Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen meer mee?
#79
Vragen aan de conducteur is solliciteren naar een weigering. Je wilt de regelneukende conducteur niet vantevoren treffen.

Conducteurs doen niet moeilijk over fietsen en ligfietsen. Ook in de spits wordt er niet of nauwelijks naar fietsen omgekeken is mijn ervaring.

Ik blijf dus gewoon de trein pakken met de fiets, zonder fietskaarten en op het moment dat mij uitkomt. Krijg ik een boete dan is dat jammer en betaal ik die wel. Maar het zal er waarschijnlijk eerder op uitdraaien zo'n geval dat je de volgende halte uit zal mogen stappen om een kaartje te kopen.
Antwoord }
Bedankt door:
#80
(26-Nov-2024, 08:42 PM)ZoefZoef schreef: Ik blijf dus gewoon de trein pakken met de fiets, zonder fietskaarten en op het moment dat mij uitkomt. Krijg ik een boete dan is dat jammer en betaal ik die wel. Maar het zal er waarschijnlijk eerder op uitdraaien zo'n geval dat je de volgende halte uit zal mogen stappen om een kaartje te kopen.


Waarom koop je wél een gewoon kaartje als je dat voor je fiets niet nodig vindt? Of rijd je sowieso zwart?
Litespeed Siena, Koga FPM, Challenge Focus
Antwoord }
Bedankt door:
#81
(26-Nov-2024, 10:39 PM)Bianca F schreef: Waarom koop je wél een gewoon kaartje als je dat voor je fiets niet nodig vindt? Of rijd je sowieso zwart?

Misschien moeten we hier niet weer over beginnen.

Is eerder gebeurd en er bestaan hier op dit forum verschillende meningen over. 

Wil je het weten? Gebruik de zoekfunctie.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#82
Geef Bianca gewoon antwoord. Daar heeft ze recht op. Ik vind het ook een rare houding.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door:
#83
(26-Nov-2024, 05:32 PM)Hardloper schreef: Dus de boodschap is gewoon, vraag het de conducteur. 
Nope. Zodra je de conducteur iets moet vragen, ben je afhankelijk van in hoeverre jouw kop 'm (m/v/x) bevalt.
Ik heb de ervaring irritant slecht in de smaak te vallen bij mensen in wat voor vorm van uniform dan ook.

Het is voor mij handiger om deze situatie gewoon helemaal te vermijden. Doe ik dat niet, dan kan ik beter zorgen dat ik ín de trein kom, want dan heb ik sneller het voordeel van de twijfel: in een afgesloten omgeving zoals een trein word ik niet snel dominant benaderd, daar ben ik gewoon te groot voor. Betekent dat ik de kans heb om ontspannen te reageren en de situatie in m'n voordeel te draaien.

Dit was mijn spreekbeurt over waarom "Discriminatie*? Als je je gewoon netjes aan de regels houdt, heb je nergens last van" geen hout snijdt.
Armin Ziegler z'n verhaal is ook een mooi voorbeeld. M'n stemadvies mag je zelf invullen Wink 

*Let op: ik zei hier geen racisme. Dat dekt de lading niet.

(27-Nov-2024, 01:11 AM)Tom Fekkes schreef: Geef Bianca gewoon antwoord. Daar heeft ze recht op. Ik vind het ook een rare houding.
ZoefZoef is gewoon een beetje raar, zoals wel meer mensen hier, mezelf incluis.
Ik stoor me ook regelmatig aan bepaalde opvattingen die hij heeft, er zijn ook mensen die zich mateloos storen aan mij. 
C'est la vie - En wat Wim al zegt; deze discussie is eerder gevoerd. Laten we er geen topic over open slaan.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#84
(27-Nov-2024, 01:11 AM)Tom Fekkes schreef: Geef Bianca gewoon antwoord. Daar heeft ze recht op. Ik vind het ook een rare houding.

Het antwoord en de discussie erover is elders genoemd, zoals Wim al schreef.
Recht op een antwoord heeft ze niet. Het staat haar vrij om te vragen en mij staat het vrij om te antwoorden. In deze kan ik mij vinden in de reactie van Wim met de opmerking daarbij dat daar niet opnieuw hier over gediscussieerd hoeft te worden. 

Mijn fiets meenemen zonder fietskaartje is mijn keuze. De NS heeft de keuze gemaakt dat te kunnen sanctioneren middels een boete en daarover zijn de NS en ik het eens Wink Voor de rest betaal ik mijn treinreis tegenwoordig gewoon. De tijd dat ik zwart reed is met de komst van de ligfiets zo goed als voorbij. Ik pak de bus vrijwel nooit, de metro zeer zelden meer en de trein heel af en toe.


Verder heeft @365cycle ook gewoon gelijk. Vraag het de gemiddelde Nederlander wat ie vind van ligfietsers en ze vinden het maar rare snuiters :+

Iemand kan een eigen mening wil hebben en is voor een ander al snel een beetje raar als die persoon een hele andere kijk daarop heeft. En ik heb zeker opvattingen waar een ander zich aan kan storen, terwijl ik op mijn beurt me ook kan storen aan de opvatting van anderen. Ik vind het mooi, die meningen die soms niet overeenkomen en botsen. Al die rare snuiters, ben dr graag een van Big Grin

En in dit topic, kan ik me dus me weer storen aan de houding en mening van de NS-directie en -beleidsmakers met het oog op het verbod van ligfietsen in de trein. En als ik dan iemand zie die toch lekker recalcitrant zn ligfiets meeneemt in de trein omdat ie het er totaal niet mee eens is dan vind ik dat alleen maar mooi. En dan denk ik nu dus ook erbij: waarom zou je een treinkaartje kopen voor een ligfiets terwijl die ook met een fietskaartje helemaal niet in de trein mag? Drogreden uiteraard, maar toch.

De houding en mening van het uitvoerende NS-personeel die het totaal niet boeit wat voor type fiets een fiets is zolang ie maar niet in de weg staat en of daar nu wel of geen fietskaartje aanhangt of niet, die vind ik nog mooier Smile

Overigens, ik heb het idee dat het overgrote deel van de mensen die een fiets in de trein vervoeren geen kaartje voor dr fiets kopen. Van de fietsen die ik in de trein zie, zie ik er eigenlijk nooit een met een zichtbaar treinkaartje erop en de eigenaar zit dan ergens in de coupe.
Antwoord }
#85
Bedankt ZoefZoef,

Heb je toch een antwoord gegeven.

Ik heb heel veel sympathie voor je houding naar de directie van de NS. Maar of je hier de zaak goed mee doet denk ik niet.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#86
(27-Nov-2024, 02:25 AM)ZoefZoef schreef: Vraag het de gemiddelde Nederlander wat ie vind van ligfietsers en ze vinden het maar rare snuiters :+

Ergens rond mijn zesde levensjaar kwam bij mij de vraag op "ben ik nou gek of zijn zij het?" Ik kwam toen tot de conclusie dat de rest van de mensheid gek is. Tot op heden heb ik nog geen bewijs van het tegendeel gevonden. Ik neem aan dat dat mij ook een rare snuiter maakt.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#87
fatbikes in de trein

hopelijk kunnen jullie via deze link het zien: https://archive.is/kfYd9 

en anders https://www.telegraaf.nl/nieuws/20287612...plaats-in/ Maar betaalt<
en via https://archive.ph deze site kan je ze gratis bekijken.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#88
Niet alleen nemen veel fatbikes veel ruimte in, net als op de weg en de rest van de openbare ruimte lappen veel fatbike gebruikers de trein regels aan de laars. Ik hoor eigenlijk nooit een conducteur fiets eigenaren vertellen dat ze niet mee mogen maar hoorde dat wel verschillende keren op een dag tegen fatbike gebruikers. Verkeerde deur, erin proppen terwijl het fiets gedeelte al vol was en een andere keer in de spits mee willen. Dat vraagt om negatieve reacties van de rest van de reizigers.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#89
Je zal maar een nette fatbikegebruiker zijn. Dan ben je toch mooi de sigaar.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#90
kan iemand uitleggen hoe een fatbike meer ruimte in neemt dan de klassieke stadsfiets die al honderden jaren probleemloos de trein in mag?
ik snap dat jongeren op zo'n ding heel vervelend zijn, ik ben vandaag ook weer bijna van mn sokken gereden door zo'n 12jarige op dikke wieltjes maar de fiets zelf? Op die hele dikke bandjes na is het eigenlijk gewoon een 20" kinderfietsje.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door:
#91
Het is het imago van die dingen dat veel ruimte inneemt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Fietsbennie , Veloquest
#92
(6 uren geleden)Bart Verbeek schreef: Je zal maar een nette fatbikegebruiker zijn. Dan ben je toch mooi de sigaar.

Of dat je in een velomobiel rijdt  Wink
Dan kun je nl. ook niet in een trein.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#93
(5 uren geleden)Fietsbennie schreef:
(6 uren geleden)Bart Verbeek schreef: Je zal maar een nette fatbikegebruiker zijn. Dan ben je toch mooi de sigaar.

Of dat je in een velomobiel rijdt  Wink
Dan kun je nl. ook niet in een trein.

Dan héb je een sigaar.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , 365cycle , Veloquest
#94
Het probleem is dat NS veel te weinig ruimte voor fietsen heeft en blijkbaar niet van zins hier iets aan te doen. 

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , 365cycle
#95
Heeft dat ook niet te maken met nieuwe indeling in de trein? Dan bedoel ik de opstelling van de stoelen. Volgens mij ziet dat er tegenwoordig anders uit dan vroeger. Ik reis te weinig met de trein om daar goed over te oordelen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#96
(6 uren geleden)Veloquest schreef: fatbikes in de trein

hopelijk kunnen jullie via deze link het zien: https://archive.is/kfYd9 

en anders https://www.telegraaf.nl/nieuws/20287612...plaats-in/ Maar betaalt<
en via https://archive.ph deze site kan je ze gratis bekijken.


Op de foto zie ik een vouwfiets. Vouwfietsen mogen toch gratis mee?
De grote maakt niet uit (officieel wel); als het frame maar door midden kan.

Niels, cmpct, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , 365cycle
#97
(4 uren geleden)Fietsbennie schreef: Heeft dat ook niet te maken met nieuwe indeling in de trein? Dan bedoel ik de opstelling van de stoelen. Volgens mij ziet dat er tegenwoordig anders uit dan vroeger. Ik reis te weinig met de trein om daar goed over te oordelen.
Nee. Die indeling is een gevolg van dat er vol ingezet wordt op de OV-fiets. Dat is namelijk goedkoper voor de NS dan voldoende plek houden.
Hoe mensen met een handicap, lange mensen, korte mensen (kinderen) etcetera dan van station naar B komen is van ondergeschikt belang.

(4 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Op de foto zie ik een vouwfiets. Vouwfietsen mogen toch gratis mee?
De grote maakt niet uit (officieel wel); als het frame maar door midden kan.
De grootte maakt wel degelijk uit, er zijn gewoon maximummaten. Als je een erg moeilijke conducteur hebt, word je daar ook aan gehouden.
Bij de CMPCT zou ik gewoon de specsheet even laten zien. Op maat gezet is ie vaak nl. te groot.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#98
Ik denk eerlijk gezegd dat NS al ver voordat de OV-fiets in beeld kwam, treinen had met weinig plaats voor fietsen. In ieder geval is de ruimte in de Koplopers voor fietsen heel erg bescheiden, en die reden al massaal in de jaren 80. Het is al heel lang duidelijk dat er veel meer behoefte bestaat om fietsen mee te kunnen nemen in de trein en NS deed daar niets mee. Toen kwam begin 2000 mede vanuit de Fietsersbond het initiatief van de OV-fiets om fiets en trein toch beter te kunnen combineren. Dat is uiteindelijk toch door NS overgenomen omdat ze ook begonnen in te zien dat de fiets wel grote waarde zou kunnen hebben voor de trein.

Stel: NS zou van beleid wijzigen en fietsvervoer veel meer faciliteren. Dat vraagt een forse aanpassing aan treinen, maar ook van de overstapstations. Want als er echt ruimte wordt geboden dan zijn naar mijn stelligste overtuiging die paar liftjes niet voldoende.

NS gaat er ook maar aan voorbij dat op heel stations in het noorden bijvoorbeeld helemaal geen OV-fietsen zijn.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PieterTrapt
#99
De koplopers hadden toch ook hier en daar van die wagons met gewoon een open ruimte en stoeltjes langs de zijkant?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik herinner mij dat niet in de treinen met  de oranje banken.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
(3 uren geleden)365cycle schreef: Nee. Die indeling is een gevolg van dat er vol ingezet wordt op de OV-fiets. Dat is namelijk goedkoper voor de NS dan voldoende plek houden.

Hoe mensen met een handicap, lange mensen, korte mensen (kinderen) etcetera dan van station naar B komen is van ondergeschikt belang.


Dat zie je aan meer dingen. Dit soort berichten lezen we al jarenlang. Over liften voor rolstoelen die permanent kapot zijn en andere obstakels die maar niet worden opgelost. Waardoor mensen met een beperking niet met de trein kunnen reizen. Het interesseert de NS (kennelijk) niks, en de Tweede Kamer laat ze er mee wegkomen.

Dat geldt ook voor het meenemen van fietsen. Ook daarop zou het Ministerie van Verkeer kunnen sturen. Neem maar op in het contract en handhaaf er op. Maar nee, ook dat gebeurt niet.

Heel teleurstellend allemaal.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(2 uren geleden)PieterTrapt schreef: Het interesseert de NS (kennelijk) niks, en de Tweede Kamer laat ze er mee wegkomen.
Reken maar dat het vervoeren van fietsen de NS meer kost dan het oplevert. Daarom zou het mij ook niks interesseren als ik die toko draaiend moest houden voor een aandeelhouder (=wij) die geobsedeerd is door kosten en blijkbaar niet wil betalen voor kwaliteit.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
(1 uur geleden)melle z schreef: Reken maar dat het vervoeren van fietsen de NS meer kost dan het oplevert. Daarom zou het mij ook niks interesseren als ik die toko draaiend moest houden voor een aandeelhouder (=wij) die geobsedeerd is door kosten en blijkbaar niet wil betalen voor kwaliteit.
Ik betwijfel dat wij geobsedeerd zijn door kosten. Wij willen gewoon goed, bruikbaar, betrouwbaar OV.

Gehandicapten vervoeren kosten ook meer dan het oplevert, net als OV in zo ongeveer alles behalve de Randstad, met uitzondering van de Intercity naar andere grote steden.
Misschien moeten we dat dan ook maar afschaffen...

...of moeten we concluderen dat het OV privatiseren niet gelukt is, en het terug brengen in handen van de staat? Vervolgens kunnen politieke partijen zowel op provinciaal als nationaal niveau dan bepalen hoe zij willen dat het OV eruit ziet, en kunnen we het in de stemmingen meenemen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
(1 uur geleden)365cycle schreef: Wij willen gewoon goed, bruikbaar, betrouwbaar OV.
Jij en ik wel, maar ik vermoed dat er velen zijn die het weinig interesseert (en die zich tegelijkertijd wellicht niet realiseren hoeveel langer de files zijn zonder goed, bruikbaar, betrouwbaar OV).

(1 uur geleden)365cycle schreef: ...of moeten we concluderen dat het OV privatiseren niet gelukt is, en het terug brengen in handen van de staat? Vervolgens kunnen politieke partijen zowel op provinciaal als nationaal niveau dan bepalen hoe zij willen dat het OV eruit ziet, en kunnen we het in de stemmingen meenemen.
Goede analyse en uitstekend plan!
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Bob Hagendijk, datakneder, 14 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
De busverbindingen d...Bob Hagendijk — 12:29 AM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Volgende keer wel ee...ZoefZoef — 12:09 AM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Wij willen gewoon go...melle z — 11:14 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Reken maar dat het...365cycle — 10:53 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Het interesseert de ...melle z — 10:45 PM
Einde van de DF(XL) productie
Waarom staat er op d...renevoorburg — 10:41 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Nee. Die indel...PieterTrapt — 10:27 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Ik herinner mij dat ...Roepers — 10:01 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
De koplopers hadden ...365cycle — 09:57 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Ik denk eerlijk geze...Roepers — 09:53 PM
Einde van de DF(XL) productie
En de Tuna... ja, ee...365cycle — 09:25 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Heeft dat ook niet...365cycle — 09:23 PM
Einde van de DF(XL) productie
Ik zie voortdurend ...Arend-Jan — 09:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb vandaag ergen...Hardloper — 09:05 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
fatbikes in de tre...Niels van der Wal — 08:15 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Heeft dat ook niet t...Fietsbennie — 08:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij dat de w...TimSch — 07:45 PM