Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorvork Raptobike
#1
Ik heb een Raptobike voorvork gekocht bij ELAN.
Ik dacht dat een voorvork van een Raptobike van aluminium zou zijn.
Maar nee de voorvork is van staal.
Ik vind dat helemaal niks, veel te zwaar.
Mijn vraag is of de voorvork van een Raptobike altijd van staal is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ja. Zover ik weet wel. Rest vd fiets compenseert dat gewicht wel. Wat zijn je plannen?
                                             


                                                 Azub 6 -  M5 M-racer - Raptobike 622 - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik vind sowieso dat ligfietsen vrij zwaar zijn.
En dan vooral de geveerde fietsen.
Ik denk dat het veel lichter zou kunnen.
Maar dat gaat niet gebeuren omdat er niet veel tweewiel ligfietsen verkocht worden.
Als gevolg hiervan wordt er ook niet veel aan productontwikkeling gedaan .

Ik ga morgen informeren bij een framebouwer wat het kost om een aluminium vork te laten maken.
Het liefst heb ik een carbon voorvork.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Hoog gewicht komt misschien ook door de geometrie. Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.

Dit is mijn theorie, kun je er een gat in schieten: graag !
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus
#5
(20-Dec-2024, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Hoog gewicht komt misschien ook door de geometrie. Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.

Dit is mijn theorie, kun je er een gat in schieten: graag !

Het zou kunnen dat de geometrie er mee te maken heeft.
Ook achterwiel aandrijving maakt de ligfiets zwaarder. 3 kettingen maakt een fiets niet bepaalt lichter.
Een M5 High racer is met ongeveer 9,5 kilo zo'n beetje de ligfiets met het laagste gewicht.
Maar volgens mij is er aan die fiets al heel lang niets veranderd.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een ligfiets met achtervering van 10 kilo te maken.
Ik denk dat het wel kan maar dat er geen markt voor is.
Mijn chamsin is met alles wat mogelijk is van carbon of titanium onderdelen voorzien weegt 13 kilo. Dat is bijna 2 x zo zwaar als een racefiets.
Ik vind dat verschil te groot.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#6
(20-Dec-2024, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.

Volgens mij klopt dit gewoon. Een driehoek is een hele sterke vorm. Een zeshoek komt in de natuur heel veel voor en wordt volgens mij wel de sterkste vorm genoemd. Een piramide is opgebouwd uit 4 driehoeken en ook deze vorm is onvoorstelbaar sterk.


En dan gaan ze ligfietsen bouwen met één buis  Big Grin  In de LWB-wereld zie je wel veel meer driehoeken. https://www.bicycle-and-bikes.com/bicycl...-bicycles/



https://nl.greening-solution.com/why-doe...t%20magma.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#7
De vorm van een frame speelt zeker een rol.
Maar de rol van Carbon met betrekking tot de sterkte/stijfheid van een fiets speelt ook in grote mate mee.
Eindjaren 70 begin jaren 80 reed ik wedstrijden.
Ik heb ondermeer met een Gazelle Champion Mondial gereden.
Dat waren toen topfietsen.
Als je dat vergelijkt met de huidige Carbon frames waren dat hele slappe fietsen.
Ik vind een Champion Mondial trouwens veel mooier dan huidige Carbon frames. Maar dat zal wel met nostalgie te maken hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#8
Ik ervaar mn m5 chr als een heel stevige fiets waar je nog prima op kunt fietskamperen. Dat is bij een carbon racefiets vermoedelijk wel anders (?), m.a.w. het zou nog een stuk lichter moeten kunnen en mogelijk valt met 4wd ook gewicht te besparen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(21-Dec-2024, 11:30 AM)blokdoorn schreef: Ik ervaar mn m5 chr als een heel stevige fiets waar je nog prima op kunt fietskamperen. Dat is bij een carbon racefiets vermoedelijk wel anders (?), m.a.w. het zou nog een stuk lichter moeten kunnen en mogelijk valt met 4wd ook gewicht te besparen.

De M5 CHR Is een superfiets en als mijn lichaam het aan zou kunnen had ik er lang een gekocht.
Ik kan de trillingen niet verdragen bij het rijden over slecht wegdek. 
Bij een fiets met goede achtervering lukt mij dat wel.
Als er in de CHR bredere banden zouden kunnen dan zou ik er misschien wel mee kunnen rijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(21-Dec-2024, 10:35 AM)GHOOGEN schreef: Ik vind een Champion Mondial trouwens veel mooier dan huidige Carbon frames. Maar dat zal wel met nostalgie te maken hebben.
Nee hoor, dat is een feit. Big Grin
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#11
(20-Dec-2024, 07:04 PM)GHOOGEN schreef: Maar nee de voorvork is van staal.
Ik vind dat helemaal niks, veel te zwaar.

Ik wil hem wel van je overnemen als je hem echt niks vind  Rolleyes
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(20-Dec-2024, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Hoog gewicht komt misschien ook door de geometrie. Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.

Bijna geheel correct. Extra sterkte haal je vooral uit een dikkere buiswand, extra stijfheid vooral uit een grotere buisdiameter. In beide gevallen zorgt dat natuurlijk voor extra gewicht.

(21-Dec-2024, 01:14 AM)GHOOGEN schreef: Een M5 High racer is met ongeveer 9,5 kilo zo'n beetje de ligfiets met het laagste gewicht.
Maar volgens mij is er aan die fiets al heel lang niets veranderd.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een ligfiets met achtervering van 10 kilo te maken.
Ik denk dat het wel kan maar dat er geen markt voor is.

Even op een suikerzakje:

Racefiets tegen UCI-limiet inclusief bidonhouders en pedalen: 7 kg
Carbon zitschaal + ventisit i.p.v. 200 grams zadel: + 1 kg
Ligframe i.p.v diamantframe + 1kg
Extra kabel- en kettinglengte + 0,5 kg

... dan zit je al op 9,5 kg.

Vering (draaipunt in frame, versterkingen rondom draaipunt, vering zelf) inbouwen voor (minder dan) een pond gewicht lijkt me geen eenvoudige opgave.

Daarnaast zou ik zelf denk ik liever kiezen voor een iets minder stijf frame zonder vering, dan voor een extra stijf frame met vering. Dus voor een M5 Tica, een Optima Raptor, een Performer High Racer Titanium of een Challenge Fujin SL zou ik iets eerder plaats maken in mijn schuurtje dan voor een M5 CHR-met-vering.

De markt voor die laatste optie kon dus inderdaad wel eens (veel) te klein zijn.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#13
Beetje off-topic: wat is het verschil tussen een Baron en een Raptor? De markt voor die laatste was vast ook klein, ik heb er nog nooit een gezien.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(21-Dec-2024, 03:02 PM)GHOOGEN schreef:
(21-Dec-2024, 11:30 AM)blokdoorn schreef: Ik ervaar mn m5 chr als een heel stevige fiets waar je nog prima op kunt fietskamperen. Dat is bij een carbon racefiets vermoedelijk wel anders (?), m.a.w. het zou nog een stuk lichter moeten kunnen en mogelijk valt met 4wd ook gewicht te besparen.

De M5 CHR Is een superfiets en als mijn lichaam het aan zou kunnen had ik er lang een gekocht.
Ik kan de trillingen niet verdragen bij het rijden over slecht wegdek. 
Bij een fiets met goede achtervering lukt mij dat wel.
Als er in de CHR bredere banden zouden kunnen dan zou ik er misschien wel mee kunnen rijden.
 Daar was ik eerst ook bang voor, maar ik vond hem op noors gravel eigenlijk comfortabeler dan mn furai en miste de vering totaal niet. Ik reed met 28mm banden. Alleen op kasseien is het wel echt slechter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(21-Dec-2024, 05:51 PM)melle z schreef: Beetje off-topic: wat is het verschil tussen een Baron en een Raptor? De markt voor die laatste was vast ook klein, ik heb er nog nooit een gezien.

Een Raptor is een Baron op dieet: trapasbuis, stuur en alle rechte delen van het frame van carbon i.p.v. aluminium. Voor plaatjes zie:

Optima raptor

Ander cruciaal verschil met de Baron: Tamelijk zeldzaam, en ik heb er geen. 
Deels toch de bekoring van het onbereikbare?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(21-Dec-2024, 03:02 PM)GHOOGEN schreef:
(21-Dec-2024, 11:30 AM)blokdoorn schreef: Ik ervaar mn m5 chr als een heel stevige fiets waar je nog prima op kunt fietskamperen. Dat is bij een carbon racefiets vermoedelijk wel anders (?), m.a.w. het zou nog een stuk lichter moeten kunnen en mogelijk valt met 4wd ook gewicht te besparen.

De M5 CHR Is een superfiets en als mijn lichaam het aan zou kunnen had ik er lang een gekocht.
Ik kan de trillingen niet verdragen bij het rijden over slecht wegdek. 
Bij een fiets met goede achtervering lukt mij dat wel.
Als er in de CHR bredere banden zouden kunnen dan zou ik er misschien wel mee kunnen rijden.

Een Raptobike is nou ook niet echt comfortabel te noemen....... Tenminste die van mij zeker niet. Mijn M-racer is comfortabeler.

(21-Dec-2024, 01:14 AM)GHOOGEN schreef: Het zou kunnen dat de geometrie er mee te maken heeft.
Ook achterwiel aandrijving maakt de ligfiets zwaarder. 3 kettingen maakt een fiets niet bepaalt lichter.
Een M5 High racer is met ongeveer 9,5 kilo zo'n beetje de ligfiets met het laagste gewicht.
Maar volgens mij is er aan die fiets al heel lang niets veranderd.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een ligfiets met achtervering van 10 kilo te maken.
Ik denk dat het wel kan maar dat er geen markt voor is.
Mijn chamsin is met alles wat mogelijk is van carbon of titanium onderdelen voorzien weegt 13 kilo. Dat is bijna 2 x zo zwaar als een racefiets.
Ik vind dat verschil te groot.

De M5 Titanium Shockproof or City Racer is de geveerde lichte fiets die je eigenlijk omschrijft  Wink
                                             


                                                 Azub 6 -  M5 M-racer - Raptobike 622 - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(21-Dec-2024, 04:30 PM)Gideonaut schreef: [quote="GHOOGEN" pid='57917' dateline='1734714263']
Maar nee de voorvork is van staal.
Ik vind dat helemaal niks, veel te zwaar.

Ik wil hem wel van je overnemen als je hem echt niks vind  Rolleyes

Ik ga er van uit dat ik de vork terug kan sturen.
De vork koste 119 euro ex verzenden.
Op de webshop staat deze voor 150 euro.
Deze is onbehandeld dus hij moet nog gespoten worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Als je een lichte ligfiets wil, dan moet je echt het totaalconcept als 1 geheel aanpakken. Zoals de Razzfazz. Die Raptor is feitelijk een alu frame waarvan wat stukjes door carbon vervangen zijn, maar waarvan nog steeds een hele boel van alu is. Ieder plekje waar die twee elkaar tegenkomen zit een fors stuk dubbel materiaal, die carbon buizen steken een stuk in het alu. En juist daar waar je met carbon het grote voordeel kunt halen door te spelen met buisdiameters en laminaat opbouw, is de Raptor van alu. Ook de stoelbevestigingsbeugels bijvoorbeeld voegen erg veel extra gewicht toe.

Tijanus zit er met plus 1 kilo voor het ligframe echt ver naast. Bij het frame moet je ook de schuifbuis, stoel en stoelbevestiging mee rekenen. Doen we bij de rechtop de zadelpen het het zadel er ook nog bij. zit ie op 1,5 kilo max. Bij de Ligfiets zit je dan aan 3>4>5 kilo. Mijn carbon lowracer zat op iets van 2,8 kilo voor frame en stoeltje. Vermoed dat Raptobike en Baron beiden aardig richting de 4 gaan.

Ik heb wel eens een Raptor gezien, maar dat is het dan ook wel.

Peter Groeneveld bouwde met Hans en Edwin van Vught ook al heel erg lichte carbon fietsjes. En Edwin heeft daar op hoog niveau zijn beroep van gemaakt. Mogelijk kun je daar terecht voor je custom carbon wensen.

Ik zou niet weten waar je een lichtere FWD vork gaat vinden als bij Raptobike, mogelijk moet je dan dus toch zelf aan de slag met carbon. Ik heb zo geen gewicht van die Rapto vork, vermoed 1 tot 1,2 kilo. Heb hier nog een 28 inch Gazelle vorkje liggen, een rechte, de laatste serie voordat het licht uit moest. 632 gram staal. In Alu kom je vermoedelijk niet heel veel lichter uit.

Overigens zijn de onderdelen die op veel ligfietsen gebruikt werden niet bepaald de laatste ontwikkelingen, en kan het met een beetje zoeken echt wel lichter. Maar ik weet niet wat er op je Chamsin zit. Hier ligt b.v. een Nazca klapstuurtje waarvan alleen dat klapbuis deel aan meer weegt dat een heel carbon frame incl vork en pen.

Een hele voorvork in Carbon heb ik zelf nooit aangedurfd, omdat je erg vast zit aan de vaste maat van dat onderste balhoofdlager, daar zit de piekbelasting en de grootste wisseling in sterkte.

Overigens maakt gewicht alleen bergop echt wat uit, in vele andere situaties is het tamelijk onbelangrijk. Maar het scheelt wel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#19
De M5 Titanium Shockproof or City Racer is de geveerde lichte fiets die je eigenlijk omschrijft  Wink

De Titanium Shockproof 451 die op deze site (en marktplaats) te koop
staat weegt volgens de adverteerder 12 kilo.
Een 559 Titanium Shockproof zal dan richting 13 kilo gaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(, 11:18 AM)GHOOGEN schreef: De Titanium Shockproof 451 die op deze site (en marktplaats) te koop staat weegt volgens de adverteerder 12 kilo.
Een 559 Titanium Shockproof zal dan richting 13 kilo gaan.

Ah, Meindert zijn titanium Stelvio-fiets was 2 kg zwaarder dan de mijne.
Meindert zelf is minstens 20 en wellicht 40 kg zwaarder dan ik.
Maar wie was er eerder boven?

Meer to the point:
Volgens de M5-website zijn de ChroMo 451-shockproof en 559-shockproof praktisch even zwaar (~14,9 kg, met 105).
Vermoedelijk zou iets vergelijkbaars gelden voor een Ti shockproof.
Verwijder van de fiets van Meindert de tas en bagagedrager, vervang Ultegra door Sram Red of Campagnolo Super Record, regel wat hysterisch lichte wieltjes en banden, en wellicht komt die magische 10 kg in zicht.

Overigens heeft Bram ooit ook een enkele Carbon shockproof gemaakt:

Geveerd op 9.4 kg

... waarbij de voorvering kennelijk 1 hele kilo meergewicht oplevert !
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , GHOOGEN
#21
Ik had deze trouwens nog in mijn favo's staan van toen ik actief aan het zoeken was naar een 26" rapto fork :p

het aanpassen van een bestaande carbon fork 

Compleet eigen fork maken
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , GHOOGEN
#22
Ik denk dat het niet de wisseling naar voorvering is maar dat het ook wel iets uitmaakt of je een carbon vorkje van zo'n 350 gram erin stopt, of de cromo geveerde versie. Daar zit wel een kilo tussen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Uit de plaatsjes van de Carbon shockproof kan ik niet opmaken of de vork ChroMo of Carbon is. Eigenlijk had ik blind aangenomen dat Bram een Chromo vork op die fiets niet eens in overweging zou nemen.

Uit de optielijst van de Carbon Lowracer:
Voorvorkopties: Mono Blade CrMo (700 gr), titanium (570 gr) of carbon (350 gr)

...maar die zijn uiteraard allemaal ongeveerd.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 09:08 PM
OBT 2024 Rotterdam
Da's inderdaad best ...LigfietsWilsum — 08:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Echter kwam ik net...Wim -de roetsende — 05:34 PM
OBT 2024 Rotterdam
Lekker rondje hoor :...365cycle — 05:06 PM
Fietsen van Wim
Het belangrijkste ...Wim -de roetsende — 10:47 AM
Fietsen van Wim
Het belangrijkste is...Bob Hagendijk — 02:06 AM
Voorvork Raptobike
Uit de plaatsjes van...Tijanus — 11:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De powermeters d...Frutsel — 10:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik had vandaag een v...Jeroen S — 10:06 PM
Fietsen van Wim
Ik vind het ook een ...Jeroen S — 10:00 PM
Voorvork Raptobike
Ik denk dat het niet...Jeroen S — 09:56 PM
Voorvork Raptobike
Ik had deze trouwens...Gideonaut — 09:26 PM
OBT 2024 Rotterdam
Zojuist een bericht ...365cycle — 09:24 PM
Voorvork Raptobike
De Titanium Shockp...Tijanus — 09:04 PM
Fietsen van Wim
Je zou die hosten ...Wim -de roetsende — 07:24 PM
Fietsen van Wim
Je zou die hosten ei...Josligfiets — 07:18 PM
Fietsen van Wim
Als wij 'm maar zien...ZoefZoef — 06:59 PM