Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (beginner in Sint-Oedenrode)
#79
Ah, super, bedankt. Ga zo even meten. Heb het ding er al af gesloopt.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#80
Misschien heb je hier iets aan:
https://www.ligfiets.shop/nl/

En dan meer specifief:
https://www.ligfiets.shop/nl/kettingrand...inium.html
https://www.ligfiets.shop/nl/onderdelen/crankstellen/
https://www.ligfiets.shop/nl/onderdelen/cassettes/
https://www.ligfiets.shop/nl/onderdelen/...nderdelen/
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#81
Het is heel erg waarschijnlijk dat het een 130 steekcirkel is. Vaak staat er op de binnenkant van de crankarm ook nog wel iets, kun je daar een merk en of type vinden.

Gewoon 52 tandjes, 130mm steek, da's heel erg veel voorkomend spul wat een lokale fietsenboer ook nog wel kan hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#82
Nou, dat was weer een verhaal... Ohja, en nog even voor de derde keer binnen een jaar van baan gewisseld, nam ook even wat aandacht. Nu maar 4 km heen en terug iedere dag, maar nog steeds leuk.

Met de ketting los zag ik dat je die rechtop in de hoek kon zetten en ook de derailleur was leek redelijk versleten. Dus toch maar bij de fietsenmaker ingeleverd. Daar kon ik hem 4 dagen later ophalen, zonder dat er iets aan gedaan was. Iets met dat hij er niet op kon proefrijden. OK... Toen maar naar de Liggende Hollander gebracht, die was me hier al eens aangeraden. Aardige vent. Maar door zieken in zijn gezin heeft de fiets daar ook 2 weken gestaan. En op weg naar huis (ik was met de bus gegaan om de fiets op te halen) bleek de naafversnelling niet goed afgesteld. Heb ik onderweg weer aan moeten rommelen. Geen idee wat ik deed, ik ken die dingen niet, maar als het 'de ene kant op' erger wordt, moet je kennelijk 'de andere kant op' stellen. Zo iets dus. Uiteindelijk thuis gekomen, maar niet lekker gereden. Nu doet de fiets het wel weer lekker en ik hoop dat dat ook even zo blijft, want ik wil er weer meer op gaan rijden.

Daarover gesproken, ik heb het bekende 'natte rug' syndroom nu ik wat fanatieker wordt. Ik lees over de ventisit, is dat het enige zaligmakende?

Dank,

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#83
Wat mij betreft wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#84
(23-May-2024, 08:28 PM)HugoW1975 schreef: Daarover gesproken, ik heb het bekende 'natte rug' syndroom nu ik wat fanatieker wordt. Ik lees over de ventisit, is dat het enige zaligmakende?
Zaligmakend wil ik het niet noemen, Ik heb een 3cm Ventisit en kom met een natte rug van de fiets als het boven de 15 graden is. Maar, ik zweet dan ook snel en fiets haast nooit langzaam. Ik heb ook kortstondig een soort schuimrubber matje gehad, daarbij was het veel erger. Dus, het wordt er waarschijnlijk wel beter van. En, zeker bij de 3cm versie, dempt het ook de hobbels en oneffenheden een beetje. als je zonder vering en harde banden fietst.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#85
(23-May-2024, 08:28 PM)HugoW1975 schreef: Daarover gesproken, ik heb het bekende 'natte rug' syndroom nu ik wat fanatieker wordt. Ik lees over de ventisit, is dat het enige zaligmakende?

"Zaligmakend" is misschien een beetje sterk maar ik ken geen beter ventilerende matje. Er valt ook nog wel iets aan de stoel te doen. Smaller, gaten boren, gaas ipv kuip, volgens mij heb ik zelfs ooit een model met een gleuf over de lengte gezien.
Van de andere kant kan het ook wennen en accepteren zijn, dat werkte het voor mij in ieder geval.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#86
Ventisit doet het wel, filterschuim werd ook wel gebruikt. Maar dat gaat duidelijk minder lang mee. En akwamat. https://www.obelink.nl/slapen/slaapbenod...ensmatten/ Ik ken alleen de oudere versie. Maar als het warm is en je rijdt hard, dan ga je zweten. Op de open fiets heb ik een bijna helemaal plat gelegen mat met deels filterschuim in een hoesje.

Op de open fiets heb ik dus dat matje en een sportondershirt, wat zweet beter afvoert. Dat helpt ook heel veel. Maar als je intensief gaat fietsen, dan ga je zweten.

Naar het werk rustig aan, op de terugweg gasgeven.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#87
Ik zou het ook niet zaligmakend bestempelen, zo'n ventisit. Maar het helpt heus wel, ik heb dan ook de dikste versie van de twee (?) diktematen. Maar ik ben ook wel een beetje een rugzweter. Heb het ook bij het weer met deze temperaturen met een rugzak. Na een drie kwartier wandelen heb ik ook een natte rug als het niet erg koel meer is.

Ach, een van de kleine nadelen van een ligfiets dat de paar grote voordelen niet kan compenseren. Ik vind het wel prima zo. En desnoods doe ik even een droog shirt aan (of een droog shirt overheen) als ik bijvoorbeeld na het fietsen met de fiets in de trein weer naar huis moet. En als je alleen een t-shirt aan hebt, kan je het shirt ook wel eens even omdraaien, zodat de voorkant achter komt en andersom, dan kan de nu natte voorkant weer even opdrogen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#88
Natte rug? Neem een roets. Daarop is het bij mij zelfs met een schuim matje bijna non- existent, terwijl ventisit op de gewone ligger wel wat helpt maar niet compleet.

Bij vol gas maakt het sowieso niet uit, dan ben ik rondom nat.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#89
(23-May-2024, 10:49 PM)Merijn schreef: Natte rug? Neem een roets. Daarop is het bij mij zelfs met een schuim matje bijna non- existent, terwijl ventisit op de gewone ligger wel wat helpt maar niet compleet.

Dit kan ik onderschrijven. Op de Roeifiets kom je telkens met je rug los van de zitting. Blijkbaar zorgt dit voor voldoende ventilatie.

Op de open ligger dus gewoon regelmatig met je rug los van de zitting gaan fietsen  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#90
(24-May-2024, 09:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Op de open ligger dus gewoon regelmatig met je rug los van de zitting gaan fietsen  Big Grin
Ik reed weleens in de lunchpauze van de ene klant naar de andere. Krentenbolletje in de ene hand, stuur in de andere en trappen maar.
Dan wilde ik dus niet zweten, ook niet in de zomer, maar zat ik wel in een zware velomobiel (laptop, kleding, drinken, schoenen etc. etc.)

Soms zat ik dan met m'n armen over de rand, waardoor je daar dan soort van aan hangt, en er lucht achter je rug kan.
Opel Manta stijl velomobiel rijden Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , gideon
#91
(24-May-2024, 11:08 AM)365cycle schreef: Soms zat ik dan met m'n armen over de rand, waardoor je daar dan soort van aan hangt, en er lucht achter je rug kan.
Opel Manta stijl velomobiel rijden Big Grin
Alleen het matje dat achter je aan wappert miste nog? Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#92
(24-May-2024, 11:31 AM)Bob Hagendijk schreef:
(24-May-2024, 11:08 AM)365cycle schreef: Soms zat ik dan met m'n armen over de rand, waardoor je daar dan soort van aan hangt, en er lucht achter je rug kan.
Opel Manta stijl velomobiel rijden Big Grin
Alleen het matje dat achter je aan wappert miste nog? Big Grin

sssht. Daar is 'ie gevoelig voor Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#93
(24-May-2024, 11:31 AM)Bob Hagendijk schreef: Alleen het matje dat achter je aan wappert miste nog? Big Grin

(24-May-2024, 12:10 PM)Frutsel schreef: sssht. Daar is 'ie gevoelig voor Smile

Confused dat matje zou gewoon nog lukken hoor.

Als ik dan ook m'n baard laat staan ga ik op Kimbo Slice lijken. En hoewel het een naamgenoot van me is heb ik qua carriere, levensloop/duur en uiterlijke stijl hele andere ambities dan hij had Wink 

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hartslagen
Mogelijk moeten de s...Jeroen S — 01:12 AM
Hartslagen
Zowel efficiency als...Merijn — 11:22 PM
manhole cover omhoog zetten voor toch w...
365cycle: ik heb h...365cycle — 10:39 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Beide gekoppeld via ...Hardloper — 09:44 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Dat is allemaal al g...bucovaina — 09:37 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Vandaag is een Pol...Hardloper — 09:32 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Waarom doe je in...Bart Verbeek — 09:32 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag in het Limbu...Thijs OO — 09:32 PM
Hartslagen
Wie weet ga ik dat n...Hardloper — 09:24 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Vandaag is een Polar...bucovaina — 09:19 PM
Hartslagen
Je had naar de wiele...Arend-Jan — 09:18 PM
Medeliggers onderweg
Hoeveel open lig...ZoefZoef — 09:18 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Klusje uiteindelij...Lopopodium — 09:17 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik vannacht niet ges...ZoefZoef — 09:09 PM
Hartslagen
Goh ik denk dat ik v...Hardloper — 09:09 PM
Hartslagen
Als je wil trainen v...Arend-Jan — 08:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Lekke band! De Marat...Roepers — 08:19 PM