Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 5.891
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2118
7487 x bedankt in 3684 berichten
07-Jul-2024, 06:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jul-2024, 06:40 PM door Wim -de roetsende.)
(07-Jul-2024, 06:27 PM)Pphaan34 schreef: 3,5 bar in een 28mm band, dat is interessant.....
In mijn Grand Prix 4 Seasons banden 25-622 gaat gewoon 8,5 bar.
En in mijn 32-406 CCU gaat 7 bar.
Fietst heerlijk.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 345
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1025 x bedankt in 341 berichten
3,5 bar in een 28mm velg is vragen om snakebites (stootlek)... Tenzij je echt heel licht bent óf alleen op perfect wegdek rijdt
Berichten: 161
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
347 x bedankt in 156 berichten
(07-Jul-2024, 07:11 PM)Arend-Jan schreef: 3,5 bar in een 28mm velg is vragen om snakebites (stootlek)... Tenzij je echt heel licht bent óf alleen op perfect wegdek rijdt
Ik rij ook met 3,5-4 bar in mn 28mm bandjes, maar dan wel tubeless dus geen kans op snakebites. En met het wegdek dat ik heb (sommige stukken heel strak maar ook een paar stukken minder strak) ben ik sneller met 4 bar dan met 6 bar.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Stootlekken heb ik nog niet gehad. Het enige lek de afgelopen ~15.000 km werd door gebroken glas veroorzaakt. Daarnaast heb ik een keer enkel de wang van de buitenband opengereten aan een stoeprand.
Jullie brengen me wel opnieuw aan het twijfelen. Ik zal van de week eens wat testjes doen. Bij gebrek aan vermogensmeter wel volledig onwetenschappelijk op de natte vinger.
Berichten: 345
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1025 x bedankt in 341 berichten
Met grote wielen en een laag systeemgewicht kan het misschien.
Bij 20" wielen onder een vm is het geen doen. Stuurt dan ook als een dweil, want de band kan de zijdelingse belasting dan niet dragen (wordt van de velg gerold zeg maar).
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Welke banden zouden jullie aanraden voor een Quest? Ik denk wat ik zoek is een goede mix van comfort/snelheid/anti-lek. Misschien staat comfort net wat lager. Al ben ik niet zeker met de wegen hier in België.
Berichten: 5.891
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2118
7487 x bedankt in 3684 berichten
(26-Jul-2024, 09:53 AM)bucovaina schreef: Welke banden zouden jullie aanraden voor een Quest? Ik denk wat ik zoek is een goede mix van comfort/snelheid/anti-lek. Misschien staat comfort net wat lager. Al ben ik niet zeker met de wegen hier in België.
Hoe vaak wil je lek rijden? Daarvan hangt de bandenkeuze voor een groot deel af.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
26-Jul-2024, 09:57 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2024, 09:58 AM door bucovaina.)
Euh ja zo weinig mogelijk natuurlijk Het is woon-werkverkeer dus lastig als je lek rijdt. Op een tourrit is het ook lastig maar minder erg.
Edit: typo
Berichten: 5.891
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2118
7487 x bedankt in 3684 berichten
(26-Jul-2024, 09:57 AM)bucovaina schreef: Euh ja zo weinig mogelijk natuurlijk Het is woon-werkverkeer dus lastig als je lek rijdt. Op een tourrit is het ook lastig maar minder erg.
Edit: typo
Advies:
Misschien moet je ook de 33 bladzijden hiervoor even doorlezen en de zoekfunctie gebruiken.
Er is al veel over banden op dit forum geschreven.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.456
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 260
2820 x bedankt in 1315 berichten
Kort samengevat Conti Contact Urban.
Heb je geld over en wil je heel snel Schwalbe Pro One, kans op lekken of zeer snel kapot gereden bandjes wordt dan wel een heel stuk hoger. Ook kosten ze ongeveer 3x zoveel.
Berichten: 196
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 549
373 x bedankt in 189 berichten
26-Jul-2024, 10:50 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2024, 10:51 AM door Tijanus.)
(26-Jul-2024, 09:57 AM)bucovaina schreef: Euh ja zo weinig mogelijk natuurlijk Het is woon-werkverkeer dus lastig als je lek rijdt. Op een tourrit is het ook lastig maar minder erg.
Aan de voorkant lijkt de go-to band nu de continental contact urban ("CCU") te zijn toch?
Maatje 406-32 voor net iets strakkere bochtenwerk, redelijk efficient en schier onverwoestbaar.
Aan de achterkant heb je wat meer keus. Al is er ook een CCU in maatje 559 (maar wel breder dan voor).
Edit:
Andere JS was me voor. Oh, wat zijn we weer eenstemmig!
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 15
Topics: 4
Lid sinds: Jul 2024
Bedankt: 13
30 x bedankt in 15 berichten
02-Aug-2024, 10:17 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Aug-2024, 10:44 AM door Velomobielfan.)
(26-Jul-2024, 09:53 AM)bucovaina schreef: Welke banden zouden jullie aanraden voor een Quest? Ik denk wat ik zoek is een goede mix van comfort/snelheid/anti-lek. Misschien staat comfort net wat lager. Al ben ik niet zeker met de wegen hier in België.
Omdat velen het erover eens zijn dat dit de CCU is, nog de volgende vragen:
1. Betreft dit de draadband of de vouwband? Op de site van Continental zag ik dat ze in beide varianten verkocht worden;
2. Ik neem aan dat de CCU aangeraden worden voor zowel de voor -als achterbanden?
3. In de voorgaande berichten las ik dat de CONTINENTAL COMPACT 20 INNER TUBE aangeraden wordt als binnenband (voor de voorbanden). Raden jullie eventueel ook andere binnenbanden aan, zowel voor de voor -als achterbanden?
4. Mbt de binnenbanden: naar welk ventiel gaat jullie voorkeur uit?
Ik heb daadwerkelijk alle 33 voorgaande pagina's gelezen (wat een werk... ), maar daarmee kon ik nog niet met zekerheid bovenstaande vragen beantwoorden.
Berichten: 206
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 51
423 x bedankt in 192 berichten
Gebruik hier sinds een paar jaar alleen nog maar vouwbanden, nog geen nadelen kunnen ontdekken.
Berichten: 84
Topics: 1
Lid sinds: May 2023
Bedankt: 5
232 x bedankt in 84 berichten
De 20" (pardon, 406) is er alleen als draadband helaas. Ik gebruik Schwalbe 6 en 6a en ook RideNow TPU als binnenband. Volgens mij bepaalt de grootte (diameter) van het gat in je velg welk ventiel je gebruikt, Presta/Frans is wat smaller dan Dunlop/auto.
Achter heb ik nu 2500km goede ervaring met Michelin Power Cup Competition TLR (in de maat 30-622), heeft zelfs 10km grof Zweeds gravel zonder lekrijden overleeft (wel heel langzaam gereden) en zal ietsje lichter lopen dan een CCU. Wel duurder.
CCU is echt zo'n band waar je je geen buil aan kunt vallen, ik heb 'm toevallig vorige week ook gekocht in 559 draadband formaat voor de stadsfiets.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Berichten: 1.456
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 260
2820 x bedankt in 1315 berichten
Vouwbandjes zijn iets lichter meestal en iets makkelijker te transporteren. Als je een reserveband mee wilt nemen tijdens het fietsen is dat een voordeel. Ik heb van de 20 inch altijd een buitenbandje bij, kan ik desgewenst beide vervangen. Achter rijd ik zo zelden lek dat ik daarvoor niks bij heb.
De conti bandjes zijn iets lastiger te vinden, dan de Schwalbes. 6 is de normale 6a is de extra lichte. Ik heb links en rechts de verschillende versie en de extra light is ook iets sneller leeg, de druk is daar altijd lager als aan de andere kant als ik moet bijpompen. Tussen de 6 en de conti merk ik niet veel verschil. Mogelijk zijn de conti binnenbandjes net iets smaller.
Ik heb ook nog een paar zeer goedkope 406 van een chinees merk, via Bikeinn. Die zijn ook niet heel rampzalig. Alles met Frans ventiel, dat vind ik toch het fijnste. De Hollandse doen het niet bij hogedruk is mijn ervaring, autoventielen vind ik vervend.
Berichten: 16
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 2
32 x bedankt in 16 berichten
(02-Aug-2024, 11:18 AM)Tegelfanaat schreef: [...]
Achter heb ik nu 2500km goede ervaring met Michelin Power Cup Competition TLR (in de maat 30-622), heeft zelfs 10km grof Zweeds gravel zonder lekrijden overleeft (wel heel langzaam gereden) en zal ietsje lichter lopen dan een CCU. Wel duurder.
[...]
Misschien een domme vraag maar passen 622 banden zonder meer op dezelfde velg? Of heb je verschillende wielen?
Ik vraag het mij af want ik ben op zoek naar een nieuwe achterband voor mijn DF (momenteel Durano 35-559 band). En in die omtrek vind ik de hier genoemde banden niet terug. Dus passen of 584 of zelfs 622 banden op dezelfde als voor een 559 band?
Berichten: 348
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 127
613 x bedankt in 313 berichten
Berichten: 16
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 2
32 x bedankt in 16 berichten
Dank je wel voor het duidelijke antwoord. Dat was ook wat ik dacht maar ik was in de war met de verschillende maten die ik hier zag en ook op de website van intercitybike.
Jammer dat die CCU in 559 zo breed is. Dan maar verder op zoek... Suggesties zijn altijd welkom ;-)
Berichten: 1.471
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 670
2432 x bedankt in 1132 berichten
(06-Nov-2024, 07:31 PM)zeetje schreef: Dank je wel voor het duidelijke antwoord. Dat was ook wat ik dacht maar ik was in de war met de verschillende maten die ik hier zag en ook op de website van intercitybike.
Jammer dat die CCU in 559 zo breed is. Dan maar verder op zoek... Suggesties zijn altijd welkom ;-)
Die getallen slaan op de diameter van het wiel, volgens de ETRTO standaard.
559 is 26 inch
584 is 27,5 inch
622 is 28 inch
Je zou kunnen kijken naar Wild Run'r, ik geloof dat 365cycle daar wel een fan van was. Ik had onder mijn DF XL een Marathon Plus. Die paste net qua breedte, maar het is wel een erg trage band. Aan de andere kant, 0x lek in >13.000km
Berichten: 196
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 549
373 x bedankt in 189 berichten
(06-Nov-2024, 07:31 PM)zeetje schreef: Dank je wel voor het duidelijke antwoord. Dat was ook wat ik dacht maar ik was in de war met de verschillende maten die ik hier zag en ook op de website van intercitybike.
Jammer dat die CCU in 559 zo breed is. Dan maar verder op zoek... Suggesties zijn altijd welkom ;-)
Continental Grand Prix
Continental Contact Speed (matige grip bij nat weer!)
Panaracer Pasela
Schwalbe Kojak
Continental Gatorskin
...bestaan allemaal in wat smallere 559-maten. Van boven naar beneden (min of meer) steeds trager en lekbestendiger. Het is maar net wat je zoekt.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 5.415
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10660
8230 x bedankt in 4060 berichten
(06-Nov-2024, 06:43 PM)zeetje schreef: Misschien een domme vraag maar passen 622 banden zonder meer op dezelfde velg? Of heb je verschillende wielen?
Ik vraag het mij af want ik ben op zoek naar een nieuwe achterband voor mijn DF (momenteel Durano 35-559 band). En in die omtrek vind ik de hier genoemde banden niet terug. Dus passen of 584 of zelfs 622 banden op dezelfde als voor een 559 band? Onder jouw DF past waarschijnlijk wel een 584 velg met bijbehorende (smalle!) band.
32-584 lukt eigenlijk altijd wel. Onder mijn vroege DF XL paste ook een 38-584, maar dat was echt op het randje. Een nogal hoog uitgevallen 38-584 paste namelijk niet
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.456
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 260
2820 x bedankt in 1315 berichten
Die drie cijfertjes zijn 559, 584, 622 zijn de velgdiameter in millimeters in het velgbed, dus waar de staaldraad in de band tegenaan ligt. Voor de band houd ik aan dat ie rond is. Dat klopt niet 100% maar wel redelijk. Dus als je de velgdiameter plus 2x de bandbreedte(= ongeveer de hoogte) neemt kun je redelijk vergelijken. Dat klopt niet op millimeter niveau, eerder op een halve centimeter. Maar goed je hebt ook nog de onbekende veerweg die je ook mee moet rekenen. Namelijk of de band bij inveren de wielkast raakt.
559+74=633 mm 74=2x 37mm van de Michelin Wildrunner wat ik ook een fijn en vlot bandje vindt.
584+58=640 mm 58=2x28mm van de Gp 5000, die nog sneller zou moeten zijn.
Dat scheelt dus 7 mm (ONGEVEER) in diameter, 3,5mm in radius. Da's bijna niks.
In het rijtje van Tijanus zou ik de Wildrunn'r onder de GP maar voor de Pasela zetten. Die heb ik ook beide, de kojak 559 ken ik ook en vind ik niet fijn, de slechte grip op natwegdek van de Conti Speed ken ik ook.
Naast het probleem van de band die de wielkast raakt, komt je fiets met een groter achterwiel ook hoger achter, of je moet de vering verder laten inzakken, wat de band nog dichter bij de wielkast brengt.
Berichten: 5.415
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10660
8230 x bedankt in 4060 berichten
(07-Nov-2024, 09:38 AM)Jeroen S schreef: Dus als je de velgdiameter plus 2x de bandbreedte(= ongeveer de hoogte) neemt kun je redelijk vergelijken. Klopt. Meestal is het iets minder in mijn ervaring, maar bij mijn 584 Marathon is het duidelijk meer. Alsof die extra beschermlaag er aan de buitenkant omheen geplakt zit.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 531
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 533
1337 x bedankt in 484 berichten
Gisteren de achterband van de Quest vervangen. Zat een CCU 50-559 op, nu een Conti GP van 28-559. (aanleiding: CCU liep aan).
Sommigen waarschuwden mij dat een 28 bandje op een bar of 7 wel heel anders zou fietsen dan een 50 band op 4,5 bar. Dat is me vanochtend op weg naar Assen (55km) echt reuze meegevallen. Ik zou bijna willen zeggen dat ik het lekkerder vond rijden, iets strakker had ik het idee. Ik ging ook minstens even hard als met de CCU, gevoelsmatig iets harder. Kan ook te maken hebben met de lagere temperatuur waar zoals bekend de CCU minder lekker op gaat, en de GP kennelijk wel
Comfort, ook op klinkertjes, was echt nog heel prima. Ik had maar een klein beetje het idee dat ik het wegdek meer voelde, maar het werd nooit stuiterig of vervelend. Wellicht dat de Risse Astro 5 schokdemper die er al in zat daarvoor zorgt.
Ow, en hij loopt niet aan Daar was het natuurlijk uiteindelijk om te doen!! Dus ookal is het wellicht een beetje een symptoombestrijdende oplossing, het is desalniettemin wat mij betreft opgelost
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 16
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 2
32 x bedankt in 16 berichten
08-Nov-2024, 09:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Nov-2024, 09:29 AM door zeetje.)
(06-Nov-2024, 08:24 PM)Tijanus schreef: (06-Nov-2024, 07:31 PM)zeetje schreef: Dank je wel voor het duidelijke antwoord. Dat was ook wat ik dacht maar ik was in de war met de verschillende maten die ik hier zag en ook op de website van intercitybike.
Jammer dat die CCU in 559 zo breed is. Dan maar verder op zoek... Suggesties zijn altijd welkom ;-)
Continental Grand Prix
Continental Contact Speed (matige grip bij nat weer!)
Panaracer Pasela
Schwalbe Kojak
Continental Gatorskin
...bestaan allemaal in wat smallere 559-maten. Van boven naar beneden (min of meer) steeds trager en lekbestendiger. Het is maar net wat je zoekt.
Ik was op zoek naar een overzichtelijk lijstje van gekende banden, die beschikbaar zijn in mijn maat,en met een beetje geluk gesorteerd is op snelheid, zodat ik zelf een kleine kosten baten analyse kon maken.
Dank je wel ;-)
Ik heb al een paar keer gelezen dat de Continental Contact Urban vertraagd bij lagere temperaturen.
Weten jullie of de contact speed banden hier ook last van hebben?
Berichten: 5.415
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10660
8230 x bedankt in 4060 berichten
08-Nov-2024, 10:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Nov-2024, 10:03 AM door 365cycle.)
Contact Speed vertraagt minder, maar alleen omdat dat bandje bij warm weer al flink trager is dan de Contact Urban.
Verder: Weinig grip bij weersomstandigheden zoals nu (koud, vochtig). Met de 20" versie voor ben ik één keer schreeuwend op een auto af geschoven (nul grip bij remmen rechtuit op onverwacht nat wegdek), en één keer bijna de sloot in geschoven omdat de DF op nat wegdek ondersturend de bocht uit schoof (ik remde niet eens, wilde gewoon op snelheid een bochtje nemen en eindigde halverwege het talud).
De 26" versie had ik in het prille begin achterop de Milan, die heb ik eraf gepleurd nadat ik met vriesweer een ritje naar van Klanteren deed en zo ongeveer in iedere bocht overstuur moest opvangen. Eén van m'n traagste ritten naar Tilburg ooit.
Tip: Doe maar gewoon niet.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|