Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorvork Raptobike
#1
Ik heb een Raptobike voorvork gekocht bij ELAN.
Ik dacht dat een voorvork van een Raptobike van aluminium zou zijn.
Maar nee de voorvork is van staal.
Ik vind dat helemaal niks, veel te zwaar.
Mijn vraag is of de voorvork van een Raptobike altijd van staal is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ja. Zover ik weet wel. Rest vd fiets compenseert dat gewicht wel. Wat zijn je plannen?
                                             


                                                 Azub 6 -  M5 M-racer - Raptobike 622 - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik vind sowieso dat ligfietsen vrij zwaar zijn.
En dan vooral de geveerde fietsen.
Ik denk dat het veel lichter zou kunnen.
Maar dat gaat niet gebeuren omdat er niet veel tweewiel ligfietsen verkocht worden.
Als gevolg hiervan wordt er ook niet veel aan productontwikkeling gedaan .

Ik ga morgen informeren bij een framebouwer wat het kost om een aluminium vork te laten maken.
Het liefst heb ik een carbon voorvork.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Hoog gewicht komt misschien ook door de geometrie. Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.

Dit is mijn theorie, kun je er een gat in schieten: graag !
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus
#5
(20-Dec-2024, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Hoog gewicht komt misschien ook door de geometrie. Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.

Dit is mijn theorie, kun je er een gat in schieten: graag !

Het zou kunnen dat de geometrie er mee te maken heeft.
Ook achterwiel aandrijving maakt de ligfiets zwaarder. 3 kettingen maakt een fiets niet bepaalt lichter.
Een M5 High racer is met ongeveer 9,5 kilo zo'n beetje de ligfiets met het laagste gewicht.
Maar volgens mij is er aan die fiets al heel lang niets veranderd.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een ligfiets met achtervering van 10 kilo te maken.
Ik denk dat het wel kan maar dat er geen markt voor is.
Mijn chamsin is met alles wat mogelijk is van carbon of titanium onderdelen voorzien weegt 13 kilo. Dat is bijna 2 x zo zwaar als een racefiets.
Ik vind dat verschil te groot.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#6
(20-Dec-2024, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.

Volgens mij klopt dit gewoon. Een driehoek is een hele sterke vorm. Een zeshoek komt in de natuur heel veel voor en wordt volgens mij wel de sterkste vorm genoemd. Een piramide is opgebouwd uit 4 driehoeken en ook deze vorm is onvoorstelbaar sterk.


En dan gaan ze ligfietsen bouwen met één buis  Big Grin  In de LWB-wereld zie je wel veel meer driehoeken. https://www.bicycle-and-bikes.com/bicycl...-bicycles/



https://nl.greening-solution.com/why-doe...t%20magma.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#7
De vorm van een frame speelt zeker een rol.
Maar de rol van Carbon met betrekking tot de sterkte/stijfheid van een fiets speelt ook in grote mate mee.
Eindjaren 70 begin jaren 80 reed ik wedstrijden.
Ik heb ondermeer met een Gazelle Champion Mondial gereden.
Dat waren toen topfietsen.
Als je dat vergelijkt met de huidige Carbon frames waren dat hele slappe fietsen.
Ik vind een Champion Mondial trouwens veel mooier dan huidige Carbon frames. Maar dat zal wel met nostalgie te maken hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#8
Ik ervaar mn m5 chr als een heel stevige fiets waar je nog prima op kunt fietskamperen. Dat is bij een carbon racefiets vermoedelijk wel anders (?), m.a.w. het zou nog een stuk lichter moeten kunnen en mogelijk valt met 4wd ook gewicht te besparen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(, 11:30 AM)blokdoorn schreef: Ik ervaar mn m5 chr als een heel stevige fiets waar je nog prima op kunt fietskamperen. Dat is bij een carbon racefiets vermoedelijk wel anders (?), m.a.w. het zou nog een stuk lichter moeten kunnen en mogelijk valt met 4wd ook gewicht te besparen.

De M5 CHR Is een superfiets en als mijn lichaam het aan zou kunnen had ik er lang een gekocht.
Ik kan de trillingen niet verdragen bij het rijden over slecht wegdek. 
Bij een fiets met goede achtervering lukt mij dat wel.
Als er in de CHR bredere banden zouden kunnen dan zou ik er misschien wel mee kunnen rijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(, 10:35 AM)GHOOGEN schreef: Ik vind een Champion Mondial trouwens veel mooier dan huidige Carbon frames. Maar dat zal wel met nostalgie te maken hebben.
Nee hoor, dat is een feit. Big Grin
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#11
(20-Dec-2024, 07:04 PM)GHOOGEN schreef: Maar nee de voorvork is van staal.
Ik vind dat helemaal niks, veel te zwaar.

Ik wil hem wel van je overnemen als je hem echt niks vind  Rolleyes
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(20-Dec-2024, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Hoog gewicht komt misschien ook door de geometrie. Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.

Bijna geheel correct. Extra sterkte haal je vooral uit een dikkere buiswand, extra stijfheid vooral uit een grotere buisdiameter. In beide gevallen zorgt dat natuurlijk voor extra gewicht.

(, 01:14 AM)GHOOGEN schreef: Een M5 High racer is met ongeveer 9,5 kilo zo'n beetje de ligfiets met het laagste gewicht.
Maar volgens mij is er aan die fiets al heel lang niets veranderd.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een ligfiets met achtervering van 10 kilo te maken.
Ik denk dat het wel kan maar dat er geen markt voor is.

Even op een suikerzakje:

Racefiets tegen UCI-limiet inclusief bidonhouders en pedalen: 7 kg
Carbon zitschaal + ventisit i.p.v. 200 grams zadel: + 1 kg
Ligframe i.p.v diamantframe + 1kg
Extra kabel- en kettinglengte + 0,5 kg

... dan zit je al op 9,5 kg.

Vering (draaipunt in frame, versterkingen rondom draaipunt, vering zelf) inbouwen voor (minder dan) een pond gewicht lijkt me geen eenvoudige opgave.

Daarnaast zou ik zelf denk ik liever kiezen voor een iets minder stijf frame zonder vering, dan voor een extra stijf frame met vering. Dus voor een M5 Tica, een Optima Raptor, een Performer High Racer Titanium of een Challenge Fujin SL zou ik iets eerder plaats maken in mijn schuurtje dan voor een M5 CHR-met-vering.

De markt voor die laatste optie kon dus inderdaad wel eens (veel) te klein zijn.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#13
Beetje off-topic: wat is het verschil tussen een Baron en een Raptor? De markt voor die laatste was vast ook klein, ik heb er nog nooit een gezien.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(, 03:02 PM)GHOOGEN schreef:
(, 11:30 AM)blokdoorn schreef: Ik ervaar mn m5 chr als een heel stevige fiets waar je nog prima op kunt fietskamperen. Dat is bij een carbon racefiets vermoedelijk wel anders (?), m.a.w. het zou nog een stuk lichter moeten kunnen en mogelijk valt met 4wd ook gewicht te besparen.

De M5 CHR Is een superfiets en als mijn lichaam het aan zou kunnen had ik er lang een gekocht.
Ik kan de trillingen niet verdragen bij het rijden over slecht wegdek. 
Bij een fiets met goede achtervering lukt mij dat wel.
Als er in de CHR bredere banden zouden kunnen dan zou ik er misschien wel mee kunnen rijden.
 Daar was ik eerst ook bang voor, maar ik vond hem op noors gravel eigenlijk comfortabeler dan mn furai en miste de vering totaal niet. Ik reed met 28mm banden. Alleen op kasseien is het wel echt slechter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(11 uren geleden)melle z schreef: Beetje off-topic: wat is het verschil tussen een Baron en een Raptor? De markt voor die laatste was vast ook klein, ik heb er nog nooit een gezien.

Een Raptor is een Baron op dieet: trapasbuis, stuur en alle rechte delen van het frame van carbon i.p.v. aluminium. Voor plaatjes zie:

Optima raptor

Ander cruciaal verschil met de Baron: Tamelijk zeldzaam, en ik heb er geen. 
Deels toch de bekoring van het onbereikbare?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(, 03:02 PM)GHOOGEN schreef:
(, 11:30 AM)blokdoorn schreef: Ik ervaar mn m5 chr als een heel stevige fiets waar je nog prima op kunt fietskamperen. Dat is bij een carbon racefiets vermoedelijk wel anders (?), m.a.w. het zou nog een stuk lichter moeten kunnen en mogelijk valt met 4wd ook gewicht te besparen.

De M5 CHR Is een superfiets en als mijn lichaam het aan zou kunnen had ik er lang een gekocht.
Ik kan de trillingen niet verdragen bij het rijden over slecht wegdek. 
Bij een fiets met goede achtervering lukt mij dat wel.
Als er in de CHR bredere banden zouden kunnen dan zou ik er misschien wel mee kunnen rijden.

Een Raptobike is nou ook niet echt comfortabel te noemen....... Tenminste die van mij zeker niet. Mijn M-racer is comfortabeler.

(, 01:14 AM)GHOOGEN schreef: Het zou kunnen dat de geometrie er mee te maken heeft.
Ook achterwiel aandrijving maakt de ligfiets zwaarder. 3 kettingen maakt een fiets niet bepaalt lichter.
Een M5 High racer is met ongeveer 9,5 kilo zo'n beetje de ligfiets met het laagste gewicht.
Maar volgens mij is er aan die fiets al heel lang niets veranderd.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een ligfiets met achtervering van 10 kilo te maken.
Ik denk dat het wel kan maar dat er geen markt voor is.
Mijn chamsin is met alles wat mogelijk is van carbon of titanium onderdelen voorzien weegt 13 kilo. Dat is bijna 2 x zo zwaar als een racefiets.
Ik vind dat verschil te groot.

De M5 Titanium Shockproof or City Racer is de geveerde lichte fiets die je eigenlijk omschrijft  Wink
                                             


                                                 Azub 6 -  M5 M-racer - Raptobike 622 - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(, 04:30 PM)Gideonaut schreef: [quote="GHOOGEN" pid='57917' dateline='1734714263']
Maar nee de voorvork is van staal.
Ik vind dat helemaal niks, veel te zwaar.

Ik wil hem wel van je overnemen als je hem echt niks vind  Rolleyes

Ik ga er van uit dat ik de vork terug kan sturen.
De vork koste 119 euro ex verzenden.
Op de webshop staat deze voor 150 euro.
Deze is onbehandeld dus hij moet nog gespoten worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM