Ligfietsers en het milieu
|
Berichten: 145
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 83
246 x bedankt in 128 berichten
(, 01:33 PM)ZoefZoef schreef: (, 11:49 AM)Hardloper schreef: Wat vinden jullie van de BMW I8? Een bevriend echtpaar van mij heeft een I8 Roadster, mocht een keer meerijden als passagier.
Blij dat ook ik eigenlijk vrij weinig hinder ondervind van auto's, net als Willeke. Dr wordt vrij vaak negatief gesproken over auto's in het verkeer met betrekking tot ligfietders maar ik merk er eigenlijk weinig van. Krijg naar mijn beleving nauwelijks te maken met onwenselijk gedrag. Met grote regelmaat voorrang terwijl ik dat eigenlijk niet halen, enz.
Op een Duits forum is er ook zo’n legendarisch topic: “Wat is er met jou gebeurd op de weg?” — oftewel, een online klaagmuur waar automobilisten collectief tot zondebok worden gebombardeerd. Ik heb het idee dat als je alleen maar fietst en leeft volgens het motto “ik ben zwak, dus ik win”, je vanzelf een diepgewortelde autohaat ontwikkelt. Elk verkeerslicht wordt dan een strijdtoneel, elke voorrangssituatie een ethische crisis.
Ook wel hilarisch, eigenlijk, dat sommige mensen klagen over het gewicht van een auto — alsof een elektrische SUV plots een bedreiging voor de aardkorst vormt. Laten we even relativeren: zo’n SUV weegt misschien twee ton. Een volgeladen vrachtwagen met oplegger? Veertig ton. Da’s alsof je een hamster vergelijkt met een nijlpaard op wielen.
En toch hoor je mensen roepen dat vrachtwagens uit de stad geweerd moeten worden — alsof de supermarkt zich ’s nachts vanzelf aanvult via teleportatie. Spoiler: het is niet Jan met z’n bakfiets die 2400 kratten wc-papier en 6000 liter melk komt leveren. Zonder die logge dieseldino’s staat er straks alleen nog quinoa en lucht in de rekken.
Berichten: 2.254
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 34348
3368 x bedankt in 1484 berichten
Ik heb in de praktijk weinig last van zware auto's maar wel van overdreven grote auto's.
De auto waar mijn werkgever een paar jaar terug in reed, meestal alleen en met weinig bagage, was groter dan het busje van de buren, waar ofwel 9 personen in konden ofwel 3 personen en een heleboel spullen.
Veel electrische auto's die ik zie vallen ook in de overdreven grote bakken categorie, breder, langer en hoger dan wat tot een paar jaar terug nog groot werd gevonden. En daarmee waarschijnlijk ook zwaarder.
De weg kan er wel tegen maar iedere kilo die je verplaatst kost energie en een stekker auto haalt die energie vaak van het zelfde stroomnet waar ook onze huizen mee voorzien worden. Nu nog deels (was het 50%) uit fossiele brandstoffen.
Bovendien zijn de grotere auto's gevaarlijker voor andere weggebruikers, in geval van botsingen. Plus hoe groter de auto, hoe groter de dode hoek.
De overheid kan grote invloed uitoefenen maar de individuele kamerleden en ministers gaan ook graag met de mode mee, grotere auto's.
Vrachtwagens zijn inderdaad veel zwaarder, groter en hebben grotere dode hoeken, maar zijn voorlopig onmisbaar, er wordt op verschillende manieren gewerkt om de problemen van vrachtwagens op de weg in te dammen. Ik hoop op goede resultaten daar.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 46
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 43
148 x bedankt in 45 berichten
(, 12:03 AM)365cycle schreef: (19-May-2025, 10:17 PM)Lopopodium schreef: Ik wil die mensheid helemaal niet redden. Alle dier- en plantensoorten hebben er baat bij als de mens er niet meer is.
(19-May-2025, 11:10 PM)ZoefZoef schreef: Mwah, de mensheid redt zichzelf wel. Het heeft een naampje: technologische vooruitgang.
En zelfs al zou de mensheid het niet redden. Jammer dan. Ik ben in ieder geval blij dat ik een keer doodga als mens zijnde. Eeuwig leven zou ik niet zien zitten en ik dnek dat moedertje Natuur het best zonder mensen kan.
Prima dat jullie er zo over denken... voor jezelf. Jullie vrijheid houdt echter ook op waar de mijne begint.
Als je je dan bedenkt dat jullie houding aanpassing c.q. uitsterven van niet alleen andere mensen maar allerlei andere diersoorten tot gevolg heeft, dan ben ik toch van mening dat jullie je houding moeten aanpassen. Het gedrag komt dan later wel.
Daarmee zeg ik zeker niet dat ik perfect ben, want om het perfect te doen... tsja, daarvoor hebben we jullie allemaal nodig.
Een deel van de mensheid zal waarschijnlijk wel overblijven. Die kunnen weer opnieuw de aarde gaan bevolken. Tot die tijd gaan we als mensheid een akelige tijd tegemoet met een hoop leed bij mensen die er niets aan konden doen. De generatie die deze aarde aan het verknallen is, woont in het rijke deel van de wereld.
Is hen te verwijten dat ze de aarde verknallen? Niet als je bedenkt dat de meeste mensen weinig visie hebben op oorzaak en gevolg. Dat type mensen kiest ook politici met dezelfde houding. Toen ik jong was was er een overheidscampagne waarin duidelijk werd dat we de aarde aan het affikken waren (een brandende kaars). Wie minimaal mijn leeftijd heeft, heeft die campagne ook mee gemaakt en zou het kunnen weten.
Het lijkt weinig zin meer te hebben om je bezig te houden met milieu en klimaat, vechten tegen de bierkaai.
Maar ik kan tegen mijn kleinkinderen zeggen dat ik mijn best heb gedaan. En daarom blijf ik het doen.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Berichten: 1.934
Topics: 114
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7831
2886 x bedankt in 1361 berichten
(, 05:44 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb in de praktijk weinig last van zware auto's maar wel van overdreven grote auto's.
Mogelijk iets om blij van te worden
Het kabinet wil de wegenbelasting flink hervormen. De huidige manier van berekenen – op basis van het gewicht – is niet langer houdbaar. Dat vinden staatssecretaris Tjebbe van Oostenbruggen (Belastingdienst) en minister Sophie Hermans (Klimaat). In het nieuwe plan wordt niet langer gekeken naar het gewicht, maar naar de oppervlakte: lengte x breedte.
Berichten: 1.008
Topics: 20
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 581
1995 x bedankt in 942 berichten
(, 09:39 PM)Hoekie schreef: (, 05:44 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb in de praktijk weinig last van zware auto's maar wel van overdreven grote auto's.
Mogelijk iets om blij van te worden
Het kabinet wil de wegenbelasting flink hervormen. De huidige manier van berekenen – op basis van het gewicht – is niet langer houdbaar. Dat vinden staatssecretaris Tjebbe van Oostenbruggen (Belastingdienst) en minister Sophie Hermans (Klimaat). In het nieuwe plan wordt niet langer gekeken naar het gewicht, maar naar de oppervlakte: lengte x breedte.
Nou, daar ben ik mooi klaar mee met mijn autootje met weinig wegenbelasting...
Berichten: 3.142
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3603
3842 x bedankt in 2596 berichten
https://www.rdwdata.nl/merken/ram
Iedere volle pagina staat voor 1000 auto's
Ik heb alle 1500 en 2500 versies opgeteld. 2500 is volgens mij een zwaardere exemplaar als de 1500. En die 1500 is zo'n exemplaar:
Na tellen kom dus uit op zo'n 5274 van deze milieu verpestende patserbakken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.060
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12323
9570 x bedankt in 4675 berichten
26 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 minuten geleden door 365cycle.)
De 2500 is vaak geen patserbak, maar een werkpaard.
Technisch gezien is dat een vrachtauto waarvoor je rijbewijs C1 nodig hebt.
Een kennis heeft er één, om met zware aanhangers heel heftig terrein in te kunnen. Die weegt leeg rijklaar 3330 kg.
Terugkeuren zodat de maximummassa <3500 kg is is mogelijk, maar dan is het idd wél vooral een patserbak. In dat laatste voorbeeld is het laadvermogen wanneer je dat doet minder dan 200 kg, wat het tot een éénzitter maakt...
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 613
Topics: 38
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 661
1583 x bedankt in 564 berichten
(26 minuten geleden)365cycle schreef: ...
Een kennis heeft er één, om met zware aanhangers heel heftig terrein in te kunnen.
...
Hoeveel % van die dik 5000 lompe rakkers heeft hem in Nederland om "heel heftig terrein met zware aanhanger" te overwinnen? (waar vind je in Nederland überhaupt nog "heel heftig terrein??).
Ik denk dat dat er heel weinig zijn. Wat de rest betreft dus: Patsbakken....
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 3.142
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3603
3842 x bedankt in 2596 berichten
(21 minuten geleden)TimSch schreef: (26 minuten geleden)365cycle schreef: ...
Een kennis heeft er één, om met zware aanhangers heel heftig terrein in te kunnen.
...
Hoeveel % van die dik 5000 lompe rakkers heeft hem in Nederland om "heel heftig terrein met zware aanhanger" te overwinnen? (waar vind je in Nederland überhaupt nog "heel heftig terrein??).
Ik denk dat dat er heel weinig zijn. Wat de rest betreft dus: Patsbakken.... 
Ik heb weleens begrepen van iemand dat ze hiermee pand / terrein bewakers aantrokken. Ze gaven gewoon zo' n auto cadeau als lease auto. ik kan er echt niet mijn verstand bij dat deze auto's toegelaten zijn hier in de NL / EU. Ik heb er echt een schoft hekel aan. Mocht mijn toekomstige vrouw ooit met zo'n auto aankomen gezet. Dan denk ik dat ik een hartverzakking krijg die ik nooit meer te boven kom.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.060
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12323
9570 x bedankt in 4675 berichten
Minder dan 1 minuut geleden
(21 minuten geleden)TimSch schreef: Hoeveel % van die dik 5000 lompe rakkers heeft hem in Nederland om "heel heftig terrein met zware aanhanger" te overwinnen? (waar vind je in Nederland überhaupt nog "heel heftig terrein??). De 2500 kom je überhaupt maar weinig tegen, en zal dus vaak op vrachtwagenkenteken staan (tenzij het een single cab is).
Gokje: 50%.
(21 minuten geleden)TimSch schreef: Ik denk dat dat er heel weinig zijn. Wat de rest betreft dus: Patsbakken.... Dan heb je het over de 1500.
Ja, volop patsergedrag. Er is niets dat zo'n 1500 kan dat niet beter lukt met een goeie bestelbus of juist een Toyota Hilux. Daar ligt dan alleen geen V8 motor in waar je grootspraak over kan houden.
Toch stoor ik me eigenlijk nog wel meer aan een auto als de BMW XM. De 1500 glipt hier tussen de mazen van de wet door maar is in basis een werkpaard.
Maar waarom is het legaal om een gewone personenauto van 2700 kg bouwen, en waarom moet ie dit kunnen?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: TimSch, 7 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Ligfietsers en het milieu
|
Hoeveel % van die ...365cycle — 09:41 AM |
Ligfietsers en het milieu
|
...
Een kennis ...Hardloper — 09:31 AM |
Ligfietsers en het milieu
|
...
Een kennis he...TimSch — 09:20 AM |
Foto's Fietsbennie
|
Dank je wel Fietsben...Lig-hen — 09:18 AM |
Ligfietsers en het milieu
|
De 2500 is vaak geen...365cycle — 09:15 AM |
Ligfietsers en het milieu
|
Iedere volle pagina...Hardloper — 08:58 AM |
Ervaringen met een Streamer
|
Ik sluit me inderdaa...Jeroen S — 07:59 AM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Ik ben vandaag nog b...Jeroen S — 10:57 PM |
Foto's Fietsbennie
|
Bedankt weer Bennie ...Jeroen S — 10:42 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Ik word er ook niet ...Jeroen S — 10:38 PM |
Ligfietsers en het milieu
|
Ik heb in de pra...datakneder — 09:44 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Dank je/jullie ! Lee...martinus — 09:43 PM |
Ligfietsers en het milieu
|
Ik heb in de prakt...Hoekie — 09:39 PM |
Bad Münder slot
|
Ik zet mijn ligfiets...Fietsbennie — 09:33 PM |
Ligfietsers en het milieu
|
Ik wil die mensh...Bianca F — 08:51 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Dat is een grote sta...Willeke_IGKT — 08:29 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Dit soort gedoe vind...Niels van der Wal — 08:10 PM |
|