XL Hotspot in 3d-print
|
Berichten: 247
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
732 x bedankt in 243 berichten
Ik rij nu een jaar met een Safety Module oftewel Hotspot op de smurfenmuts van mǹ BulkMK1. Daar zit een IQ-XE lamp in. Ik ben inmiddels ervan overtuigd dat het voor de veiligheid een zeer goede aanvulling is met de hoge positie, de brede lichtbundel en de belichting van de velomobiel in volledig duister maakt deze nog veel zichtbaarder dan wanneer er alleen lampen en reflectie in het spel zijn.
Maar er zitten ook wat haken en ogen aan.
-De IQ-XE heeft eigenlijk teveel licht in het nabije veld en dat schijnt enigszins in de spiegels. Van achterop komende lampen kun je nog steeds zien in het donker, dat wel.
-Er zitten twee camera`s in mǹ Hotspot, maar de voorste heeft eigenlijk geen plek, wat me dwong om de verstelbaarheid van de lamp op te offeren en zowel camera als lamp in te kitten zonder de gebruikelijke bevestiging/verstelling. Niet zo handig.
-de IQ-XE heeft geen grootlicht, Een beetje jammer.
Nu is er al enige tijd een lamp van B&M die beter zou passen bij de velomobiel de IQ-XL.Maar zoals de naam al doet vermoeden is het een GROTE lamp. Op het Velomobilforum https://www.velomobilforum.de/forum/inde...-xl.68454/ is deze lamp uitgebreid besproken en er moest natuurlijk een Hotspot speciaal voor deze lamp komen. 3D print is snel en kleine oplages inmeerdere varianten is mogelijk. Inmiddels heeft een professionele partij de zaak aan zich genomen (Axel van Velomobile-SH) en na de eerste 3D-proefdrukken en vele amendementen op het originele design is het nu zover
dat de eerste op de markt komen. Vooralsnog voor Bulk velomobielen.
De eerste variant van de XL-Safety Module is extra hoog zodat een Varia radar (de opname daarvoor is al mee geprint in het ontwerp) achterop past en er ook een voor en achter bulletcamera passen. Het aardige is dat de voorste camera verder naar achteren kan zitten en daardoor minder strooilicht van de lamp mee krijgt en ook minder ademlucht die vanonder de kap komt en de lens soms doet beslaan.
De lamp zelf kan meer of minder diep in de module worden geplaatst waardoor je in staat bent om de hoeveelheid strooilicht op de neus en spiegels van de velomobiel te minimaliseren. Sowieso heeft deze XL lamp veel minder nabij veld verlichting dan de XE. Iemand bij B&M schijnt de velonauten ter wille te zijn met deze lamp die specifiek op ons lijkt toegesneden. Jammer dat ie zo groot moet zijn.
De lamp heeft een dim- en een grootlicht stand die middels een schakelaar op het stuur wordt bediend. De kabel naar deze schakelaar is te kort als je deze schakelaar op het stuur wilt hebben (dat wil je) dus deze kabel moet verlengd worden. Wanneer je kunt solderen en kleuren van kabels kunt onderscheiden is dat geen probleem, maar ach en wee, de garantie is dan weg helaas. Flauw hoor. Niettegenstaande heb ik de hete bout ter hand genomen en met succes de kabel verlengd.
Axel heeft as-we-speak de 3d drukkers draaien, dus ik hoop binnenkort met XL licht rond te fietsen.
Kleuren zijn beperkt beschikbaar door de specifieke samenstelling met carbonvezels. Het is eventueel mogelijk (voor de doe-het-zelver) te schuren en te lakken in de wenskleur. Maar niet elke lak hecht goed op plastic en of de kleur perfect is? Dus dit vergt enige studie.
Berichten: 529
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
962 x bedankt in 514 berichten
Ik vind het 3d werk van Axel echt geweldig om te zien, in veel screenshots zie je hoeveel denkwerk er in het ontwerp gaat. Het uiteindelijke resultaat vind ik persoonlijk niet zo heel mooi (doet me aan zo'n cartoon periscoopje denken) en ik vind het pootje nogal aan de dunne kant, goed voor de aero, maar ook gevoeliger voor schade.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
(20-Nov-2024, 08:24 PM)Gideonaut schreef: en ik vind het pootje nogal aan de dunne kant, goed voor de aero, maar ook gevoeliger voor schade. Dat is in mijn optiek een pluspunt. Bij mijn koprol met de Bülk was de enige reden dat ik een sneetje op m'n hand kreeg het feit dat de voet van m'n spiegel sterk genoeg was om een scheur in de Bülk te maken.
Als dat pootje lekker zacht is breekt ie snel, maar is de kans dat je alleen een nieuwe spiegel (en dus ook volop spuitwerk) nodig hebt veel groter.
Een reparatie aan de muts is zeker bij een Bülk geen feest, dat wordt al snel lelijk. Je kan er nauwelijks fatsoenlijk met je hand in, laat staan zien wat je aan het doen bent.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 247
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
732 x bedankt in 243 berichten
Het gaat hier om met carbonvezels versterkt filament. En Axel test met een hamer.... Een van de redenen dat het een safety module heet, is dat het rollen voorkomt. Dan wil je juist niet dat het meteen afbreekt. Zie https://www.velomobilforum.de/forum/inde...ive.56649/
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
, 12:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 12:24 AM door Arend-Jan.)
Toch is dat vaak meer marketing dan megapascals hoor. Sterkte van de meeste gevuld filamenten is weinig beter dan van niet-gevulde. Maar, ze zijn wel een stuk minder prettig voor de mens. Als je ze met de hand bewerkt (jij hebt het over schuren) en dan door een goede loep (of beter: een microscoop) je huid bekijkt weet je niet wat je ziet.
Ik vind de spiegels-met-lampen die ik voor mijn GT gemaakt heb nog steeds beter dan zo'n bult bovenop. Daar zitten lampen in voor een e-bike, gaven flink licht met een goede scherpe lijn (die anderen dus niet verblindt). Ze gaven strijklicht langs de zijkant van de neus en niet bovenop (dus je eigen pupillen vernauwen niet maar je bent toch extra zichtbaar) en met twee koplampen ver uit elkaar ben je overduidelijk 'iets vreemds' op het fietspad. Ik merkte veel verschil (in gedrag van anderen) t.o.v de standaard lampen onderaan.
De enige reden dat ik het voor mn SnoekL nog niet gedaan heb, is dat deze me nog te nieuw is, en ik de fabrieksspiegels wel erg fraai compact vind, meegespoten in metallic oranje. Maar nu met de donkere dagen denk ik dat ik toch weer een setje ga printen en erop ga zetten.
Een Varia achterop is inderdaad echt super, dat kan ik iedereen aanraden.
Berichten: 247
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
732 x bedankt in 243 berichten
Ja ik heb ook jaren gereden met IQ-Speed lampen op mijn Mango gemonteerd op houders bij de spiegels. Veel beter dan lampen vooraan. Maar het is toch een beetje een knutsel oplossing, kabels niet mooi weggewerkt, ik tikte nogal eens tegen de lampen en dan moet je ze weer rechtzetten, een kwart van je licht (geen strijklicht. deel van de lichtbundel) schijnt nutteloos tegen de body, je hebt twee lampen nodig. Nee, ik heb liever bovenop, goed opgeborgen en maar 1 lamp nodig. De positie zo hoog mogelijk levert betere zichtbaarheid op. Zo wordt mij in ieder geval regelmatig vertelt wanneer ik onderweg eens stil sta en ik meen het ook op te mogen maken uit de opgestoken duimen wanneer (altijd) ik overdag de lamp aan heb.
Je hoeft alleen te schuren wanneer je perse een andere kleur wilt dan de vier opties en natuurlijk moet je oppassen met stof van het schuren, vooral met inademen. Nat schuren is ook een optie of direct afzuigen van het stof, masker.
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3142 x bedankt in 2183 berichten
In een Ligfiets& van 2023? Denk ik. Zag ik een artikel over lampen. Volgens mij stond erin dat een Sigma 80 lumen of nog niet eens, boven op de motorkap van een DF effectiever was. Dan een later geplaatste 150 Lumen B&W koplamp bij de lucht inlaat. En hierin kwam ook iets naar voren dat een safety module op een meer gunstige plek de lamp bevestigd zat. Ergens ben ik wel benieuwd naar. Neem je beter de 150 lumen koplamp bij een Snoek / Tuna etc. Of laat je beter 2x de 80 lumen erin zitten? En in beide gevallen eventueel aangevuld met de safety module met 300 lumen B&M.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3142 x bedankt in 2183 berichten
(9 uren geleden)twilwel schreef: Ja ik heb ook jaren gereden met IQ-Speed lampen op mijn Mango gemonteerd op houders bij de spiegels. Veel beter dan lampen vooraan. Maar het is toch een beetje een knutsel oplossing, kabels niet mooi weggewerkt, ik tikte nogal eens tegen de lampen en dan moet je ze weer rechtzetten, een kwart van je licht (geen strijklicht. deel van de lichtbundel) schijnt nutteloos tegen de body, je hebt twee lampen nodig. Nee, ik heb liever bovenop, goed opgeborgen en maar 1 lamp nodig. De positie zo hoog mogelijk levert betere zichtbaarheid op. Zo wordt mij in ieder geval regelmatig vertelt wanneer ik onderweg eens stil sta en ik meen het ook op te mogen maken uit de opgestoken duimen wanneer (altijd) ik overdag de lamp aan heb.
(9 uren geleden)Hardloper schreef: In een Ligfiets& van 2023? Denk ik. Zag ik een artikel over lampen.
Ondertussen even nageken. Ligfiets& 2022-4 op blz 20. Simpele oplossing voor Strijklicht bij DF en DF XL. Dit artikel bevestigd Twilwel verhaal.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 247
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
732 x bedankt in 243 berichten
Begrijp me niet verkeerd. Ik zou 1 mistlamp (of twee) voorin laten. Het komt weliswaar niet zo vaak voor, maar als het zwaar mistig is en donker heb je aan hooggeplaatste lampen helemaal niks. Je ziet dan als het ware een witte wand voor je. Ik heb ze in Roemenie hier ook op gewezen toen bleek dat ze geen lamp voorin deden toen ik de Safety Module had besteld bij mǹ Bulk.
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
(9 uren geleden)twilwel schreef: Ja ik heb ook jaren gereden met IQ-Speed lampen op mijn Mango gemonteerd op houders bij de spiegels. Veel beter dan lampen vooraan. Maar het is toch een beetje een knutsel oplossing, kabels niet mooi weggewerkt, ik tikte nogal eens tegen de lampen en dan moet je ze weer rechtzetten, een kwart van je licht (geen strijklicht. deel van de lichtbundel) schijnt nutteloos tegen de body, je hebt twee lampen nodig. De oplossing van Arend-Jan is minstens zo professioneel als wat Axel maakt. Ik heb hier een setje liggen dat op als het goed is volgende week op de Tuna komt. Vrees dat de gemiddelde Audi-rijder jaloers op me gaat zijn
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 247
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
732 x bedankt in 243 berichten
(2 uren geleden)365cycle schreef: De oplossing van Arend-Jan is minstens zo professioneel als wat Axel maakt. Ik heb hier een setje liggen dat op als het goed is volgende week op de Tuna komt. Vrees dat de gemiddelde Audi-rijder jaloers op me gaat zijn
Ik ben geen Audi rijder, maar wil wel graag fotoś zien als het zover is :-)
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3142 x bedankt in 2183 berichten
(3 uren geleden)twilwel schreef: Begrijp me niet verkeerd. Ik zou 1 mistlamp (of twee) voorin laten. Het komt weliswaar niet zo vaak voor, maar als het zwaar mistig is en donker heb je aan hooggeplaatste lampen helemaal niks. Je ziet dan als het ware een witte wand voor je. Ik heb ze in Roemenie hier ook op gewezen toen bleek dat ze geen lamp voorin deden toen ik de Safety Module had besteld bij mǹ Bulk. Nou het is eigenlijk meer de vraag. Is 1x de 150lux een betere keuze, of 2x de standaard minder felle variant. Maar dan ook nog de safety module hebben.
(2 uren geleden)365cycle schreef: (9 uren geleden)twilwel schreef: Ja ik heb ook jaren gereden met IQ-Speed lampen op mijn Mango gemonteerd op houders bij de spiegels. Veel beter dan lampen vooraan. Maar het is toch een beetje een knutsel oplossing, kabels niet mooi weggewerkt, ik tikte nogal eens tegen de lampen en dan moet je ze weer rechtzetten, een kwart van je licht (geen strijklicht. deel van de lichtbundel) schijnt nutteloos tegen de body, je hebt twee lampen nodig. De oplossing van Arend-Jan is minstens zo professioneel als wat Axel maakt. Ik heb hier een setje liggen dat op als het goed is volgende week op de Tuna komt. Vrees dat de gemiddelde Audi-rijder jaloers op me gaat zijn
Nu ben ik toch ook wel benieuwd.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.778
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2543 x bedankt in 1203 berichten
54 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 minuten geleden door Hoekie.)
Bij een QV als ook Snoek ziten de lampen hoger dan bij een DF, Milan, Bülk en Alpha.
Een IQ-X is eigenlijk gewoon een gevaarlijke lamp met de smalle beam. Helemaal micdden in de neus.
Eigenlijk zou minimaal een SL F standaard moeten zijn.
Ik heb met een IQ-X op de muts getest. En vergeleken met IQ-X (en SL F) voor in de QV.
Per saldo ongeveer gelijk denk ik. Op de muts lijk ik verlies te merken net alsof de lamp te ver naar achteren staat wat winst door hoogte te niet doet. En ondanks ik de de VM in de schaduw kreeg, was er altijd nog strooilicht.
De SL F in de Snoek-L is vergelijkbaar met een enkele SL F in de QV; de plaats hoogte zal niet veel verschillen. Straalt ook net mooi breed.
Met een IQ-XL wil ik graag spelen, maar valt eigenlijk al af omdat de dagrijverlichting niet te forceren is. Die wens heb ik op de Spezi aan meneer BUMM doorgegeven en de wens is genoteerd.
En ja, wil eigenlijk nog beter met een SL X. De nieuwe SL X heeft bovendien standaard twee hele duidelijk dagrijleds aan de zijkanten (door verandere STvZO eisen) waarmee het twee lampen lijken. De 12v ebike versie met bedrade remote = standaard 2024 Alpha Mx lamp.
|
Gebruikers die dit topic lezen: blokdoorn, 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM |
SL in Grou
|
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM |
SL in Grou
|
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Beginnelingen... ...365cycle — 10:31 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
.. de roets echt v...365cycle — 10:29 PM |
|