Voorvork Raptobike
|
Berichten: 89
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 19
120 x bedankt in 66 berichten
Ik heb een Raptobike voorvork gekocht bij ELAN.
Ik dacht dat een voorvork van een Raptobike van aluminium zou zijn.
Maar nee de voorvork is van staal.
Ik vind dat helemaal niks, veel te zwaar.
Mijn vraag is of de voorvork van een Raptobike altijd van staal is.
Berichten: 46
Topics: 4
Lid sinds: Jul 2017
Bedankt: 4
24 x bedankt in 16 berichten
Ja. Zover ik weet wel. Rest vd fiets compenseert dat gewicht wel. Wat zijn je plannen?
Azub 6 - M5 M-racer - Raptobike 622 - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Berichten: 89
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 19
120 x bedankt in 66 berichten
Ik vind sowieso dat ligfietsen vrij zwaar zijn.
En dan vooral de geveerde fietsen.
Ik denk dat het veel lichter zou kunnen.
Maar dat gaat niet gebeuren omdat er niet veel tweewiel ligfietsen verkocht worden.
Als gevolg hiervan wordt er ook niet veel aan productontwikkeling gedaan .
Ik ga morgen informeren bij een framebouwer wat het kost om een aluminium vork te laten maken.
Het liefst heb ik een carbon voorvork.
Berichten: 341
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1125
699 x bedankt in 323 berichten
Hoog gewicht komt misschien ook door de geometrie. Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.
Dit is mijn theorie, kun je er een gat in schieten: graag !
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 89
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 19
120 x bedankt in 66 berichten
(20-Dec-2024, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Hoog gewicht komt misschien ook door de geometrie. Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.
Dit is mijn theorie, kun je er een gat in schieten: graag !
Het zou kunnen dat de geometrie er mee te maken heeft.
Ook achterwiel aandrijving maakt de ligfiets zwaarder. 3 kettingen maakt een fiets niet bepaalt lichter.
Een M5 High racer is met ongeveer 9,5 kilo zo'n beetje de ligfiets met het laagste gewicht.
Maar volgens mij is er aan die fiets al heel lang niets veranderd.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een ligfiets met achtervering van 10 kilo te maken.
Ik denk dat het wel kan maar dat er geen markt voor is.
Mijn chamsin is met alles wat mogelijk is van carbon of titanium onderdelen voorzien weegt 13 kilo. Dat is bijna 2 x zo zwaar als een racefiets.
Ik vind dat verschil te groot.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2131
7518 x bedankt in 3698 berichten
(20-Dec-2024, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.
Volgens mij klopt dit gewoon. Een driehoek is een hele sterke vorm. Een zeshoek komt in de natuur heel veel voor en wordt volgens mij wel de sterkste vorm genoemd. Een piramide is opgebouwd uit 4 driehoeken en ook deze vorm is onvoorstelbaar sterk.
En dan gaan ze ligfietsen bouwen met één buis In de LWB-wereld zie je wel veel meer driehoeken. https://www.bicycle-and-bikes.com/bicycl...-bicycles/
https://nl.greening-solution.com/why-doe...t%20magma.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 89
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 19
120 x bedankt in 66 berichten
De vorm van een frame speelt zeker een rol.
Maar de rol van Carbon met betrekking tot de sterkte/stijfheid van een fiets speelt ook in grote mate mee.
Eindjaren 70 begin jaren 80 reed ik wedstrijden.
Ik heb ondermeer met een Gazelle Champion Mondial gereden.
Dat waren toen topfietsen.
Als je dat vergelijkt met de huidige Carbon frames waren dat hele slappe fietsen.
Ik vind een Champion Mondial trouwens veel mooier dan huidige Carbon frames. Maar dat zal wel met nostalgie te maken hebben.
Berichten: 218
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 55
452 x bedankt in 204 berichten
, 11:30 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:31 AM door blokdoorn.)
Ik ervaar mn m5 chr als een heel stevige fiets waar je nog prima op kunt fietskamperen. Dat is bij een carbon racefiets vermoedelijk wel anders (?), m.a.w. het zou nog een stuk lichter moeten kunnen en mogelijk valt met 4wd ook gewicht te besparen.
Berichten: 89
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 19
120 x bedankt in 66 berichten
(, 11:30 AM)blokdoorn schreef: Ik ervaar mn m5 chr als een heel stevige fiets waar je nog prima op kunt fietskamperen. Dat is bij een carbon racefiets vermoedelijk wel anders (?), m.a.w. het zou nog een stuk lichter moeten kunnen en mogelijk valt met 4wd ook gewicht te besparen.
De M5 CHR Is een superfiets en als mijn lichaam het aan zou kunnen had ik er lang een gekocht.
Ik kan de trillingen niet verdragen bij het rijden over slecht wegdek.
Bij een fiets met goede achtervering lukt mij dat wel.
Als er in de CHR bredere banden zouden kunnen dan zou ik er misschien wel mee kunnen rijden.
Berichten: 989
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1664 x bedankt in 893 berichten
(, 10:35 AM)GHOOGEN schreef: Ik vind een Champion Mondial trouwens veel mooier dan huidige Carbon frames. Maar dat zal wel met nostalgie te maken hebben. Nee hoor, dat is een feit.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 569
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1028 x bedankt in 554 berichten
(20-Dec-2024, 07:04 PM)GHOOGEN schreef: Maar nee de voorvork is van staal.
Ik vind dat helemaal niks, veel te zwaar.
Ik wil hem wel van je overnemen als je hem echt niks vind
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 199
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 562
381 x bedankt in 192 berichten
(20-Dec-2024, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Hoog gewicht komt misschien ook door de geometrie. Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.
Bijna geheel correct. Extra sterkte haal je vooral uit een dikkere buiswand, extra stijfheid vooral uit een grotere buisdiameter. In beide gevallen zorgt dat natuurlijk voor extra gewicht.
(, 01:14 AM)GHOOGEN schreef: Een M5 High racer is met ongeveer 9,5 kilo zo'n beetje de ligfiets met het laagste gewicht.
Maar volgens mij is er aan die fiets al heel lang niets veranderd.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een ligfiets met achtervering van 10 kilo te maken.
Ik denk dat het wel kan maar dat er geen markt voor is.
Even op een suikerzakje:
Racefiets tegen UCI-limiet inclusief bidonhouders en pedalen: 7 kg
Carbon zitschaal + ventisit i.p.v. 200 grams zadel: + 1 kg
Ligframe i.p.v diamantframe + 1kg
Extra kabel- en kettinglengte + 0,5 kg
... dan zit je al op 9,5 kg.
Vering (draaipunt in frame, versterkingen rondom draaipunt, vering zelf) inbouwen voor (minder dan) een pond gewicht lijkt me geen eenvoudige opgave.
Daarnaast zou ik zelf denk ik liever kiezen voor een iets minder stijf frame zonder vering, dan voor een extra stijf frame met vering. Dus voor een M5 Tica, een Optima Raptor, een Performer High Racer Titanium of een Challenge Fujin SL zou ik iets eerder plaats maken in mijn schuurtje dan voor een M5 CHR-met-vering.
De markt voor die laatste optie kon dus inderdaad wel eens (veel) te klein zijn.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 989
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1664 x bedankt in 893 berichten
Beetje off-topic: wat is het verschil tussen een Baron en een Raptor? De markt voor die laatste was vast ook klein, ik heb er nog nooit een gezien.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 218
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 55
452 x bedankt in 204 berichten
(, 03:02 PM)GHOOGEN schreef: (, 11:30 AM)blokdoorn schreef: Ik ervaar mn m5 chr als een heel stevige fiets waar je nog prima op kunt fietskamperen. Dat is bij een carbon racefiets vermoedelijk wel anders (?), m.a.w. het zou nog een stuk lichter moeten kunnen en mogelijk valt met 4wd ook gewicht te besparen.
De M5 CHR Is een superfiets en als mijn lichaam het aan zou kunnen had ik er lang een gekocht.
Ik kan de trillingen niet verdragen bij het rijden over slecht wegdek.
Bij een fiets met goede achtervering lukt mij dat wel.
Als er in de CHR bredere banden zouden kunnen dan zou ik er misschien wel mee kunnen rijden. Daar was ik eerst ook bang voor, maar ik vond hem op noors gravel eigenlijk comfortabeler dan mn furai en miste de vering totaal niet. Ik reed met 28mm banden. Alleen op kasseien is het wel echt slechter.
Berichten: 199
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 562
381 x bedankt in 192 berichten
, 08:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:42 PM door Tijanus.)
(, 05:51 PM)melle z schreef: Beetje off-topic: wat is het verschil tussen een Baron en een Raptor? De markt voor die laatste was vast ook klein, ik heb er nog nooit een gezien.
Een Raptor is een Baron op dieet: trapasbuis, stuur en alle rechte delen van het frame van carbon i.p.v. aluminium. Voor plaatjes zie:
Optima raptor
Ander cruciaal verschil met de Baron: Tamelijk zeldzaam, en ik heb er geen.
Deels toch de bekoring van het onbereikbare?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 46
Topics: 4
Lid sinds: Jul 2017
Bedankt: 4
24 x bedankt in 16 berichten
11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door JarnoH.)
(, 03:02 PM)GHOOGEN schreef: (, 11:30 AM)blokdoorn schreef: Ik ervaar mn m5 chr als een heel stevige fiets waar je nog prima op kunt fietskamperen. Dat is bij een carbon racefiets vermoedelijk wel anders (?), m.a.w. het zou nog een stuk lichter moeten kunnen en mogelijk valt met 4wd ook gewicht te besparen.
De M5 CHR Is een superfiets en als mijn lichaam het aan zou kunnen had ik er lang een gekocht.
Ik kan de trillingen niet verdragen bij het rijden over slecht wegdek.
Bij een fiets met goede achtervering lukt mij dat wel.
Als er in de CHR bredere banden zouden kunnen dan zou ik er misschien wel mee kunnen rijden.
Een Raptobike is nou ook niet echt comfortabel te noemen....... Tenminste die van mij zeker niet. Mijn M-racer is comfortabeler.
(, 01:14 AM)GHOOGEN schreef: Het zou kunnen dat de geometrie er mee te maken heeft.
Ook achterwiel aandrijving maakt de ligfiets zwaarder. 3 kettingen maakt een fiets niet bepaalt lichter.
Een M5 High racer is met ongeveer 9,5 kilo zo'n beetje de ligfiets met het laagste gewicht.
Maar volgens mij is er aan die fiets al heel lang niets veranderd.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een ligfiets met achtervering van 10 kilo te maken.
Ik denk dat het wel kan maar dat er geen markt voor is.
Mijn chamsin is met alles wat mogelijk is van carbon of titanium onderdelen voorzien weegt 13 kilo. Dat is bijna 2 x zo zwaar als een racefiets.
Ik vind dat verschil te groot.
De M5 Titanium Shockproof or City Racer is de geveerde lichte fiets die je eigenlijk omschrijft
Azub 6 - M5 M-racer - Raptobike 622 - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Berichten: 89
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 19
120 x bedankt in 66 berichten
(, 04:30 PM)Gideonaut schreef: [quote="GHOOGEN" pid='57917' dateline='1734714263']
Maar nee de voorvork is van staal.
Ik vind dat helemaal niks, veel te zwaar.
Ik wil hem wel van je overnemen als je hem echt niks vind
Ik ga er van uit dat ik de vork terug kan sturen.
De vork koste 119 euro ex verzenden.
Op de webshop staat deze voor 150 euro.
Deze is onbehandeld dus hij moet nog gespoten worden.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Uit de media ligfiets nieuws
|
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM |
Fietstocht berichten en beelden
|
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM |
Voorvork Raptobike
|
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM |
|