Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobiel en koersfiets, wattages bij 35, 40 en 45 km/u
#1
Mooie wattages vergelijking velomobiel (+racekap) en koersfiets (+aeropak) bij 35, 40 en 45 km/u



NB In de reacties vertelt de videomaker dat de weg nagenoeg vlak is.
Antwoord }
Bedankt door: LigfietsWilsum , 365cycle
#2
Kunnen we alsjeblieft Nederlandse titels boven de draadjes krijgen?
De mensen die Duits lezen gaan naar het Duitse forum.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Hoekie
#3
(, 06:43 PM)Willeke_IGKT schreef: Kunnen we alsjeblieft Nederlandse titels boven de draadjes krijgen? ..

Je hebt gelijk. kopiëren plakken is zo lekker makkelijk....sorry.
De titel heb ik net aangepast. De video kan op NL ondertiteling gezet worden.
Ik zie niet hoe de video gedeeld kan worden met gelijk de NL ondertiteling aan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Oef, wat een verschillen! Moet meteen denken aan de Climate Classic afgelopen vrijdag en hoe sommige pelotonnetjes ons echt met serieus snelheidsverschil voorbij kwamen terwijl wij ook gewoon 35 reden. Die lui moeten echt serieuze wattages trappen zo'n tocht, zeker met een licht tegenwindje. Respect!!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(, 07:14 PM)TimSch schreef: .. Die lui moeten echt serieuze wattages trappen zo'n tocht,..

Inderdaad. En dan vooral degene die voorop rijdt. De rest rijdt uit de wind en/of rijdt af en toe voorop.
Respect!! is een mooie reactie, bij mij komt iets anders bij me op.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#6
Euh, ik dacht dat er nog een grafiek bij kwam?

Tja, geen verrassing. Het acceleren gaat sneller met de racefiets maar eenmaal op snelheid heeft de velomobiel nu eenmaal een gigantisch aerodynamisch voordeel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(, 07:45 PM)Coen__ schreef: Euh, ik dacht dat er nog een grafiek bij kwam?

Nee. Maar even snel:
km/u - velomobiel - koersfiets
36 100 210
41 110 295
46 122 324

Verloop is niet helemaal in verhouding lijkt het.
Maar per saldo: een groot verschil. Zelfs een stuk groter dan ik zelf dacht. Die DF+Pants loopt zeer efficiënt blijkbaar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(, 07:56 PM)Hoekie schreef:  Die DF+Pants loopt zeer efficiënt blijkbaar.

Dit kan ik onderschrijven  Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
De renner met 270W FTP op 65 kg (i.e. 4.2 W/kg) kan wel leuk fietsen. Maar ja, als meneer DF/Pants ook nog eens achter de renner gaat rijden bij 46 km/u wordt het allemaal wel erg scheef.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(, 08:27 PM)Tijanus schreef: .. wordt het allemaal wel erg scheef.

Inderdaad, maar hij legt in de video uit waarom dat gedaan is, dus dat kan de kijker meenemen in zijn eigen conclusie.
Dat vind ik mooi aan de video; de videomaker vertelt alles wat maar enigszins van invloed kan zijn op de resultaten.

Zelf vind ik de 110W voor 41km/u zeer netjes. Hij zegt dat het < 0.1 % naar beneden loopt en ik denk door die 110W, dat het waarschijnlijk iets meer tienden procent was? Wat eerder in het voordeel van de velomobiel is. Of denk dat het wel de combo DF + Pants + Racekap + POSR(TPU) + GP5000 S tubeless zijn die dat geweldig resultaat geeft?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(, 07:56 PM)Hoekie schreef:
(, 07:45 PM)Coen__ schreef: Euh, ik dacht dat er nog een grafiek bij kwam?

Nee. Maar even snel:
km/u - velomobiel - koersfiets
36 100 210
41 110 295
46 122 324

Verloop is niet helemaal in verhouding lijkt het.
Maar per saldo: een groot verschil. Zelfs een stuk groter dan ik zelf dacht. Die DF+Pants loopt zeer efficiënt blijkbaar.
Vanuit een andere topic:
[Afbeelding: image.png]

Ik ben benieuwd of het een beetje dezelfde waardes zijn voor de koersfiets. Dus niet, waardes wijken best wel af. Dus een koersfiets is echt wel wat sneller geworden.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(, 09:12 PM)Hardloper schreef: Ik ben benieuwd of het een beetje dezelfde waardes zijn ...

ALLEEN als de omstandigheden gelijk zijn kan je vergelijken.

Grappig in deze: een van de reacties onder die video zegt dat het wattage voor 46 km/u met een koersfiets veel te laag is. Die is eerder minimaal 100W meer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
De koersfiets is sinds 1999 een heel stuk sneller geworden. Kijk op GCN maar eens wat van die vergelijk video's waarin oude super fietsen ( o.a. de legendarische Lotus) getest worden tegen een standaard moderne. Ze zijn als ik het goed onthouden heb, allemaal langzamer.

Maar dan moet je op de koersfiets wel echt alles goed op orde hebben, strak pakje e.d. Groot voordeel voor de koersfiets is ook dat die in een groepje dicht bij elkaar kunnen kruipen waardoor de rest zich niet zo heel hard hoeft in te spannen, ook niet bij 40.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(, 09:30 PM)Hoekie schreef:
(, 09:12 PM)Hardloper schreef: Ik ben benieuwd of het een beetje dezelfde waardes zijn ...

ALLEEN als de omstandigheden gelijk zijn kan je vergelijken.

Grappig in deze: een van de reacties onder die video zegt dat het wattage voor 46 km/u met een koersfiets veel te laag is. Die is eerder minimaal 100W meer.

Wat ik zo snel zie. Staat er in de grafiek een waarde van 600 watt bij een snelheid van 46km/u tov van 324 watt in het filmpje. Dit toont maar weer aan dat we gewoon niet goed elkaars waardes kunnen vergelijken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(9 uren geleden)Jeroen S schreef: De koersfiets is sinds 1999 een heel stuk sneller geworden. Kijk op GCN maar eens wat van die vergelijk video's waarin oude super fietsen ( o.a. de legendarische Lotus) getest worden tegen een standaard moderne. Ze zijn als ik het goed onthouden heb, allemaal langzamer.

Maar dan moet je op de koersfiets wel echt alles goed op orde hebben, strak pakje e.d. Groot voordeel voor de koersfiets is ook dat die in een groepje dicht bij elkaar kunnen kruipen waardoor de rest zich niet zo heel hard hoeft in te spannen, ook niet bij 40.

Dat valt nog te bezien.  Slipstreamen is niet in alle omstandigheden ideaal zoals je hier kan zien.  https://www.youtube.com/watch?v=lgdaZCMTml4

Superleuk kanaal trouwens van deze Nederlander, misschien kennen sommigen onder julllie hem al.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#16
De houding van de koersfietser is in dit filmpje ook alles behalve ideaal. Het is leuk voor het effect, maar de velomobiel is zwaar getuned, de racefietser alles behalve.
Vermogen vergelijken is dus leuk voor het effect, maar niet helemaal eerlijk ten opzichte van de diamond frame fiets.

Het kan ook zo, en dan zit je als je klein bent bij 50 km/h nog onder de 300W:

 

De belangrijkste verschillen blijven in mijn optiek toch de volgende.

In het voordeel van de diamond frame: Gewicht en koeling. Zeker als het zomer is, en de weg steil omhoog loopt (ergens in Frankrijk of Spanje ofzo) is klimmen in een velomobiel letterlijk zwaar, en je moet erg goed tegen hitte kunnen.
In het voordeel van de velomobiel: COMFORT! Die diepe posities om aero te zijn op een wielrenfiets vind ik echt verschrikkelijk, ik krijg al rug- en nekpijn als ik er aan denk. 

Daarbij had ik 2 weken terug een stuk flink wind tegen (4 bft., op de Gewandeweg van Oss richting Den Bosch; zo'n 9 km lang behoorlijk recht en compleet open, geen enkele beschutting), en ondanks dat ik 300W nodig had om zelfs boven de 45 km/h te kunnen blijven, was er een racefietser op een mooie TT-fiets (een Argon18, prachtig om te zien) die me een km of 2 a 3 gewoon aan het volgen was, veel langer dan ik verwacht had toen hij aanhaakte. 
Misschien dat hij "zo snel is zo'n ding niet" dacht, maar ik lag heerlijk, en was onderweg met een laptop+lader, muziekje op m'n BT speaker, een flinke stapel kleding, schoenen, campinguitrusting, de gebruikelijke reparatierommel en een paar kilo water. Van alle gemakken voorzien Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Voor mij is het uitgangspunt wat jij of ik kunnen met de ons beschikbare wattage. Wat jij of ik kunnen/willen trappen. In de omgeving waar jij of ik fietsen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Dat winderig is voornamelijk in het westen en noorden. Hier in oosten is er niet zo veel wind.
Mijn w-w rit is met de 2-wieler 8,7 km. Met de velomobiel een km meer, grotendeels omdat de greppel niet te nemen is. Met het meer gecompliceerde slot en de speciale schoenen is de gewone stadsfiets dan al sneller.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#19
(4 uren geleden)Hoekie schreef: Voor mij is het uitgangspunt wat jij en ik kunnen met de ons beschikbare wattage. Wat wij kunnen/willen trappen.
Dat hoeft ook niet op beide fietsen hetzelfde te zijn. Op een koersfiets trap ik sowieso minder in de sprint dan in een velomobiel. Waarschijnlijk ligt m'n duurvermogen ook lager.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(4 uren geleden)Coen__ schreef: ..Mijn w-w rit is ....

Ik zou je 8.7 km w-w niet eens met een fiets doen, tenzij velomobiel. Wellicht open ligfiets. Het is willen. Niet omdat het moet.



(4 uren geleden)365cycle schreef:
(4 uren geleden)Hoekie schreef: Voor mij is het uitgangspunt wat jij en ik kunnen met de ons beschikbare wattage. Wat wij kunnen/willen trappen.
Dat hoeft ..

Natuurlijk. Je kan ook gaan wandelen.

Edit: tekst verwijderd. Kost toch veel tijd dat typen. Les geleerd: geen vergelijking video's meer delen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(4 uren geleden)Hoekie schreef: Natuurlijk. Je kan ook gaan wandelen.

Edit: tekst verwijderd. Kost toch veel tijd dat typen. Les geleerd: geen vergelijking video's meer delen.
? Ik heb de indruk dat ik hier wat frustratie lees, maar ik ga niet eens tegen je in dus snap niet precies waarom.
En die video, da's een waardevolle en leuke toevoeging, dus waarom zou je 'm niet delen?

Er ontstaat alleen een kritische en interessante discussie onder. Dat is toch de bedoeling van dit forum?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Tijanus , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Beterschap Dataknede...Hardloper — 04:10 PM
Velomobiel en koersfiets, wattages bij ...
Natuurlijk. Je kan...365cycle — 02:24 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
... ik al sinds afge...datakneder — 01:43 PM
Diksmuide - Vlissingen: routetips gevra...
Niels advies rie...LigfietsWilsum — 01:24 PM
Velomobiel en koersfiets, wattages bij ...
..Mijn w-w rit is ...Hoekie — 01:10 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja ik heb nooit be...365cycle — 01:05 PM
Velomobiel en koersfiets, wattages bij ...
Voor mij is het ui...365cycle — 01:02 PM
Velomobiel en koersfiets, wattages bij ...
Dat winderig is voor...Coen__ — 01:00 PM
Velomobiel en koersfiets, wattages bij ...
Voor mij is het uitg...Hoekie — 12:45 PM
Diksmuide - Vlissingen: routetips gevra...
Niels advies riekt...TimSch — 12:40 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Toen ik de QV be...Coen__ — 12:01 PM
Velomobiel en koersfiets, wattages bij ...
De houding van de ko...365cycle — 12:00 PM
Diksmuide - Vlissingen: routetips gevra...
Niels advies riekt n...Hoekie — 11:57 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Volstrekt onzinnig...365cycle — 11:41 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Heb jij ooit met d...365cycle — 11:38 AM
Diksmuide - Vlissingen: routetips gevra...
Hoewel je met een ve...Niels van der Wal — 11:07 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Is daar nog ergens...Snoek043 — 10:57 AM