(, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Hoog gewicht komt misschien ook door de geometrie. Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.
Bijna geheel correct. Extra sterkte haal je vooral uit een dikkere buiswand, extra stijfheid vooral uit een grotere buisdiameter. In beide gevallen zorgt dat natuurlijk voor extra gewicht.
(, 01:14 AM)GHOOGEN schreef: Een M5 High racer is met ongeveer 9,5 kilo zo'n beetje de ligfiets met het laagste gewicht.
Maar volgens mij is er aan die fiets al heel lang niets veranderd.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een ligfiets met achtervering van 10 kilo te maken.
Ik denk dat het wel kan maar dat er geen markt voor is.
Even op een suikerzakje:
Racefiets tegen UCI-limiet inclusief bidonhouders en pedalen: 7 kg
Carbon zitschaal + ventisit i.p.v. 200 grams zadel: + 1 kg
Ligframe i.p.v diamantframe + 1kg
Extra kabel- en kettinglengte + 0,5 kg
... dan zit je al op 9,5 kg.
Vering (draaipunt in frame, versterkingen rondom draaipunt, vering zelf) inbouwen voor (minder dan) een pond gewicht lijkt me geen eenvoudige opgave.
Daarnaast zou ik zelf denk ik liever kiezen voor een iets minder stijf frame zonder vering, dan voor een extra stijf frame met vering. Dus voor een M5 Tica, een Optima Raptor, een Performer High Racer Titanium of een Challenge Fujin SL zou ik iets eerder plaats maken in mijn schuurtje dan voor een M5 CHR-met-vering.
De markt voor die laatste optie kon dus inderdaad wel eens (veel) te klein zijn.