Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Topics: 19
Bedankt: 529
1882 x bedankt in 900 berichten
(24-Mar-2025, 09:37 PM)datakneder schreef: Zoals het zich laat aanzien is het gewoon 'uitdeuken' terugduwen en dan moet het wel weer ongeveer goed zijn. Gelukkig geef ik niet veel om het uiterlijk van d fiets, dus dat het zichbaar blijft is prima. Ik heb het nog niet teruggeduwd omdat ik eerst zou afwachten of iemand op het forum nog met goede tips zou komen.
Een aantal minuten de binnenkant van de neus verwarmd en daarna met een opgerolde handdoek erop gedrukt en het popte zo terug. Alleen in de twee cirkeltjes is er een breuk in de buitenste laag. Ik ben blij.
Topics: 102
Bedankt: 3342
3579 x bedankt in 2438 berichten
Dit toch de WAW die ik heb ontmoet? Of is het toch de nieuwe?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
(25-Mar-2025, 02:41 PM)Hardloper schreef: Dit toch de WAW die ik heb ontmoet? Of is het toch de nieuwe?
Dit is de oude. Ik ben om. Het nieuwe model 4 past niet bij mijn lichaamsbouw. Dus rijd ik weer in mijn oude en dat is degene die jij hebt ontmoet. Het verschil tussen de twee zijn een hele hoop cosmetische verbeteringen en ook een aantal parktische. Alleen is de ombouw ook een beetje gewijzigd. De plaatsing van de ribben/versteviging is anders. En er loopt er nu een van achter-onder naar voor-boven. In model 3 loopt die veel meer horizontaal. En in dat model loopt dat bijna parallel aan mijn onderarm, terwijl in model 4 die onaangenaam mijn arm naar binnen drukt. Het is dus een heel persoonlijke keuze voor model 3. Ik ga nu mijn oude uitbreiden met verbeteringen die ik opgedaan heb.
Vervelend dat de nieuwe toch niet helemaal past.
(25-Mar-2025, 08:28 PM)Hardloper schreef: Vervelend dat de nieuwe toch niet helemaal past.
Nou nee, ik vind het totaal niet vervelend. Ik ben nu beter geïnformeerd. Die fiets raak ik wel weer kwijt en ik weet zelf ook weer meer over wat ik belangrijk vind in een vm. Nu alleen uit aan het kijken naar een model 3 als reservefiets. Maar dat heeft geen haast.
Goh waarom plaats je geen oproep op het Oosterburen forum: Gevraagd WAW 3 te ruilen voor een 4?
(25-Mar-2025, 10:34 PM)Hardloper schreef: Goh waarom plaats je geen oproep op het Oosterburen forum: Gevraagd WAW 3 te ruilen voor een 4?
Topics: 3
Bedankt: 58
166 x bedankt in 85 berichten
, 09:53 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:57 AM door Snoek043.)
Situational awareness blijft toch zo'n leuke term. Vandaag had ik het genoegen om een jonge jongen van ongeveer 15 jaar oud te zien, die de baan overstak zonder ook maar even naar links of rechts te kijken. Nee, hij was uiteraard helemaal gefocust op wat er voor hem gebeurde. De wereld om hem heen? Die bestond vast niet. Alleen de muziek in zijn oortjes leek het enige belangrijke. Daarna zag ik een meisje op de fiets, uiteraard zonder handen, terwijl ze druk bezig was met haar smartphone en haar oortjes in had. Multitasking op zijn best! Echt, ik moet haar respect geven voor haar indrukwekkende prestaties. Wie heeft er nou nog oog voor de verkeerssituatie als je de perfecte combinatie van fietsen, muziek en berichten sturen kunt maken? Echt een voorbeeld voor ons allemaal!
En weet je, bij autobestuurders wind ik me ook vaak op, maar het blijft hilarisch hoe mensen met een fiets of als voetganger, zo hard kunnen haten op auto's. Terwijl ze zelf in de spiegel moeten kijken en zich misschien eens afvragen wat ze daar in het verkeer zelf aan het doen zijn.
De meerderheid doet uiteraard zijn best, en gelukkig gaat het meestal goed. Al moet ik eerlijk zeggen, bepaalde mensen die ik in het verkeer tegenkom, daar weet ik nu al van dat ze vroeg of laat in een krantenknipsel zullen staan. Of ze nu als 'held van de dag' worden geprezen of als 'verkeersincident van de week'... dat blijft nog even afwachten!
Topics: 12
Bedankt: 189
1664 x bedankt in 667 berichten
(, 09:53 AM)Snoek043 schreef: En weet je, bij autobestuurders wind ik me ook vaak op, maar het blijft hilarisch hoe mensen met een fiets of als voetganger, zo hard kunnen haten op auto's. Terwijl ze zelf in de spiegel moeten kijken en zich misschien eens afvragen wat ze daar in het verkeer zelf aan het doen zijn.
Na mijn afstuderen heb ik een paar maanden gevaren voordat ik het werk oppakte waarvoor ik gestudeerd had.
Uit die tijd ken ik de term: goed zeemanschap.
Artikel 1.04 van het BPR zegt dat de schipper bij het ontbreken van relevante voorschriften goed zeemanschap moet gebruiken om te voorkomen dat levens in gevaar komen, schade wordt veroorzaakt of de scheepvaart in gevaar wordt gebracht.
In de praktijk betekent dit artikel dat je ten alle tijden een ongeluk probeert te voorkomen; ook al sta je juridisch in je recht. Op het water ben je op elkaar aangewezen; hulp, ondersteuning, redding is ver weg. Solidariteit is het uitgangspunt.
Dit mis ik in het verkeer op het land; hier geldt vaker het recht van de sterkst. Enigszins ondervangen door ten opzichte van de auto de fiets de zwakkere verkeersdeelnemer te noemen, maar dit is een financieel punt; gedekt door de (verplichte) verzekering. Het morele punt, je probeert schade te voorkomen, wordt soms gepasseerd door het recht van de sterkste.
Het wijzen naar de ander is het zelfde als het wijzen naar jezelf. Wijzen mist de gedeelde verantwoordelijkheid.
Niels, zijn, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Topics: 158
Bedankt: 2388
8281 x bedankt in 4042 berichten
(, 10:53 AM)Niels van der Wal schreef: In de praktijk betekent dit artikel dat je ten alle tijden een ongeluk probeert te voorkomen; ook al sta je juridisch in je recht.
Niels, zijn, van der Wal
Precies.
De ene keer redt iemand jou, de andere keer red jij de ander.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Topics: 112
Bedankt: 11654
9016 x bedankt in 4428 berichten
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door 365cycle.)
(, 09:53 AM)Snoek043 schreef: En weet je, bij autobestuurders wind ik me ook vaak op, maar het blijft hilarisch hoe mensen met een fiets of als voetganger, zo hard kunnen haten op auto's. Terwijl ze zelf in de spiegel moeten kijken en zich misschien eens afvragen wat ze daar in het verkeer zelf aan het doen zijn. Ik ben inmiddels fietser in hart en nieren, maar als ik ooit iemand wil vermoorden pak ik de auto. Grote kans dat ik het zo kan draaien dat het een ongeluk was, en zo niet, dan is het alsnog bijzonder effectief. Vrees dat het zelfs met mijn bijna 100 kg met de velomobiel een enorme uitdaging gaat worden.
Dat is ook waarom ik zo fel ben op bestuurders. Ja, we maken allemaal fouten, maar de fouten van een automobilist hebben al snel verstrekkende gevolgen en ze zijn zich maar zelden bewust van dat feit.
Daarnaast, nog twee zaken: - Het klinkt alsof je vooral tieners noemt. Tot je 25e is je prefrontale cortex niet volgroeid. In dat deel van je hersenen worden consequenties aan acties verbonden. Ze zijn dus tot op zekere hoogte ontoerekeningsvatbaar te noemen (óók in de auto!). Als ouder hoop je maar gewoon dat het goed gaat. Arend-Jan heeft daar altijd wel een grappige uitspraak over: Met name jonge mannen (tieners) zijn "gemaakt van de juiste mix van testosteron en elastiek". Veel van ons hebben rare fratsen uitgehaald, de meesten daarvan komen er met minimale kleerscheuren vanaf. Littekentje hier, littekentje daar...
- Mobieltjes in het verkeer zijn dusdanig irritant dat ik me weleens afvraag of we die dingen niet gewoon kunnen blokkeren bij snelheden boven 10 km/h. Ben je passagier in een auto? Vette pech. Er zijn grotere belangen. Het verschil tussen een rechtopfietser en een automobilist is dat je die laatste groep niet ZIET appen, maar ze doen het wel.
Resumerend: Als automobilist heb je daarmee een extra grote verantwoordelijkheid, zowel vanwege de potentiële dodelijkheid van je voertuig als omdat er mensen zijn die niet zo goed kijken als jij hopelijk doet. We zijn niet alleen op de wereld.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 3
Bedankt: 58
166 x bedankt in 85 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Snoek043.)
(9 uren geleden)365cycle schreef: (, 09:53 AM)Snoek043 schreef: En weet je, bij autobestuurders wind ik me ook vaak op, maar het blijft hilarisch hoe mensen met een fiets of als voetganger, zo hard kunnen haten op auto's. Terwijl ze zelf in de spiegel moeten kijken en zich misschien eens afvragen wat ze daar in het verkeer zelf aan het doen zijn. Ik ben inmiddels fietser in hart en nieren, maar als ik ooit iemand wil vermoorden pak ik de auto. Grote kans dat ik het zo kan draaien dat het een ongeluk was, en zo niet, dan is het alsnog bijzonder effectief. Vrees dat het zelfs met mijn bijna 100 kg met de velomobiel een enorme uitdaging gaat worden.
Dat is ook waarom ik zo fel ben op bestuurders. Ja, we maken allemaal fouten, maar de fouten van een automobilist hebben al snel verstrekkende gevolgen en ze zijn zich maar zelden bewust van dat feit.
Daarnaast, nog twee zaken:- Het klinkt alsof je vooral tieners noemt. Tot je 25e is je prefrontale cortex niet volgroeid. In dat deel van je hersenen worden consequenties aan acties verbonden. Ze zijn dus tot op zekere hoogte ontoerekeningsvatbaar te noemen (óók in de auto!). Als ouder hoop je maar gewoon dat het goed gaat. Arend-Jan heeft daar altijd wel een grappige uitspraak over: Met name jonge mannen (tieners) zijn "gemaakt van de juiste mix van testosteron en elastiek". Veel van ons hebben rare fratsen uitgehaald, de meesten daarvan komen er met minimale kleerscheuren vanaf. Littekentje hier, littekentje daar...
- Mobieltjes in het verkeer zijn dusdanig irritant dat ik me weleens afvraag of we die dingen niet gewoon kunnen blokkeren bij snelheden boven 10 km/h. Ben je passagier in een auto? Vette pech. Er zijn grotere belangen. Het verschil tussen een rechtopfietser en een automobilist is dat je die laatste groep niet ZIET appen, maar ze doen het wel.
Resumerend: Als automobilist heb je daarmee een extra grote verantwoordelijkheid, zowel vanwege de potentiële dodelijkheid van je voertuig als omdat er mensen zijn die niet zo goed kijken als jij hopelijk doet. We zijn niet alleen op de wereld.
Vandaar dat jij onlangs zei dat beide partijen dienen op te letten. Er gebeuren namelijk geen ongelukken als beide partijen opletten. Dat je in die wagen meer verantwoordleijkheid draagt is logisch, echter wanneer ik mezelf als zwakke weggebruiker in het verkeer begeef, vertrouw ik alleen mezelf. Zeker bij oversteekplaatsen waar er geen verkeerslichten zijn, maak ik steevast gebruik van een sociale interactie met de (auto)bestuurder. Afgelopen week wuifden er nog enkele kleine kinderen naar me, als dank dat ik hen gezien had en voorrang verleende. Hoewel het verplicht is dat ik stop, is het een vorm van dankbaarheid die ik enorm apprecieer. Wandel je over met je smartphone in je hand zonder mij een blik te gunnen, vind ik bijzonder vervelend. Het zal aan mij liggen, maar ik vind dat schrijnend. Dat is echt zeggen: ik wandel hier over en jij moet mij maar gezien hebben. Een goeie maat van me had een kever die op tijd en stond een gigantische knal uit zijn pijp kon genereren, geweldig ais je daar op zo'n moment gebruik van kon maken.
In mijn auto maak ik het vaak mee dat iemand plots vanachter een struik tevoorschijn schiet, terwijl ik pas zicht heb op die kant als ik met de neus van de wagen bijna tegen het fietspad aan kom rijden. Dus, zelfs al kom ik daar tergend traag aanrijden en vervolgens kijk in beide richtingen, kan het voorvallen dat iemand verschiet en me een rare blik gunt. Dan denk ik toch vaak bij mezelf, wat een malloot. Dat zijn van die typische gevallen die wellicht ook raar omkijken naar vrachtwagens of bussen die in nauwe straatjes in de stad manouvreren. Doe het maar met zo'n mastodont. Die mensen rijden daar echt voor hun plezier rond, niet dus. De meeste verkeerslichten zijn hier nu wel dusdanig aangepast dat zwakke weggebruikers kunnen oversteken zonder rekening te moeten houden met gemotoriseerde voertuigen. Onlangs nog gelezen dat op bepaalde kruispunten extra knipperlichten zijn geïnstalleerd die waarschuwen voor overstekende fietsers/voetgangers. Ik begrijp niet waarom dit overal standaard niet al jaren het geval is, hoe moeilijk kan het zijn om een sensor te installeren. Zeker op bepaalde autowegen is het vaak slecht verlicht, op 70-banen standaard gaan vertragen naar 30 km/u is te belachelijk. Ohja, grappig gegeven: mensen die spoorwegen oversteken waarvan de bareel dicht is (op de fiets of te voet) vallen ook vaak voor. Nu hebben ze een alarmsysteem geïnstalleerd waarvan de kostprijs 30K bedraagt! Hoe verzinnen ze het, 30K voor een toeter en een sensor, kan alleen in België.
Met mobieltjes heb ik het één keer voorgehad een twintigtal jaren geleden dat ik net over de grens (in NL) een adres aan het zoeken was (op google maps in de wagen) en een undercover politiewagen me staande hield. 245 euro direct te betalen, reken maar dat ik dat voel. Ik had op dat moment gewoon zo'n ding moeten hebben waar die mobiel inpast, maar goed. Boetes zouden in proportie moeten zijn van iemand zijn inkomen. Want die grote meneer (of mevrouw) in een belachelijk dure SUV zal dat amper voelen en blijven herhalen.
Hier in België is drugs, met name in Brussel, een groot probleem, zeker in combinatie met alcohol is dit een erg dodelijke combo. Kruip je dan achter het stuur en je veroorzaakt wat, zijn de gevolgen niet te overzien. Het probleem hier is dat men onder voorwaarden vijgelaten wordt en zonder rijbewijs doodleuk terug achter het stuur kan kruipen. Waarom ze niet meteen die auto in beslag nemen is mij een raadsel. Schuldbesef is nog zoiets, beschuldigden zijn vaak al gekend bij de rechtbank voor dezelfde feiten. Rijbewijs afgeven levert niets op.
Topics: 8
Bedankt: 436
3207 x bedankt in 1494 berichten
Ik was vandaag ook wel een beetje te vlot. Weinig geslapen, moe, en dan s'morgens vroeg met een beetje haast naar de rotonde. Daar had ik dan de keuze om te vertragen voor het geval dat een van de naderde auto's, net iets te vlot of te langzaam zou zijn. Toch maar op vol gas gegokt en dat ging ook nog wel veilig maar een paar seconden eerder of later was het wel mis gegaan. Op de terugweg maar eens brutaal over de rijbaan bij de rondweg en niet die twee haakse hoeken om op het fietspad te komen. Kon ook wel. Het ging allemaal prima en lekker vlot, tempo houden. Maar ik moet er maar niet aan wennen want dan gaat het een keer mis.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|