Experiment met maximumsnelheid op fietspad
|
Berichten: 174
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 100
294 x bedankt in 154 berichten
, 11:16 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:40 AM door Snoek043.)
(11-Jul-2025, 05:07 PM)Niels van der Wal schreef: Wat ik hiervan vind?
In de bebouwde kom gaat er te veel ruimte naar de auto; de fietsers moet maar inschikken en de ruimte delen met alles wat niet auto (of voetganger) is.
Ik vind dat er teveel ruimte naar de auto gaat.
![[Afbeelding: OIP-2469185119.jpg]](https://i.postimg.cc/xJM1DvVN/OIP-2469185119.jpg)
Niels, ruimte, van der Wal
Zoals de auteur van die afbeelding kennelijk niet doorheeft, is die ‘autostrook’ eveneens dé doorgangsweg voor nog grotere mastodonten dan een SUV—denk aan 16‑asser diepladers van 3 m breed én brandweerwagens van ruim 2,5 m, inclusief uitschuifbare ladder en waterkanon. Die kolossen hebben óók ruimte nodig om zonder gevaar te passeren, anders blijft niet alleen het vrachttransport stilstaan, maar ook onze hulpdiensten liggen met loeiende sirenes vast in de file. Petje af voor zo’n eenzijdige blik op infrastructuur…
En laten we vooral niet vergeten: de bedenker van dat plaatje komt vast nooit bij de supermarkt, want hij teelt z’n eigen tomaten, wortels en boerenkool in de achtertuin. Dus vrachtwagens vol brood, melk en groente zullen hem echt niet in de weg zitten!
(14-Jul-2025, 11:55 PM)Veloquest schreef: Ik ben een tijdje geleden nog gestopt om te helpen bij een fietser die snachts tegen een paaltje is gereden. En zei zag het paaltje niet omdat ze achter 2 vriendinnen reed. En die zagen het paaltje misschien te laat maar konden wel ontwijken. Maar ze had wel een flinke wond aan der voet en is opgehaald door familie en zijn naar het ziekenhuis gegaan. En voor autos zou er een maximale snelheid moeten komen van 30 in de stad en 50 op de snelweg en dan zul je zien dat er een stuk minder doden zullen vallen.
Dus wanneer een ambulance of prioritair voertuig passeert, is het snelheidsverschil gigantisch maar totaal niet relevant? Zo'n instelling zorgt ervoor dat er nooit een oplossing komt. Met extreme ideëen, die totaal onrealistisch zijn kom je nooit tot een akkoord.
PS: Was dat pad eigenlijk wel verlicht? Hingen er reflectoren aan dat ‘dodelijke’ blokje staal? Mijn mening? Die twee voorste fietsers waren vast druk in conclaaf over de laatste Instagram-post of waar ze die avond zouden gaan eten—totaal afgeleid dus. Natuurlijk is het dan veel handiger om het paaltje de zwarte piet toe te schuiven in plaats van toe te geven dat je óók gewoon even je ogen open moet doen.
Berichten: 1.011
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 227
1885 x bedankt in 742 berichten
(, 11:16 AM)Snoek043 schreef: (11-Jul-2025, 05:07 PM)Niels van der Wal schreef: Wat ik hiervan vind?
In de bebouwde kom gaat er te veel ruimte naar de auto; de fietsers moet maar inschikken en de ruimte delen met alles wat niet auto (of voetganger) is.
Ik vind dat er teveel ruimte naar de auto gaat.
![[Afbeelding: OIP-2469185119.jpg]](https://i.postimg.cc/xJM1DvVN/OIP-2469185119.jpg)
Niels, ruimte, van der Wal
Zoals de auteur van die afbeelding kennelijk niet doorheeft, is die ‘autostrook’ eveneens dé doorgangsweg voor nog grotere mastodonten dan een SUV—denk aan 16‑asser diepladers van 3 m breed én brandweerwagens van ruim 2,5 m, inclusief uitschuifbare ladder en waterkanon. Die kolossen hebben óók ruimte nodig om zonder gevaar te passeren, anders blijft niet alleen het vrachttransport stilstaan, maar ook onze hulpdiensten liggen met loeiende sirenes vast in de file. Petje af voor zo’n eenzijdige blik op infrastructuur…
Misschien kun je beschrijven hoe je denkt dat het wel moet; dan kraken wij dat wel af.
Niels, varifocus, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 174
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 100
294 x bedankt in 154 berichten
(, 12:59 PM)Niels van der Wal schreef: (, 11:16 AM)Snoek043 schreef: (11-Jul-2025, 05:07 PM)Niels van der Wal schreef: Wat ik hiervan vind?
In de bebouwde kom gaat er te veel ruimte naar de auto; de fietsers moet maar inschikken en de ruimte delen met alles wat niet auto (of voetganger) is.
Ik vind dat er teveel ruimte naar de auto gaat.
![[Afbeelding: OIP-2469185119.jpg]](https://i.postimg.cc/xJM1DvVN/OIP-2469185119.jpg)
Niels, ruimte, van der Wal
Zoals de auteur van die afbeelding kennelijk niet doorheeft, is die ‘autostrook’ eveneens dé doorgangsweg voor nog grotere mastodonten dan een SUV—denk aan 16‑asser diepladers van 3 m breed én brandweerwagens van ruim 2,5 m, inclusief uitschuifbare ladder en waterkanon. Die kolossen hebben óók ruimte nodig om zonder gevaar te passeren, anders blijft niet alleen het vrachttransport stilstaan, maar ook onze hulpdiensten liggen met loeiende sirenes vast in de file. Petje af voor zo’n eenzijdige blik op infrastructuur…
Misschien kun je beschrijven hoe je denkt dat het wel moet; dan kraken wij dat wel af.
Niels, varifocus, van der Wal
Ik heb je al gediend met een repliek die je karikatuur van tafel heeft geveegd, overdrijving is een kunst.
Berichten: 378
Topics: 25
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1346
793 x bedankt in 359 berichten
Een vraag aan Snoek043 - je schrijfstijl komt vrij 'confronterend' over. Is dat ook de bedoeling? Zo ja, wat wil je daarmee bereiken?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 6.639
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2732
9103 x bedankt in 4408 berichten
(, 11:16 AM)Snoek043 schreef: Zoals de auteur van die afbeelding kennelijk niet doorheeft, is die ‘autostrook’ eveneens dé doorgangsweg voor nog grotere mastodonten dan een SUV—denk aan 16‑asser diepladers van 3 m breed én brandweerwagens van ruim 2,5 m, inclusief uitschuifbare ladder en waterkanon. Die kolossen hebben óók ruimte nodig om zonder gevaar te passeren, anders blijft niet alleen het vrachttransport stilstaan, maar ook onze hulpdiensten liggen met loeiende sirenes vast in de file. Petje af voor zo’n eenzijdige blik op infrastructuur…
En laten we vooral niet vergeten: de bedenker van dat plaatje komt vast nooit bij de supermarkt, want hij teelt z’n eigen tomaten, wortels en boerenkool in de achtertuin. Dus vrachtwagens vol brood, melk en groente zullen hem echt niet in de weg zitten! 
PS: Was dat pad eigenlijk wel verlicht? Hingen er reflectoren aan dat ‘dodelijke’ blokje staal? Mijn mening? Die twee voorste fietsers waren vast druk in conclaaf over de laatste Instagram-post of waar ze die avond zouden gaan eten—totaal afgeleid dus. Natuurlijk is het dan veel handiger om het paaltje de zwarte piet toe te schuiven in plaats van toe te geven dat je óók gewoon even je ogen open moet doen.
Snoek043, je zegt veel dingen die best hout snijden. Realiseer je echter wel dat 'de toon de muziek maakt'.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 3.334
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3836
4157 x bedankt in 2782 berichten
(, 11:08 PM)Wim -de roetsende schreef: Realiseer je echter wel dat 'de toon de muziek maakt'. Prachtige manier van boodschap overbrengen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 174
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 100
294 x bedankt in 154 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Snoek043.)
(, 10:09 PM)PieterTrapt schreef: Een vraag aan Snoek043 - je schrijfstijl komt vrij 'confronterend' over. Is dat ook de bedoeling? Zo ja, wat wil je daarmee bereiken?
Met ‘confronterend’ bedoel je dus dat ik logische pijnpunten – zeg maar blinde vlekken – als een chirurg op tafel leg, toch? Ik vind het vooral gênant voor diegene die zo’n onzinnige prent post, terwijl hij niet doorheeft dat een autostrook écht een stuk breder hoort te zijn, en mij vervolgens komt vertellen hoe ík het had moeten aanpakken om ‘m af te kraken. Serieus, waar gaat dat dan precies over?
Berichten: 6.639
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2732
9103 x bedankt in 4408 berichten
(4 uren geleden)Hardloper schreef: Prachtige manier van boodschap overbrengen. 
Dankjewel.
Volgens AI  en ook volgens ondergetekende bedoel ik er dit mee:
De uitspraak "het is de toon die de muziek maakt" komt uit de Franse taal: "C'est le ton qui fait la musique". Het betekent dat de manier waarop iets gezegd wordt, even belangrijk is als de inhoud van wat er gezegd wordt. Het is een figuurlijke uitdrukking die afkomstig is uit de muziek, waar de dirigent de toon aangeeft die de musici overnemen.
De uitdrukking benadrukt dat de manier waarop een boodschap wordt overgebracht cruciaal is voor de impact ervan. Een vriendelijke toon kan een strenge boodschap verzachten, terwijl een boze toon een simpele vraag een vijandige indruk kan geven.
In de muziek refereert de uitdrukking aan het feit dat de toonhoogte, het timbre en de intensiteit van een geluid (de toon) bepalen wat voor soort muziek het is. Een lage toon, een hoge toon, een zachte toon of een harde toon; elk heeft invloed op de algehele muzikale ervaring. De dirigent speelt hierbij een belangrijke rol, omdat hij/zij de sfeer en de emotie van een muziekstuk bepaalt door de manier waarop hij/zij de muziek dirigeert.
Kortom, de uitdrukking "het is de toon die de muziek maakt" is een metafoor die ons eraan herinnert dat de manier waarop we communiceren net zo belangrijk is als de boodschap zelf.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.107
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 671
2253 x bedankt in 1037 berichten
(3 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Kortom, de uitdrukking "het is de toon die de muziek maakt" is een metafoor die ons eraan herinnert dat de manier waarop we communiceren net zo belangrijk is als de boodschap zelf.
Sorry, bij het eerste bericht heb ik al lang lopen twijfelen of ik er op zou reageren. Maar nu voelt het niet goed om het niet te doen.
Voor het stukje "net zo belangrijk" schiet mij in het verkeerde keelgat. En ja, ook ik heb deze zin vaak horen voorbijkomen op momenten dat het mij totaal niet duidelijk was wat het probleem van de ontvanger was. Menselijke communicatie is voor mij altijd al een raadsel geweest. Er werden zinnen gezegd en daarmee iets gecommuniceerd dat door iedereen behalve mij begrepen werd. De boodschap was namelijk iets dat niet in de tekst te vinden was. En als ik daarnaar vroeg kreeg ik hooguit: "Dat snapt ieder mens". Waarmee ik dus gedegradeerd werd tot iets dat geen mens is.
Datzelfde geldt natuurlijk met de bovenstaande zin. Het enige dat voor mij gecommuniceerd wordt is dat de ontvanger niet gediend is van de manier waarop iets gezegd wordt. Hoe dan wel, ja dat zul je zelf maar moeten uitzoeken. Dat gaan we je niet vertellen.
Het ergste dat de zin uitstraalt, voor mij, is: "Ik begrijp wat je bedoeld, maar je manier staat me niet aan, dus leg ik wat je bedoeld naast me neer." "Leer eerst maar eens hoe je met mij kunt praten en dan kunnen we verder praten"
Het is hetzelfde als zeggen dat er digitale en analoge horloges zijn. En ik liever een analoog horloge aflees en alle informatie over tijd die op digitale manier op mij afkomt niet tot mij wil nemen.
Ik heb er zeker niets op tegen dat je aangeeft dat de manier waarop iemand met jou communiceert je onprettig vind. Dat moet je zeker doen. Maar zolang je de ander begrijpt zou de toon niet de reden moeten zijn om het gesprek te staken.
Toen ik opgroeide was de taalstrijd in België een groot ding. Hoe dat nu is, weet ik niet. Maar daar waren franstalige belgen die je niet hielpen als je geen frans sprak, terwijl ze precies wisten wat je bedoelde. En andersom ook. Dat is niet wat je wil. In ieder geval ik niet!
Berichten: 378
Topics: 25
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1346
793 x bedankt in 359 berichten
@datakneder: Natuurlijk, soms wordt "de toon" (of "de taal") als excuus gebruikt om maar niet te hoeven luisteren. Maar anderzijds: een beetje beleefdheid is toch wel plezierig?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 6.639
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2732
9103 x bedankt in 4408 berichten
17 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 minuten geleden door Wim -de roetsende.)
(2 uren geleden)datakneder schreef: Er werden zinnen gezegd en daarmee iets gecommuniceerd dat door iedereen behalve mij begrepen werd. De boodschap was namelijk iets dat niet in de tekst te vinden was. En als ik daarnaar vroeg kreeg ik hooguit: "Dat snapt ieder mens". Waarmee ik dus gedegradeerd werd tot iets dat geen mens is.
Heb je dan ook dat je ironie, sarcasme of cynisme in gesproken taal niet herkent of lastig vindt?
Want ook daarmee wordt de 'toon van de taal' bepaalt.
Als iemand iets sarcastisch bedoelt, dan kan het inderdaad zo zijn dat ik niet van de boodschap gediend ben.
Het gaat dus vooral om de impact die taal dan kan hebben. Er wordt dus niet altijd bedoeld wat er eigenlijk gezegd wordt.
Dat maakt taal lastig, maar in mijn ogen ook zo wonderbaarlijk mooi.
Je kunt het namelijk ook op een mooie, liefdevolle, grappige, verrassende, enz. manier inzetten.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.655
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 844
2866 x bedankt in 1318 berichten
berichten in een forum missen daarnaast ook nog een keer de mogelijkheid om de intonatie & lichaamstaal te horen/zien van de auteur.
Dat maakt het sowieso moeilijker om de intentie te intepreteren, zelfs voor mensen die daar normaal gesproken minder problemen mee hebben.
|
Gebruikers die dit topic lezen: qv-tester, 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|