Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Berichten: 327
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 173
971 x bedankt in 323 berichten
(31-Oct-2024, 11:44 PM)365cycle schreef: Het feit dat je binnen 2 dagen ineens zo'n 40% minder sterk wordt, maar de Snoek ook dik 35% efficiënter gaat lopen terwijl je precies in dat weekend de ovale bladen hebt gemonteerd, doet mij echt vermoeden dat we met een data-issue te maken hebben.
Nou, ik denk dat hij in de stromende regen groot onderhoud aan zijn fiets heeft gedaan, inclusief foute sporing corrigeren en een lekke band fixen. Daardoor werd hij zelf ziek: -40% vermogen en de fiets +35% efficiënter
Berichten: 874
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 157
1473 x bedankt in 605 berichten
Gisteren naar Velomobiel gegaan om de kleine snoek te passen.
het is millimeterwerk, maar ik pas! En hard dat ik er in kan rijden......
Dit voorjaar ben ik de trotse eigenaar van een snoek, precies-pas.
Niels, pasprecies, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.632
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2734
3079 x bedankt in 2146 berichten
(01-Nov-2024, 06:50 PM)Niels van der Wal schreef: Gisteren naar Velomobiel gegaan om de kleine snoek te passen.
het is millimeterwerk, maar ik pas! En hard dat ik er in kan rijden......
Dit voorjaar ben ik de trotse eigenaar van een snoek, precies-pas.
Niels, pasprecies, van der Wal
Zorg maar dan dat je niet in afmetingen toeneemt. Weet je al in welke kleur(en)? En of het nog een Roemeense is of bij de nieuwe product is geproduceerd?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 874
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 157
1473 x bedankt in 605 berichten
[/quote]
Zorg maar dan dat je niet in afmetingen toeneemt.
[/quote]
Het schijnt dat je krimpt als je ouder wordt. Dat gaat vanzelf.
Niels, de wereld wordt groter, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.895
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28189
2770 x bedankt in 1230 berichten
Gefeliciteerd Niels.
Voor mij is de voorspelling eind maart begin april, voor jou ook?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 874
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 157
1473 x bedankt in 605 berichten
(01-Nov-2024, 07:43 PM)Willeke_IGKT schreef: Gefeliciteerd Niels.
Voor mij is de voorspelling eind maart begin april, voor jou ook?
Dat is ergens in het voorjaar:-)
Heb iets om naar uit te kijken in de donkere dagen na kerst.
In de tussentijd bedenken hoe ik mijn DF in de markt zet.
Niels, visser, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 327
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 173
971 x bedankt in 323 berichten
Getver, ik ben helemaal niet jaloers....
Berichten: 74
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
128 x bedankt in 67 berichten
Hi Niels, van waar de keuze voor een Snoek? Of heb je de andere velomobielen ook getest en kwam de Snoek als beste voor jou uit de test?
Berichten: 99
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
136 x bedankt in 59 berichten
Om een en ander uit te sluiten zal ik het crankstel met een rond blad weer monteren.
Uiteraard hebben we allemaal wel eens een slechte dag, maar om jullie gerust te stellen, mij mankeert lichamelijk niks. :-)
Als ik niet naar het vermogen kijk, en alleen naar het verschil in hoogte meters, met de gemiddelde snelheid van beide ritten wel hetzelfde. 41,2 om 41,1
94 (rond blad) om 133 hoogtemeters (ovaal blad) op bijna dezelfde afstand.
gem. hartslag 140 om 148
We weten allemaal dat hoogtemeters je gemiddelde snelheid drukken.
Net zoals in de stad rijden of op het platteland.
Dan ben ik geneigd om te zeggen dat je met ovaal een betere overbrenging hebt.
Maar goed, dat wordt ook door mensen in twijfel getrokken
Blijft natuurlijk staan dat het concept van de Snoek een erg goed concept is.
Berichten: 874
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 157
1473 x bedankt in 605 berichten
(01-Nov-2024, 09:22 PM)Dharm2004 schreef: Hi Niels, van waar de keuze voor een Snoek? Of heb je de andere velomobielen ook getest en kwam de Snoek als beste voor jou uit de test?
Na een 3 x 20 quest, een kliko en een carbon-quest heb ik 6 jaar in een DF-Xl gereden.
Ik ben de jongste niet meer; omdat mijn vermogen minder wordt werd de XL mij te traag. Ik zocht een velomobiel die precies pas is, zodat ik het minste frontale oppervlak nodig heb.
De kleine snoek, met een dunne zitmat, was precies passend en ik hoorde de wind weer ouderwets om mijn hoofd waaien bij een testsprint.
Test geslaagd.
Hier ga ik nog jaren plezier van hebben.
Niels, lente!, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 74
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
128 x bedankt in 67 berichten
Thx voor de info, Niels.
En wens je binnenkort veel fiets plezier met je Snoek.
Berichten: 1.753
Topics: 105
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7361
2489 x bedankt in 1179 berichten
(29-Oct-2024, 01:54 PM)Hoekie schreef: Een controle achterwiel gaat zeker gebeuren. Het lijkt of mijn Snoek-L steeds weker in de kont wordt.
Hoorde bij thuiskomt ook iets van een spaak klinken.
Een deel is gelukkig weg door nog meer speling in het stuur weg te halen. Dacht ik dat ik daar alles al weggehaald had, kon ik nog een halve slag maken.
Berichten: 1.753
Topics: 105
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7361
2489 x bedankt in 1179 berichten
Berichten: 1.445
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 637
2378 x bedankt in 1106 berichten
(, 02:21 PM)Hoekie schreef: Snoek met schoudervullingen:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1731454
En afneembare wielcovers, en een langere staart...
Behoorlijk custom intussen
Berichten: 5.283
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10264
7958 x bedankt in 3934 berichten
, 04:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door 365cycle.)
(01-Nov-2024, 09:28 PM)Peter de Rond schreef: Dan ben ik geneigd om te zeggen dat je met ovaal een betere overbrenging hebt.
Maar goed, dat wordt ook door mensen in twijfel getrokken Dat er winst mee behaald kan worden geloof ik zeker. Dat je fiets er efficiënter van wordt geloof ik zeker niet.
Ovale bladen verbeteren de stroomlijn niet en verlagen de rolweerstand evenmin.
Als ik nu een uur lang 300W kan trappen en ik zou van ovale bladen (laten we het makkelijk maken) 33% efficiënter worden heb ik met die ovale bladen nog maar 200W nodig voor dezelfde snelheid. 100W = 100J/s, over een uur maak ik dan dus 3600 * 100 = 360000 J energie die niet gebruikt wordt, bovenop de 300*3*3600 = 3,2 miljoen J energie die ik sowieso al maakte. We kennen allemaal de wet van behoud van energie.
Als het vermogen dan tóch daalt als je ovale bladen monteert, waar blijft die energie dan?
Nu twijfel ik even of ik 'm zo mag gebruiken, maar ik ga het toch proberen: Gebruik ik de formule Q = c * m * ΔT (waarbij c = soortelijke warmte, m = massa in kg, delta T = temperatuurverschil in K). We kennen Q (3240000 in het ene geval, die 360000 extra in het andere geval), de soortelijke warmte van lucht is ongeveer 1000 J/(Kg*K), en met het gegeven dat ik bij een recente rit een temperatuurverschil van 11 graden tussen buiten en binnen had over het grootste deel van de rit hebben we ΔT .
Dan kan ik berekenen dat ik een kleine 300 kg lucht opgewarmd heb (er is doorstroming, koeling dus, anders zou het pas echt heet worden in zo'n fiets).
Het verschil in geproduceerd vermogen bij dezelfde snelheid zou dus betekenen dat er genoeg energie in m'n benen/voeten/cranks/kettingblad gegenereerd wordt om de temperatuur in mijn fiets met meer dan 1 graad extra te laten stijgen.
Ik kan me niet voorstellen dat dat verschil in temperatuur op zo'n klein oppervlak (huid en metaal) niet direct voelbaar is.
Vandaar dus ook mijn grapje over dat velonauten (met ronde bladen) nooit koude voeten hebben.
(01-Nov-2024, 09:28 PM)Peter de Rond schreef: Blijft natuurlijk staan dat het concept van de Snoek een erg goed concept is. Oh zeker! Het is een prima velomobiel, en voor grote rijders momenteel in een rechte lijn denk ik het snelste dat er te koop is.
PS: Nog even een laatste aanvulling op die bladendiscussie. Zoals ik het ervaren heb vertraag je met ovale bladen het deel van de slag waarop je kracht kan zetten, en versnel je het deel van de slag waarop dat niet kan (dus waarop je het momentum nodig hebt om door te bewegen). Het gevolg daarvan is dat je dus meer tijd hebt om kracht te zetten in hetzelfde deel van de omwenteling, oftewel; je kan meer langer kracht zetten per omwenteling. Het vermogen dat je trapt zou dus hoger uit moeten komen wanneer je op ovale bladen ingespeeld bent.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.632
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2734
3079 x bedankt in 2146 berichten
Als je mij vraagt, gaat iemand die in de Snoek van Peter de Rond past. En die vermogensmeters heeft, een bepaald route rijden met Peter. En daarna nogmaals deze route en dan dat ze elkaars VM rijden. Hoe deze 4 metingen tov elkaar zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 327
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 173
971 x bedankt in 323 berichten
Jullie richten je in de hele discussie op het verkeerde deel van het systeem. De fiets blijft namelijk even efficiënt, maar de rijder wordt efficiënter, althans dat is altijd de claim geweest van de (diverse) producenten van niet-ronde kettingbladen.
Dus als je al dingen zou willen gaan meten, dan moet je kijken of de verhouding hartslag / vermogen verandert. En/of de hoeveelheid lactaat bij een bepaald vermogen.
Je zou ook kunnen testen of je met ovale bladen als persoon in staat bent een hoger gemiddeld vermogen te trappen per vaste tijdseenheid vergeleken met ronde bladen. Dat zou dan namelijk hetzelfde zeggen: dat je als mens efficiënter vermogen kan leveren bij niet-ronde bladen.
Maar goed, dit is allemaal al tot in den treure getest uiteraard, ook binnen profteams die graag op heel oncomfortabele fietsen rondjes rijden door Frankrijk en Italië enzo.
Berichten: 5.283
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10264
7958 x bedankt in 3934 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door 365cycle.)
(7 uren geleden)Arend-Jan schreef: Jullie richten je in de hele discussie op het verkeerde deel van het systeem. De fiets blijft namelijk even efficiënt, maar de rijder wordt efficiënter, althans dat is altijd de claim geweest van de (diverse) producenten van niet-ronde kettingbladen.
Dus als je al dingen zou willen gaan meten, dan moet je kijken of de verhouding hartslag / vermogen verandert. En/of de hoeveelheid lactaat bij een bepaald vermogen.
Je zou ook kunnen testen of je met ovale bladen als persoon in staat bent een hoger gemiddeld vermogen te trappen per vaste tijdseenheid vergeleken met ronde bladen. Dat zou dan namelijk hetzelfde zeggen: dat je als mens efficiënter vermogen kan leveren bij niet-ronde bladen. Dat zeg ik:
(, 04:08 PM)365cycle schreef: PS: Nog even een laatste aanvulling op die bladendiscussie. Zoals ik het ervaren heb vertraag je met ovale bladen het deel van de slag waarop je kracht kan zetten, en versnel je het deel van de slag waarop dat niet kan (dus waarop je het momentum nodig hebt om door te bewegen). Het gevolg daarvan is dat je dus meer tijd hebt om kracht te zetten in hetzelfde deel van de omwenteling, oftewel; je kan meer kracht zetten per omwenteling. Het vermogen dat je trapt zou dus hoger uit moeten komen wanneer je op ovale bladen ingespeeld bent. Hooguit een fout in het eerste deel van het vetgedrukte; je kan namelijk langer kracht zetten, niet meer. Je kan dus wél meer vermogen leveren.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 327
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 173
971 x bedankt in 323 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Arend-Jan.)
Nee.. vermogen is kracht x snelheid (oftewel kracht x afstand / tijd).
(oftewel koppel x hoeksnelheid oftewel pedaalkracht x arm x hoeksnelheid)
Bij gelijke pedaalkracht zet je dan weliswaar wel langer kracht (qua tijd), maar de afgelegde weg van het pedaal is hetzelfde, en de snelheid van het pedaal is dus lager -> lager vermogen!
Je zou dan kunnen denken dat je dus juist méér kracht moeten zetten voor hetzelfde vermogen als je ovale bladen hebt die zo staan zoals je beschrijft (lagere draaisnelheid tijdens de arbeidsslag en hogere draaisnelheid bij het 'dode punt')
Maar juist omdat de arbeidsslag dan wat langer duurt en de tijd op het dode punt wat korter (dan bij ronde bladen) is het gemiddelde vermogen over een hele omwenteling identiek.
Als je het zou plotten zou bij een constante pedaalkracht (wat nooit gebeurt) het vermogen bij een rond blad een sinusoïde zijn, en bij een ovaal blad een sinusoïde-die-verticaal-ietje-ngedrukt-is-maar-met-bredere-toppen (of: steilere flanken). Maar de integraal (het oppervlak onder de grafiek, de geleverde arbeid) is hetzelfde.
Berichten: 5.283
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10264
7958 x bedankt in 3934 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door 365cycle.)
(4 uren geleden)Arend-Jan schreef: Als je het zou plotten zou bij een constante pedaalkracht (wat nooit gebeurt) het vermogen bij een rond blad een sinusoïde zijn, en bij een ovaal blad een sinusoïde-die-verticaal-ietje-ngedrukt-is-maar-met-bredere-toppen (of: steilere flanken). Maar de integraal (het oppervlak onder de grafiek, de geleverde arbeid) is hetzelfde.
Dat klopt... als we altijd in een perfecte sinusoïde trappen, maar dat doen we niet. Bij weinig kracht en/of een hoog toerental is de "smoothness" van onze pedaalslag belabberd. Zwoegen we vloekend een steile helling op, dan trappen we vaak verrassend effectief. Ik kan het niet direct onderbouwen met wetenschap (en wil op dit tijdstip ook niet uitzoeken hoe ik dat zou moeten doen), maar kijk je grafieken er maar eens op na (of zet de Cycling Dynamics in beeld op je Garmin); bij 60 rpm is het deel van je slag waarover je (noemenswaardig) kracht levert soms zomaar 2x zo lang.
Met een ovaal tandblad is je toerental niet meer constant. Het deel van de slag waarin je kracht levert wordt misschien wel 75 rpm, terwijl je eigenlijk 90 rpm trapt. Het deel van de slag waarop je bergop gehoopt had dat je velomobiel voorzien was van een vliegwiel wordt 105 rpm.
De vraag voor of een ovaal kettingblad werkt is er volgens mij één in twee delen:
- in hoeverre kan je langer hard trappen wanneer het toerental in een deel van de slag lager is?
- in hoeverre word je (met name bergop) minder afgeremd doordat het dood punt van je slagen korter is?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Als je het zou plo...365cycle — 02:29 AM |
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Nee.. vermogen is kr...Arend-Jan — 12:14 AM |
Ervaringen met de Bülk
|
Heb je de racekap ...Frutsel — 11:40 PM |
Ervaringen met de Bülk
|
hier het bewijs dat ...Veloquest — 11:17 PM |
velomobileworld.com
|
Gelukkig is de prijs...Veloquest — 11:15 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
..omdat ik een mail ...ZoefZoef — 11:05 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Toch pas ik verrew...Hardloper — 10:58 PM |
Ervaringen met de Bülk
|
;)
Ik reed ...Hardloper — 10:55 PM |
velomobileworld.com
|
Jan afzeiken was ove...ZoefZoef — 10:50 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Ymte is inderdaad ...365cycle — 10:46 PM |
velomobileworld.com
|
Bedoel de afgelope...365cycle — 10:39 PM |
Ervaringen met de Bülk
|
Ik vermoed dat ik wa...365cycle — 10:36 PM |
velomobileworld.com
|
Bedoel de afgelopen ...ZoefZoef — 10:36 PM |
velomobileworld.com
|
Hoeveel zijn de prij...Willeke_IGKT — 10:29 PM |
velomobileworld.com
|
Gaat lekker daar.....365cycle — 10:23 PM |
velomobileworld.com
|
Prijsverhoging va...ZoefZoef — 10:15 PM |
velomobileworld.com
|
Prijsverhoging v...Wim -de roetsende — 10:09 PM |
|