Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waarom lijken velomobielen zo snel?
Het overkwam me gisteren voor de derde keer deze week, en nu ben ik toch benieuwd of jullie een reden weten: 

Ik reed met een gangetje van 40 over een weg met limiet 50 km/h, en langs de weg staat iemand woest te gebaren dat ik vaart moet minderen.

Wat is dat toch? Ik rijd op de rijbaan minder snel dan de auto's en toch ziet het er blijkbaar enorm snel uit.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Auto's moeten 50, fietsen rijden max 25. 

Die gekke dingen snappen we niet en lijken veel harder te gaan dan fietsen maar het zijn ook geen auto's. Daarom gaan wij daar heftig naar gebaren en roepen.... Tongue
Milan SL Mk3 #039 - Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Je begrijpt toch wel dat het heel veel gevaarlijker is om 30 of harder te fietsen dan om 50 te rijden met een veel groter voertuig van een paar 1000kg staal. Of hij bedoelde juist het tegengestelde, dat je te langzaam ging, bij een limiet van 50 rijden de meeste automobilisten immers 60 a 70.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Het was vast een vriendelijke landgenoot die je wilde waarschuwen voor een naderende radarcontrole door onze blauwe vrienden Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Het gaat niet om snelheid, het gaat om de beleving van gevaar.
Voor de persoon die jou ziet is een velomobiel onbekend (?). Zijn hersenen registreren een groot gevaarlijk ding dat snel gaat.
De persoon wil het gevaar verminderen en probeert invloed uit te oefenen op het enige war hij invloed op heeft. Snelheid!

Auto's (her)kennen hersenen en ze 'weten' hoe er op te reageren. Invloed uitoefenen hoeft niet.
Er zijn nogal veel auto's. Als er evenveel velomobielen waren, dan kom je geen woest gebarende voetgangers meer tegen als je onder de snelheidslimiet fietst.

Niels, trapgebaar, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , PieterTrapt
(8 uren geleden)ZoefZoef schreef: Het was vast een vriendelijke landgenoot die je wilde waarschuwen voor een naderende radarcontrole door onze blauwe vrienden Wink
Goed punt. Ik ben gisteren wel geflitst, haha Big Grin
In words of others,
Antwoord }
Ik kom ze af en toe ook wel tegen die types. Alsof ze persoonlijk mogen bepalen wat een verantwoorde snelheid is. Auto's tja, auto's zijn niet gevaarlijk, want die zijn veilig. Vaak zijn ze zelf ook onveilige dingen aan het doen, midden op het fietspad lopen. Of de E bike dwars over het fietspad stilzetten zonder enige aankondiging of even een blik op de omgeving te hebben. Of de hond los die zich duidelijk niets van hen aantrekt. Maar dat kan allemaal best.
Antwoord }
Misschien kunnen ze door ons afmetingen niet goed inschatten hoe snel we precies gaan.
Andere optie : ze denken het is een (e)bike en die kan onmogelijk 40km/u helen zonder ondersteuning en dus is het illegaal
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , 365cycle
Tja, iedereen zal wel eens rare figuren tegenkomen Big Grin Zo reed ik ook eens tegen de 50 waar 50 het maximum was op de rijbaan. Rijdt er een gepensioneerde op het fietspad (nogal traag) die gebaart dat ik daar ook moet rijden. Ik zou juist verwachten dat zo iemand zo'n snel ding NIET in zijn buurt zou willen.

Je merkt soms ook dat mensen er niet mee om kunnen dat iets zowel de rijbaan als het fietspad mag pakken, ook al geldt dat ook voor speed pedelecs die hier absoluut niet meer zeldzaam zijn... Soms kom ik er 's morgens meer tegen dan trage fietsen als ik naar het werk rijd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Als ik op de rijbaan rijdt en daar de maximum snelheid haal, dan willen de auto's me toch nog voorbij omdat die zien hoe langzaam een velomobiel is, dus misschien is het een kwestie van perspectief van de toeschouwer.

Wat best wel interessante effecten geeft in een 30 zone met de nodige drempels die je met een auto toch beter met die 30 of minder kunt nemen.   Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle , Tijanus
Tegenwoordig heb ik een open trike en daarvan zeggen ze dat ik heel hard voorbij kom fietsen. Maar (astma, leeftijd, luchtweerstand) ik haal nog zelden de 30 km/u.
Ze kijken gewoon te langzaam, dat zal het zijn.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus
(6 uren geleden)Jeroen S schreef: Als ik op de rijbaan rijdt en daar de maximum snelheid haal, dan willen de auto's me toch nog voorbij omdat die zien hoe langzaam een velomobiel is, dus misschien is het een kwestie van perspectief van de toeschouwer.

Wat best wel interessante effecten geeft in een 30 zone met de nodige drempels die je met een auto toch beter met die 30 of minder kunt nemen.   Big Grin

Auto's vrolijk laten huppelen over verkeersdrempels doe ik ook wel graag  Big Grin Af en toe hoor ik ze dan hun onderkant eens zuiver schrapen. Ooit een bestelbus met aanhanger gehad die mij net voor zo'n stuk met korte drempels voorbij meende te moeten. 2 of 3 drempels verder was ik 'm alweer terug voorbij.

Opvallend is wel dat auto's mij niet meer zo traag vinden in de trajectcontrole op 50 km/h, gewoonlijk durven ze dat zelf niet helemaal te rijden  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
Als mijn VM stil staat denken de mensen die met mij praten al dat die super snel is.

Waarschijnlijk tellen ze 10 tot 30 km/u op bij de werkelijke snelheid als ze er een in beweging zien.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , LigfietsWilsum
ik heb juist vaker dat mensen op de weg de zelfde snelheid aanhouden wat ik op het fietspad rij en daarna zie je een duimpje omhoog gaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus
(7 uren geleden)365cycle schreef:
(8 uren geleden)ZoefZoef schreef: Het was vast een vriendelijke landgenoot die je wilde waarschuwen voor een naderende radarcontrole door onze blauwe vrienden Wink
Goed punt. Ik ben gisteren wel geflitst, haha Big Grin

Ha, nice!

Zou wel leuk zijn als je daar de foto van in bezit weet te krijgen. Vrees alleen dat dat lastig zal zijn.
Antwoord }
(4 uren geleden)ZoefZoef schreef: Zou wel leuk zijn als je daar de foto van in bezit weet te krijgen. Vrees alleen dat dat lastig zal zijn.
Het was in Duitsland. Denk dat de foto krijgen makkelijk is, en mijn glimlach ook, maar dan mag ik m ook betalen Big Grin
In words of others,
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest , Willeke_IGKT , datakneder
(3 uren geleden)365cycle schreef:
(4 uren geleden)ZoefZoef schreef: Zou wel leuk zijn als je daar de foto van in bezit weet te krijgen. Vrees alleen dat dat lastig zal zijn.
Het was in Duitsland. Denk dat de foto krijgen makkelijk is, en mijn glimlach ook, maar dan mag ik m ook betalen Big Grin

Duitse boetes zijn een stuk redelijker dan de Nederlandse, dus dat kan nog een keer de moeite waard zijn voor een oorkonde aan de muur Tongue
Antwoord }
Het omgekeerde effect zie ik bij onze Fiat Panda. In het hoofd van veel mensen rijdt die altijd langzaam, hoe snel je in werkelijkheid ook gaat. Want: "Panda ≡ langzaam". Dus wil men je altijd inhalen. Al rijd je 30 km boven de maximumsnelheid, dan nóg gaan ze je inhalen. Als ik dezelfde snelheid (of langzamer!) rijd in een grote stationcar, dan blijven ze achter je. Want grote auto = snel.

Het gaat dus allemaal om een soort subjectief gevoel van snelheid, bij de toeschouwer.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Thijs OO , Willeke_IGKT

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Ik reed 34km/u op ...Willeke_IGKT — 04:28 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Die van mij wordt 'U...Hoekie — 04:20 PM
Net als de landbouwv...Fietsbennie — 04:09 PM
E-bikende bejaarden ...PieterTrapt — 03:31 PM
Hoeveel km per uur m...datakneder — 03:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..er misschien morge...ZoefZoef — 03:20 PM
In maart was hij 56 ...Hardloper — 02:53 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...dat ik inmiddels ...Hoekie — 02:38 PM
VO2Max is toen ik ...Hoekie — 02:32 PM
De eenvoudigste op...Hardloper — 02:27 PM
(...) 1) worden nu ...Tijanus — 02:16 PM
Het omgekeerde effec...PieterTrapt — 01:42 PM
Zou wel leuk zij...Frutsel — 01:42 PM
Haalbaarheid lijkt b...melle z — 01:40 PM
Tja, de fietspaden i...Frutsel — 01:39 PM
Een lagere maximale ...Willeke_IGKT — 01:34 PM
Niks over nummerbord...melle z — 01:32 PM