Berichten: 3.285
Topics: 112
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3777
4072 x bedankt in 2735 berichten
Ik las in Ligfiets& iets van dat Intercitybikes bezig is met een fiets met 3x 16" bandjes. De prototype had meegedaan aan de oliebollentocht. Het zou geen megasnelle fiets zijn, maar desondanks zou het voldoende snelheid hebben. Dit Maar het idee van 3x 16" bandjes liet mijn fantasie een beetje de vrije loop.
Wat als we het concept een beetje verder trekken. Wat als ICB nu eens 4x 16" bandjes neemt. Dan heb je waarschijnlijk een fiets met net als de QV veel bagage ruimte, misschien wel meer. er hoeft immers minder ruimte te zijn voor de wielen. Net als in de QV kan er een mooi groot tandwiel aan de voorkant worden bevestigd. Ala 70 a 80 tanden. Ik zou een tooltje moeten gebruiken wat voor snelheden je hiermee kan bereiken met 90 rpm. Maar als je een snelheid kan bereiken van zo'n 35 a 40km/u. Dan heb je misschien ook al een interessant model als concurrent voor de QV. Hoe denken jullie daarover?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 3.285
Topics: 112
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3777
4072 x bedankt in 2735 berichten
Goh wat is werk. Het is meer fantaseren een beetje van mijn kant.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.346
Topics: 68
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 35809
3572 x bedankt in 1545 berichten
Ik hoop dat er een versie komt voor de kleinere velonaut. Of het op drie of vier wielen is maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.
Denk aan een vervanger voor de DF, de huidige Tuna is een vervanger voor de DF XL.
Met een blik op de B4M en terug denken aan de Quest en Strada zou volgens mij alleen de plug voor de onderste helft lager hoeven zijn. Maar dat maakt de ruimte voor een extra groot voorblad kleiner. Bij een vierwieler zou een tussenas oplossingen kunnen bieden.
Een kleine VM met voldoende bagage ruimte en een redelijk ruime instap heeft volgens mij een plaats in de markt.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 782
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1413 x bedankt in 758 berichten
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door Gideonaut.)
Er was ooit een quad-DF concept maar volgens mij staat die niet meer op de planning :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 3.285
Topics: 112
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3777
4072 x bedankt in 2735 berichten
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door Hardloper.)
(10 uren geleden)Gideonaut schreef: Er was ooit een quad-DF concept
Weet ik. Maar het fantaseren kan altijd he?
Ik heb even 65 / 75 en 80 voor gecombineerd met een 11-32:
![[Afbeelding: image.png]](https://i.ibb.co/Y7y7SJ1M/image.png)
Met de snelheid potentieel zit het wel goed.
Ik denk dat het potentie zit in een mooie QV concurrent. Of ik zelf zou overstappen, waarschijnlijk niet. Maar het zou wel interessant zijn tot wat voor model het zou lijden.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.577
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2688
8997 x bedankt in 4351 berichten
(, 11:01 AM)Hardloper schreef: Net als in de QV kan er een mooi groot tandwiel aan de voorkant worden bevestigd. Ala 70 a 80 tanden.
Hoe denken jullie daarover?
Ik denk eigenlijk vooral: Waarom vindt deze Hardloper een groot tandwiel mooi???
Wat is er mis met een groot achterwiel en juist kleine kettingbladen?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.346
Topics: 68
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 35809
3572 x bedankt in 1545 berichten
(11 uren geleden)365cycle schreef: (, 01:54 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik hoop dat er een versie komt voor de kleinere velonaut. Of het op drie of vier wielen is maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.
Denk aan een vervanger voor de DF, de huidige Tuna is een vervanger voor de DF XL.
De Tuna is door ICB gepositioneerd als een vervanger voor beide, maar gebaseerd op de DF XL.
Daarom heeft PpHaan34 z'n DF ook vervangen door een Tuna.
Ik denk eerlijk gezegd dat het verschil tussen de DF en de DF XL misschien wel te klein was.
Peter is aan de grote kant voor een DF, ik pleit voor de mensen die aan de kleine kant zijn voor de DF of de Milan SL.
Ja je kan in een te grote fiets rijden maar passend is beter.
Vraag Wim waarom hij die laatste DF gekocht heeft.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 6.577
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2688
8997 x bedankt in 4351 berichten
(7 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Ja je kan in een te grote fiets rijden maar passend is beter.
Vraag Wim waarom hij die laatste DF gekocht heeft.
Omdat die nog beter past dan de MilanSL.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 3.285
Topics: 112
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3777
4072 x bedankt in 2735 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Hardloper.)
(9 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Ik denk eigenlijk vooral: Waarom vindt deze Hardloper een groot tandwiel mooi???
Wat is er mis met een groot achterwiel en juist kleine kettingbladen?
Er is niks met een groot achterwiel met kleinere tandwielen.
Het is meer dat ICB het idee had om heel het voertuig te voorzien van relatief kleinere 16" achterwielen. Tja en met 16" achterwielen, dan ga je toch een wat grotere voor tandwiel nodig hebben om er toch nog 35 a 40km/u te halen.
Maar als mijn QV een collega erbij krijgt over een tijdje. Dan zal het eentje zijn met maar 1 groot achterwiel en een kleiner grootste tandwiel dan in mijn QV. Maar hoe en wat dat weet ik nog niet zo goed. En het zal een lichter meer efficiënt model zijn waarbij ik sneller ben op lange trajecten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.577
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2688
8997 x bedankt in 4351 berichten
(5 uren geleden)Hardloper schreef: En het zal een lichter meer efficiënt model zijn waarbij ik sneller ben op lange trajecten.
Deze conclusie lijkt wel een beetje op mijn advies van lang geleden
Als je zelf 'wat kleiner en lichter' bent, dan is een wat kleinere en lichtere vm meestal een betere keuze.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282