Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brainstorming Tuna4
#1
Ik las in Ligfiets& iets van dat Intercitybikes bezig is met een fiets met 3x 16" bandjes. De prototype had meegedaan aan de oliebollentocht. Het zou geen megasnelle fiets zijn, maar desondanks zou het voldoende snelheid hebben. Dit Maar het idee van 3x 16" bandjes liet mijn fantasie een beetje de vrije loop.

Wat als we het concept een beetje verder trekken. Wat als ICB nu eens 4x 16" bandjes neemt. Dan heb je waarschijnlijk een fiets met net als de QV veel bagage ruimte, misschien wel meer. er hoeft immers minder ruimte te zijn voor de wielen. Net als in de QV kan er een mooi groot tandwiel aan de voorkant worden bevestigd. Ala 70 a 80 tanden. Ik zou een tooltje moeten gebruiken wat voor snelheden je hiermee kan bereiken met 90 rpm. Maar als je een snelheid kan bereiken van zo'n 35 a 40km/u. Dan heb je misschien ook al een interessant model als concurrent voor de QV. Hoe denken jullie daarover?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik denk dat je dubbel denkwerk aan het doen bent Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Goh wat is werk. Het is meer fantaseren een beetje van mijn kant.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik hoop dat er een versie komt voor de kleinere velonaut. Of het op drie of vier wielen is maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.
Denk aan een vervanger voor de DF, de huidige Tuna is een vervanger voor de DF XL.

Met een blik op de B4M en terug denken aan de Quest en Strada zou volgens mij alleen de plug voor de onderste helft lager hoeven zijn. Maar dat maakt de ruimte voor een extra groot voorblad kleiner. Bij een vierwieler zou een tussenas oplossingen kunnen bieden.

Een kleine VM met voldoende bagage ruimte en een redelijk ruime instap heeft volgens mij een plaats in de markt.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#5
(, 01:54 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik hoop dat er een versie komt voor de kleinere velonaut. Of het op drie of vier wielen is maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.
Denk aan een vervanger voor de DF, de huidige Tuna is een vervanger voor de DF XL.
De Tuna is door ICB gepositioneerd als een vervanger voor beide, maar gebaseerd op de DF XL.
Daarom heeft PpHaan34 z'n DF ook vervangen door een Tuna.

Ik denk eerlijk gezegd dat het verschil tussen de DF en de DF XL misschien wel te klein was.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Er was ooit een quad-DF concept maar volgens mij staat die niet meer op de planning :p 



Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#7
(, 02:59 PM)Gideonaut schreef: Er was ooit een quad-DF concept
Weet ik. Maar het fantaseren kan altijd he?
Ik heb even 65 / 75 en 80 voor gecombineerd met een 11-32:
[Afbeelding: image.png]
Met de snelheid potentieel zit het wel goed.

Ik denk dat het potentie zit in een mooie QV concurrent. Of ik zelf zou overstappen, waarschijnlijk niet. Maar het zou wel interessant zijn tot wat voor model het zou lijden.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(, 11:01 AM)Hardloper schreef: Net als in de QV kan er een mooi groot tandwiel aan de voorkant worden bevestigd. Ala 70 a 80 tanden. 

Hoe denken jullie daarover?

Ik denk eigenlijk vooral: Waarom vindt deze Hardloper een groot tandwiel mooi??? 

Wat is er mis met een groot achterwiel en juist kleine kettingbladen?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(, 04:46 PM)Wim -de roetsende schreef:
(, 11:01 AM)Hardloper schreef: Net als in de QV kan er een mooi groot tandwiel aan de voorkant worden bevestigd. Ala 70 a 80 tanden. 

Hoe denken jullie daarover?

Ik denk eigenlijk vooral: Waarom vindt deze Hardloper een groot tandwiel mooi??? 

Wat is er mis met een groot achterwiel en juist kleine kettingbladen?

Omdat dat tandwiel zo mooi weggewerkt kan worden onder het carbon Wink
Antwoord }
#10
(, 02:10 PM)365cycle schreef:
(, 01:54 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik hoop dat er een versie komt voor de kleinere velonaut. Of het op drie of vier wielen is maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.
Denk aan een vervanger voor de DF, de huidige Tuna is een vervanger voor de DF XL.
De Tuna is door ICB gepositioneerd als een vervanger voor beide, maar gebaseerd op de DF XL.
Daarom heeft PpHaan34 z'n DF ook vervangen door een Tuna.

Ik denk eerlijk gezegd dat het verschil tussen de DF en de DF XL misschien wel te klein was.

Peter is aan de grote kant voor een DF, ik pleit voor de mensen die aan de kleine kant zijn voor de DF of de Milan SL. 

Ja je kan in een te grote fiets rijden maar passend is beter.
Vraag Wim waarom hij die laatste DF gekocht heeft.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(, 06:24 PM)Willeke_IGKT schreef: Ja je kan in een te grote fiets rijden maar passend is beter.
Vraag Wim waarom hij die laatste DF gekocht heeft.

Omdat die nog beter past dan de MilanSL.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(, 04:46 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik denk eigenlijk vooral: Waarom vindt deze Hardloper een groot tandwiel mooi??? 

Wat is er mis met een groot achterwiel en juist kleine kettingbladen?

Er is niks met een groot achterwiel met kleinere tandwielen.
Het is meer dat ICB het idee had om heel het voertuig te voorzien van relatief kleinere 16" achterwielen. Tja en met 16" achterwielen, dan ga je toch een wat grotere voor tandwiel nodig hebben om er toch nog 35 a 40km/u te halen.

Maar als mijn QV een collega erbij krijgt over een tijdje. Dan zal het eentje zijn met maar 1 groot achterwiel en een kleiner grootste tandwiel dan in mijn QV. Maar hoe en wat dat weet ik nog niet zo goed. En het zal een lichter meer efficiënt model zijn waarbij ik sneller ben op lange trajecten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(, 08:38 PM)Hardloper schreef: En het zal een lichter meer efficiënt model zijn waarbij ik sneller ben op lange trajecten.

Deze conclusie lijkt wel een beetje op mijn advies van lang geleden  Big Grin Wink  

Als je zelf 'wat kleiner en lichter' bent, dan is een wat kleinere en lichtere vm meestal een betere keuze.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ik krijg een beetje een deja-vu gevoel van dit gesprek. Enige verschil is dat mijn toen actuele weetjes niet meer zo actueel zijn
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
In vier jaar zijn ze nog niet zo heel veel verder bij ICB zo lijkt het. Dat ligt hem denk ik niet zo zeer aan het designen van een Body, maar eerder aan de techniek die in die Body moet en hoe je iets wat zo complex is nog winstgevend produceert. Voor die problemen zie ik in deze brainstorm nog geen oplossingen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
De DF4 is al ouder dan 4 jaar, het eerste nieuws van toen Daniel nog betrokken was is alweer meer dan 9 jaar geleden. Ze zijn echter lang niet al die tijd bezig gebleven. Ymte heeft de oranje DF4 (van het filmpje waarmee hij rondjes door zijn tuin crosste) iets van 1000 km gereden en was toen niet tevreden. Het project heeft daarna volgens mij een tijd helemaal stil gelegen. Vorig jaar heb ik een paar keer een nieuwe variant in de werkplaats gezien die er heel veelbelovend uitzag.

Eén van de dingen waar ik ICB juist sterk in vind is het vereenvoudigen van concepten zonder aan functionaliteit of schoonheid in te boeten: Dingen die mooi maar complex zijn net even wat simpeler uitvoeren waardoor ze zowel goedkoper als minder foutgevoelig worden. Het kost tijd om wat goeds te bedenken, maar uiteindelijk komt er wat moois uit dat gebouw daar aan de Koperweg Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#17
(, 03:39 PM)Hardloper schreef: Weet ik. Maar het fantaseren kan altijd he?

(3 uren geleden)365cycle schreef: Eén van de dingen waar ik ICB juist sterk in vind is het vereenvoudigen van concepten zonder aan functionaliteit of schoonheid in te boeten: Dingen die mooi maar complex zijn net even wat simpeler uitvoeren waardoor ze zowel goedkoper als minder foutgevoelig worden. Het kost tijd om wat goeds te bedenken, maar uiteindelijk komt er wat moois uit dat gebouw daar aan de Koperweg Big Grin


Over dat fantaseren gesproken... De Different van Piet en Jan zou best wel verder ontwikkeld mogen worden  Rolleyes
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: PieterTrapt, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Brainstorming Tuna4
Weet ik. Maar het ...Gideonaut — 01:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Met OV op weg ...TimSch — 01:39 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Met OV op weg na...Wim -de roetsende — 01:27 PM
advies fietsschoenen
Ik ben op zoek naar ...ligvogel — 01:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die moet ik wel ...TimSch — 12:58 PM
Doorfietsroutes
Ik ben vroeger wel...Wim -de roetsende — 12:50 PM
Doorfietsroutes
Ik ben vroeger wel...Bart Verbeek — 12:29 PM
Doorfietsroutes
Hier in het oosten...365cycle — 12:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die moet ik wel re...365cycle — 12:09 PM
Medeliggers onderweg
Dat is wat blokdoo...365cycle — 12:04 PM
M5 minimalbike, ervaringen?
Na de velomobiel maa...365cycle — 11:59 AM
Brainstorming Tuna4
De DF4 is al ouder d...365cycle — 11:45 AM
wat ze zeggen
Meestal wint de ...Niels van der Wal — 11:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Blij dat ik vandaag ...TimSch — 11:10 AM
Medeliggers onderweg
Ik vind ze ook lelij...Jeroen S — 10:41 AM
wat ze zeggen
Meestal wint de ve...Bart Verbeek — 10:38 AM
Brainstorming Tuna4
In vier jaar zijn ze...Jeroen S — 10:34 AM