: Voor mij is de vm vooral om gezond èn filevrij te forensen.
De belangrijkste reden om destijds de Mango+ te kiezen was de kleinere draaicirkel.
Midden in Waalre kruist het snelfietspad een drukke weg.
Om de fietsers af te remmen moeten ze op de vluchtheuvel haaks rechts en daarna haaks links. Dat lukt met de Mango.
Tussen de andere fietsforensen en scholieren was 28 km/u een prima snelheid.
Omdat de Mango een tussenas met 8-versnellingsnaaf had, waren de stappen tussen de versnellingen onhandig. Ook verloor ik onnodig energie door de inefficientie van de naaf en de twee kettingen achter elkaar.
De Strada was voor mij de logische opvolger; slechts één ketting en een 9-speed derailleur met een goede verdeling. De voor derailleur heb ik meestal op het middelste blad zodat de afstanden tussen de versnellingen kleiner zijn dan op het grote blad.
Wat leuk dat je over de Mango begint. Ik heb er destijds ook voor gekozen en zou niet meer zonder willen ( alleen als er een Snoek om de hoek komt zwemmen ). Mijn Mango had ook een tussenas, maar door het gewicht ervan was mijn Mango zo traag dat ik de tussenas heb verwijderd en nu een gewone naaf met tandwiel heb gemonteerd. Dit scheelt mij zeker 10 km/u in snelheid.! Wel heb ik nu een 60t blad aan de voorkant en dus nu 8 versnellingen achter. Ook heb ik de fiets iets meer aerodynamiek meegegeven, dmv op alle wielen wieldoeken, binnen en buitenkant, zelfgemaakte strips op de wielkasten en een racekap. Een staart heb ik inmiddels gemaakt, maar is niet zo mooi geworden, dus die gaat overnieuw.
Daarbij zou ik ooit wel eens de Mango opnieuw willen maken in Carbon versie..
Eens kijken of hij dan nog sneller gaat.
Groeten Henk
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
Ik rij met de velomobiel omdat ik een zonnealergie heb, voor mij is het praktische aspect wat belangrijker dan het hebben van een snelle fiets. en tijdens het zoektocht naar DE perfecte velomobiel voor mij is het ook ondertussen een hobbie geworden. ik heb nu een Waw, Versatile en Velayo, en op mijn wenslijst staan nog de MilanGT MK2 en de Quatrevelo.
Ik haat het Flevodakje met een passie maar het is beter dan niets. Voor de versatile had ik al een dakje gemaakt maar tijdens een storm is daar een tak op gevallen, gelukkig had ik het uit carbon gemaakt en ben ik er zonder schade aan mijn hoofd vanaf gekomen
Hetzelfde ben ik nu ook aan het doen voor de Velayo.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|