Berichten: 87
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 19
115 x bedankt in 63 berichten
Ik heb een Raptobike voorvork gekocht bij ELAN.
Ik dacht dat een voorvork van een Raptobike van aluminium zou zijn.
Maar nee de voorvork is van staal.
Ik vind dat helemaal niks, veel te zwaar.
Mijn vraag is of de voorvork van een Raptobike altijd van staal is.
Berichten: 45
Topics: 4
Lid sinds: Jul 2017
Bedankt: 4
23 x bedankt in 15 berichten
Ja. Zover ik weet wel. Rest vd fiets compenseert dat gewicht wel. Wat zijn je plannen?
Azub 6 - M5 M-racer - Raptobike 622 - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Berichten: 87
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 19
115 x bedankt in 63 berichten
Ik vind sowieso dat ligfietsen vrij zwaar zijn.
En dan vooral de geveerde fietsen.
Ik denk dat het veel lichter zou kunnen.
Maar dat gaat niet gebeuren omdat er niet veel tweewiel ligfietsen verkocht worden.
Als gevolg hiervan wordt er ook niet veel aan productontwikkeling gedaan .
Ik ga morgen informeren bij een framebouwer wat het kost om een aluminium vork te laten maken.
Het liefst heb ik een carbon voorvork.
Berichten: 341
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
698 x bedankt in 323 berichten
Hoog gewicht komt misschien ook door de geometrie. Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.
Dit is mijn theorie, kun je er een gat in schieten: graag !
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7513 x bedankt in 3698 berichten
(, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.
Volgens mij klopt dit gewoon. Een driehoek is een hele sterke vorm. Een zeshoek komt in de natuur heel veel voor en wordt volgens mij wel de sterkste vorm genoemd. Een piramide is opgebouwd uit 4 driehoeken en ook deze vorm is onvoorstelbaar sterk.
En dan gaan ze ligfietsen bouwen met één buis
In de LWB-wereld zie je wel veel meer driehoeken.
https://www.bicycle-and-bikes.com/bicycl...-bicycles/
https://nl.greening-solution.com/why-doe...t%20magma.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 87
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 19
115 x bedankt in 63 berichten
De vorm van een frame speelt zeker een rol.
Maar de rol van Carbon met betrekking tot de sterkte/stijfheid van een fiets speelt ook in grote mate mee.
Eindjaren 70 begin jaren 80 reed ik wedstrijden.
Ik heb ondermeer met een Gazelle Champion Mondial gereden.
Dat waren toen topfietsen.
Als je dat vergelijkt met de huidige Carbon frames waren dat hele slappe fietsen.
Ik vind een Champion Mondial trouwens veel mooier dan huidige Carbon frames. Maar dat zal wel met nostalgie te maken hebben.
Berichten: 215
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 55
447 x bedankt in 200 berichten
44 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 43 minuten geleden door blokdoorn.)
Ik ervaar mn m5 chr als een heel stevige fiets waar je nog prima op kunt fietskamperen. Dat is bij een carbon racefiets vermoedelijk wel anders (?), m.a.w. het zou nog een stuk lichter moeten kunnen en mogelijk valt met 4wd ook gewicht te besparen.