, 06:25 PM
Ik rij nu een jaar met een Safety Module oftewel Hotspot op de smurfenmuts van mǹ BulkMK1. Daar zit een IQ-XE lamp in. Ik ben inmiddels ervan overtuigd dat het voor de veiligheid een zeer goede aanvulling is met de hoge positie, de brede lichtbundel en de belichting van de velomobiel in volledig duister maakt deze nog veel zichtbaarder dan wanneer er alleen lampen en reflectie in het spel zijn.
Maar er zitten ook wat haken en ogen aan.
-De IQ-XE heeft eigenlijk teveel licht in het nabije veld en dat schijnt enigszins in de spiegels. Van achterop komende lampen kun je nog steeds zien in het donker, dat wel.
-Er zitten twee camera`s in mǹ Hotspot, maar de voorste heeft eigenlijk geen plek, wat me dwong om de verstelbaarheid van de lamp op te offeren en zowel camera als lamp in te kitten zonder de gebruikelijke bevestiging/verstelling. Niet zo handig.
-de IQ-XE heeft geen grootlicht, Een beetje jammer.
Nu is er al enige tijd een lamp van B&M die beter zou passen bij de velomobiel de IQ-XL.Maar zoals de naam al doet vermoeden is het een GROTE lamp. Op het Velomobilforum https://www.velomobilforum.de/forum/inde...-xl.68454/ is deze lamp uitgebreid besproken en er moest natuurlijk een Hotspot speciaal voor deze lamp komen. 3D print is snel en kleine oplages inmeerdere varianten is mogelijk. Inmiddels heeft een professionele partij de zaak aan zich genomen (Axel van Velomobile-SH) en na de eerste 3D-proefdrukken en vele amendementen op het originele design is het nu zover
dat de eerste op de markt komen. Vooralsnog voor Bulk velomobielen.
De eerste variant van de XL-Safety Module is extra hoog zodat een Varia radar (de opname daarvoor is al mee geprint in het ontwerp) achterop past en er ook een voor en achter bulletcamera passen. Het aardige is dat de voorste camera verder naar achteren kan zitten en daardoor minder strooilicht van de lamp mee krijgt en ook minder ademlucht die vanonder de kap komt en de lens soms doet beslaan.
De lamp zelf kan meer of minder diep in de module worden geplaatst waardoor je in staat bent om de hoeveelheid strooilicht op de neus en spiegels van de velomobiel te minimaliseren. Sowieso heeft deze XL lamp veel minder nabij veld verlichting dan de XE. Iemand bij B&M schijnt de velonauten ter wille te zijn met deze lamp die specifiek op ons lijkt toegesneden. Jammer dat ie zo groot moet zijn.
De lamp heeft een dim- en een grootlicht stand die middels een schakelaar op het stuur wordt bediend. De kabel naar deze schakelaar is te kort als je deze schakelaar op het stuur wilt hebben (dat wil je) dus deze kabel moet verlengd worden. Wanneer je kunt solderen en kleuren van kabels kunt onderscheiden is dat geen probleem, maar ach en wee, de garantie is dan weg helaas. Flauw hoor. Niettegenstaande heb ik de hete bout ter hand genomen en met succes de kabel verlengd.
Axel heeft as-we-speak de 3d drukkers draaien, dus ik hoop binnenkort met XL licht rond te fietsen.
Kleuren zijn beperkt beschikbaar door de specifieke samenstelling met carbonvezels. Het is eventueel mogelijk (voor de doe-het-zelver) te schuren en te lakken in de wenskleur. Maar niet elke lak hecht goed op plastic en of de kleur perfect is? Dus dit vergt enige studie.
Maar er zitten ook wat haken en ogen aan.
-De IQ-XE heeft eigenlijk teveel licht in het nabije veld en dat schijnt enigszins in de spiegels. Van achterop komende lampen kun je nog steeds zien in het donker, dat wel.
-Er zitten twee camera`s in mǹ Hotspot, maar de voorste heeft eigenlijk geen plek, wat me dwong om de verstelbaarheid van de lamp op te offeren en zowel camera als lamp in te kitten zonder de gebruikelijke bevestiging/verstelling. Niet zo handig.
-de IQ-XE heeft geen grootlicht, Een beetje jammer.
Nu is er al enige tijd een lamp van B&M die beter zou passen bij de velomobiel de IQ-XL.Maar zoals de naam al doet vermoeden is het een GROTE lamp. Op het Velomobilforum https://www.velomobilforum.de/forum/inde...-xl.68454/ is deze lamp uitgebreid besproken en er moest natuurlijk een Hotspot speciaal voor deze lamp komen. 3D print is snel en kleine oplages inmeerdere varianten is mogelijk. Inmiddels heeft een professionele partij de zaak aan zich genomen (Axel van Velomobile-SH) en na de eerste 3D-proefdrukken en vele amendementen op het originele design is het nu zover
dat de eerste op de markt komen. Vooralsnog voor Bulk velomobielen.
De eerste variant van de XL-Safety Module is extra hoog zodat een Varia radar (de opname daarvoor is al mee geprint in het ontwerp) achterop past en er ook een voor en achter bulletcamera passen. Het aardige is dat de voorste camera verder naar achteren kan zitten en daardoor minder strooilicht van de lamp mee krijgt en ook minder ademlucht die vanonder de kap komt en de lens soms doet beslaan.
De lamp zelf kan meer of minder diep in de module worden geplaatst waardoor je in staat bent om de hoeveelheid strooilicht op de neus en spiegels van de velomobiel te minimaliseren. Sowieso heeft deze XL lamp veel minder nabij veld verlichting dan de XE. Iemand bij B&M schijnt de velonauten ter wille te zijn met deze lamp die specifiek op ons lijkt toegesneden. Jammer dat ie zo groot moet zijn.
De lamp heeft een dim- en een grootlicht stand die middels een schakelaar op het stuur wordt bediend. De kabel naar deze schakelaar is te kort als je deze schakelaar op het stuur wilt hebben (dat wil je) dus deze kabel moet verlengd worden. Wanneer je kunt solderen en kleuren van kabels kunt onderscheiden is dat geen probleem, maar ach en wee, de garantie is dan weg helaas. Flauw hoor. Niettegenstaande heb ik de hete bout ter hand genomen en met succes de kabel verlengd.
Axel heeft as-we-speak de 3d drukkers draaien, dus ik hoop binnenkort met XL licht rond te fietsen.
Kleuren zijn beperkt beschikbaar door de specifieke samenstelling met carbonvezels. Het is eventueel mogelijk (voor de doe-het-zelver) te schuren en te lakken in de wenskleur. Maar niet elke lak hecht goed op plastic en of de kleur perfect is? Dus dit vergt enige studie.