Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Maaf Bikes
#1
Goedemorgen allemaal,

Even een vraagje, heeft iemand van jullie wel eens gehoord van het merk Maaf Bikes? Deze fietsen hebben een gesloten kettingsysteem, maar er is niets meer van te vinden?
Waarom had zo'n fiets niet populair kunnen worden? hieronder een citaat uit ligfiets.net:

Citaat:Maaf Bikes
| Producent |
De complete ligfiets, met ketting in frame, slot en standaard.
Website:http://www.maafbikes.com/E-mail:info@maafbikes.nlAdres:Persephonestraat 19
5047TT Tilburg
Telefoon:013 - 7115160

Maaf fietsen behoren tot de nieuwe generatie ligfietsen waarbij de ketting in het frame is geintregeerd. Daarom ziet een Maaf ligfiets er veel strakker en mooier uit dan veel andere ligfietsen. Ook de uitzonderlijk goede rijeigenschappen nodigen uit tot de keuze voor een Maaf ligfiets. Door de gunstige lucht-weerstandwaarde behaal je op een Maaf ligfiets bijvoorbeeld snelheden die op een zitfiets veel meer energie zouden vergen. Met elke Maaf fiets kan je overal rijden, maar de drie verschillende modellen hebben ieder hun eigen specialisatie. Zo is de Maaf Viper super geschikt als city-bike, de Cruiser kan als echte forensenfiets dienen en de Sporting is de snelste van de drie.

Je hoort of ziet er niets meer van. Het zag er ook niet onaardig uit. Waarom zou het niet meer bestaan? Wie weet er meer van?

[Afbeelding: maaf-elektrische-ligfiets.png]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ja, ken ik. Ik heb er zelfs een keer een stukje mee gefietst.

Ik was niet onder de indruk.

Fiets was zwaar, dat herinner ik mij nog.

Die weggewerkte ketting was wel slim.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik vermoed dat MAAF bikes in de verkeerde tijd is gepresenteerd. Toen ik mijn Demon kocht in 2008 was de belangstelling voor tweewielige ligfietsen tanende. Het velomobiel was hot onder ligfietsers en door de opkomst van de elektrische fiets waren er weinig nieuwkomers. Ook ligfietsers begonnen wat af te haken. Mogelijk heeft dit MAAF-bikes geen goed gedaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Misschien ook geen succes geworden omdat de Greenmachine er ook al was? Die ziet er net nog wat gelikter uit dan deze (ws ook een stuk duurder)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Wim, weet je nog waarom je niet onder de indruk was van deze fiets? Was dat alleen omdat hij zwaar was of was er nog meer? 

Mij lijkt het wel een ideale fiets voor woon-werkverkeer, geen vieze broek van de ketting en je kunt een regenbroek aan zonder dat je bang hoeft te zijn dat de broek tussen het voortandwiel vliegt, alhoewel daar weer broekklemmen voor bestaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik houd van lichte fietsen. Dat verklaart al wel veel.

Ik houd ook van een strak sturende fiets. Vandaar dat ik een Taifun en een 209 heb.

De Maaf was gewoon erg braaf, niet zo bijzonder. Ik denk dat dit trouwens wel een zeer geschikte fiets is om mee te forenzen.

Mijn open liggers moeten vooral niet braaf zijn.
Forenzen doe ik met de DF, die is ook niet braaf maar voor dat werk wel extreem geschikt :-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: mrdigitalis , Willeke_IGKT
#7
Maaf bestaat inderdaad niet meer. Het bedrijf heeft me altijd wat verbaasd, aangezien ze er nogal out of the blue opeens waren met een behoorlijke line-up van fietsen. Zaten ook leuke details aan, zoals die kettinglijn en veel elektriek. Net zo plots als ze verschenen op opstapdagen waren ze ook weer verdwenen.

Naar ik meen was 1 van de Maaf mannen ook eens bij het beste idee geweest met een fiets die je al rijdende kon omzetten van lig naar zit. Verder hadden ze een ballonvaart business die meer omzet opleverde, dus ik vermoed dat de focus terug is geschoven naar die business.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(28-Feb-2018, 03:26 PM)mrdigitalis schreef: Wim, weet je nog waarom je niet onder de indruk was van deze fiets? Was dat alleen omdat hij zwaar was of was er nog meer? 

Mij lijkt het wel een ideale fiets voor woon-werkverkeer, geen vieze broek van de ketting en je kunt een regenbroek aan zonder dat je bang hoeft te zijn dat de broek tussen het voortandwiel vliegt, alhoewel daar weer broekklemmen voor bestaan.

Ik heb zelf een aantal jaren op een Maaf fiets gereden en ik ben er altijd heel tevreden over geweest. Zoals je zegt, geen vieze broeken, amper onderhoud omdat de ketting bijna volledig beschermd ligt, dus goed te gebruiken in woon-werkverkeer. Voor echt lange stukken is hij misschien wat aan de zware kant, maar daar heb ik weinig ervaring mee. Ik weet wel dat iets van 40-50 km fietsen voor mij geen probleem was, ongetraind Wink
Het bedrijf is gestopt omdat de technische man achter het bedrijf ernstig ziek werd en geen fietsen meer kan maken of service kon verlenen. Mocht je nog interesse in een Maaf fiets, de mijne ga ik weg doen omdat het niet makkelijk is om met een ligfiets met de kinderen mee te fietsen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Hoi JorisB, nee ik heb geen interesse in een Maafbike, maar bedankt voor het delen van dit verhaal!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(24-Oct-2018, 08:55 AM)JorisB schreef:
(28-Feb-2018, 03:26 PM)mrdigitalis schreef: Wim, weet je nog waarom je niet onder de indruk was van deze fiets? Was dat alleen omdat hij zwaar was of was er nog meer? 

Mij lijkt het wel een ideale fiets voor woon-werkverkeer, geen vieze broek van de ketting en je kunt een regenbroek aan zonder dat je bang hoeft te zijn dat de broek tussen het voortandwiel vliegt, alhoewel daar weer broekklemmen voor bestaan.

Ik heb zelf een aantal jaren op een Maaf fiets gereden en ik ben er altijd heel tevreden over geweest. Zoals je zegt, geen vieze broeken, amper onderhoud omdat de ketting bijna volledig beschermd ligt, dus goed te gebruiken in woon-werkverkeer. Voor echt lange stukken is hij misschien wat aan de zware kant, maar daar heb ik weinig ervaring mee. Ik weet wel dat iets van 40-50 km fietsen voor mij geen probleem was, ongetraind Wink
Het bedrijf is gestopt omdat de technische man achter het bedrijf ernstig ziek werd en geen fietsen meer kan maken of service kon verlenen. Mocht je nog interesse in een Maaf fiets, de mijne ga ik weg doen omdat het niet makkelijk is om met een ligfiets met de kinderen mee te fietsen.

Hallo JorisB,
Maar ik heb wel interesse in je ligfiets.
MVG,
Sjaak
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(24-Oct-2018, 08:55 AM)JorisB schreef: Mocht je nog interesse in een Maaf fiets, de mijne ga ik weg doen omdat het niet makkelijk is om met een ligfiets met de kinderen mee te fietsen.

Op zich gaat met een ligfiets kinderen vervoeren prima:
(18-Oct-2018, 04:20 PM)Atrike schreef: Ik vond in de archieven nog een paar foto's van de ligfiets die ik tot een paar jaar geleden had. Deze fiets is door mijn schoonvader gebouwd, die ooit als hobby had om verschillende typen ligfietsen te bouwen.
[Afbeelding: Ligfiets-Henk-met-kind-en-aanhanger.jpg]

Ik vraag mij af of op de Maaf Bike een bagagedrager te installeren is. Zelfs als dat niet kan is wellicht een kinderfietskar een optie. Ikzelf zag een fietszitje op mijn eerste ligfiets Bowi niet zitten en daarom hebben we onze kinderen met Burley fietskarren vervoerd. 
(21-Apr-2017, 08:31 AM)Roepers schreef: Begrijp ik goed dat de fiets hierboven (met opvallend rood crankstel en witte trappers) een showmodel van Nazca is en dus van niemand hier op het forum?

Mijn eerste ligfiets  was ook zwart/wit. De spatbordjes waren zwart, maar het achterspatbord begaf het  behoorlijk snel omdat het blijkbaar in aanraking kwam met het achterwiel. Het was Bowi, die gebouwd werden door Hans Bowier in Rotterdam:
[Afbeelding: full]
Zo zag de fiets in 1998 eruit.

Het kindje in de fietskar is vandaag 21 geworden. Waar blijft de tijd?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Er staat sinds pas een Maaf ligfiets te koop aangeboden.
Gisteren had ik afgesproken met de eigenaar.
Dit bleek tevens één van de oorspronkelijke eigenaren van het bedrijf te zijn.

De fiets is een heel goed en doordacht ontwerp.
Heel mooi afgewerkt.
Strak ontwerp.
Licht van gewicht.
Zonder accu.
Een 11 versnellingsnaaf naaf achter !!!!
De kleinere fiets had een 8 versnellingsnaaf meen ik.
Veel mogelijkheden om de stoel naar wens te kunnen instellen op lengte en schuinte.
Mogelijkheid om een pakkendrager te monteren (daar is bij het ontwerp al goed over nagedacht)
Al met al een fijne fiets, die kwalitatief hoger is dan de Flevobike greenmachine, naar mijn beleving.
De fiets fietst licht en relaxed. Het is geen racer, maar wel een goede fiets om langdurige tochten mee te cruisen.

Er stond ook nog een kleiner formaat waar dus de pakkendrager aan zat.

Zelf ben ik meer gecharmeerd van snelle fietsen, dus was het niet wat ik zoek in ligfietsen.
Ben je een mindere snelheidsduivel en zoek je een mooie, kwalitatief hoge fiets, dan adviseer ik je om contact met de verkoper op te nemen.
De prijs vond ik zeer netjes. Maar daar moet je altijd samen aan uit komen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Zonder oordeel over ...Wim -de roetsende — 10:00 AM
SL in Grou
Wat een hoop aanda...Wim -de roetsende — 09:53 AM
XL Hotspot in 3d-print
365cycle kan jij mis...Hardloper — 09:37 AM
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het ove...LigfietsWilsum — 07:11 AM
Greenmachine met klik geluiden.
De fiets uit de open...Willeke_IGKT — 07:03 AM
XL Hotspot in 3d-print
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM
XL Hotspot in 3d-print
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM