Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 2.671
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3133 x bedankt in 2179 berichten
(18-Sep-2023, 06:22 PM)Wim -de roetsende schreef: (18-Sep-2023, 10:48 AM)Hardloper schreef: Zit er trouwens veel verschil tussen de binnenbanden? Volgens mij gaat het altijd over de buitenband, echter is de binnenband lek toch?
Is dit als grap bedoeld?
Hoe kun je een binnenband lek rijden, als er met de buitenband niets aan de hand is?toch?
Stel ik rij in een spijkertje. Deze gaat recht door mijn band heen en prikt de binnenband kapot. Dan is het toch binnen band vervangend of het gaatje dicht maken (wat ik voor het laatst zo’n 17 jaar geleden deed ). Binnen band terug in de buitenband en vooruit met de banaan? Dit was is de gedachten gang waar het op slaat. Of moet ik ook de buitenband vervangen wegens dat gaatje ??
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 338
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 119
593 x bedankt in 303 berichten
Citaat:Dan is het toch binnen band vervangen...
Hoeft niet persé binnen hoor, je mag ook buiten de binnenband vervangen.
Berichten: 519
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
837 x bedankt in 462 berichten
(18-Sep-2023, 07:48 PM)LigfietsWilsum schreef: Citaat:Dan is het toch binnen band vervangen...
Hoeft niet persé binnen hoor, je mag ook buiten de binnenband vervangen.
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28660
2815 x bedankt in 1251 berichten
(18-Sep-2023, 07:33 PM)Hardloper schreef: Stel ik rij in een spijkertje. Deze gaat recht door mijn band heen en prikt de binnenband kapot. Dan is het toch binnen band vervangend of het gaatje dicht maken (wat ik voor het laatst zo’n 17 jaar geleden deed ). Binnen band terug in de buitenband en vooruit met de banaan? Dit was is de gedachten gang waar het op slaat. Of moet ik ook de buitenband vervangen wegens dat gaatje ??
Je kunt een lekke binnenband hebben terwijl de buitenband niet beschadigd is, maar dan is er waarschijnlijk een productie fout geweest, of botsen tegen een harde rand waarbij je de binnenband beschadigd.
Of iets scherpe dat aan de binnenkant van de velg zit of los in de band.
Maar meestal komt het gaatje in de binnenband door iets dat door de buitenband is gekomen.
Als het een klein gaatje in de buitenband is kun je het negeren, de kans dat daar nog een keer iets scherps in komt is heel klein.
Een groot gat kan betekenen dat je de buitenband ook moet vervangen, dat is mij in 38 jaar banden plakken een keer gebeurd, ik was met een anti-lek band over een spijker in een plank gereden met als resultaat een gat in het loopvlak.
Sommige buitenbanden zijn zowat niet lek te krijgen, andere banden gaan heel makkelijk lek, dat is waar wij het over hebben als we hebben over hoe makkelijk een band lek rijdt.
Binnenbanden zijn niet bedoeld om bescherming tegen lekrijden te bieden.
Sommige merken of types gaan iets sneller lek of scheuren makkelijker door als er een slechte plek in zit, andere banden beloven dat ze minder snel lek gaan.
Bij een lekke binnenband kun je (meestal) gaan plakken of de binnenband vervangen en later thuis plakken. Buitenbanden worden vervangen als ze er te veel versleten uit zien, te vaak lek rijden of als je denkt dat een andere band je beter gaat bevallen.
Ik vervang al jaren de binnenbanden als er twee plakkers op zitten, of als ik de buitenband vervang en de binnenband al in geen tijden vervangen is, het rubber van binnenbanden gaat achteruit over de jaren.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(18-Sep-2023, 02:50 PM)Frutsel schreef: (18-Sep-2023, 02:40 PM)Martin van Mourik schreef: Dat van die talk wist ik niet, bedankt daarvoor @Niels. Nou snap ik ook waarom er bij sommige binnenbanden wat talk op zit als je ze nieuw uit de verpakking haalt. Ik was altijd geneigd om die troep eraf te vegen
Dat is voornamelijk om er voor te zorgen dat de (strak) opgevouwen binnenband niet aan zichzelf gaat plakken/versmelten.
Om de zelfde reden is talk tussen de binnenband en de buitenband ervoor om te zorgen dat deze niet aan elkaar vastplakent. Dit merk je gelijk als je de binnenband er in legt: hij voegt zich direct goed. Een binnenband zonder talk kan soms een verdikking (bobbel) geven na het oppompen of kan gedraaid zitten.
Het is overigens zeer eenvoudig te doen:
Giet een bergje talk in je lege buitenband, draai de band rond totdat het hoopje talk door de hele band geweest is. Met een beetje doseren is er niet echt een rest. Je merk hierna dat het inleggen van een ligt opgepompte binnenband zonder problemen gaat.
Niels, tada, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 430
1624 x bedankt in 791 berichten
De Schwalbe Marathon Plus is volgens mij best nog wel een snel bandje. Zodra je het profiel afgesleten hebt.
Maar daar zit blijkbaar ook weer en limiet aan. Vandaag m'n eerste lekke band met deze band. Zo te zien was dat ook wel te verwachten...
Berichten: 1.985
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1414 x bedankt in 803 berichten
13-Oct-2023, 04:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Oct-2023, 04:32 PM door Lopopodium.)
Zoveel blauw heb ik nog nooit gezien bij een Marathon band!
Weet je zeker dat het geen swapfiets is?
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 430
1624 x bedankt in 791 berichten
(13-Oct-2023, 04:32 PM)Lopopodium schreef: Zoveel blauw heb ik nog nooit gezien bij een Marathon band!
Weet je zeker dat het geen swapfiets is?
Het is echt een Marathon Plus. Ik geef toe dat dit voorbeeld vast extreem is, maar het geeft ook wel weer aan hoe goed anti-lek die Marathon Plus is.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Hans W. uit Twente reed ze vroeger ook zo ver op.
Ze worden zo wel steeds sneller. Dan valt een nieuwe band straks wel een beetje tegen
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 430
1624 x bedankt in 791 berichten
13-Oct-2023, 04:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Oct-2023, 04:54 PM door datakneder.)
(13-Oct-2023, 04:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Hans W. uit Twente reed ze vroeger ook zo ver op.
Ze worden zo wel steeds sneller. Dan valt een nieuwe band straks wel een beetje tegen
Maar Hans rijdt nog wel een flink stukje harder dan ik, ongeacht de band.
Dat tegenvallen is ook de drempel om nieuwe aan te schaffen. Nu moet ik wel. En nu weet ik een beetje hoever je kunt gaan met zo'n band.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(13-Oct-2023, 04:54 PM)datakneder schreef: Maar Hans rijdt nog wel een flink stukje harder dan ik, ongeacht de band.
Jij kent hem? Ooit was er op de baan bij Lelystad met Cycle Vision een strijd tussen Ymte en Hans. Ik zat met een aantal anderen bovenaan de kombaan en het was echt superspannend.
Hij kan(/kon?) dus inderdaad heel hard fietsen.
Hans zorgde ook een tijdje voor de mythe dat een M+ een snelle band zou zijn. Nou heb ik het wel over de oudere en erg trage versie. Hans reed er echter gewoon hele hoge snelheden mee. Dat zei dus alles over Hans zijn kwaliteit.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 430
1624 x bedankt in 791 berichten
(13-Oct-2023, 09:19 PM)Wim -de roetsende schreef: Jij kent hem? Ooit was er op de baan bij Lelystad met Cycle Vision een strijd tussen Ymte en Hans. Ik zat met een aantal anderen bovenaan de kombaan en het was echt superspannend.
Hij kan(/kon?) dus inderdaad heel hard fietsen.
Ik heb met hem, en vele anderen, in het Elan-team gezeten. Lang lang geleden toen ik ook niet nog snel kon rijden . Ik mocht voor spek-en-bonen meedoen omdat mijn vriendin wel vooraan meedeed.
Volgens mij reed hij toen ook in een Mango. Dat was ook een snelle fiets (met hem erin).
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2543 x bedankt in 1203 berichten
Volgens ervaringen op het Duitse forum schijnt de "Pro One 28-406 Evo, Super Race, V-Guard, TLE" heel goed te zijn.
Wordt zelfs voorzichtig gebombardeerd als DE velomobiel band.
Als iemand hier die band al geprobeerd heeft, hoor ik graag de ervaringen.
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
14-Oct-2023, 12:14 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Oct-2023, 12:11 PM door ZoefZoef.)
In verhouding tot de CCU een vrij prijzig bandje als ik even google erop. Als de Duitsers het zeggen dan is het een kwestie van tijd voordat Wim Schermer een setje krijgt aangeleverd voor de pendeltest.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
(13-Oct-2023, 11:45 PM)Hoekie schreef: Volgens ervaringen op het Duitse forum schijnt de "Pro One 28-406 Evo, Super Race, V-Guard, TLE" heel goed te zijn.
Wordt zelfs voorzichtig gebombardeerd als DE velomobiel band. Wat in Duitsland DE velomobielband is rijdt hier lek op de eerste de beste drempel, iets te krap genomen bocht of noodstop. Tenzij ze veel betrouwbaarder zijn dan daar noodzakelijk is
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2543 x bedankt in 1203 berichten
14-Oct-2023, 12:53 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Oct-2023, 12:56 AM door Hoekie.)
(14-Oct-2023, 12:39 AM)365cycle schreef: (13-Oct-2023, 11:45 PM)Hoekie schreef: Volgens ervaringen op het Duitse forum schijnt de "Pro One 28-406 Evo, Super Race, V-Guard, TLE" heel goed te zijn.
Wordt zelfs voorzichtig gebombardeerd als DE velomobiel band. Wat in Duitsland DE velomobielband is rijdt hier lek op de eerste de beste drempel, iets te krap genomen bocht of noodstop. Tenzij ze veel betrouwbaarder zijn dan daar noodzakelijk is
Ik bedoel niet de standaard Pro One, die is (te) kwetsbaar inderdaad, heeft geen anti lek laag, maar de Pro One Super Race met V-Guard.
Deze heeft wel een anti lek laag.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
14-Oct-2023, 10:42 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Oct-2023, 10:43 AM door Wim -de roetsende.)
Citaat:anti lek laag
Sorry, het moet even.
Leuk woord:
antileklaag, anti-leklaag, anti leklaag, anti-lek-laag, anti aanbaklaag, antilek laag, antilek-laag anti lek laag
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
(14-Oct-2023, 12:53 AM)Hoekie schreef: Ik bedoel niet de standaard Pro One, die is (te) kwetsbaar inderdaad, heeft geen anti lek laag, maar de Pro One Super Race met V-Guard.
Deze heeft wel een anti lek laag. Weet jij waar je ze kan kopen? Dit zou dan nl. nog weleens de in 28-406 leverbare GP5000 van Schwalbe kunnen zijn, en als er iets is dat ik jammer vind aan die Conti is het wel het gebrek aan 406
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 430
1624 x bedankt in 791 berichten
(14-Oct-2023, 10:42 AM)Wim -de roetsende schreef: Citaat:anti lek laag
Sorry, het moet even.
Leuk woord:
antileklaag, anti-leklaag, anti leklaag, anti-lek-laag, anti aanbaklaag, antilek laag, antilek-laag anti lek laag
Oef. Gelukkig zei ik in mijn tekst anti-lek, zonder laag. Ik heb een hekel aan overbodige spaties, maar ik zou me niet verbazen als ik per ongeluk "anti-lek laag" zou schrijven. Persoonlijk lijkt mij "anitleklaag" de enige juiste, maar meteen ook de meest lelijke en onduidelijke. Ik heb een hekel aan tegenstrijdige regels in het algemeen. En de 'zogenaamde' regels in de nederlanse taal bevatten ook de nodige strijdigheden.
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2543 x bedankt in 1203 berichten
14-Oct-2023, 11:22 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Oct-2023, 11:34 AM door Hoekie.)
(14-Oct-2023, 10:50 AM)365cycle schreef: Weet jij waar je ze kan kopen? Dit zou dan nl. nog weleens de in 28-406 leverbare GP5000 van Schwalbe kunnen zijn, en als er iets is dat ik jammer vind aan die Conti is het wel het gebrek aan 406
Lijkt er op inderdaad. Schnelle Reifen 2022/2023 ... | Seite 82 | Velomobil-Forum (velomobilforum.de)
Als ik kijk bij bike components de en zoek op Pro One 406 dan zie ik de originele en deze nieuwe.
Schwalbe Pro One Evolution ADDIX Race Super Race TLE 20" Folding Tyre - bike-components
Ik heb nog niet gekeken waar die het goedkoopst te verkrijgen is.
(14-Oct-2023, 10:42 AM)Wim -de roetsende schreef: Sorry, het moet even.
Leuk woord:
antileklaag, anti-leklaag, anti leklaag, anti-lek-laag, anti aanbaklaag, antilek laag, antilek-laag anti lek laag
En wat krijg je als je het heel snel achter elkaar zegt..
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
Oh gisteren stond ie nog niet op voorraad! Ga straks ff kijken
Berichten: 245
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 332
725 x bedankt in 241 berichten
(14-Oct-2023, 10:50 AM)365cycle schreef: (14-Oct-2023, 12:53 AM)Hoekie schreef: Ik bedoel niet de standaard Pro One, die is (te) kwetsbaar inderdaad, heeft geen anti lek laag, maar de Pro One Super Race met V-Guard.
Deze heeft wel een anti lek laag. Weet jij waar je ze kan kopen? Dit zou dan nl. nog weleens de in 28-406 leverbare GP5000 van Schwalbe kunnen zijn, en als er iets is dat ik jammer vind aan die Conti is het wel het gebrek aan 406
Wat is een GP van Schwalbe? Grand Prix hoort toch bij Continental, zoals Marathon bij Schwalbe hoort
Conti heeft al een hele poos geen gebrek meer aan snelle 406 banden. De CCU is er in liefst 3 maten 406 en als je een puur racebandje zoekt dan is er de 28-406 GP LTD (Erlkônig) die om een of andere reden niet zo populair is onder wedstrijdrijders terwijl het de op 1 na snelste band is in de Wim Schermer test. Alleen de Scorcher is nog sneller, maar in mijn ervaring is daar alleen bij droog weer veilig mee te rijden. De Erlkönig heb ik behalve in wedstrijden ook op de weg mee gereden. Ik vond 'm niet lekgevoelig, (in vergelijking met de Schwalbe Pro One). Ze gaan niet lang mee omdat het loopvlak zo dun is, maar ze hebben wel antilek en goede grip op nat wegdek. Duur zijn ze wel, al zijn ze inmiddels goedkoper geworden dacht ik.
Ik hou het bij de CCU 32-406. Volgens mij een bijzonder goed optimum qua houdbaarheid, snelheid, grip, antilek, ze zijn perfect rond, er lijkt weinig variatie in kwaliteit en ze zijn nog goedkoop ook.
Eigenlijk ben ik zó vaak teleurgesteld door de marketing trucs van Schwalbe, de soms schokkende onrondheid van dure bandjes en de sterk wisselende kwaliteit dat ik er geen band meer van koop zolang er een goed alternatief is.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
De CCU is heel goed, ik heb m ook aan de voorkant van m'n Bülk. Als het weer koud is wordt ie echter wel heel veel trager dan met warm weer. Dat verschil zou ik wel wat minder willen zien.
De GP5000 heeft daar dan weer nauwelijks last van, die band heeft veel grip, is goed lekbestendig, gaat best lang mee en is onder eigenlijk alle omstandigheden zo ongeveer de snelste band die je kan vinden.
Een Pro One tubeless is ook behoorlijk goed; als deze Pro One vergelijkbare eigenschappen heeft met de GP5000 zou ik daar heel blij van worden. Dat bedoelde ik dus met "de GP van Schwalbe"; een band die eindelijk dat soort eigenschappen heeft.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
Ik heb inmiddels weer wat kilometers met de (vorige) Pro One achter de kiezen, eigenlijk om te beoordelen of ik die nieuwe variant wil gaan proberen of niet.
Mijn conclusies t.o.v. de CCU:
- als de omstandigheden goed zijn lopen ze heel hard, maar behalve op strak asfalt bij mooie temperaturen zijn ze niet héél veel sneller;
- ze gaan véél sneller lek;
- de grip op vochtig wegdek is belabberd (en juist daar hoopte ik eigenlijk winst te hebben met zo'n zacht bandje).
Laatste stuk van m'n rit naar huis deed ik met een CCU op 7 bar links en een Pro One op 7 bar rechts; over de Pro One schuif ik weg, de CCU hoekt harder en stuur ik dan door, dan kiept de Bülk.
Conclusie: Terug naar m'n oude vertrouwde CCU. Dan maar "door de stroop rijden" als het echt koud is
Berichten: 245
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 332
725 x bedankt in 241 berichten
27-Oct-2023, 11:19 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Oct-2023, 11:36 AM door twilwel.)
Ik ken eigenlijk nauwelijks banden die bij kou goed rollen. De GoCycle oftewel F-lites is een van de weinigen, maar is in dichte wielkasten minder handig vanwege de stuuruitslag. Ik zag dat bij de Quest XS het sturen nog vrij redelijk ging met de GoCycle en ik vermoed dat ook de Strada hier een voordeel heeft?
Wie kent er smallere banden die redelijk/goed rollen bij koude?
Heeft Wim Schermer niet eens een rolweerstand test gedaan bij lage temperatuur?
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
(27-Oct-2023, 11:19 AM)twilwel schreef: Heeft Wim Schermer niet eens een rolweerstand test gedaan bij lage temperatuur? Klopt! Ik zocht 'm kortgeleden nog op.
Ligfiets.net: Bandentesten deel 2 (21-12-2013)
Continental Urban bij koude trager dan Continental Speed? (18-12-2022)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 13 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|