Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaring eerste rit naar het werk
#1
Dus, ... deze ochtend was het zover: de eerste rit in een velomobiel naar het werk. Een gehuurde Quest als test. Ik vergelijk de rit met wat ik normaal gezien met een Stromer ST2 dagelijks ook doe.

De eerste bedenking die ik maak: mijn conditie moet beter. Veel beter!!! Cry Doh . Ik heb geprobeerd om niet te hard te gaan, maar toch voel ik het echt wel in mijn benen. De eerste rit voor een voor mij bekend parcours is 23km/h bewogen gemiddelde (snelste ooit 40,2km/h gemiddeld met de ST2  Sad , in normale omstandigheden zo'n 36km/h gemiddeld denk ik) . Om 05:00 stond mijn wekker en ik had me goed voorbereid gisterenavond, om 05:10 zat ik in de Quest. Dus aan het verkeer heeft het zeker niet gelegen.

Nu goed, het is een bekend parcours met de Stromer, maar met de VM is het best nog wat anders vind ik als nieuweling. Je moet echt wel opletten met hoge grassen en wat niet al als je een weggetje uit komt. Sommige bochten kan ik ook niet voluit meer nemen tov de Stromer omdat ik zo laag lig, dat de bocht met de VM blind is geworden. Jammer want 1 van die bochten is net na een afdaling in een dal, waar daarna een klim terug begint. Verleiderlijk omdat er zo vroeg hoogstwaarschijnlijk toch geen verkeer is, maar je moet maar 1x pech hebben en frontaal een fietser of wandelaar onderuit maaien. no-no dus.

Ik ben ondertussen wel overtuigd dat ik een motor in de QV moet hebben(*). Helemaal in het begin heb ik wel een heuvel, als is die nog min of meer doenbaar. Maar bijna op het einde van mijn rit naar het werk, heb ik een een lange helling omhoog waar ik niet boven de 10km/h kom, ook een heel stuk van die helling zit ik tussen de 3km/h en 5km/h afhankelijk van in welke positie de pedalen staan. Ik ben bijna moeten uitstappen omdat het gewoon niet meer ging, bijna elk dood punt van de pedalen viel de Quest nét niet stil. Misschien nog wel een kleine kanttekening dat het kleinste voorblad niet bruikbaar is omdat de ketting van de Quest nu al te lang is. De verkoper heeft de Quest korter moeten afstellen voor mij.

Kwestie van remmerij, weet ik niet wat ik mag verwachten van een velomobiel vs Stromer ST2 met hydraulische schijfremmen. Met de ST2 is de beperking van remmen afhankelijk van of je al dan niet over je stuur wil vliegen Big Grin  of je eigen kunde en daarna de grip. De ST2 heeft remkracht te over. De Quest daarentegen komt echt wel rustig tot stilstand en bergaf vind ik het zelfs spannend, gaat hij wel op tijd stil staan op het einde van deze helling aan het kruispunt? Is dat wat andere mensen ook herkennen? (Noot: de verkoper zei wel dat deze Quest er ongeveer 50k km op had zitten en de remblokken waars wel verhard zijn en dus minder remkracht konden hebben maar goed). OK, het zijn trommelremmen, niet hydraulisch, dus het voelt allemaal wat zompiger aan, maar ik mis echt remkracht. Ik dacht dat de verkoper zei dat in mijn test-Quest 90mm trommels zitten. Ik zou graag op de QV ook schijfremmen hebben, maar die zitten achteraan. Op de ST2 gebruik ik de achterrem soms half wat om bij te remmen, maar 90% voorrem. Indien noodstop 100% want dan heb je niets aan de achterrem. De mechanica van een VM is best anders, het zwaartepunt zit veel lager, dus ik vermoed dat je wel iets meer aan je achterrem gaat hebben in een VM dan op een standaard fiets (zeker indien geladen, wat bij mij het geval gaat zijn), of vergis ik me daarin? Ik denk dat ik ook gewoon voor het gevoel wel die schijfremmen wil hebben. In mijn vorige paragraaf haalde ik die helling omhoog aan. Die moet ik 's avonds dan ook weer af. Ik heb geen idee hoe lang het duurt eer trommelremmen in een geladen (10-15kg vermoed ik) VM oververhitten en vermoed niet dat het in dit geval al gaat zijn maar toch, ... . Ik wil het echt niet meemaken dat je plots geen remkracht meer hebt. Met een VM ga je echt een rotvaart bergaf zonder remmen heb ik al door. Ik vermoed dat als ik niets zou doen dat ik knal over de 80km/h zou gaan bergaf. Met erg veel geluk zou ik er dan vanaf komen met een giga-bijna-dood-ervaring. Maar goed, wat zouden ervaring VM-rijders zeggen ivm remmerij? Schijfrem erop in dit geval, of totaal niet nodig? Het is een forse heuvel (gok: 4x een grote steile brug af), maar zeker niet lange afdaling stijl Ardennen.

Ik heb ook wel wat bagage mee, 2 laptops, ontbijt en lunch, drinken, extra kleren en douchegerief voor op het werk, het loopt wel snel op, dat gewicht. Ik heb het niet gewogen, maar vermoed dat het meer dan 10kg gaat zijn dat ik bij heb.

Los daarvan, ga ik waarschijnlijk mijn rit nog wel moeten aanpassen omdat er bepaalde stukken zijn met smal fietspad en blinde bochten waar fietsers in 2 richtingen rijden. Als ik daar een tegenligger tegen kom, weet ik niet meteen wat ik zou moeten doen, laat staan op snelheid! Het fietspad en de rijbaan zijn gewoon gescheiden door een betonnen ronde goot, dus ik kan wel kiezen (om 05:00 's morgens als er toch geen verkeer is), maar als het te druk is, is het ook geen doen om heel de tijd op en af het fietspad te gaan.

Deze Quest heeft naar mijn gevoel wel wat aandacht nodig. Hij trekt naar links als je remt, ik vermoed de spanners van de remhendels gewoon beter afstellen (linkse remkabel is de linkse voorrem veronderstel ik?). De Quest schakelt uit zichzelf als het wegdek niet "smooth" is in de hogere versnellingen. Ook ratelt er iets achterin de Quest. Ik weet niet wat maar het lijkt me iets in het wiel te zitten. Het is afhankelijk van de rijsnelheid en of ik trap of niet, maakt niet uit. Het is er altijd.


Ook krijg ik de man-cover (of hoe heet dat ding dat je over je legt als het regent, om het gat wat kleiner te maken) niet goed weg geborgen vooraan waar het zou moeten zitten. Ik kom constant met mijn voeten/knieën tegen die cover. Best vervelend. Zijn daar ook tips voor om die beter omhoog te krijgen?

Oh, en gisterenavond dacht ik, morgen maak ik me lekker een thee, in de thermos en drink ik die op onderweg naar het werk. Dat bleek dus ook een big no-no te zijn  Tongue . Toen ik in de VM zat, nog voor ik gedronken had, dacht ik al dat het eigenlijk niet goed was, al liggend kokend water drinken Big Grin . Goed voorzichtig dan maar: meteen tong verbrand. Mijn volgende idee was om dan maar de dop eraf te nemen zodat het water toch wat sneller kon koelen. Die dop stond er al snel weer op na de eerste grotere hobbel in de weg, (gelukkig niet teveel) hete thee op mij gemorst. Mja, beginnersfouten zal ik maar zeggen? Smile. Maar dus, dat hete thee verhaal, doen we niet meer. Of misschien dan met een thermos die een rietje heeft, dat ik gecontroleerder kan drinken en 80° ipv kokend water in de thermos  Angel .

Ook mijn ontbijt ging ik opeten in de VM. Is er ook niet van gekomen, ik had andere zorgen aan mijn hoofd. Gelukkig kan ik wel rustig ontbijten op het werk.

Misschien wel wat bedenkingen die ik me maak, maar ik vond het best een fijne rit. Ik vermoed (hoop Angel ) dat mijn gemiddelde snelheid wel hoger gaat liggen als ik weer huiswaarts ga omdat het gemiddeld genomen bergaf gaat. Met de Stromer merk je vals plat niet, maar toch merk ik dat ik met de Stromer altijd sneller thuis ben dan op het werk. Wat de invloed van het drukkere verkeer gaat zijn, weet ik vanavond ook pas. Het zal iig wel drukker zijn (05:10AM vertrekken naar het werk vs 16:00PM naar huis vertrekken).



Dus mijn vermoeden is als er een motor in zit, dat mijn gemiddelde snelheid wel een pak beter gaat zijn met die lange steile helling. Voor de berg lag het op 25.8km als ik het me goed herinner, daarna op 23.0. Waarschijnlijk zal ik die 25.8km/h ook wel kunnen verhogen met de maanden dat ik VM rijd en ik moet straks eens kijken naar de track file die de Garmin GPS heeft gemaakt, hoe vaak ik onder de 25km/h kwam, maar daar zal ook wel wat winst te halen zijn. Ik dacht dat mijn conditie best nog relatief OK was omdat ik 3 dagen/week deze rit met de Stromer doe, maar ik ga echt de koppelsensor van de stromer veel minder gevoelig zetten, dat ik zelf veel meer moet doen eer de Stromer in actie schiet. Tegen dat ik de QV heb (~4 maanden) zou mijn conditie dan toch iets beter moeten zijn om te beginnen. Dat heb ik trouwens zelf in de hand want je kan stand 2 van de Stromer helemaal zelf instellen. Die gaat dus van "Ik wil zo snel op het werk zonder moeite" naar: mijn conditie moet opgekrikt worden  Angel.

(*) Goed, omdat ik een motor aanhaal en mijn topic van gisteren wil ik even dit nog kwijt: Ik zat dus goed fout. Ik weet niet goed wat me bezielde maar ik ben echt veel te licht gegaan over meer dan 250W en/of de ondersteuning boven 25km/h mogelijk maken. De commentaren die ik las hebben me daaromtrent wel wakker geschud. Maar dus: excuses mocht ik met mijn overweging een foute indruk hebben gegeven. Veel meer hoeft daar dus niet meer over gezegd, dit draadje is gewoon mijn eerste echte woon-werk rit in een VM. Vandaar standaard witte tekst, niet leesbaar tenzij je goed zoekt.
Antwoord }
#2
Schijfremmen zouden maar 10% remkracht toevoegen. En het afstellen zou een heel gedoe zijn. Ik wou ze ook en heb nu alleen de 90mm trommels en ik heb er eigenlijk geen spijt van. Je kan ook werken met een parachute.

Tja kwa conditie kan ik niks oordelen. Maar misschien moet je gewoon de juiste route vinden. Probeer het bv met : https://brouter.m11n.de/#map=12/50.8727/...ouristisch De profiel voor Velomobiel staat al geselecteerd.

Ik lees ook iets van hoogte verschil. Daarvoor heb ik een Mountain Drive inzitten, maar deze is niet te combineren met een hulp motor.

Mag ik trouwens vragen of je de Quest met 20" of een groter achterwiel erin hebt zitten? Want een recente Quest en ook QV zou echt wel efficiënter zijn dan een van de eerste Questen van Glasvezel met 20" wiel. Als ik het KM aantal lees, dan denk ik dat een QV echt wel gaat meevallen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Willeke_IGKT
#3
Qua remmen denk ik dat je in een VM schijfremmen niet voldoende gekoeld gaat krijgen. In principe zou je in een VM harder moeten kunnen remmen dan op een bukfiets vanwege de lage houding. Je bent eerder beperkt in hoeveel loopvlak je van je banden wil schuren. Op mijn (open) M-Racer kan ik ook heel ontspannen belachelijk hard remmen zonder dat het achterwiel zelfs maar licht wordt. Op de bukfiets heb ik daar techniek en aandacht voor nodig en zelfs dan gaat het nog niet zo hard, vermoed ik.

Als je niet op je kleine blad kan komen en ligt te stoempen, denk ik niet dat je een redelijk vermogen kan leveren. Nu weet ik de helling niet waar je tegenop rijdt maar met 150 W moet je zelfs op een 10% helling toch wel richting 5 km/u moeten halen. Als je relatief veel moet klimmen, kan ik me voorstellen dat een motor wel wat toevoegt. 250 W + 250 W geeft je dan richting de 15 km/u.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Willeke_IGKT
#4
Hey bucovaina,

Je gemiddelde doet me denken aan mijn eerste rit naar het werk, destijds in een oude Mango (90). Dat gaat er naar verloop van tijd vanzelf op vooruit, als lichaam en geest wat beter gewend zijn aan de velomobiel. Je conditie zal in basis het probleem niet zijn, als je met je ST2 een gemiddelde van boven de 36 haalt.

Wat betreft het nuttigen van drank en maaltijden in een velomobiel, ben je zelf al tot de juiste conclusies gekomen. Als je bang bent voor hongerklop, zorg dan dat je wat handvoer binnen bereik hebt liggen. In ieder geval iets wat je in 1 of 2 happen verwerkt krijgt, zodat je het niet plots ergens moeten proberen weg te leggen bij een onvoorziene verkeerssituatie.

Wat betreft remmen sluit ik me 100% bij Hardloper aan: 90mm drums zijn meer dan voldoende zolang je niet de echte bergen in gaat. En voor de duidelijkheid: Ook de Ardennen zijn geen echte bergen. Wink

De door Hardloper genoemde BRouter kan ik ook aanbevelen. Kijk vooral of je die heuvel op de één of andere manier kunt omzeilen. Bergop met een velomobiel is nooit leuk, en dan kun je vaak beter een (paar)kilometer meer rijden en het tempo erin houden.
Groetjes uit het Zuiden,

Oliver.

Mango 90 - KMX Tornado - Sinner Spirit - Quattrovelo 122
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Hoekie
#5
Ik ben overgeschakeld van veel met de koersfiets naar vooral velomobiel rijden (en nog met regelmaat een gewone hybride fiets). Wat ik in het begin leerde is dat vlot kunnen fietsen met een klassieke fiets niet betekent dat je snel bent met een ligfiets: het zijn andere spieren. De eerste keer haalde ik met mijn eerste VM ook maar 27 km/h gemiddeld van het werk terug. In de loop van enkele maanden klom dat wel omhoog en uiteindelijk ging dat tot 36 km/h gemiddeld als "normale" waarde bij die fiets.

Waar je wel mee moet opletten, zeker met die helling: blaas je knieën niet op (je kan best veel kracht zetten en daar zijn die mogelijks niet blij mee - zelf geen issues mee gehad) en let op met de achillespees (die kan in het begin geïrriteerd raken als je ineens veel met een ligfiets rijdt - wel even gehad na 1 of 2 weken)

Als die helling echt zo zwaar is dan kan ik me wel voorstellen dat je inderdaad een klimhulp kan waarderen. Gewoon legaal 250W-25km/h. Het zijn vooral de trage stukken die je tijd doen verliezen, niet de stukken waar je zo al boven de 30 rijdt.

Op termijn zal je ook wel leren welke route de leukste is. Bij mij is die nu ook anders dan toen ik met de gewone fiets ging werken, al denk ik dat de voorkeuren voor een SP en een velomobiel niet zo heel ver uit elkaar liggen (al heeft een SP natuurlijk veel minder last van bergop)

Qua remmen: bij een nieuwe velomobiel gaan die beter werken dan bij die Quest (met remmen in goede staat kan je bij droog weer ook de wielen blokkeren), maar ik denk niet dat ze die van een SP gaan overtreffen. De remmen goed houden kan wel enig onderhoud vragen, het jammere is dat bij een velomobiel de kabelloop van de remmen nogal bochtig is, wat niet gunstig is voor het remgevoel en de efficiëntie ervan. Wellicht zou een hydraulische bediening op dat vlak beterschap brengen, ik meen daar laatst wel iets experimenteels van gezien te hebben ergens.
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Willeke_IGKT , Hoekie
#6
(21-May-2024, 09:55 AM)Bacchus schreef: In principe zou je in een VM harder moeten kunnen remmen dan op een bukfiets vanwege de lage houding. Je bent eerder beperkt in hoeveel loopvlak je van je banden wil schuren.
Kan jij op je VM je wielen blokkeren door te hard remmen dan? Dat zou ik denken maar herken ik dus totaal niet. De Quest komt wel tot stilstand maar hij neemt rustig zijn tijd. Ik zou zeggen gemiddeld hard vertragen terwijl ik toch echt hard knijp in de rem. Op geen enkel moment heb ik het gevoel ook maar half aan de maximale grip te zitten van de voorwielen. De wielen blokkeren lukt hoegenaamd dus niet, ook al zou ik willen. Als ik idd normaal gezien de wielen zou moeten kunnen blokkeren, heb ik idd totaal geen schijfremmen nodig.

(21-May-2024, 09:55 AM)Bacchus schreef: Als je niet op je kleine blad kan komen en ligt te stoempen, denk ik niet dat je een redelijk vermogen kan leveren.

Als ik eraan denk, neem ik morgen eens een hoekmeter mee. Dat stuk van 3-5km/h is niet echt heel lang, 100m of zo) maar echt wel heel steil omhoog.
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Willeke_IGKT
#7
Houd jezelf voor dat het om de afstand gaat, en niet om de tijd. Het is tenslotte woon/werkverkeer, geen wedstrijd.

Ik merkte dat het wat snelheid & conditie aangaat het een beetje om-en-om gaat: Eerst werd de wwon/werk rit (65km enkele reis) makkelijker (Ik was niet meer helemaal stuk als ik 's avonds thuis kwam), daarna ging de gemiddelde snelheid omhoog. Toen weer een tijdje rond dezelfde tijd blijven hangen, maar het werd wel weer makkelijker, toen weer wat snelheid.

Hou er ook rekening mee dat je je lijf anders belast met ligfietsen vergeleken met een bukfiets. Dan heb je misschien wel een basisconditie, maar geen training.

Schijfremmen zijn geen succes in velomobielen. Afstellen/schoonmaken/koelen valt niet mee, zeker niet met dichte wielkasten. Trommelremmen doen qua remkracht niet onder voor ze (Wielen blokkeren is wielen blokkeren, en dat lukt met trommelremmen ook). Ik denk dat het verschil vooral door de leeftijd van de remmen in de Quest komt. (plus langere kabels, waardoor het remmen wat minder direct voelt)

Voor drinken onderweg heb ik een bidon met water, en eten hoef ik niet op een rit van 2 uur, dus dat doe ik pas op het werk.
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Willeke_IGKT
#8
(21-May-2024, 10:27 AM)Frutsel schreef: Houd jezelf voor dat het om de afstand gaat, en niet om de tijd. Het is tenslotte woon/werkverkeer, geen wedstrijd. 

Dat zeg ik ook altijd tegen mezelf…  Angel Tongue
Groetjes uit het Zuiden,

Oliver.

Mango 90 - KMX Tornado - Sinner Spirit - Quattrovelo 122
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT
#9
Mocht je Duits niet zo machtige zijn, er zijn trucjes om dit topic automatische te laten vertalen:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...ach.72002/
Als ik het goed heb, was dit ook iemand die ook graag ondersteunde VM wou. Hij had nog geen goede conditie en had ook hoogteverschillen in zijn parcours. En uiteindelijk las ik dat hij een niet ondersteunende VM heeft en gewoon woon/werk verkeer met zijn VM deed. Het moest me een beetje denken aan dit topic.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Willeke_IGKT
#10
Het lage gemiddelde in het begin is heel herkenbaar. Net een bovenop de berg gereden in Kleve, 16 km. gem. 29) Weer terug een totaalgemiddelde van 30. Dan moet je we op de rechte stukken boven de 35 km/h blijven rijden. Het zijn de verkeerslichten en moeilijke bochten die het gemiddelde drukken. Verwacht zeker niet snel dat je je record met de SP gaat verbreken in een vm. Als je verder geen lol in een vm ziet en het alleen om de snelheid gaat zou ik de SP kiezen. Maar een vm is zoooo veel leuker thumb
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Atrike , Hardloper , Willeke_IGKT
#11
(21-May-2024, 11:15 AM)datakneder schreef: Verwacht zeker niet snel dat je je record met de SP gaat verbreken in een vm.

Nee joh, dat record hoeft voor mij echt niet Smile. Maar van 44min naar 1h36min is wel best een groot verschil. Ik denk dat ik typisch zo'n 55min erover doe met de Stromer. Ik vermoed dat ik het gat tussen 1h36 en 55min stukje bij beetje wel ga dichten. Mag best een uur zijn of nog net iets langer maar dik anderhalf, zou ik toch graag net wat korter zien.

Het gaat hem mij zeker niet om ter snelste, maar ik heb ook een gezin met kleine kindjes. Die vragen ook veel tijd en energie. Als ik dan op tijd thuis ben, is dat wel meegenomen, of als ik niet om 05:00 meer moet opstaan en 's avonds nog een mens ben, is dat ook meegenomen. Maar dus, alleen voor de snelheid zou ik het dus niet doen Smile
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Willeke_IGKT
#12
Je ww-afstand is dus zo rond de 32km, als ik het goed bereken? Dan moet dat op relatief korte termijn (een paar maanden) toch in 1u15 en op langere termijn in ongeveer een uur te doen zijn met een QV. Uiteraard afhankelijk van de omstandigheden, als verkeer, bochtenwerk, heuvels, etc.
Ik weet even niet meer of je in de gelegenheid bent om op het werk te douchen? Dat is zeker in de zomer geen overbodige luxe, want een velomobiel krijg je altijd inclusief gratis sauna. Big Grin
Groetjes uit het Zuiden,

Oliver.

Mango 90 - KMX Tornado - Sinner Spirit - Quattrovelo 122
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Het scheelt je in ieder geval 2x een uur sportschool per dag, dus die tijd win je weer Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Oliver
#14
Als je remmen erg slecht afgesteld zijn willen ze de fiets ook niet meer goed tot stilstand brengen.
Je linker kabeltje is voor je linker rem, inderdaad.

Zet de fiets op parkeerrem, kantel zodat een voorwiel en het achterwiel op de grond staan en duw voorzichtig naar voren. De fiets hoort dan niet te bewegen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Oliver
#15
Al sinds 2016 niet meer nodig met de Stromer Wink . Al ging het me toen om voldoende beweging hebben (ik ben rugpatient maar de Stromer heeft me wel geholpen om geen permanente pijn meer te hebben). Nu ga ik naar een comfortabelere houding, meer bewogen tijd en een pak intensiever. Dus toppie wat dat betreft.

Enige probleem is dat de kinderen haast altijd om 17:30 eten. Als ik er de eerste weken anderhalf uur over doe om thuis te geraken en pas om 16:00 kan vertrekken, hoe ga ik in nul minuten iets op tafel toveren? Smile. Dus er is wel een zekere (externe) tijdsdruk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Oliver
#16
Als je over een tijdje meer gewend bent aan het rijden in een VM en wellicht je route wat hebt aangepast zul je merken dat je met een vm een heel stabiele woon-werk tijd kunt hebben. Weer en wind hebben een stuk minder invloed. Ik doe er standaard 50-55 minuten over (27.5km). Als alles (stoplichten, seizoen etc) meezit dan net iets minder (48minuten is record). Als alles tegenzit (winter, regen) soms iets langer. Maar de omstandigheden (seizoen, weer) kun je vaak meenemen in de inschatting.

En zoals al eerder gezegd: neem de tijd, het is wennen, trainen en puzzelen in het begin.
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Misschien nog een link naar de helling waarover ik het heb: https://climbfinder.com/nl/kaart?lat=50....9591599817

De laatste 30m zijn echt ongemeen steil. Naar mijn gevoel steiler dan 10%. De laatste 100m lijkt volgens de link 8% te zijn.

Net nog een collega gesproken, hij neemt ook exact die helling met de Stromer en zou alleen voor die berg geen VM overwegen. Nou goed, ik wel Smile.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ik tip het nog maar een keer: Rijd nou eerst gewoon eens een tijdje voor je de configuratie van je QV gaat opbouwen met een motor en schijfremmen en en en.
Probeer desnoods eens een DF te huren als je zo'n stevige klim in je traject hebt; zeker een glasvezel Quest is daar gewoon geen ster in.
Verder: Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik tekort kwam met 90mm remmen, zelfs met één gebroken remkabel had ik niet het gevoel dat ik niet meer veilig op tempo kon rijden, alleen remmen voor kruispunten moet dan natuurlijk wel wat eerder (want wat als die tweede kabel ook knapt?).

Je remmen regelmatig schoonmaken is echter wel een goed plan als je met trommels gaat rijden. Een schijfrem gaat aanlopen als het tijd is voor onderhoud, een trommel remt gewoon slechter. Wat wél echt een probleem producteigenschap is van trommels, is dat ze hun warmte slecht kwijt kunnen. Je wil dus niet langdurig (slepend) remmen, want dan ben je zo door de remkracht heen. Met een schijfrem wil je dat echter ook niet; die worden bijna net zo heet, en in een afgesloten wielkast trekken ze snel krom.

Last but not least:


Mijn eerste woonwerkritten deed ik bijna anderhalf uur over 29 km. Nu ben ik qua tempo inmiddels misschien een uitzondering maar m'n record op dat traject (meer dan een jaar later) is 38 minuten en een paar seconden. Zo snel ga je met je Strömer nooit (legaal) halen. Er zitten best wat verkeerslichten en kruisingen in de route, en de gemiddelde snelheid was 45,5 km/h; Dan kruis ik dus overal waar het ook maar enigszins kan net boven de 60 km/h (dat haal ik overigens niet met een QV, rit destijds was met een Milan).

Een motor is makkelijk, maar een velomobiel wordt er maar zelden beter van. Als dat toch écht is wat je wil, dan zou ik de Katanga VM45 even afwachten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Oliver , =oNNo=
#19
In mijn Strada reed ik de eerste woon-werkrit (september vorig jaar) in 1 uur en 17 minuten. De laatste (vorige week) reed ik in 1 uur en 1 minuut. De afstand is 32 km.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Oliver , 365cycle , Hardloper
#20
Goed, en nu terug naar huis. Hopelijk gaat het toch relatief vlot. Mijn benen voorspellen van niet, spierpijn!!  Dodgy
Antwoord }
#21
Die spierpijn zegt genoeg, je benen zijn deze inspanning niet gewend Wink

Wat hier al wordt gezegd, ga eerst rijden, die snelheid komt later. Ook bergop. Ik heb een open ligger dus geen vm, maar mijn eerste keer de brug over ging met 15km/u, inmiddels gebeurd dat niet meer onder 25 km/u. En zorg dat je een versnelling waarmee je nog normaal de berg op komt. Als je je laagste verzet niet kan gebruiken maak je het jezelf onnodig moeilijk. Plus dat je meer kans krijgt op blessures omdat je veel te veel kracht moet zetten.
Antwoord }
#22
(21-May-2024, 03:52 PM)bucovaina schreef: Goed, en nu terug naar huis. Hopelijk gaat het toch relatief vlot. Mijn benen voorspellen van niet, spierpijn!!  Dodgy
Rustig beginnen. Vaak gaat die pijn wel over als je spieren een beetje warm beginnen te worden.
Verder: Spierpijn kan ook komen door nog suboptimale afstelling van de fiets.

(21-May-2024, 05:39 PM)Bob Hagendijk schreef: En zorg dat je een versnelling waarmee je nog normaal de berg op komt. 
En dit. Het feit dat de ketting nu te lang is, is mijns inziens ook wel luiigheid van de verhuurder (excuse my French - ik ben een Hollander he, wind er geen doekjes om Big Grin ).

Behalve niet ideaal en blessuregevoelig is het ook nog eens inefficiënt; tijdens het klimmen houd je het beste een normale cadans aan (in mijn geval 80~90 rpm, zelfs meer als ik voluit de heuvel op wil).
Op je Strömer zorgt je motor namelijk voor een heel constante kracht op het achterwiel, waardoor je geen vaart verliest. Moet je het zelf doen, dan heeft de zwaartekracht heel veel tijd om je af te remmen tussen de "krachtpulsen" van je benen door. Je wil dat moment dus kort houden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Oliver , Hardloper
#23
(21-May-2024, 03:52 PM)bucovaina schreef: Goed, en nu terug naar huis. Hopelijk gaat het toch relatief vlot. Mijn benen voorspellen van niet, spierpijn!!  Dodgy

Dit is niet een vaste feit maar een algemeen beginnetje, pijn in de knieën kan betekenen dat de trapas te ver naar achteren (naar jou toe) zit, pijn/ruis/tinteling in je voeten/benen kan betekenen dat de trapas te ver naar voren (van jou vandaan) zit. De positie van de stoel en je schoenen en de positie van de schoenplaatjes kunnen ook nog invloed hebben.

Hier heb ik afgelopen woensdag nog ruzie mee gehad toen ik een DF gekocht had en na een uurtje met een stekende pijn in mn knie zat. Ondanks dat ik ondertussen al jaren met een velomobiel fiets was dit de eerste keer dat ik zoveel spierpijn ervaarde. Dus je mag best wat tijd besteden om de Quest helemaal naar wens af te stellen, hoe (niet) leuk dat ook is.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Oliver , Hardloper , 365cycle
#24
Hee, wat een leuk item.
Ik ben vandaag toevallig ook voor het eerst met mijn quest 890 naar mijn werk gegaan.
Echter rij al wel 2,5 jaar in een strada.

Zeer herkenbaar dat voorzichtige. Bij iedere bocht bewust afremmen en de hogere hobbels bewust rustig nemen.
De quest is aanzienlijk lager dan de strada, wegens smallere maar ook lagere banden.

Het verschil is qua snelheid behoorlijk.
Waar ik met de glasvezel strada 27 reed, rij ik nu 30.
Waar ik met de strada 30 reed, haal ik nu 35km/u.
Gevoelsmatig is de extra hoeveelheid te leveren energie tussen de 30 en 35km/u met de quest voelbaar minder.
Ook ik had vandaag best veel extra gewicht bij. Maar mijn quest heb ik na aankoop meteen bij velomobiel.nl laten aanpassen op mijn lengte en volledige waslijst met 23 wensen. De kosten van een goede fiets verdien je erg snel terug, vergelijk dit maar eens met een auto, dan is dit vergelijkbaar met een grote jaarlijkse beurt.

Dat je lichaam tijd nodig heeft om spieren te ontwikkelen is heel normaal.
Dit jaar lukte het mij pas echt lekker om 5 dagen achter elkaar naar mijn werk te fietsen.
Het is natuurlijk wel de bedoeling om ook op het werk goed te functioneren.
Eerder waren mijn benen gewoon op, na 4 dagen fietsen.
Nu geeft het dagelijks fietsen me een enorme boost, endorfine, maakt me dolblij.
Als je versnellingen allemaal goed werken, kun je in elk geval ook bergop komen, wel zo prettig.

Mijn ochtend verliep letterlijk en figuurlijk als een zonnetje.
Vanmiddag moest ik vroeger naar huis, waardoor het weer in het zonnetje, voorspoedig ging.
Zelfs mijn positie op de autorijbaan in het centrum ging goed.
Toch ook altijd spannend.

Zo in gebruik zijn er toch nog wat kleine puntjes die ik moet verbeteren om nog meer plezier te beleven onderweg...

Heb je op de terugweg geen vette regenbui gehad?
Dat zou natuurlijk erg gaaf geweest zijn. Kap erop, petje op en door.
Das net even anders als een regenpak.
Ook scheelt dat meteen met minder drukte op het fietspad.
Antwoord }
#25
Ik heb nog nooit zoveel vragen gezien in 1 bericht  Huh 


Er is eigenlijk 1 belangrijk advies. Ga fietsen. Dat met die Strömer is nauwelijks fietsen te noemen. Daar bouw je geen conditie mee op.

Ik sluit mij verder bij 365cycle aan. 

Gemiddelde snelheid is leuk, maar veel belangrijker is je kruissnelheid. 


Van wie heb je deze Quest gehuurd? Zorg dat ze 'm goed gaan afstellen. Dit slaat nergens op. Fietsen met een slecht afgestelde fiets is niet te vergelijken met een goed op jouw maat afgestelde fiets. Op deze manier krijg je een volledig verkeerd beeld van een vm. Dat is echt kwalijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#26
Ik sluit me aan bij de andere hierboven dat je niet te overhaast een vm met ondersteuning moet gaan bestellen. Eerst even een poosje rijden en conditie opbouwen. Ik ben zelf afgelopen februari overgestapt van een speed pedelec (met middenmotor, minder ondersteuning dan jouw stromer) naar een open ligger (M5 M-Racer) voor mijn WoonWerk van 26-27km/dag. De eerste ritten kwam m’n gemiddelde niet boven de 28 uit. Een paar weken geleden voor het eerst de 40 gemiddeld doorbroken. Je kan in relatief korte tijd echt heel veel conditie/kracht opbouwen. En dan is een vm zonder ondersteuning uiteindelijk sneller dan met ondersteuning denk ik.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Antwoord van tracefy...Arno boogaart — 03:38 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Ik promoot in ee...Veloquest — 03:19 PM
Zout
Gewoon ieder jaar ee...Arend-Jan — 03:11 PM
SL in Grou
..en heeft een Snoek...Hoekie — 03:11 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
"kunnen ze re...Hardloper — 03:08 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
"kunnen ze reet...Lopopodium — 02:56 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Mobiliteit Zoals ...Hardloper — 02:50 PM
Zout
Hoe zorgen jullie...twilwel — 01:58 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Er is een autopl...qv-tester — 01:17 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Er is een autoplicht...Niels van der Wal — 12:05 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik zat misschien...Hardloper — 11:50 AM
Zout
De winter komt er we...Boyd Maduro — 09:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM