Ketting hotwaxen
|
Berichten: 263
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 2245
695 x bedankt in 240 berichten
Sommige van mijn kledingstukken vertonen een ongewenste streepjescode en mijn mooie oranje hangslot ziet er uit als een indiaan op oorlogspad. Daarnaast ben ik knetterzat van zwarte fikken én staat de slijtage van de ketting me helemaal niet aan.
Tijd voor hotwax.
Ik heb me ingelezen en veel video’s bekeken, en heb vandaag een stukje vieze olieketting 3x in een schoon badje CyclOn Bionet Chain Cleaner gehad.
Het resultaat is een ketting waarvan de buitenkant al niet schoon is. Dan mag ik verwachten dat de binnenkant nog veel viezer is, terwijl deze voor hotwaxen juist wél helemaal goed schoon moet zijn.
Eerst een algemene vraag:
Wie heeft er al ervaring met hotwaxen, en hoe doe je het precies, hoe bevalt het?
En voor mij persoonlijk:
Hoe ontvet je een gebruikte olieketting en/of een nieuwe ketting.
Met welk middel, hoe vaak en hoe lang inweken?
Berichten: 83
Topics: 1
Lid sinds: May 2023
Bedankt: 5
230 x bedankt in 83 berichten
Je begint met spiksplinternieuwe kettingen en ook die moet je schoonmaken (spoelen in terpentine, vervolgens in isopropanol) voordat je gaat waxen.
Voor een bestaande ketting mag je wel naar de groothandel om genoeg oplossmiddel te hebben; ik zou er niet aan beginnen.
Afgezien daarvan, erg tevreden met de gewaxte ketting in mijn Snoek. Ik gebruik de wax van Silca, met een zak kun je zeker 10x een lange VM ketting waxen. Een kleine crockpot die je alleen voor de wax gebruikt is wel handig, smelten van de wax duurt nogal even.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
13-Jul-2024, 09:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Jul-2024, 09:50 PM door Bacchus.)
Hm. Is het in een velomobiel de moeite waard om te waxen? De ketting zit toch opgesloten, dus veel vuil kan hij toch niet oppakken?
Ik kan mijn oliekettingen acceptabel maar niet perfect schoonhouden. Kost wel de nodige inspanning inderdaad. Ik sluit me aan bij Tegelfanaat's suggestie om met een nieuwe ketting te beginnen. Zelfs dan mag je voor een ligfietsketting flink wat ontvetter meebrengen.
Berichten: 79
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
107 x bedankt in 56 berichten
14-Jul-2024, 01:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jul-2024, 01:08 PM door GHOOGEN.)
https://www.fiets.nl/nieuws/maak-zelf-de...tingsmeer/
Ik wax mijn ketting in een slowcooker.
Het “recept” heb ik van fiets.nl.
Ketting schoonmaken met wasbenzine en dan in de slowcooker.
Af laten koelen en dan “breken”.
Het werkt, in de zomer, goed, je ketting blijft schoon.
De bescherming tegen roestvorming is bij mijn mengsel wat minder.
In de winter haal ik een doek met daarin teflonspray gespoten over de ketting.
Berichten: 5.858
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2080
7423 x bedankt in 3653 berichten
(13-Jul-2024, 08:10 PM)Tegelfanaat schreef: Je begint met spiksplinternieuwe kettingen en ook die moet je schoonmaken (spoelen in terpentine, vervolgens in isopropanol) voordat je gaat waxen.
Terwijl zo'n nieuwe ketting al optimaal is gesmeerd, gaan mensen dit met veel moeite weer verwijderen.
Ik begrijp dat hele waxen niet zo goed. Voor die enkele keer dat ik kettingsmeer aan mijn handen of benen heb zou ik de moeite niet over hebben.
De echte oplossing is ondertussen begrepen door @Hardloper en veel anderen: koop een Roeifiets.
Zo'n dyneemakabeltje is erg schoon
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 83
Topics: 1
Lid sinds: May 2023
Bedankt: 5
230 x bedankt in 83 berichten
(14-Jul-2024, 02:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Terwijl zo'n nieuwe ketting al optimaal is gesmeerd, gaan mensen dit met veel moeite weer verwijderen. Factory grease has to go (pdf)
Zo nu en dan loopt bij het schakelen de ketting van de tandwielen (ik geef de ovale tandwielen de schuld) en moet ik 'm met de hand weer opleggen. Wax ipv olie maakt dramatisch uit qua vieze vingers.
Als ik mensen lees klagen over wax dan is het dat het slecht tegen regen kan, dus wat dat aangaat een perfecte match voor een velomobiel waar je daar geen last van hebt.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Berichten: 1.632
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2042
1924 x bedankt in 753 berichten
Lig-hen, ik heb wel een flesje squirt wax over, dan kun je deze proberen.
Ik wil je die wel sturen, kost niets.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
14-Jul-2024, 07:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jul-2024, 07:30 PM door Bacchus.)
Ik zit toch meer op Wim's lijn hier: het is een sterke claim om te stellen dat fabrikanten van verder goede kettingen slecht smeermiddel in hun kettingen gebruiken. Dan zul je ook met sterk bewijs moeten komen. Die schreeuwerige pdf is dat niet.
Beter nog: als jij graag met wax ipv olie rijdt, kun je een KMC-ketting gewoon af-fabriek gewaxt krijgen.
Het vet aan de buitenkant van een fabrieksnieuwe ketting wil je er overigens wel afhalen: dat heeft geen smerende maar enkel een corrosie-beschermende functie. Op de fiets trekt dat enkel vuil aan.
Berichten: 263
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 2245
695 x bedankt in 240 berichten
Fantastisch aanbod Fietsbennie, dank je wel! Maar vooralsnog ga ik voor het échte werk, hotwaxen dus. Ik moet dat spul nog bestellen, en bestel dan gelijk een flesje vloeibaar voor tussendoor mee.
Berichten: 159
Topics: 12
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 465
393 x bedankt in 159 berichten
(13-Jul-2024, 07:46 PM)Lig-hen schreef: Sommige van mijn kledingstukken vertonen een ongewenste streepjescode en mijn mooie oranje hangslot ziet er uit als een indiaan op oorlogspad. Daarnaast ben ik knetterzat van zwarte fikken én staat de slijtage van de ketting me helemaal niet aan.
Tijd voor hotwax.
Ik heb me ingelezen en veel video’s bekeken, en heb vandaag een stukje vieze olieketting 3x in een schoon badje CyclOn Bionet Chain Cleaner gehad.
Het resultaat is een ketting waarvan de buitenkant al niet schoon is. Dan mag ik verwachten dat de binnenkant nog veel viezer is, terwijl deze voor hotwaxen juist wél helemaal goed schoon moet zijn.
Eerst een algemene vraag:
Wie heeft er al ervaring met hotwaxen, en hoe doe je het precies, hoe bevalt het?
En voor mij persoonlijk:
Hoe ontvet je een gebruikte olieketting en/of een nieuwe ketting.
Met welk middel, hoe vaak en hoe lang inweken?
Hotwax had ik met de nieuwe ketting voor mijn QuestXS gedaan. Was van plan om mijn ervaring daarover te delen na iets van een jaar ofzo maar een paar maand later kwam er letterlijk iets anders op mij pad dus mijn QuestXS rijdt niet meer... Zolang het duurde: erg tevreden mee. Zoals ik uit je verhaal begrijp is de belangrijkste reden voor jou dat de ketting schoner blijft. Dat kan ik bevestigen, blijft altijd netjes schoon en dus geen vlekken op je broek/been als je er een keer tegen aan komt. Ook je tandwielen blijven een stuk schoner en dus ook beter schakelen. (Vooral bij niet-velomobielen)
(14-Jul-2024, 02:02 PM)Wim -de roetsende schreef: (13-Jul-2024, 08:10 PM)Tegelfanaat schreef: Je begint met spiksplinternieuwe kettingen en ook die moet je schoonmaken (spoelen in terpentine, vervolgens in isopropanol) voordat je gaat waxen.
Terwijl zo'n nieuwe ketting al optimaal is gesmeerd, gaan mensen dit met veel moeite weer verwijderen.
Ik begrijp dat hele waxen niet zo goed. Voor die enkele keer dat ik kettingsmeer aan mijn handen of benen heb zou ik de moeite niet over hebben.
Los van dat de ketting dus inderdaad schoner blijft, blijft wax ook beter in de ketting zitten dan olie. Zorgt ervoor dat vuil minder makkelijk in de ketting kan komen waardoor de ketting langer meegaat. Daarnaast schijnen (hot)waxed kettingen soepeler > sneller te lopen.
Factory grease is niet per definitie slecht. Het geeft voornamelijk gewoon eerder problemen. Doordat het vloeibaar is houd het vuil minder goed uit je ketting en doordat het plakkerig is blijft het vuil ook meer op je ketting zitten (en dus meer tijd om naar binnen te verplaatsen) Dus gaat minder lang mee moet dus vaker schoongemaakt en opnieuw gesmeerd worden om efficiënt te blijven.
Mede omdat de dingen in factory grease dus opzich wel fijn zijn heeft Silva de strip chip ontwikkeld die de olie omzet in een wasachtige substantie. Eerste zes minuten gaat over het andere nieuwe product dat ze hebben, over hoe de strip chip werkt en waarom eigenlijk überhaupt factory grease een probleem is voor wax (opzich interessant maar even doorspoelen naar 6:07 kan ook) https://youtu.be/cEnD95UwE3w
(14-Jul-2024, 02:09 PM)Tegelfanaat schreef: Als ik mensen lees klagen over wax dan is het dat het slecht tegen regen kan, dus wat dat aangaat een perfecte match voor een velomobiel waar je daar geen last van hebt.
Regen is sowieso slecht voor je smeermiddelen. Voordeel van een olie-smeermiddel is dat je er halverwege je rit ff wat bij kan mikken. Een emulsion wax moet eerst even "intrekken" voor gebruik dwz. de vloeistof die er voor zorgt dat de wax vloeibaar is moet uit de wax komen. Zolang die er nog in zit spoelt je wax met slecht weer idd relatief snel weer weg. Bij hotwax gaat "on-tje-road" niet echt haha.
Doordat mijn Snoek een fiets is die qua formaat heerlijk op mij aansluit (iemand anders op het forum maakte de vergelijking met een maatpak) is het allemaal wat krapper dan met mijn QuestXS. Dus al meerdere keren met een vlek ter hoogte van mijn knie uit de fiets gestapt. Dus wanneer hier een nieuwe ketting in komt gaat die zeker ook weer door het badje heen. (En ik zie het ook nog wel gebeuren dat de ketting eerder vervangen zal worden dan technisch gezien nodig is.
Boyd - de enige reden waarom de kettingen op mijn huidige fietsen niet gewaxed zijn is omdat ze niet nieuw zijn- Maduro
PS: een niet nieuwe ketting waxen heeft geen zin. Die krijg je nooit helemaal goed schoon en er zit al wat slijtage (en dus vuil) in die de coatings die je met waxen extra wil beschermen al beschadigd heeft. Ga je dan toch waxen dan hou je alleen de "de ketting blijft schoner" over.
PPS: in een velomobiel blijft een ketting een stuk schoner maar niet schoon. Zeker als je in het buitengebied rijdt zit er bijvoorbeeld op sommige momenten een goede hoeveelheid zand in de lucht omdat ze over tegelijkertijd aan het ploegen zijn. Nieuwe ketting is niet zwart en ook in een velomobiel is de ketting dat relatief snel wel.
PPPS: nog een laatste punt en dan ga ik slapen, oa Silva heeft op hun yt-kanaal veel uitleg over waxen en de voor/nadelen daarvan. Voor sommigen is het een uitkomst voor anderen een oplossing op een niet bestaand probleem. Ik heb hier bijvoorbeeld ook al gelezen dat sommige überhaupt nooit iets aan hun ketting doen.
Berichten: 310
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
858 x bedankt in 287 berichten
14-Jul-2024, 11:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Jul-2024, 12:03 AM door Martin van Mourik.)
(13-Jul-2024, 07:46 PM)Lig-hen schreef: ... heb vandaag een stukje vieze olieketting 3x in een schoon badje CyclOn Bionet Chain Cleaner gehad.
Het resultaat is een ketting waarvan de buitenkant al niet schoon is ...
Ik gebruik het zelfde spul om mijn ketting schoon te maken, in combinatie met heet water uit mijn waterkoker.
Alleen maar er in leggen werkt niet voldoende, het is geen wondermiddel.
Ik ga er grondig met een nagelborstel overheen, aan alle vier de kanten van de ketting, zo krijg je de ketting aardig schoon. Ik doe dit in een grote oude pan, en met stevige poetshandschoenen, van die zwarte die je bij sommige bouwmarkten kunt krijgen.
Vervolgens meermaals uitspoelen tot het spoelwater niet meer vies is.
Wat ik ook doe met het spoelen is de ketting met heet water in een glazen pot doen en dan flink rammelen.
Om de ketting na het boenen en spoelen snel droog te krijgen gebuik ik ook de oude pan, ik zet deze korte tijd op laag vuur met de ketting erin, zodat het vocht snel verdampt.
Met name in de winter is dit nuttig, als je de ketting dan aan de lucht laat drogen duurt het zo lang dat er al snel roestplekken ontstaan.
Poetshandschoenen die voor mannenhanden groot genoeg zijn, die zijn bij de supermarkt, de blokker e.d niet te vinden. Dat zal voor jou niet zo'n probleem zijn. Die damespoetshandschoenen in felle kleuren zijn te slap is mijn ervaring, ze gaan snel lek.
Het fijne van Bionet Cleaner en de wax van o.a. Cyclon en Squirt vind ik dat het allemaal biologisch afbreekbaar is.
Voor zo ver mij bekend is dat met van die hotwax niet het geval.
Een groot pluspunt van wax vind ik dat ik er geen moeite mee heb de ketting met blote handen aan te raken. Even je handen wassen en ze zijn weer schoon. Onderweg veeg ik mijn handen af aan gras en/of een zakdoek, dat is ook redelijk effectief.
(14-Jul-2024, 11:37 PM)Boyd Maduro schreef: ... Ik heb hier bijvoorbeeld ook al gelezen dat sommige überhaupt nooit iets aan hun ketting doen...
Vorig jaar heb ik op velomobilforum.de eens het advies gezien om helemaal niets te doen aan een nieuwe ketting. Het smeermiddel dat er in de fabriek op gedaan is zou beter zijn dan alles wat je zelf kunt doen. Je ketting zou zo veel langer meegaan als je de fabriekssmering met rust laat.
Dat heb ik geprobeerd. Resultaat: na reeds een week of vier een vieze luid tsjilpende zwaar lopende ketting.
Berichten: 5.858
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2080
7423 x bedankt in 3653 berichten
(14-Jul-2024, 11:49 PM)Martin van Mourik schreef: Dat heb ik geprobeerd. Resultaat: na reeds een week of vier een vieze luid tsjilpende zwaar lopende ketting.
Maar waar en hoe fiets je dan, als dit na 4 weken al het geval is?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(14-Jul-2024, 11:37 PM)Boyd Maduro schreef: PPS: in een velomobiel blijft een ketting een stuk schoner maar niet schoon. Zeker als je in het buitengebied rijdt zit er bijvoorbeeld op sommige momenten een goede hoeveelheid zand in de lucht omdat ze over tegelijkertijd aan het ploegen zijn. Nieuwe ketting is niet zwart en ook in een velomobiel is de ketting dat relatief snel wel.
Een deel van de vervuiling in de ketting is ook gewoon slijtage van de ketting zelf. Ook dat blijft in je smeermiddel hangen.
(14-Jul-2024, 11:49 PM)Martin van Mourik schreef: Vorig jaar heb ik op velomobilforum.de eens het advies gezien om helemaal niets te doen aan een nieuwe ketting. Het smeermiddel dat er in de fabriek op gedaan is zou beter zijn dan alles wat je zelf kunt doen. Je ketting zou zo veel langer meegaan als je de fabriekssmering met rust laat.
Dat heb ik geprobeerd. Resultaat: na reeds een week of vier een vieze luid tsjilpende zwaar lopende ketting.
Hoeveel en in wat voor omstandigheden heb je in die vier weken gereden? Mijn M-racer komt wel vooral met redelijk droog weer buiten en grotendeels toch ook op schone wegen en paden maar die rijdt toch al een paar duizend kilometer op het fabrieksvet van zijn (CN-HG601) ketting. De Hurri, met de eenvoudigste X9 en wel in weer en wind, moet ik trouwens wel na ~1.000 km al regelmatig bijdruppelen.
Berichten: 263
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 2245
695 x bedankt in 240 berichten
@ bacchus: …. kun je een KMC-ketting gewoon af-fabriek gewaxt krijgen…..
Dat wist ik niet, is een mooie tip voor de vólgende ketting.
@Boyd Maduro: ….. is de belangrijkste reden voor jou dat de ketting schoner blijft….
Sinds ik ben begonnen met ketting smeren moet ik in mijn beleving “om de haverklap” een andere cassette en ketting.
Dus naast zelf schoner blijven speelt het component “slijtage” ook een serieuze rol in mijn keuze voor hotwax.
Strip chip is een zeer interessante ontwikkeling, mooi om in de gaten te houden voor de toekomst. ?
@ Martin van Mourik: ….. Alleen maar er in leggen werkt niet voldoende, het is geen wondermiddel. …
De buitenkant van een ketting schoonmaken met CyclOn Bionet Chain Cleaner en daarbij een borstel gebruiken werkt prima.
Mijn doel was om juist de binnenkant schoon te krijgen. Daar kan ik niks met een borstel, dus dat zal vanzelf moeten gaan door te weken en schudden.
Ik begrijp nu dat dat niet gaat werken en ben afgestapt van het idee om mijn gebruikte ketting te gaan waxen.
Het idee is nu om alles schoon te maken, 6000km met een nieuwe gewaxte ketting te gaan fietsen, en dan misschien voor 3000km de huidige olie ketting er weer op te leggen.
Maar ik maak minder km’s, heb nog jaren tijd om er over na te denken. En verstand komt met de jaren zegt men.
Dank voor de handige tip om de ketting droog te krijgen. Hierbij heb je niet het risico dat de ketting door de hitte vervormd?
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(15-Jul-2024, 12:52 PM)Lig-hen schreef: @ bacchus: …. kun je een KMC-ketting gewoon af-fabriek gewaxt krijgen…..
Dat wist ik niet, is een mooie tip voor de vólgende ketting. Ik kwam het op de site van KMC zelf tegen maar om eerlijk te zijn zie ik ik ze (nog) niet in mijn favoriete webshops.
Berichten: 159
Topics: 12
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 465
393 x bedankt in 159 berichten
(14-Jul-2024, 11:49 PM)Martin van Mourik schreef: Om de ketting na het boenen en spoelen snel droog te krijgen gebuik ik ook de oude pan, ik zet deze korte tijd op laag vuur met de ketting erin, zodat het vocht snel verdampt.
Met name in de winter is dit nuttig, als je de ketting dan aan de lucht laat drogen duurt het zo lang dat er al snel roestplekken ontstaan.
(15-Jul-2024, 12:52 PM)Lig-hen schreef: Dank voor de handige tip om de ketting droog te krijgen. Hierbij heb je niet het risico dat de ketting door de hitte vervormd?
Hmm, klinkt sketchy.. haha
Ik blaas hem in zo'n geval liever droog met de compressor maar die moet je ook maar hebben.
Berichten: 263
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 2245
695 x bedankt in 240 berichten
Een haarföhn heb ik wel, en anders misschien de oven op de laagste stand.
Nu het idee er eenmaal is bedenk ik wel iets
Berichten: 119
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2022
Bedankt: 128
196 x bedankt in 110 berichten
(14-Jul-2024, 01:07 PM)GHOOGEN schreef: https://www.fiets.nl/nieuws/maak-zelf-de...tingsmeer/ "een pond huishoudelijke paraffine, 5 gram pure PTFE (Teflon) poeder, en 1 gram zuiver molybdeen disulfide (MoS2)"
Teflon is wel Echte Vuiligheid, en komt als microplastic overal in...
Vroeger deed m'n pa de ketting in ossewit.., is dat achterhaald?
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(15-Jul-2024, 04:45 PM)=oNNo= schreef: Vroeger deed m'n pa de ketting in ossewit.., is dat achterhaald?
Toch niet in dezelfde vetpan als waar 's avonds de frieten ingingen?
Ik denk dat zowel frietjes als fietskettingen uit ossewit inderdaad achterhaald zijn.
Berichten: 310
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
858 x bedankt in 287 berichten
15-Jul-2024, 08:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Jul-2024, 09:31 PM door Martin van Mourik.)
(15-Jul-2024, 12:52 PM)Lig-hen schreef: De buitenkant van een ketting schoonmaken met CyclOn Bionet Chain Cleaner en daarbij een borstel gebruiken werkt prima.
Mijn doel was om juist de binnenkant schoon te krijgen. Daar kan ik niks met een borstel, dus dat zal vanzelf moeten gaan door te weken en schudden.
Ja, klopt, de contactoppervlakken tussen de schakels daar kom je niet bij met een borstel.
Ik denk dat het schoonmaken van de buitenkant wel zinvol is. Door de beweging van de ketting tijdens het fietsen kan vuil aan de buitenkant van de ketting naar een plek tussen de schakels verplaatst worden, lijkt me.
Vuil dat op een onbereikbare plek tussen de schakels terecht is gekomen kun je proberen er uit te krijgen door weken, schudden, afwisseling van temperatuur, en andere vorming van beweging. Dat gaat dus niet vanzelf.
(15-Jul-2024, 03:45 PM)Boyd Maduro schreef: (15-Jul-2024, 12:52 PM)Lig-hen schreef: Dank voor de handige tip om de ketting droog te krijgen. Hierbij heb je niet het risico dat de ketting door de hitte vervormd?
Hmm, klinkt sketchy.. haha
Ik blaas hem in zo'n geval liever droog met de compressor maar die moet je ook maar hebben.
Om een schoongeboende ketting vlotter droog te krijgen warm ik deze in een pan op tot handwarm of iets meer, ik denk hooguit een graad of 60-70. Zodanig dat ik de ketting kort kan vastpakken en omkeren.
Het smeltpunt van de metalen waar een ketting uit gemaakt is, zoals staal en nikkel, ligt boven de 1000 graden. Over vervorming of enig ander negatief effect van een beetje opwarming maak ik me geen zorgen.
Berichten: 159
Topics: 12
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 465
393 x bedankt in 159 berichten
(15-Jul-2024, 04:45 PM)=oNNo= schreef: Teflon is wel Echte Vuiligheid, en komt als microplastic overal in...
PTFE is inderdaad troep maar zit in veel smeermiddelen omdat het wel goed werkt. Zowel bij wax als bij vele oliën dus goed opletten voor je het aanschaft.
Berichten: 310
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
858 x bedankt in 287 berichten
15-Jul-2024, 09:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Jul-2024, 09:14 PM door Martin van Mourik.)
(15-Jul-2024, 06:32 AM)Wim -de roetsende schreef: (14-Jul-2024, 11:49 PM)Martin van Mourik schreef: Dat heb ik geprobeerd. Resultaat: na reeds een week of vier een vieze luid tsjilpende zwaar lopende ketting.
Maar waar en hoe fiets je dan, als dit na 4 weken al het geval is?
Ik rij op de openbare weg, bij weer en wind, bij regen en bij zonneschijn.
Ik rij zelden over onverharde wegen, bij regenweer nog minder.
Ik hou geen kilometerstanden bij, ik rij gemiddeld zo rond de 100 kilometer per week vermoed ik, de hoeveelhoed wisselt van week tot week.
Mijn ervaring is simpelweg dat de fabriekssmeer nog sneller zijn effect verloor dan de was die ik zelf aanbreng.
Mijn ketting schoonboenen en in de was zetten doe ik ongeveer eens in de twee a drie maanden. Daarna voelt het altijd merkbaar soepeler. Dit zou natuurlijk volledig autosuggestie kunnen zijn, aan metingen doe ik niet.
Het advies van velomobilforum.de dat ik vorig jaar in het voorjaar uitprobeerde was om de nieuwe ketting voor ingebruikname aan de buitenkant schoon te vegen met een poetslap met een druppel WD40, en er verder niets aan te doen. Na enkele tientallen kilometers fietsen moest je eventueel nog een keer de buitenkant van de ketting schoonvegen, vanwege het smeermiddel dat naar buiten gedrukt is, dat heb ik ook gedaan en leek ook nodig.
Na ongeveer een maand begon de ketting al te piepen. Ik dacht toen: hè, nou al?
En na toepassing van mijn eigen methode van schoonmaken en smeren liep de ketting een stuk beter.
Berichten: 5.858
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2080
7423 x bedankt in 3653 berichten
Mij is verteld dat zelfs een ongeopende bus WD40 niet in de buurt mag komen van een ketting
Het is een ontvetter, dat wil je niet op je ketting hebben.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 159
Topics: 12
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 465
393 x bedankt in 159 berichten
Berichten: 79
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
107 x bedankt in 56 berichten
(15-Jul-2024, 04:45 PM)=oNNo= schreef: (14-Jul-2024, 01:07 PM)GHOOGEN schreef: https://www.fiets.nl/nieuws/maak-zelf-de...tingsmeer/ "een pond huishoudelijke paraffine, 5 gram pure PTFE (Teflon) poeder, en 1 gram zuiver molybdeen disulfide (MoS2)"
Teflon is wel Echte Vuiligheid, en komt als microplastic overal in...
Vroeger deed m'n pa de ketting in ossewit.., is dat achterhaald?
Bedankt voor je reactie, niet bij stil gestaan dat teflon zulke troep is.
Gek eigenlijk dat het niet verboden is.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
19-Jul-2024, 07:54 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Jul-2024, 07:54 AM door Bacchus.)
(19-Jul-2024, 01:06 AM)GHOOGEN schreef: Bedankt voor je reactie, niet bij stil gestaan dat teflon zulke troep is.
Gek eigenlijk dat het niet verboden is. Het bewustzijn over de alomtegenwoordigheid van teflon in het milieu is vrij recent. Dat het gewoon overal op aarde in het milieu slingert is dan ook de grootste zorg. Volgens mij is er nog niet echt een grote milieu- of gezondheidsimpact van aangetoond. Op zich niet zo gek aangezien de stof juist populair is omdat hij zich niet bindt, in het bijzonder aan allerlei biologische verbindingen. Van de andere kant zijn veel kritische onderzoeken naar milieu- en gezondheidsaspecten ook pas net begonnen, dus misschien ontdekken we nog iets de komende jaren.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Azub Max
|
Welkom bij de ligfie...Raymond — 07:05 AM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Bedankt ZoefZoef,
...Tom Fekkes — 03:13 AM |
Azub Max
|
Welkom Fatbiker!
To...365cycle — 02:37 AM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Geef Bianca gewoon ...ZoefZoef — 02:25 AM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Dus de boodschap i...365cycle — 02:20 AM |
Azub Max
|
Welkom hier Fatbik...Frutsel — 02:07 AM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Geef Bianca gewoon a...Tom Fekkes — 01:11 AM |
Azub Max
|
Welkom hier Fatbiker...Jeroen S — 10:53 PM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Waarom koop je w...Wim -de roetsende — 10:45 PM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Ik blijf dus gew...Bianca F — 10:39 PM |
Azub Max
|
Welkom op dit foru...Hardloper — 09:07 PM |
Azub Max
|
Welkom op dit forum....Wim -de roetsende — 09:00 PM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Vragen aan de conduc...ZoefZoef — 08:42 PM |
Azub Max
|
Mooie fiets. Prima v...GHOOGEN — 08:16 PM |
Azub Max
|
Ik vind het een mooi...Lopopodium — 07:01 PM |
Azub Max
|
Sinds kort ben ik de...fatbiker — 06:53 PM |
Hase pino verbouwing
|
Leuk om dit te lezen...Raymond — 06:14 PM |
|