21-May-2024, 09:06 AM
Dus, ... deze ochtend was het zover: de eerste rit in een velomobiel naar het werk. Een gehuurde Quest als test. Ik vergelijk de rit met wat ik normaal gezien met een Stromer ST2 dagelijks ook doe.
De eerste bedenking die ik maak: mijn conditie moet beter. Veel beter!!! . Ik heb geprobeerd om niet te hard te gaan, maar toch voel ik het echt wel in mijn benen. De eerste rit voor een voor mij bekend parcours is 23km/h bewogen gemiddelde (snelste ooit 40,2km/h gemiddeld met de ST2 , in normale omstandigheden zo'n 36km/h gemiddeld denk ik) . Om 05:00 stond mijn wekker en ik had me goed voorbereid gisterenavond, om 05:10 zat ik in de Quest. Dus aan het verkeer heeft het zeker niet gelegen.
Nu goed, het is een bekend parcours met de Stromer, maar met de VM is het best nog wat anders vind ik als nieuweling. Je moet echt wel opletten met hoge grassen en wat niet al als je een weggetje uit komt. Sommige bochten kan ik ook niet voluit meer nemen tov de Stromer omdat ik zo laag lig, dat de bocht met de VM blind is geworden. Jammer want 1 van die bochten is net na een afdaling in een dal, waar daarna een klim terug begint. Verleiderlijk omdat er zo vroeg hoogstwaarschijnlijk toch geen verkeer is, maar je moet maar 1x pech hebben en frontaal een fietser of wandelaar onderuit maaien. no-no dus.
Ik ben ondertussen wel overtuigd dat ik een motor in de QV moet hebben(*). Helemaal in het begin heb ik wel een heuvel, als is die nog min of meer doenbaar. Maar bijna op het einde van mijn rit naar het werk, heb ik een een lange helling omhoog waar ik niet boven de 10km/h kom, ook een heel stuk van die helling zit ik tussen de 3km/h en 5km/h afhankelijk van in welke positie de pedalen staan. Ik ben bijna moeten uitstappen omdat het gewoon niet meer ging, bijna elk dood punt van de pedalen viel de Quest nét niet stil. Misschien nog wel een kleine kanttekening dat het kleinste voorblad niet bruikbaar is omdat de ketting van de Quest nu al te lang is. De verkoper heeft de Quest korter moeten afstellen voor mij.
Kwestie van remmerij, weet ik niet wat ik mag verwachten van een velomobiel vs Stromer ST2 met hydraulische schijfremmen. Met de ST2 is de beperking van remmen afhankelijk van of je al dan niet over je stuur wil vliegen of je eigen kunde en daarna de grip. De ST2 heeft remkracht te over. De Quest daarentegen komt echt wel rustig tot stilstand en bergaf vind ik het zelfs spannend, gaat hij wel op tijd stil staan op het einde van deze helling aan het kruispunt? Is dat wat andere mensen ook herkennen? (Noot: de verkoper zei wel dat deze Quest er ongeveer 50k km op had zitten en de remblokken waars wel verhard zijn en dus minder remkracht konden hebben maar goed). OK, het zijn trommelremmen, niet hydraulisch, dus het voelt allemaal wat zompiger aan, maar ik mis echt remkracht. Ik dacht dat de verkoper zei dat in mijn test-Quest 90mm trommels zitten. Ik zou graag op de QV ook schijfremmen hebben, maar die zitten achteraan. Op de ST2 gebruik ik de achterrem soms half wat om bij te remmen, maar 90% voorrem. Indien noodstop 100% want dan heb je niets aan de achterrem. De mechanica van een VM is best anders, het zwaartepunt zit veel lager, dus ik vermoed dat je wel iets meer aan je achterrem gaat hebben in een VM dan op een standaard fiets (zeker indien geladen, wat bij mij het geval gaat zijn), of vergis ik me daarin? Ik denk dat ik ook gewoon voor het gevoel wel die schijfremmen wil hebben. In mijn vorige paragraaf haalde ik die helling omhoog aan. Die moet ik 's avonds dan ook weer af. Ik heb geen idee hoe lang het duurt eer trommelremmen in een geladen (10-15kg vermoed ik) VM oververhitten en vermoed niet dat het in dit geval al gaat zijn maar toch, ... . Ik wil het echt niet meemaken dat je plots geen remkracht meer hebt. Met een VM ga je echt een rotvaart bergaf zonder remmen heb ik al door. Ik vermoed dat als ik niets zou doen dat ik knal over de 80km/h zou gaan bergaf. Met erg veel geluk zou ik er dan vanaf komen met een giga-bijna-dood-ervaring. Maar goed, wat zouden ervaring VM-rijders zeggen ivm remmerij? Schijfrem erop in dit geval, of totaal niet nodig? Het is een forse heuvel (gok: 4x een grote steile brug af), maar zeker niet lange afdaling stijl Ardennen.
Ik heb ook wel wat bagage mee, 2 laptops, ontbijt en lunch, drinken, extra kleren en douchegerief voor op het werk, het loopt wel snel op, dat gewicht. Ik heb het niet gewogen, maar vermoed dat het meer dan 10kg gaat zijn dat ik bij heb.
Los daarvan, ga ik waarschijnlijk mijn rit nog wel moeten aanpassen omdat er bepaalde stukken zijn met smal fietspad en blinde bochten waar fietsers in 2 richtingen rijden. Als ik daar een tegenligger tegen kom, weet ik niet meteen wat ik zou moeten doen, laat staan op snelheid! Het fietspad en de rijbaan zijn gewoon gescheiden door een betonnen ronde goot, dus ik kan wel kiezen (om 05:00 's morgens als er toch geen verkeer is), maar als het te druk is, is het ook geen doen om heel de tijd op en af het fietspad te gaan.
Deze Quest heeft naar mijn gevoel wel wat aandacht nodig. Hij trekt naar links als je remt, ik vermoed de spanners van de remhendels gewoon beter afstellen (linkse remkabel is de linkse voorrem veronderstel ik?). De Quest schakelt uit zichzelf als het wegdek niet "smooth" is in de hogere versnellingen. Ook ratelt er iets achterin de Quest. Ik weet niet wat maar het lijkt me iets in het wiel te zitten. Het is afhankelijk van de rijsnelheid en of ik trap of niet, maakt niet uit. Het is er altijd.
Ook krijg ik de man-cover (of hoe heet dat ding dat je over je legt als het regent, om het gat wat kleiner te maken) niet goed weg geborgen vooraan waar het zou moeten zitten. Ik kom constant met mijn voeten/knieën tegen die cover. Best vervelend. Zijn daar ook tips voor om die beter omhoog te krijgen?
Oh, en gisterenavond dacht ik, morgen maak ik me lekker een thee, in de thermos en drink ik die op onderweg naar het werk. Dat bleek dus ook een big no-no te zijn . Toen ik in de VM zat, nog voor ik gedronken had, dacht ik al dat het eigenlijk niet goed was, al liggend kokend water drinken . Goed voorzichtig dan maar: meteen tong verbrand. Mijn volgende idee was om dan maar de dop eraf te nemen zodat het water toch wat sneller kon koelen. Die dop stond er al snel weer op na de eerste grotere hobbel in de weg, (gelukkig niet teveel) hete thee op mij gemorst. Mja, beginnersfouten zal ik maar zeggen? . Maar dus, dat hete thee verhaal, doen we niet meer. Of misschien dan met een thermos die een rietje heeft, dat ik gecontroleerder kan drinken en 80° ipv kokend water in de thermos .
Ook mijn ontbijt ging ik opeten in de VM. Is er ook niet van gekomen, ik had andere zorgen aan mijn hoofd. Gelukkig kan ik wel rustig ontbijten op het werk.
Misschien wel wat bedenkingen die ik me maak, maar ik vond het best een fijne rit. Ik vermoed (hoop ) dat mijn gemiddelde snelheid wel hoger gaat liggen als ik weer huiswaarts ga omdat het gemiddeld genomen bergaf gaat. Met de Stromer merk je vals plat niet, maar toch merk ik dat ik met de Stromer altijd sneller thuis ben dan op het werk. Wat de invloed van het drukkere verkeer gaat zijn, weet ik vanavond ook pas. Het zal iig wel drukker zijn (05:10AM vertrekken naar het werk vs 16:00PM naar huis vertrekken).
Dus mijn vermoeden is als er een motor in zit, dat mijn gemiddelde snelheid wel een pak beter gaat zijn met die lange steile helling. Voor de berg lag het op 25.8km als ik het me goed herinner, daarna op 23.0. Waarschijnlijk zal ik die 25.8km/h ook wel kunnen verhogen met de maanden dat ik VM rijd en ik moet straks eens kijken naar de track file die de Garmin GPS heeft gemaakt, hoe vaak ik onder de 25km/h kwam, maar daar zal ook wel wat winst te halen zijn. Ik dacht dat mijn conditie best nog relatief OK was omdat ik 3 dagen/week deze rit met de Stromer doe, maar ik ga echt de koppelsensor van de stromer veel minder gevoelig zetten, dat ik zelf veel meer moet doen eer de Stromer in actie schiet. Tegen dat ik de QV heb (~4 maanden) zou mijn conditie dan toch iets beter moeten zijn om te beginnen. Dat heb ik trouwens zelf in de hand want je kan stand 2 van de Stromer helemaal zelf instellen. Die gaat dus van "Ik wil zo snel op het werk zonder moeite" naar: mijn conditie moet opgekrikt worden .
(*) Goed, omdat ik een motor aanhaal en mijn topic van gisteren wil ik even dit nog kwijt: Ik zat dus goed fout. Ik weet niet goed wat me bezielde maar ik ben echt veel te licht gegaan over meer dan 250W en/of de ondersteuning boven 25km/h mogelijk maken. De commentaren die ik las hebben me daaromtrent wel wakker geschud. Maar dus: excuses mocht ik met mijn overweging een foute indruk hebben gegeven. Veel meer hoeft daar dus niet meer over gezegd, dit draadje is gewoon mijn eerste echte woon-werk rit in een VM. Vandaar standaard witte tekst, niet leesbaar tenzij je goed zoekt.
De eerste bedenking die ik maak: mijn conditie moet beter. Veel beter!!! . Ik heb geprobeerd om niet te hard te gaan, maar toch voel ik het echt wel in mijn benen. De eerste rit voor een voor mij bekend parcours is 23km/h bewogen gemiddelde (snelste ooit 40,2km/h gemiddeld met de ST2 , in normale omstandigheden zo'n 36km/h gemiddeld denk ik) . Om 05:00 stond mijn wekker en ik had me goed voorbereid gisterenavond, om 05:10 zat ik in de Quest. Dus aan het verkeer heeft het zeker niet gelegen.
Nu goed, het is een bekend parcours met de Stromer, maar met de VM is het best nog wat anders vind ik als nieuweling. Je moet echt wel opletten met hoge grassen en wat niet al als je een weggetje uit komt. Sommige bochten kan ik ook niet voluit meer nemen tov de Stromer omdat ik zo laag lig, dat de bocht met de VM blind is geworden. Jammer want 1 van die bochten is net na een afdaling in een dal, waar daarna een klim terug begint. Verleiderlijk omdat er zo vroeg hoogstwaarschijnlijk toch geen verkeer is, maar je moet maar 1x pech hebben en frontaal een fietser of wandelaar onderuit maaien. no-no dus.
Ik ben ondertussen wel overtuigd dat ik een motor in de QV moet hebben(*). Helemaal in het begin heb ik wel een heuvel, als is die nog min of meer doenbaar. Maar bijna op het einde van mijn rit naar het werk, heb ik een een lange helling omhoog waar ik niet boven de 10km/h kom, ook een heel stuk van die helling zit ik tussen de 3km/h en 5km/h afhankelijk van in welke positie de pedalen staan. Ik ben bijna moeten uitstappen omdat het gewoon niet meer ging, bijna elk dood punt van de pedalen viel de Quest nét niet stil. Misschien nog wel een kleine kanttekening dat het kleinste voorblad niet bruikbaar is omdat de ketting van de Quest nu al te lang is. De verkoper heeft de Quest korter moeten afstellen voor mij.
Kwestie van remmerij, weet ik niet wat ik mag verwachten van een velomobiel vs Stromer ST2 met hydraulische schijfremmen. Met de ST2 is de beperking van remmen afhankelijk van of je al dan niet over je stuur wil vliegen of je eigen kunde en daarna de grip. De ST2 heeft remkracht te over. De Quest daarentegen komt echt wel rustig tot stilstand en bergaf vind ik het zelfs spannend, gaat hij wel op tijd stil staan op het einde van deze helling aan het kruispunt? Is dat wat andere mensen ook herkennen? (Noot: de verkoper zei wel dat deze Quest er ongeveer 50k km op had zitten en de remblokken waars wel verhard zijn en dus minder remkracht konden hebben maar goed). OK, het zijn trommelremmen, niet hydraulisch, dus het voelt allemaal wat zompiger aan, maar ik mis echt remkracht. Ik dacht dat de verkoper zei dat in mijn test-Quest 90mm trommels zitten. Ik zou graag op de QV ook schijfremmen hebben, maar die zitten achteraan. Op de ST2 gebruik ik de achterrem soms half wat om bij te remmen, maar 90% voorrem. Indien noodstop 100% want dan heb je niets aan de achterrem. De mechanica van een VM is best anders, het zwaartepunt zit veel lager, dus ik vermoed dat je wel iets meer aan je achterrem gaat hebben in een VM dan op een standaard fiets (zeker indien geladen, wat bij mij het geval gaat zijn), of vergis ik me daarin? Ik denk dat ik ook gewoon voor het gevoel wel die schijfremmen wil hebben. In mijn vorige paragraaf haalde ik die helling omhoog aan. Die moet ik 's avonds dan ook weer af. Ik heb geen idee hoe lang het duurt eer trommelremmen in een geladen (10-15kg vermoed ik) VM oververhitten en vermoed niet dat het in dit geval al gaat zijn maar toch, ... . Ik wil het echt niet meemaken dat je plots geen remkracht meer hebt. Met een VM ga je echt een rotvaart bergaf zonder remmen heb ik al door. Ik vermoed dat als ik niets zou doen dat ik knal over de 80km/h zou gaan bergaf. Met erg veel geluk zou ik er dan vanaf komen met een giga-bijna-dood-ervaring. Maar goed, wat zouden ervaring VM-rijders zeggen ivm remmerij? Schijfrem erop in dit geval, of totaal niet nodig? Het is een forse heuvel (gok: 4x een grote steile brug af), maar zeker niet lange afdaling stijl Ardennen.
Ik heb ook wel wat bagage mee, 2 laptops, ontbijt en lunch, drinken, extra kleren en douchegerief voor op het werk, het loopt wel snel op, dat gewicht. Ik heb het niet gewogen, maar vermoed dat het meer dan 10kg gaat zijn dat ik bij heb.
Los daarvan, ga ik waarschijnlijk mijn rit nog wel moeten aanpassen omdat er bepaalde stukken zijn met smal fietspad en blinde bochten waar fietsers in 2 richtingen rijden. Als ik daar een tegenligger tegen kom, weet ik niet meteen wat ik zou moeten doen, laat staan op snelheid! Het fietspad en de rijbaan zijn gewoon gescheiden door een betonnen ronde goot, dus ik kan wel kiezen (om 05:00 's morgens als er toch geen verkeer is), maar als het te druk is, is het ook geen doen om heel de tijd op en af het fietspad te gaan.
Deze Quest heeft naar mijn gevoel wel wat aandacht nodig. Hij trekt naar links als je remt, ik vermoed de spanners van de remhendels gewoon beter afstellen (linkse remkabel is de linkse voorrem veronderstel ik?). De Quest schakelt uit zichzelf als het wegdek niet "smooth" is in de hogere versnellingen. Ook ratelt er iets achterin de Quest. Ik weet niet wat maar het lijkt me iets in het wiel te zitten. Het is afhankelijk van de rijsnelheid en of ik trap of niet, maakt niet uit. Het is er altijd.
Ook krijg ik de man-cover (of hoe heet dat ding dat je over je legt als het regent, om het gat wat kleiner te maken) niet goed weg geborgen vooraan waar het zou moeten zitten. Ik kom constant met mijn voeten/knieën tegen die cover. Best vervelend. Zijn daar ook tips voor om die beter omhoog te krijgen?
Oh, en gisterenavond dacht ik, morgen maak ik me lekker een thee, in de thermos en drink ik die op onderweg naar het werk. Dat bleek dus ook een big no-no te zijn . Toen ik in de VM zat, nog voor ik gedronken had, dacht ik al dat het eigenlijk niet goed was, al liggend kokend water drinken . Goed voorzichtig dan maar: meteen tong verbrand. Mijn volgende idee was om dan maar de dop eraf te nemen zodat het water toch wat sneller kon koelen. Die dop stond er al snel weer op na de eerste grotere hobbel in de weg, (gelukkig niet teveel) hete thee op mij gemorst. Mja, beginnersfouten zal ik maar zeggen? . Maar dus, dat hete thee verhaal, doen we niet meer. Of misschien dan met een thermos die een rietje heeft, dat ik gecontroleerder kan drinken en 80° ipv kokend water in de thermos .
Ook mijn ontbijt ging ik opeten in de VM. Is er ook niet van gekomen, ik had andere zorgen aan mijn hoofd. Gelukkig kan ik wel rustig ontbijten op het werk.
Misschien wel wat bedenkingen die ik me maak, maar ik vond het best een fijne rit. Ik vermoed (hoop ) dat mijn gemiddelde snelheid wel hoger gaat liggen als ik weer huiswaarts ga omdat het gemiddeld genomen bergaf gaat. Met de Stromer merk je vals plat niet, maar toch merk ik dat ik met de Stromer altijd sneller thuis ben dan op het werk. Wat de invloed van het drukkere verkeer gaat zijn, weet ik vanavond ook pas. Het zal iig wel drukker zijn (05:10AM vertrekken naar het werk vs 16:00PM naar huis vertrekken).
Dus mijn vermoeden is als er een motor in zit, dat mijn gemiddelde snelheid wel een pak beter gaat zijn met die lange steile helling. Voor de berg lag het op 25.8km als ik het me goed herinner, daarna op 23.0. Waarschijnlijk zal ik die 25.8km/h ook wel kunnen verhogen met de maanden dat ik VM rijd en ik moet straks eens kijken naar de track file die de Garmin GPS heeft gemaakt, hoe vaak ik onder de 25km/h kwam, maar daar zal ook wel wat winst te halen zijn. Ik dacht dat mijn conditie best nog relatief OK was omdat ik 3 dagen/week deze rit met de Stromer doe, maar ik ga echt de koppelsensor van de stromer veel minder gevoelig zetten, dat ik zelf veel meer moet doen eer de Stromer in actie schiet. Tegen dat ik de QV heb (~4 maanden) zou mijn conditie dan toch iets beter moeten zijn om te beginnen. Dat heb ik trouwens zelf in de hand want je kan stand 2 van de Stromer helemaal zelf instellen. Die gaat dus van "Ik wil zo snel op het werk zonder moeite" naar: mijn conditie moet opgekrikt worden .
(*) Goed, omdat ik een motor aanhaal en mijn topic van gisteren wil ik even dit nog kwijt: Ik zat dus goed fout. Ik weet niet goed wat me bezielde maar ik ben echt veel te licht gegaan over meer dan 250W en/of de ondersteuning boven 25km/h mogelijk maken. De commentaren die ik las hebben me daaromtrent wel wakker geschud. Maar dus: excuses mocht ik met mijn overweging een foute indruk hebben gegeven. Veel meer hoeft daar dus niet meer over gezegd, dit draadje is gewoon mijn eerste echte woon-werk rit in een VM. Vandaar standaard witte tekst, niet leesbaar tenzij je goed zoekt.