licht in het donker
|
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
Donkere auto's in het schemer zonder verlichting is inderdaad hetzelfde.
Kan bloedlink zijn. Heb daardoor een bijna aanrijding gehad door dat ik de auto van rechts niet zag.
Nou ja, ik zag 'm nog net op tijd.
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28746
2816 x bedankt in 1252 berichten
Ik vind ook dat auto's verplicht rondom reflectie moeten hebben, zodat fietsers ze zien staan als ze dwars op onze rijrichting geparkeerd staan, zowel als voor en achter ons.
En meer dan alleen hun nummerbord,.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
12-Apr-2024, 09:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Apr-2024, 09:19 PM door Jeroen S.)
Ik rijd op de ligfiets alleen met licht als het schemert of donker is. De ligger is nu mijn derde fiets, die dus niet vaak buiten komt, zit simpel spul op van de action. Ik weet eigenlijk niet wanneer ik die voor het laatst in het donker heb gebruikt.
In de Milan heb ik voor nog een ledstripje zitten. Die doe ik in de schermering wel eens aan, momenteel omdat ik wegens omleiding over een industrieterrein moet met links en rechts inparkerende vrachtauto's, en nog wat haastige automobilisten erbij. De grote lamp doe ik alleen aan als ik het licht ook kan zien op de straat.
Achter heb ik twee motorfietslampjes zitten die kunnen knipperen, gewoon licht en remmen. Dat is momenteel mijn achterlicht. In het midden zit nog zo'n strip ook van goede kwaliteit die ook gewoon licht en remlicht kan, die is niet aangesloten maar het kabeltje heb ik gevonden. De vorige rijder had die altijd aan, maar dat vreet de accu snel leeg, en mijn woonwerk is 90% vrij liggend fietspad. Heb ik er dus weer uit geknutseld.
Ik heb nog geen remlicht, dat is best lastig op de tankbesturing te maken. Maar dat mis ik ook wel. Ben nog een beetje in dubio wat ik met de achter lampjes ga doen. Ergens wil ik toch wel graag een remlicht, in de zijlampjes drukt dat de knipperlampjes weg. Dus misschien in die middelste? Of die als mistlamp gebruiken? Als dagrij achterlichtje en remlicht?
In de houten velomobiel heb ik de verlichting zo, dat ik altijd de beschikking heb over het knipper en remlicht. Vind ik beiden essentieel. Ook die heeft een kleine voorlamp, voor in de scherming ca 30 lux. Een een grote voor als het echt donker is. Volgens mij 80 lux, iets van Ali express. werkt best redelijk. Heb daar ook al eens zo'n 80 lux van Ali op de muts gezet. Maakt het lichtbeeld wel veel breder.
Op klaarlichte dag met licht rijden doe ik niet. Tenzij het extreem mistig is. Ik heb echter ook de luxe dat ik veel redelijk rustige en verkeersarme routes kan rijden.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2816
3150 x bedankt in 2188 berichten
(12-Apr-2024, 09:18 PM)Jeroen S schreef: Ik heb nog geen remlicht, dat is best lastig op de tankbesturing te maken. Maar dat mis ik ook wel. Ben nog een beetje in dubio wat ik met de achter lampjes ga doen. Ergens wil ik toch wel graag een remlicht Ik vond dit:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005561234706.html
Geen idee of je dit kan gebruiken en anders misschien dit aanpassen:
En anders kun je misschien iets met: Saccon Remgreep set voor E-bike rem onderbreker
Maar ik denk dat er wel wat moet kunnen vinden.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
12-Apr-2024, 09:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Apr-2024, 10:16 PM door Hoekie.)
(12-Apr-2024, 09:18 PM)Jeroen S schreef: . Ik heb nog geen remlicht, dat is best lastig op de tankbesturing te maken. Maar dat mis ik ook wel
Voor het (hand)remlicht is een nieuwe andere oplossing. Werkt bij tiller en tankbesturing. Idee van Sven van Velomobile Nord.
Zie 1.35 en verder
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Ik heb even op zijn site gekeken. https://www.velomobile-nord.de/shop-2/
Volgens mij moet ik dan ook aan de V box van € 220.
Op de houten velomobiel heb ik een microswitch iets bij gebogen. https://www.allekabels.nl/schakelaar/730...asQAvD_BwE
Is toch een iets ander prijskaartje, maar inderdaad wel minder professioneel.
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
12-Apr-2024, 11:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Apr-2024, 11:31 PM door Hoekie.)
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2816
3150 x bedankt in 2188 berichten
(12-Apr-2024, 09:49 PM)Hoekie schreef: Voor het (hand)remlicht is een nieuwe andere oplossing. Werkt bij tiller en tankbesturing. Idee van Sven van Velomobile Nord.
Hoe werkt dat precies ? Ik vind het te klein om het precies te zien
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
Op de SPEZI Busch & Müller (BUMM) lampen met schakelaar getest en en met Frank van BUMM gesproken.
Opvallend was (als enige van de lampen) het gat tussen dim en grootlicht bij de IQ-XM. En niet zo'n beetje. Blij dat ik die nooit gekocht heb.
De IQ-XS zag er goed uit. En ook de IQ-XL. Inderdaad erg XL.
Naar Frank van BUMM heb ik lovende woorden gesproken, maar ook dat ik pas een Lupine lamp gekocht heb vanwege beperkte mogelijkheden van BUMM. Over breedte lichtbeeld heb ik het niet gehad, maar wel over de wens om dagrijverlichting geforceerd uit of aan te kunnen zetten. Omdat dagrijverlichting vaak al voldoende is en uiteraard een lager stroomverbruik geeft. De boodschap was duidelijk en hij zou de wens doorgeven.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
Doet me toch weer twijfelen over mijn keus voor de IQ-XM. Ik heb 'm al eerder gehad, was toen niet tevreden maar in de Milan zat ie wel erg laag.
Zou de IQ-XL in een Snoek passen?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2816
3150 x bedankt in 2188 berichten
02-May-2024, 03:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-May-2024, 03:09 PM door Hardloper.)
(02-May-2024, 01:53 PM)365cycle schreef: Doet me toch weer twijfelen over mijn keus voor de IQ-XM. Ik heb 'm al eerder gehad, was toen niet tevreden maar in de Milan zat ie wel erg laag.
Zou de IQ-XL in een Snoek passen?
B + M Lumotec IQ-XL E Highbeam koplamp met dagrijlicht en grootlicht nu bestellen | ROSE Bikes schreef:Technische gegevens:
afmetingen (BxDxH): ca. 70 x 62 x 71 cm Ik denk dat ze mm bedoelen. En als iemand hier met een Snoek de afmetingen op meet. Dan kunnen we kijken of het gaat passen.
Ik zie dat de Snoek ook de optie heeft tot de Lupine SL AF 110 Lux.
Lupine SL AF Bikelight (lupine-shop.com) schreef:Measurements: 49x50x48 mm En als ik dit plaatje zie:
Dan zou ik haast zeggen, ga een kartonnetje maken met de afmetingen. En ga kijken of dit kan passen met die groene Snoek die onder jullie rotte rijders zich bevind.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
02-May-2024, 03:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-May-2024, 07:29 PM door Hoekie.)
(02-May-2024, 01:53 PM)365cycle schreef: Doet me toch weer twijfelen over mijn keus voor de IQ-XM. Ik heb 'm al eerder gehad, was toen niet tevreden maar in de Milan zat ie wel erg laag.
Zou de IQ-XL in een Snoek passen?
Als je een Busch & Müller wil met grootlicht, neem je een IQ-XS. Later upgraden kan altijd nog.
AJ en Theo hebben volgens mij ook voor de IQ-XS gekozen. Al leek Theo nog niet op de hoogte van de SL F Cargo.
(02-May-2024, 03:03 PM)Hardloper schreef: Ik zie dat de Snoek ook de optie heeft tot de Lupine SL AF 110 Lux.
Klopt.
NB Dat zal inmiddels de 12V met bedrade remote versie van de SL AF zijn. De SL F.
Hetzelfde was al eerder aan de gang bij (A)X versie in de Alpha's en Bülks; in plaats van de SL AX (7.2/14.4V met draadloze remote) wordt de SL X (12V met bedrade remote) ingebouwd. 7.2/14.4V met Lupine accu's als ook de BT remote en BT interferentie zijn gevoeliger voor storing/lag.
Mijn SL F Cargo's (Cargo = langere draden) zijn tot nu probleemloos en schakelen betrouwbaar en snel.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
Op zich doet mijn verlichting het nu goed, maar ik zal niet snel weer spul van Lupine kopen. De IQ-XS lijkt me wel erg licht voor de snelheden die we rijden, maar misschien dat ik die dan maar eerst neem ofzo.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|