Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
(26-Sep-2024, 06:16 AM)Wim -de roetsende schreef: Wie heeft er nog meer geconstateerd?

Iedereen die wel eens aan het verkeer heeft deelgenomen denk ik...
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , Tijanus
(26-Sep-2024, 06:16 AM)Wim -de roetsende schreef: Het valt mij wel vaak op dat automobilisten bereid zijn tot veel verkeersovertredingen om een medeweggebruiker te wijzen op zijn verkeersovertreding of zelfs vermeende verkeersovertreding.

Ze gaan dan toeteren, te krap inhalen, snijden, te kort op een voorligger rijden, na het inhalen hard op de rem trappen, op een te hoge snelheid inhalen, over een doorgetrokken streep inhalen, tegemoetkomend verkeer hinderen om mij in te halen/aan te spreken op mijn overtreding, mij filmen tijdens het inhalen/autorijden, enz. enz.

Wie heeft er nog meer geconstateerd?

je vergeet onnodig lichtsignalen geven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro , TimSch
roepen uit het raam terwijl ze voorbij steken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
"Jesus; mina!"

Een huisvrouw die ik passeer schrikt zich een ongeluk en haat me ter plekke.


Niels, boe, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest , TimSch , Willeke_IGKT
(26-Sep-2024, 01:54 PM)Niels van der Wal schreef: "Jesus; mina!"

Een Elke huisvrouw die ik passeer schrikt zich een ongeluk en haat me ter plekke.


Niels, boe, van der Wal

Herkenbaar  Tongue
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik moet wel zeggen de velomobiel haat kom je dus eigenlijk alleen tegen als je op de rijbaan fietst omdat ze zelf artikel 5 plaats op de weg niet kennen. En Helaas willen ze ook nooit een gesprek aan gaan dus kan ik ook niet vertellen van www.magdatdingopdeweg.nl 

En als ik stil sta knopen mensen weleens een gesprek aan vragen ze natuurlijk wel of ik het zo laag zitten niet gevaarlijk vind en of een vlaggetje dan niet beter is. Maar dat zie ik niet meteen als velomobiel haat. tenzij ze niet willen horen wat ik daar van vind. 

En ondanks dat 2 van mijn velomobielen roze zijn en je daarop eigenlijk meer haat zou verwachten. Gebeurt eigenlijk het omgekeerde en vinden mensen het hartstikke mooi en krijg ik veel positieve reacties erop. En zelfs van bepaalde mensen waar ik het totaal niet van zou verwachten dus dat heeft mij wel positief verrast.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , hmplantinga
(26-Sep-2024, 01:54 PM)Niels van der Wal schreef: "Jesus; mina!"

Een huisvrouw die ik passeer schrikt zich een ongeluk en haat me ter plekke.


Niels, boe, van der Wal

Zoals Normaal al zong: "De hoender en de vrouwleu stoven aan de kant" thumb
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , hmplantinga
(26-Sep-2024, 06:16 AM)Wim -de roetsende schreef: Het valt mij wel vaak op dat automobilisten bereid zijn tot veel verkeersovertredingen om een medeweggebruiker te wijzen op zijn verkeersovertreding of zelfs vermeende verkeersovertreding.

Ze gaan dan toeteren, te krap inhalen, snijden, te kort op een voorligger rijden, na het inhalen hard op de rem trappen, op een te hoge snelheid inhalen, over een doorgetrokken streep inhalen, tegemoetkomend verkeer hinderen om mij in te halen/aan te spreken op mijn overtreding, mij filmen tijdens het inhalen/autorijden, enz. enz.

Wie heeft er nog meer geconstateerd?
Mij ook. En soms is het niet alleen een verkeersovertreding, maar ook een bedreiging of zelfs een regelrechte poging tot doodslag.
Dat hier niet op gehandhaafd word vind ik altijd heel bijzonder.

(26-Sep-2024, 02:12 PM)Veloquest schreef: Ik moet wel zeggen de velomobiel haat kom je dus eigenlijk alleen tegen als je op de rijbaan fietst omdat ze zelf artikel 5 plaats op de weg niet kennen. En Helaas willen ze ook nooit een gesprek aan gaan dus kan ik ook niet vertellen van www.magdatdingopdeweg.nl 
Mwah, nee, ik heb het ook wel als ik op het fietspad rijd. Vooral als ik automobilisten ingehaald heb over het fietspad hebben ze nog weleens commentaar.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(26-Sep-2024, 02:12 PM)Veloquest schreef: En als ik stil sta knopen mensen weleens een gesprek aan vragen ze natuurlijk wel of ik het zo laag zitten niet gevaarlijk vind en of een vlaggetje dan niet beter is. Maar dat zie ik niet meteen als velomobiel haat. tenzij ze niet willen horen wat ik daar van vind. 

Dat had ik in Amsterdam toen ik ergens voor het stoplicht stond (2 rijbanen) met een bestelbusje naast me.
Gaat het raampje open, vraagt de bijrijder: "Is het niet gevaarlijk tussen de auto's?". Mijn antwoord: "Alleen als jullie niet opletten".
Daar moesten ze me wel weer gelijk in geven.

Het valt me ook wel op dat hoe vaker je een route rijdt, hoe minder getoeter er optreedt. Ze raken gewend aan me denk ik Smile
Antwoord }
Ik kom veel meer liefde dan haat tegen.
Tegemoetkomende auto’s en tractoren die gewoon de berm in duiken als ik eraan kom. Blijven ook meestal achter me hangen als ik ze niet meteen zie, geen getoeter ofzo. Ga vervolgens ook wel netjes aan de kant maar niet de berm in.
Nou rij ik voornamelijk op smallere wegen, waar auto’s als ze elkaar tegenkomen ook de herm in moeten en op tweebaans fietspaden met voldoende ruimte om in te halen.
Alleen bij een kudde scholieren moet je uitkijken, maar dat is zowel op buk als open en/of dichte ligger.
Ook eigenlijk alleen vriendelijke reacties, of gewoon negeren.
Maar haat dus eigenlijk niet.
N+1
Antwoord }
Ik kom vooral velomobiel onbegrip tegen.
Zou je geen vlaggetje erop doen.
Ze gaan zo snel.

We kennen allemaal het hele rijtje.

Zelfs een collega die mij om de hoek zag komen vlak bij het werk schatte mijn snelheid daar op 30 km/u. Het was meestal tussen de 10 en 15. Ik had die fiets nog nooit tot 30 gekregen toen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Cygnus
(26-Sep-2024, 06:16 AM)Wim -de roetsende schreef: Het valt mij wel vaak op dat automobilisten bereid zijn tot veel verkeersovertredingen om een medeweggebruiker te wijzen op zijn verkeersovertreding of zelfs vermeende verkeersovertreding.

Ja, het verkeer zit vol met aspirant-verkeersagenten Wink . Die helaas niet altijd doorhebben dat ze in een dodelijk stuk staal van 1.500....2.000 kilo rondrijden Sad


Omgekeerd probeer ik minder primair te reageren op verkeershufters. Ik heb gemerkt dat ik veel blijer door het leven ga als ik me focus op mijn eigen verdraagzaamheid en geduld, in plaats van op andermans tekortkomingen.

(al steekt de oude mopperaar en driftkikker in me nog regelmatig de kop op Wink )
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
(26-Sep-2024, 07:04 PM)PieterTrapt schreef: Omgekeerd probeer ik minder primair te reageren op verkeershufters. Ik heb gemerkt dat ik veel blijer door het leven ga als ik me focus op mijn eigen verdraagzaamheid en geduld, in plaats van op andermans tekortkomingen.

(al steekt de oude mopperaar en driftkikker in me nog regelmatig de kop op Wink )

Heel herkenbaar.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , Thijs OO
Dit is misschien een beetje de knuppel in het hoenderhok, maar ik merk juist heel weinig haat. Vooral veel liefde en interesse. Vooral ouders met kleine kindjes, waarbij die kleintjes nog heel puur en enthousiast reageren "Mama mama, kijk eens!". Laatst bij het verkeerslicht een bakfiets met 3-4 kindjes en moeders die zegt "dat vinden jullie wel leuk he?". Of bij het verkeerslicht, midden in Enschede, een verlaagd, opgevoerd golfje met 3 "petjes" erin, die enthousiast beginnen te vragen hoe hard dit nu gaat, of ik hem zelf heb gebouwd, of er een motor in zit (ik hield ze redelijk bij bult af), etc. Dat vind ik gewoon leuk. Of bij een ander verkeerslicht een Nederlandse student tegen een buitenlandse student of hij wel eens zo'n fiets had gezien. Antwoord was "Nee" natuurlijk, maar je ziet veel raar spul rondfietsen in Nederland, dus "get used to it".
De enige "haat" die ik ooit heb meegemaakt was van een paar tieners op fatbikes. Een kwam er dreigend recht op me af fietsen en week op het laatst uit. Hard lachen met z'n 3-en, whatever. Doorfietsen en niet meer aan denken. OK, en misschien een keer afgesneden, maar ik weet niet zeker of dat gewoon een oude knar was die de lengte van z'n auto niet goed kan inschatten, of dat dat echt haat was. Hij had alle ruimte om me in te halen, maar bleef er lang achter. Geen idee waarom, ik kon het niet vragen. Ohja, en een collega heeft me een keer in de kantine gezegd dat ik een snelheidsduivel was. Waarom? Omdat ik in "haar buurt" meer dan 30km/u reed in een 30km-zone. Dat klopt waarschijnlijk wel, het gaat bult af, als ik niet trap red ik de 30 al. Maar auto's rijden daar ook >30 en als ik met ze mee rijd, is dat voor mij veiliger. Had ze geen boodschap aan, dus whatever Tongue

Wat betreft die knuppel en het hoenderhok: ik vraag me af in hoeverre sommigen met hun eigen rijstijl (of door die van een ander) aangesproken worden. Als je op de rijbaan gaat rijden, terwijl de fietsstrook vrij is en je kunt niet ~50km/u fietsen, maar blijft bij 35km/u hangen, ben je een rijdend obstakel voor automobilisten. Dan kun je nog zo in je recht staan, ook ik zou me aan je ergeren als VM-rijder. Ook onder de VM'ers zullen er genoeg idioten zijn die veel te hard en te dicht langs andere fietsers inhalen, ergens nog snel voor langs duiken, de bocht ruim nemen en daarmee de ander dwingen tot remmen.

We zijn ontzettend opvallende verkeersdeelnemers en zulke incidenten blijven meer hangen dan bij een racefietser of speedpedelec (die zijn redelijk anoniem). Zie het als de fatbike: het gros voert die helemaal niet op, rijdt er netjes op, maar die paar die opvallen met hun agressieve gedrag in het verkeer, verpesten het voor de rest. Ik probeer me dus zoveel mogelijk als een heer in het verkeer te gedragen en niet op mijn strepen te gaan staan als ik het recht aan mijn kant heb, maar ik wel aanvoel dat iets misschien niet zo'n handige actie is in dit specifieke geval... Dat alles in de hoop de slechte ervaringen te overschrijven.
Antwoord }
(02-Oct-2024, 11:23 AM)Grrrrrene schreef: Wat betreft die knuppel en het hoenderhok: ik vraag me af in hoeverre sommigen met hun eigen rijstijl (of door die van een ander) aangesproken worden. Als je op de rijbaan gaat rijden, terwijl de fietsstrook vrij is en je kunt niet ~50km/u fietsen, maar blijft bij 35km/u hangen, ben je een rijdend obstakel voor automobilisten. Dan kun je nog zo in je recht staan, ook ik zou me aan je ergeren als VM-rijder. 
Je ergens aan ergeren en haat of zelfs agressie uiten zijn twee heel verschillende dingen. 
Daarnaast houden mensen totaal geen rekening met het feit dat je misschien een heel goede reden hebt om geen 50 te rijden, maar 35.

Toevallig gisteren nog meegemaakt; auto rijdt achter me op een 60 weg met fietsstrook (een schandalig slechte voorrangsfietsstrook met gevaarlijke zijstraten). Ik reed 42, bestuurder van de auto achter me flitste met z'n lichten en keek of er plek was om in te halen (was er niet - tegenliggers).
Direct daarna versnelde ik weer (met bijna 1000W, dus dat ging niet langzaam), want de rits tegenliggers was bijna op, waardoor ik vloeiend en zonder remmen door de wegversmalling heen kon.

Misschien is het voor die automobilist prettiger om met 60 op een wegversmalling af te rijden en dan hard te remmen, voor mij is het dat niet. Dan moet je soms dus even accepteren dat je anders wil rijden dan de persoon voor je doet; juist daar schort het bij automobilisten vaak aan.

Bumperkleven bij een lesauto vind ik daar ook een topvoorbeeld van. Ja, ze twijfelen, rijden langzaam en zijn soms ontzettend irritant als ik op wil schieten, maar voor mij is het juist een reden om overdreven voorspelbaar te rijden en afstand te houden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Tijanus
Kijk ik rij vaak ook niet de snelheid die er op de weg gereden mag worden. En als ik geen haast heb of gewoon rustig wil rijden of het is echt mega druk op de weg ga ik wel naar het fietspad toe. Maar anders rij ik gewoon op de weg want de meeste mensen weten niet hoe slecht het kwaliteit is van het fietspad. En als dat fietspad nou vervangen zou worden dan hoef ik waarschijnlijk ook niet meer de weg te gebruiken. 

En zo is er in flevoland op de rietweg een nieuwe weg gelegd. En in de herst periode zal ik als ik daar langs kom nu altijd de weg pakken. Maar midden in de zomer is dat fietspad prima. en dat is alleen maar omdat er bomen naast het fietspad staan die veel takken laten vallen. En meer als 7 km takken ontwijken of overheen rijden wordt je heel snel beu dus dan heeft het auto verkeer maar even geduld.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Tijanus
(02-Oct-2024, 03:34 PM)Veloquest schreef: En meer als 7 km takken ontwijken of overheen rijden wordt je heel snel beu dus dan heeft het auto verkeer maar even geduld.

Heb ik nu ook met een stukje fietspad van 300m.

Daar ga ik van het fietspad en pak een stukje rijbaan mee, want die 300m ligt helemaal vol met eikels, bladeren, takken, enz.
Daarna ga ik weer verder op het fietspad.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Veloquest , Hoekie
Toch, ook al is het soms 35km/h vals plat omhoog, voor mijn veiligheid, rijd ik op de rijbaan. Tenzij er een mooi biljartlaken ligt van een meter of 4 breed, zonder blinde opritten. Helaas vind je dat gewoon niet in België.

Ik heb wel goede vooruitzichten, want ik hoop dat over nog eens een haljaar mijn conditie weer stukken beter is geworden, en ik minstens 3 dagen achter elkaar op de meeste delen van mijn traject, dik 45km/h kan aanhouden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Laatst een kwade tegenligger op een B-weggetje (Breeveld, Woerden). Zo'n aubesitas-auto. Hij moest stoppen, ik kon er net langs. Nu rijd ik overdag met een felle koplamp aan en hij gebaarde mij te stoppen. "Klootzak, ik zie je helemaal niet met die felle lamp." Toen ik zei dat dat een contradictio in terminis was, foeterde hij door: "jij zit zo laag, ik zie je niet." Mijn antwoord (een maand daarvoor als eens op een rustig moment bedacht): "ok, dus u rijdt gewoon kinderen van 6 jaar overhoop, want die zijn even hoog?!" Meneer scheurde door in zijn (wat ik noem) pooierbak.
Antwoord }
Ik hoorde het laatst weer van een vriend (die weet dat ik me oriënteer op een velomobiel): "Ik werd ingehaald door zo'n laag ding. Ik schrok me kapot, je verwacht niet zoiets heel laag naast je."

Hij had graag gewaarschuwd willen worden door een bel of claxon. Ik zei hem dat andere mensen juist dáár weer van schrikken of boos worden.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(19-Oct-2024, 10:27 PM)AndredeBoer schreef: "Klootzak, ik zie je helemaal niet met die felle lamp."

Ik moet zeggen, die felle klote lampen op 50% van de fietsen die je tegenwoordig tegenkomt vervloek ik ook. Ik snap werkelijk niet waarom een fietser niet doorheeft dat je niets aan een lamp hebt dat recht naar voren afgesteld staat. Laat staan naar boven toe! Een deel van de fietsers verlicht alleen het bladerdak... Je wil toch ook zelf zien wat er op de weg ligt, zeker in de herfst. Voor mij zijn dat ook allemaal klootzakken. Ik zou het ook wel fijn vinden als tegenliggende fietser of wandelaar ook nog wat te kunnen zien in de minuut nadat je langs mij gereden bent...
Antwoord }
(20-Oct-2024, 07:10 PM)PieterTrapt schreef: Ik hoorde het laatst weer van een vriend (die weet dat ik me oriënteer op een velomobiel): "Ik werd ingehaald door zo'n laag ding. Ik schrok me kapot, je verwacht niet zoiets heel laag naast je."

Hij had graag gewaarschuwd willen worden door een bel of claxon. Ik zei hem dat andere mensen juist dáár weer van schrikken of boos worden.

Dit is meer wat voor hier https://ligfietsers.nl/thread-1295-page-15.html 'Wat ze zeggen'

En ja, goed antwoord. Die opmerking heb ook gehad.
Mijn tweede antwoord was: spiegels ?! Meer met verkeer om je heen bezig zijn ?!

Heb de opmerking maar één keer gehad, dus blijkbaar valt het ook wel weer mee.

Voor heel traag gebruik mijn stem
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , 365cycle
(20-Oct-2024, 07:53 PM)Hoekie schreef: Voor heel traag gebruik mijn stem

Dit doe ik ook altijd zo. Werkt heel goed. Klinkt ook vriendelijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
(20-Oct-2024, 07:14 PM)Lopopodium schreef:
(19-Oct-2024, 10:27 PM)AndredeBoer schreef: "Klootzak, ik zie je helemaal niet met die felle lamp."

Ik moet zeggen, die felle klote lampen op 50% van de fietsen die je tegenwoordig tegenkomt vervloek ik ook. Ik snap werkelijk niet waarom een fietser niet doorheeft dat je niets aan een lamp hebt dat recht naar voren afgesteld staat. Laat staan naar boven toe!
...

Ik snap je punt, maar zet 'm ook alleen maar overdag (in de zomertijd-periode) hoger. Dat is een heel andere situatie dan in het donker.
De reden is deze gedachte: als fietser ben je zo vaak de <<schuttingwoord>> dat ik vind dat ik tussen de auto's wel wat beter zichtbaar mag zijn. Ik heb niet het idee dat velomobielen/fietsen in Nederland veel doden oplevert. Volgens mij leveren de auto's wel een paarhonderd (van de ~680) doden per jaar op. Ofwel: mag ik me een béétje verdedigen tegen het autogeweld?
Antwoord }
(20-Oct-2024, 07:14 PM)Lopopodium schreef: Ik snap werkelijk niet waarom een fietser niet doorheeft dat je niets aan een lamp hebt dat recht naar voren afgesteld staat. 
De mijne staat ook vaak recht naar voren. Net nog. Ik heb dan wat strooilicht op de weg en zo'n 200 meter zicht op eventuele obstakels; minimaal 10 seconden om te reageren, wel zo prettig.
Als ik fietsers tegenkom die zonder licht rijden draai ik 'm ook niet omlaag; als je daardoor niets meer ziet stop je maar, als je niet in een lampje wil investeren vind ik het belangrijker dat ik weet waar jij bent, dan dat jij nog wat kan zien. Zelfde geldt voor lui zoals daarnet, die met een loslopende wilde hond op een bromfietspad gaan staan hannesen. Voetgangers/fietsers die wel normaal doen stel ik m'n koplamp graag voor bij.

(20-Oct-2024, 07:58 PM)Wim -de roetsende schreef:
(20-Oct-2024, 07:53 PM)Hoekie schreef: Voor heel traag gebruik mijn stem
Dit doe ik ook altijd zo. Werkt heel goed. Klinkt ook vriendelijk.
Laatste keer dat ik dat probeerde kreeg ik "koop een bel, klootzak!"  Tongue
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(20-Oct-2024, 09:48 PM)365cycle schreef: Laatste keer dat ik dat probeerde kreeg ik "koop een bel, klootzak!"  Tongue


Reactie: "Ben onderweg naar de winkel, maar jij rijdt in de weg!"
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 14 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Van Raam trike accustoring
Vorige week donderda...reinout — 10:22 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
 Het boek is Bar...Bob Hagendijk — 10:11 PM
Herintroductie
Er staan nu 2 M5 CMP...martinus — 09:49 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
En van het Nederland...TimSch — 09:38 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Jong geleerd is ou...Wim -de roetsende — 09:11 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Het is eigenlijk m...Wim -de roetsende — 09:09 PM
Herintroductie
Ik heb het geluk dat...melle z — 08:43 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Het is eigenlijk mee...Hoekie — 08:35 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Ik heb een tijdje ge...Tom Fekkes — 08:21 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Jong geleerd is oud ...Hardloper — 08:05 PM
Herintroductie
Het aantal ligfietse...martinus — 03:45 PM
Herintroductie
Ik heb net bij Tempe...melle z — 02:41 PM
Herintroductie
De FosVelo moet opge...martinus — 02:29 PM
Fransen betogen tegen SUV's en voor mee...
(ik weet dat het e...365cycle — 01:55 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Er zijn velen die ...365cycle — 01:45 PM
Herintroductie
Er staan een paar mo...melle z — 01:40 PM
Herintroductie
Trekkende ketting de...martinus — 01:25 PM