Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
(18-Sep-2023, 06:22 PM)Wim -de roetsende schreef:
(18-Sep-2023, 10:48 AM)Hardloper schreef: Zit er trouwens veel verschil tussen de binnenbanden? Volgens mij gaat het altijd over de buitenband, echter is de binnenband lek toch?

Is dit als grap bedoeld?

Hoe kun je een binnenband lek rijden, als er met de buitenband niets aan de hand is?toch?



Stel ik rij in een spijkertje. Deze gaat recht door mijn band heen en prikt de binnenband kapot. Dan is het toch binnen band vervangend of het gaatje dicht maken (wat ik voor het laatst zo’n 17 jaar geleden deed ). Binnen band terug in de buitenband en vooruit met de banaan? Dit was is de gedachten gang waar het op slaat. Of moet ik ook de buitenband vervangen wegens dat gaatje ??
Geduld is een schone zaak.
Net als respect voor de medemens.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Citaat:Dan is het toch binnen band vervangen...

Hoeft niet persé binnen hoor, je mag ook buiten de binnenband vervangen.
Antwoord }
(18-Sep-2023, 07:48 PM)LigfietsWilsum schreef:
Citaat:Dan is het toch binnen band vervangen...

Hoeft niet persé binnen hoor, je mag ook buiten de binnenband vervangen.

Big Grin
Antwoord }
(18-Sep-2023, 07:33 PM)Hardloper schreef: Stel ik rij in een spijkertje. Deze gaat recht door mijn band heen en prikt de binnenband kapot. Dan is het toch binnen band vervangend of het gaatje dicht maken (wat ik voor het laatst zo’n 17 jaar geleden deed ). Binnen band terug in de buitenband en vooruit met de banaan? Dit was is de gedachten gang waar het op slaat. Of moet ik ook de buitenband vervangen wegens dat gaatje ??

Je kunt een lekke binnenband hebben terwijl de buitenband niet beschadigd is, maar dan is er waarschijnlijk een productie fout geweest, of botsen tegen een harde rand waarbij je de binnenband beschadigd.
Of iets scherpe dat aan de binnenkant van de velg zit of los in de band.

Maar meestal komt het gaatje in de binnenband door iets dat door de buitenband is gekomen.
Als het een klein gaatje in de buitenband is kun je het negeren, de kans dat daar nog een keer iets scherps in komt is heel klein. 
Een groot gat kan betekenen dat je de buitenband ook moet vervangen, dat is mij in 38 jaar banden plakken een keer gebeurd, ik was met een anti-lek band over een spijker in een plank gereden met als resultaat een gat in het loopvlak.

Sommige buitenbanden zijn zowat niet lek te krijgen, andere banden gaan heel makkelijk lek, dat is waar wij het over hebben als we hebben over hoe makkelijk een band lek rijdt.

Binnenbanden zijn niet bedoeld om bescherming tegen lekrijden te bieden.
Sommige merken of types gaan iets sneller lek of scheuren makkelijker door als er een slechte plek in zit, andere banden beloven dat ze minder snel lek gaan.

Bij een lekke binnenband kun je (meestal) gaan plakken of de binnenband vervangen en later thuis plakken. Buitenbanden worden vervangen als ze er te veel versleten uit zien, te vaak lek rijden of als je denkt dat een andere band je beter gaat bevallen.

Ik vervang al jaren de binnenbanden als er twee plakkers op zitten, of als ik de buitenband vervang en de binnenband al in geen tijden vervangen is, het rubber van binnenbanden gaat achteruit over de jaren.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
(18-Sep-2023, 02:50 PM)Frutsel schreef:
(18-Sep-2023, 02:40 PM)Martin van Mourik schreef: Dat van die talk wist ik niet, bedankt daarvoor @Niels. Nou snap ik ook waarom er bij sommige binnenbanden wat talk op zit als je ze nieuw uit de verpakking haalt. Ik was altijd geneigd om die troep eraf te vegen Cry

Dat is voornamelijk om er voor te zorgen dat de (strak) opgevouwen binnenband niet aan zichzelf gaat plakken/versmelten.

Om de zelfde reden is talk tussen de binnenband en de buitenband ervoor om te zorgen dat deze niet aan elkaar vastplakent. Dit merk je gelijk als je de binnenband er in legt: hij voegt zich direct goed. Een binnenband zonder talk kan soms een verdikking (bobbel) geven na het oppompen of kan gedraaid zitten.
Het is overigens zeer eenvoudig te doen:
Giet een bergje talk in je lege buitenband, draai de band rond totdat het hoopje talk door de hele band geweest is. Met een beetje doseren is er niet echt een rest. Je merk hierna dat het inleggen van een ligt opgepompte binnenband zonder problemen gaat.

Niels, tada, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , datakneder , Cygnus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 M-Racer vs Raptobike Midracer
Dat is grappig. Ik ...ZoefZoef — 10:25 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik zou voor een Cruz...Wim -de roetsende — 10:00 PM
M5 M-Racer vs Raptobike Midracer
De verkoper van ...Wim -de roetsende — 09:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het probleem is dat ...Lopopodium — 09:08 PM
M5 M-Racer vs Raptobike Midracer
De verkoper van de...Lopopodium — 09:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn baal is dat i...ZoefZoef — 08:56 PM
M5 M-Racer vs Raptobike Midracer
Ik heb nog nooit o...JarnoH — 08:52 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 169...Lopopodium — 08:43 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn baal is dat ik ...Lopopodium — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Verzameldraad uit de...Hoekie — 08:38 PM
Medeliggers onderweg
Vanmorgen, op een ...Hoekie — 07:58 PM
Leve de ligsport
Van harte proficiat ...Fietsbennie — 07:53 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag twee  ...Hardloper — 07:35 PM
Mountaindrive, wat is dat en hoe werkt ...
Op mijn QV zal het g...Hardloper — 07:23 PM
Hoe en wat met de Quatrevelo
Grappig, een QV dr...Hardloper — 07:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet helemaal (lig)f...Hardloper — 07:17 PM
Leve de ligsport
Schitterende fiets. ...Wim -de roetsende — 06:55 PM