AZUB TRICON 26
|
Berichten: 522
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
844 x bedankt in 465 berichten
(20-Sep-2023, 06:58 PM)quattrovelootje schreef: De teller staat inmiddels op 2.600km. Afgelopen week heb ik voor de eerste keer de spanriemen van de zit moeten aantrekken, omdat ze wat uitgeloterd waren.
Intussen blijk ik ook al een onderdeeltje kwijt te zijn : de spatlap van het achterspatbord. Ik had enkele weken geleden al gemerkt dat het ding langs beide kanten los aan het scheuren was, begin deze week kwam ik thuis zonder. Ik vermoed dat de trillingen aan het achterwiel er teveel aan waren ....
De cockpit heb ik intussen ook aangepast : de spiegels heb ik nu net onder de handvatten gemonteerd. Kwa zicht scheelt het zo goed als niks, maar nu heb ik wel steun aan mijn handen om te voorkomen dat ze er af glijden.
Die spatlappen van SKS spatborden raken altijd los.
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
(21-Sep-2023, 09:01 PM)Tom Fekkes schreef: Die spatlappen van SKS spatborden raken altijd los.
Aan de voorwielen is nog niks te merken, die zitten nog goed vast.
Voor het achterwiel heb ik een ander merk besteld.
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
Intussen blijkt ook het 2e spatlapje verdwenen te zijn toen ik gisteren na een tochtje terug thuis kwam. Deze heeft het nog geen 800km uitgehouden ....
Moet er toch écht eens werk van maken om een deftig spatlapje te vinden dat niet lostrilt of lossscheurt ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
Een rubberen flapje gewoon met een boutje vastzetten. Zou dat niet kunnen?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
(12-Feb-2024, 07:18 AM)Wim -de roetsende schreef: Een rubberen flapje gewoon met een boutje vastzetten. Zou dat niet kunnen?
Er zit niet zo héél veel plaats tussen het spatbord en de band, weet niet of een boutje wel zal lukken.
Ga het in elk geval wel proberen, nieuwe lapje is besteld. Dat plastic pinnetje dat bij de SKS lap wordt geleverd voldoet in elk geval niet achteraan ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1627 x bedankt in 873 berichten
Wellicht werkt een popnagel?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
Ik heb de 26" BIG BEN+ achterband vervangen door een CCU, die valt nét iets minder dik uit. Beide banden zijn 55mm breed, maar de CCU is zichtbaar "dunner" waardoor er ietsjes meer ruimte tussen spatbord en band is. Ik heb nu het spatlapje vastgezet met een boutje en een zelfborgend moertje, eens kijken of dat houdt ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
Dat boutje blijft zeker weten zitten
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
06-Apr-2024, 08:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Jul-2024, 02:03 PM door quattrovelootje.)
De teller staat intussen op net iets boven de 6.000km. De ketting heeft nu in totaal iets van een 10.000km gehad, die begon te slijten dus tijd om die te vervangen. Dat kwam goed uit, want ik had een tijdje geleden bij mijn lokale fietsenmaker een nieuw achterwiel besteld met een Rohloff naaf in. Die stond ook te wachten en gisteren is het achterwiel vervangen. De mechanische remmen die er standaard op zaten, zijn ook meteen vervangen door hydraulische van SHIMANO, die remmen toch écht wel fijner.
Het triple crankstel is ook meteen vervangen door een enkel 34T blad met 155mm cranks, dat fietst toch merkbaar beter merk ik aan mijn knieën.
Staat nog op mijn te-doen-lijstje :
- de trike testen met 26" voorwielen. Ik ben erg benieuwd hoe dat rijdt. Voor zover ik heb gelezen, zijn de meesten die overschakelenden van 20" naar 26" voorwielen daar erg tevreden over en willen niet terug. Ook komt de zit dan nog iets meer achterover te staan, dat gaat me ook iets beter liggen, dénk ik ....
- de Dream Seat eens uittesten. Daar hoor ik ook alleen maar positieve ervaringen over, maar dat wil ik uiteraard zelf ondervinden ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 522
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
844 x bedankt in 465 berichten
Die 26 inch voorwielen kan ik me voorstellen. De AZUB en andere 26 inch tadpoles hebben een minimale zithoek van 34 graden. Dat is toch even te veel. Dus ik snap je voornemen om je voorwielen te vervangen.
Groet,
Tom
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
De teller staat inmiddels op 11K. Afgelopen zaterdag ben ik langsgeweest bij de Trike-Shop in Zonhoven om de Dream Seat uit te proberen. Ik had Yvo gevraagd om een trike met 26" voorwielen, dan kon ik dat ook meteen uitproberen. Jammer genoeg (nou ja, niet écht jammer) had hij een TI FLY X klaar voor me staan, maar die heeft voorvering en deze had ook elektrische ondersteuning. Een dikke twintig minuten uitgeprobeerd in de omgeving van Zonhoven.
Van de Dream Seat was ik snel overtuigd, kwa comfort is dat écht wel een stap vooruit vergeleken met het standaard gaas. De grote wielen was wat anders. Je merkt meteen dat het zwaartepunt wat hoger ligt, dus iets kalmer aan bij het bochten nemen. Niet dat ik een racer ben (de trikes van AZUB zijn nu eenmaal geen snelheidsmonsters), maar ik moest toch wel wat inhouden bij haakse bochten. In hoeverre de voorvering daar ook voor iets tussenzit, kon ik natuurlijk niet uitmaken omdat ik geen vergelijk heb. Ik had liever op een trike met grote voorwielen zonder voorvering gereden, dan kon ik wat meer het verschil tussen 20" en 26" voelen. Daar ben ik dus nog niet uit, of ik die wel of niet wil, grotere voorwielen. Ja, de zit zou nog iets meer achterover mogen en de trapas wat hoger, dat zou met grotere voorwielen ineens opgelost zijn. Langs de andere kant ligt de zit nu zo plat als de trike het toelaat en is het niet zo dat ik met de huidige zithoek "slecht" zit/lig, alleen zou het voor mijn gevoel nog nét iets platter mogen. Alles bij elkaar gaat het ook om een flink bedrag (wielen met SON naaf en spatborden kosten rond de 850€), daar wil ik wel héél zeker over zijn ....
De Dream Seat heb ik meteen gekocht en zaterdag nog op m'n trike geïnstalleerd. Sinds zaterdag verschillende ritten gedaan (net geen 200km) en ik ben toch aangenaam verrast hoeveel comfortabeler de zit rijdt. De zit dempt veel meer trillingen en onregelmatigheden van het wegdek, zelfs met kleine voorwielen zonder vering. Wel is het ademend vermogen minder dat het standaard gaas, maar dat was ook te verwachten. Een echte zweetrug krijg ik er niet van, maar dat zal in de zomer ongetwijfeld anders zijn. Gelukkig is het niet veel werk om het gaas te vervangen, we zullen nog wel zien ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|