Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
L6e-BP... op het fietspad?
Hier een linkje naar de site van Biro (had ik nog nooit van gehoord), een 45 km brommobiel. Daar staat onder andere:

Waar mag ik mijn Birò parkeren?

Birò dient geparkeerd te worden op plekken waar een auto geparkeerd mag worden. Een Birò mag niet geparkeerd worden op het trottoir of een gehandicaptenparkeerplaats.

Waar mag ik Birò rijden?
Je moet je Birò op de rijbaan rijden. Het rijden met je Birò op fietspaden, autowegen, snelwegen en wegen die zijn gesloten voor langzaam verkeer is niet toegestaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
De gedachte die bij mij boven komt is, ontwerp een velomobiel als gehandicaptenvoertuig en je mag overal rijden (geen last van de 75 cm regel, wel maximaal 110 cm maar dat is geen probleem). Elektrische ondersteuning tot 45 km/h, geen rijbewijs en kenteken nodig.

Groet,

Marco
Antwoord }
(25-May-2025, 09:33 PM)Hardloper schreef: https://uitspraken.rechtspraak.nl/
Voor wie zin heeft. Je kan hier uitspraken doorspitten.

Nou, daar had ik zin in. In mijn ogen slaat dit als een tang op een varken. Als je snel leest kan ik me wel prima voorstellen dat je denkt dat dit de zaak duidelijk maakt. Maar dat doet het in mijn ogen niet.

De uitspraak is gedaan m.b.t. de belastingwet. Hier wordt dus de regel a.34 uit Wet op de omzetbelasting 1968 uitgelegd. In deze regel is sprake van een 'invalidevoertuigje'. Er wordt door de staatssecretaris een nadere uitleg gegeven aan wat belastingtechnisch allemaal een invalidevoertuigje is. Dit omdat een invalidevoertuigje in de lage belastingschaal valt en een ligfiets in de hoge.

Bij die toelichting schrijft de staatssecretaris : "Bij besluit van 28 augustus 2017 heeft de Staatssecretaris aan deze toelichting toegevoegd dat een driewieler of een ligfiets alleen onder de post valt als dat product op zichzelf kwalificeert als een invalidenwagentje of als een ander gehandicaptenvoertuig in de zin van de post."  De post is in dit geval de aftrekpost voor de belastingaangifte. Helaas gebruikt de staatssecretaris te veel woorden in de zin.  Zijn toevoeging "of als een ander gehandicaptenvoertuig in de zin van de post" is overbodig en koppelt een nieuw woord 'gehandicaptenvoertuig'. Belastingtechnisch heeft dat woord geen betekenis. Verkeerstechnisch wel. Maar zijn toevoeging bevat ook "in de zin van de post" waardoor het hier gaat over het woord 'gehandicaptenvoertuig' vanuit een belastingtechnisch oogpunt. Zijn uitspraak gaat helemaal niet over het verkeerstechnisch begrip 'gehandicaptenvoertuig'.

Edit: Voor de duidelijkheid het gaat hier om een toelichting van de Staatssecretaris van Financiën. Lijkt me voldoende zeggen.
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi dat het net goe...365cycle — 09:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het gaat me niet o...365cycle — 09:33 PM
Ik ben blij, omdat...Niels van der Wal — 09:01 PM
Opeens zie ik in m...Bart Verbeek — 08:49 PM