Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bülk 4 more
#79
De Bülk urban is gewoon een carbon B4m toch? Of zijn er nog andere verschillen?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#80
Wat ik zo van het Duitse Forum begrijp, is de dure versie ook duidelijk netter afgewerkt aan de binnenzijde. Het gaat niet alleen om het materiaal, maar ook om de manier waarop het verwerkt is, dat schijnt bij de dure versie toch wat gladder te zijn.

Wat betreft de snelheid waarbij de aerodynamische voordelen van dichte wielkasten merkbaar worden, dat is een langzaam glijdende schaal. De rolweerstand is onder de 40 nog de grootste van beide en daarboven gaat de luchtweerstand een steeds grotere rol spelen. Dat gaat niet ineens op een bepaald punt maar de rolweerstand gaat ongeveer lineair en de luchtweerstand gaat quadratisch omhoog. Die lijn stijgt dus veel sneller/steiler. Het punt waarop de lijnen elkaar kruisen ligt waarschijnlijk onder de 40 km/h. Daarboven gaan ze steeds verder uit elkaar lopen.

Omdat de luchtweerstand bij grotere snelheid een steeds grotere rol gaat spelen, ga je pas bij hogere snelheid verschillen merken. Maar dat verschil zal bij 40 nog subtiel zijn, bij 50 duidelijk en bij 60 zeer duidelijk. Dit gaat puur om luchtweerstand-snelheid, niet om verschil in gedrag bij zijwind. Daarbij spelen weer andere factoren een rol.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , John70
#81
Als je windkracht 4 tegen hebt (20-28km/h) en je rijdt 25km/h zit je dus al ruim boven de 40km/h.
Ook minder krachtige fietsers zullen dus regelmatig boven deze grens zitten.

Daarnaast zijn open wielkasten vooral een windvanger met wind schuin tegen. Dan zul je er wel eerder last van hebben dan bij 40km/h
Antwoord }
#82
Wat jij hierboven beschrijft dat bedoel ik dus. Je merkt het ook al met lagere snelheden.


Ik heb 5 jaar een XS gehad, 4 jaar een DF en nu 2,5 jaar een SL.

Ik vind de verschillen veel groter, dan anderen altijd zeggen.

Ik baseer dit dus niet op een proefritje, maar op het jarenlang rijden van woon-werk-verkeer.


Met de XS reed ik bijvoorbeeld 32km/u. Na een halve km keek ik dan op de teller en reed ik nog steeds 32km/u en soms zelfs nog iets harder. Even voor de duidelijkheid: ik reed dus constant met dezelfde inspanning.

Met de DF reed ik bijvoorbeeld 32km/u. Na een halve km keek ik dan op de teller en reed ik 30km/u. Even bijtrappen en weer 32, dit herhaalde zich dan constant. Even voor de duidelijkheid: ik reed dus constant met dezelfde inspanning. Behalve als ik moest bijtrappen  Big Grin 

Met de SL rijd ik bijvoorbeeld 32km/u. Na een halve km kijk ik dan op de teller en rijd ik nog steeds 32km/u en soms zelfs nog iets harder. Even voor de duidelijkheid: ik rijd dus constant met dezelfde inspanning.

Zoals de Vlamingen zeggen: De XS en de SL bollen beter.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Jeroen S
#83
Ik heb net 'mijn' fiets geconfigureerd, de details laten mailen en ze op de gemailde link niet terug kunnen vinden. Rolleyes
Daarna even met ICB gebeld en Peter weet niet wanneer hun testrij fiets binnen kan gaan komen.

Peter belooft dat zodra ze weten wanneer er testritten gereden kunnen worden het op hun website terecht komt.

Ja ik weet nog steeds zeker dat ik een 4More wil.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Hardloper
#84
(04-May-2024, 12:21 PM)Willeke_IGKT schreef: Ja ik weet nog steeds zeker dat ik een 4More wil.


Ik wacht netjes op de ervaringen van mensen zoals jij, van carbon Strada naar glasvezel B4m. Ga je er op vooruit? achteruit? is het gewoon voor de mooi? is het 't waard? hoe lang blijft het folie mooi? hoe gaat de folie om met slecht weer? ligt het lekkerder dan een Strada? (ik vind de Quest/Strada/Mango niet lekker liggen + stuur op schoot, erg benauwd). Kan er meer of minder bagage in? beter of slechter door de bochten? drempels?

Ik denk dat jouw ervaring veel meer waarde gaat brengen dan al de joppies die na een uurtje test rijden kunnen zeggen dat hun eigen carbon race monster van tienduizend euro beter is   Doh
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#85
(11-Apr-2024, 02:19 PM)365cycle schreef:
(11-Apr-2024, 02:05 PM)twilwel schreef: meer veerweg (meer comfort)

Ik gooi graag even een klein balletje op om dit bijvoorbeeld "zachtere vering" te noemen in plaats van "meer comfort". Als de keerzijde van de medaille namelijk is dat je verder moet afremmen om de bocht voor je gevoel veilig te nemen, is comfort mogelijk niet het juiste woord. Ik en vele - vooral ook minder sterke - rijders met mij vinden efficiëntie namelijk comfortabel Wink

Toegegeven, ik was vroeger ook zo, tot op het randje in de bochten, soms op twee wielen en wat risico op de koop toe nemen bij wat minder overzichtelijke situaties. Wilde er niks van horen toen mijn chef me een brokkenpiloot noemde. Toen ik ging tellen hoeveel keer ik op z'n kant ben gegaan of anderszins schade heb gereden, moest ik toch toegeven dat ze gelijk had.
Ik heb uiteindelijk ook teveel lijfelijke klappen opgelopen en schades gereden. Maar dat hoeft niet. Met een andere rijstijl kan er veel veranderen. Puur uit zelfbehoud rij ik tegenwoordig super voorzichtig en zeker niet tegen de kiepgrens aan. Er zal maar net wat olie of los zand in de bocht liggen of er komt net een tegenligger aan zodat je de bocht wijder moet nemen en oeps, dan is de trottoirband niet meer te vermijden. De Bulk is zo stabiel in de bochten door het zeer lage zwaartepunt, dat wegglijden over de voorwielen in sommige situaties waarschijnlijker is dan op twee wielen gaan. Zeker op de vele klinkerwegen in elk dorp in het anderszins mooie Drenthe. Kortom het komt erop neer dat snel bochten kunnen/durven nemen en comfort wat mij betreft niet persé synoniem is.

Ik kies tegenwoordig voor een zeer flinke reserve in de bochten en dat lijkt zijn vruchten af te werpen in die zin dat ik veel en veel minder potentieel riskante situaties ervaar en in een jaar tijd Bulk rijden nog niet 1 keer op twee wielen ben gegaan.
Wel rij ik graag snel op de rechte, overzichtelijke stukken, dus in die zin vind ik efficiëntie wel een vorm van comfort. Om het vaker vertragen en tot stilstand komen door mijn voorzichtiger rijstijl te compenseren vind ik een laag gewicht en een overbrenging die heel laag begint belangrijk. Met een 11-46 cassette bijvoorbeeld heb ik vrijwel onmiddellijk al een lekkere cadans en hoef mijn knieën niet te forceren met langzaam en met meer kracht trappen.

Voor mij betekent een langere veerweg dat ik -eventueel- zachtere, comfortabelere vering kan toepassen zonder direct op de rechte stukken op de drempels zover in te veren dat de bodem/voethobbels tegen de drempel knallen. De Bulk MK1 is al veel beter wat dat betreft dan de MilanSL, maar zonder stugge voorvering gaat het denkelijk duidelijk minder goed. Harde knallen en schrapende geluiden zijn niet comfortabel voor de oren, ook al is de bodem er wel tegen bestand.
Ook bij de B4M kies ik misschien toch weer voor de rode veren, maar die zijn dan wel een 2 of 3cm langer, bieden dus meer veerweg en zijn puur door de toegenomen lengte ook wat minder stug.

Het zou goed zijn als de voorvering verbeterd kon worden zonder in te boeten op de bedrijfszekerheid van stalen veren. Maar ik zie dat nog niet zo snel met olie gebeuren. Links een lekkende veer en je gaat ook zonder een bocht al scheef. 
Ik heb een seizoen elastomeren geprobeerd. Zo goed als ze in de zomer veerden en dempten, zo slecht deden ze het in de winter omdat een lage temperatuur ze veel stugger maakte. Tegenwoordig worden er heel andere elastomeren toegepast, maar ik ben terughoudend geworden. Laat anderen er maar een paar seizoenen mee rijden en zien hoe consistent ze presteren gedurende het seizoen en of ze niet te snel in elkaar geduwd worden zodat je heel langzaam aan minder veerweg hebt en je regelmatig de elastomeren moet vervangen.

(03-May-2024, 11:56 PM)Gideonaut schreef: De Bülk urban is gewoon een carbon B4m toch? Of zijn er nog andere verschillen?

Nou, de Urban is eigenlijk vooral een BulkMK1 maar dan met open wielkasten en wat meer aluminium framedelen, terwijl de B4M een uitgeklede glasvezel versie is van de Urban die je eventueel kunt opvijzelen met een Safety Module waar dan een lamp, achter/remlicht(?) en knipperlichten in/op zitten met een in de safety module ingebouwde accu. De bediening van de knipperlichten is op het dashboard, er zijn geen schakelaars op het stuur en je kunt niet kiezen voor tankbesturing. Kortom de Urban is standaard completer uitgevoerd en heeft ook meer opties.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , Hardloper , Hoekie
#86
De vorige eigenaar van mij GT heeft een Bulk Urban besteld volgens mij. Of de Bulk 4more. Ze zien er hetzelfde uit. Hij geeft aan dat ie daar beter in komt dan in de GT. Hij heeft wat problemen met de mobiliteit van zijn bovenlijf.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#87
Laatste nieuws uit Dronten:

De voorspelde aankomst van het eerste exemplaar 4More is 'over een maandje'.

Niet erg precies maar geeft mij wel hoop.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Hoekie , 365cycle
#88
De website is vernieuwd van velomobileworld. Dus ik heb de order pagina maar eens getest.
De meest recente Bülk 4 more is: 0000002417/BK4M055 . Hieruit maak ik op dat er maar 55 zijn geproduceerd. Dus jammer genoeg voor Jan is dit nog geen heel groot succes. Als ik even in de orderlijst kijk op velomobiel.nl : Snoek L 47 zie ik als serie nummer. 10 bestellingen zonder nummer. Dus dat maakt het aantal 57. De gewone Snoek staat al op 75. Dus beide Snoeken zijn meer gewild, dan de Bülk 4 more. Dus een betaalbaarder model draagt niet gelijk bij grotere volumes.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#89
De Bulk4more verliest al snel zn voordelige status als je er ook de nodige extra aanhangt die op andere modellen wel standaard is: verlichting en dergelijke. Met dat erbij kom je al snel uit op een toch wel behoorlijk bedrag waardoor er ook een jong gebruikt duurder exemplaar als mogelijk alternatief opdoemt waar dat alles al aanwezig is.

Toch had ik er wel meer van verwacht eigenlijk qua verkoper aantallen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#90
Maar hoe dan ook onze Willeke heeft toch maar mooi plezier van die van haar.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
#91
(, 11:58 AM)Hardloper schreef: Dus beide Snoeken zijn meer gewild, dan de Bülk 4 more. Dus een betaalbaarder model draagt niet gelijk bij grotere volumes.
Er is een belangrijk verschil tussen data lezen en data begrijpen.
Je trekt hier twee conclusies die je zeker niet zomaar kan trekken op basis van de informatie die je nu hebt.

Paar redenen:

1. Jan heeft eerder aangegeven dat hij de B4M niet graag produceert, omdat de marges erop ook veel dunner zijn dan op een andere velomobiel. Als hij alleen die fietsen zou produceren blijft de schoorsteen niet roken, dus kan het weleens zomaar zijn dat de levertijd op een B4M oploopt als de fabriek het druk heeft.
2. Als de marges voor Jan dun zijn, zijn ze dat ook voor de dealers. Het is voor die dealers dus de moeite om aan upsell te doen. En wat is er dan te koop? De Bülk Urban is precies dezelfde fiets, maar dan lichter, stijver, sneller, luxer. Als je de B4M van verlichting etc. voorziet is het prijsverschil inmiddels niet meer zo groot. Vanuit het perspectief van een Decathlon-fietsenkoper zijn beide duur, dus als die toch over de streep gaat, dan maar liever de dikste, niet? 
Dit is overigens een beproefde manier van verkopen. Autofabrikanten doen het ook: de 95pk versie van de Renault 5 is er pas net, en niet heel best leverbaar. Daarnaast kan die versie niet snelladen, echt onhandig bij een elektrische auto.
3. Je vergelijkt nu de Snoek in twee formaten met alleen de Bülk 4 More, terwijl de kleine Snoek duidelijke voordelen heeft voor kleine mensen die de Bülk niet kan bieden. De B4M is slechts één telg uit de Bülk-familie, terwijl er naast de 4More ook nog de Distance, Urban en de Mk1 zijn. Je zou de aantallen van al die fietsen moeten vergelijken met minimaal de hele Snoek-reeks.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#92
Als de B4M het goedkopere alternatief is, waarom heet 'ie dan niet 'Bülk 4 less'?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#93
Aangezien ik een jaar na de eerste introductie nummer 41 in ontvangst mocht nemen denk ik dat er in het eerste jaar een behoorlijk aantal verkocht zijn, zeker gezien de vertraging bij het verzenden van de proefrij fietsen in Europa.

Er is inderdaad behoorlijk concurrentie van andere Bülk modellen maar het prijsverschil is nog steeds behoorlijk en dat zal nog steeds een sterk argument zijn, zeker in die delen van de wereld waar er eigenlijk geen tweedehands markt in velomobielen is.

De B4M is geen hardloper maar als het een betrouwbare rustige verkoper wordt kan het Jan door lastige tijden trekken.

Een aantal reviews van tevreden gebruikers zal daarbij zeker niet schaden.

Het "for more" staat voor bereikbaar voor meer mensen, helaas is dat nog niet in grote nummers gebeurd.
Het is geen goedkope fiets maar nog steeds ruim onder de prijs van de andere modellen bij VM.com.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#94
(, 11:58 AM)Hardloper schreef: De website is vernieuwd van velomobileworld. 

Nu zie ik ook geen Milan GT meer. Wordt die nu ook niet meer gemaakt?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Veloom
Heel uitgebreide vid...Willeke_IGKT — 08:10 AM
Doorfietsroutes
Ja, dat is ook een v...Jeroen S — 07:58 AM
Veloom
En na de Theta nu oo...datakneder — 12:21 AM
Doorfietsroutes
Allemaal nog wel p...datakneder — 10:33 PM
Doorfietsroutes
Ja, da's ook een fra...Jeroen S — 10:12 PM
Maximale banddruk voor de velgen?
Eh Frutsel, heb ik t...Jeroen S — 10:09 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het werd vanmiddag w...Jeroen S — 09:58 PM
Doorfietsroutes
maar bij Groenlo ma...Lopopodium — 09:56 PM
Maximale banddruk voor de velgen?
Waarom zou je oo...365cycle — 09:54 PM
Doorfietsroutes
Ik ben het met je ee...Jeroen S — 09:46 PM
Doorfietsroutes
Misschien moeten j...365cycle — 09:09 PM
Bülk 4 more
De website is vern...Wim -de roetsende — 08:42 PM
Bülk 4 more
Aangezien ik een jaa...Willeke_IGKT — 08:14 PM
Bülk 4 more
Als de B4M het goedk...melle z — 07:42 PM
Bülk 4 more
Dus beide Snoeken zi...365cycle — 07:36 PM
Bülk 4 more
Maar hoe dan ook onz...Hardloper — 06:32 PM
Theta, een velomobiel zonder voorganger
Ben wel benieuwd hoe...Arend-Jan — 05:59 PM