Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen gevraagd voor een potentiële starter
Hoi,

Ik overweeg al enige tijd om een velomobiel te kopen voor woon werkverkeer a 50km enkele reis door rustig gebied (qua verkeer). Nu vind ik een vm nogal prijzig, dus ik zoek sowieso een occasion. Ik ga uiteraard proefrijden, maar met een dreumes in huis is er geen tijd om uitgebreid verschillende modellen te proberen, dus zou ik graag een voorselectie maken.
Kan iemand helpen met ervaringen delen over open/gesloten wielkasten? Is een draaicirkel van 8m een belemmering? (Mijn vorige auto had zo'n draaicirkel, voor een auto extreem goed, maar mijn Tweewielers voelen toch wendbaarder). Is na regelmatig fietsen een kruis snelheid van circa 32km/u realistisch? Zijn er dingen waarover ik me vooral geen zorgen moet maken? Hebben jullie toevallig recent velomobiel.nl/icb bezocht en staat daar een vm waarvan je dacht: die wilde ik eigenlijk meenemen als ik er niet al 1 had? En welke was dat? Wink
Een hoop vragen, maar ik heb het gevoel dat men vrij behulpzaam is op dit forum, dus ik hoop op leuke reacties.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , Hardloper , -Nico-
In principe voldoet elke velomobiel
Is echt een persoonlijke keuze welke t beste bij u past. 
Ben u groot of klein, moet er veel bagage mee. 
Meer een comfort velomobiel of een erg racy type?
Breder zodat legaal op vrijwel alle wegen gereden kan worden?  Dichte wielkasten is iets sneller. 
Draaicirkel went. Zou ik niet op selecteren, tenzij erg veel in steden wordt gefietst, maar dat is niet echt de natuurlijke omgeving van een velomobiel. Zowel velomobiel.nl als icb hebben velo's die je heerlijk van A naar B brengen. Straks met twee vingers in de neus 32 km/uur, of sneller ?
Kan je echt aanraden te gaan proberen, dan leer je de verschillen kennen (die voor de een belangrijk zijn en voor de ander niet). 
Succes met uw keuze!

(, 10:09 PM)Themba schreef: Hoi,

Ik overweeg al enige tijd om een velomobiel te kopen voor woon werkverkeer a 50km enkele reis door rustig gebied (qua verkeer). Nu vind ik een vm nogal prijzig, dus ik zoek sowieso een occasion. Ik ga uiteraard proefrijden, maar met een dreumes in huis is er geen tijd om uitgebreid verschillende modellen te proberen, dus zou ik graag een voorselectie maken.
Kan iemand helpen met ervaringen delen over open/gesloten wielkasten? Is een draaicirkel van 8m een belemmering? (Mijn vorige auto had zo'n draaicirkel, voor een auto extreem goed, maar mijn Tweewielers voelen toch wendbaarder). Is na regelmatig fietsen een kruis snelheid van circa 32km/u realistisch? Zijn er dingen waarover ik me vooral geen zorgen moet maken? Hebben jullie toevallig recent velomobiel.nl/icb bezocht en staat daar een vm waarvan je dacht: die wilde ik eigenlijk meenemen als ik er niet al 1 had? En welke was dat? Wink
Een hoop vragen, maar ik heb het gevoel dat men vrij behulpzaam is op dit forum, dus ik hoop op leuke reacties.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Het belangrijkste zijn je budget en je maat.
Ik was zaterdag bij Intercitybikes, genoeg keuze in zowel tweedehands als nieuw voor zowat iedere maat persoon en (relatief) budget.
Met de B4M hebben ze de goedkoopste nieuwe voor een proefrit, maar ook de Tuna en ik geloof ook een Alpha.

Ik heb Quest gereden en rij nu mijn tweede VM met open wielkasten, voor mij geen groot verschil. Maar voor relatief weinig kun je hosen kopen die van open wielkasten gesloten maken.

Ga proefrijden, dat zegt meer dan alles wat wij schrijven.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
Wat open of gesloten wielkasten aangaat: Ik heb ervaring met de DF XL (open) en de Bülk (gesloten). Open wielkasten zorgen voor een wat kleinere draaicirkel, maar maakt de fiets ook gevoeliger voor zijwind.

50km enkele reis is een behoorlijke afstand, zeker als je het 5x per week wil doen. Nu weet ik natuurlijk niet hoe goed je conditie is, en hoeveel ervaring je hebt met ligfietsen, maar ik zou het rustig opbouwen.

Een kruissnelheid van boven de 40 is goed haalbaar. Dat zegt alleen niet zoveel over de gemiddelde snelheid die je haalt op jouw route. Ik rij zo'n 65km enkele reis (momenteel maar 1x per week, helaas) en hoewel mijn kruissnelheid rond de 40km/h zit, is mijn gemiddelde snelheid zo'n 34km/h. (Lang leve dorpskernen en kruisingen)

Wat de keuze van modellen aangaat: Ga ze uitproberen. De vraag is of je past, en of het model en zijn eigenschappen jou liggen. Dat kunnen wij niet bepalen voor je.
Antwoord }
(, 10:42 PM)Frutsel schreef: Wat de keuze van modellen aangaat: Ga ze uitproberen. De vraag is of je past, en of het model en zijn eigenschappen jou liggen. Dat kunnen wij niet bepalen voor je.

Wat Frutsel zegt dus.

Het heeft echter ook met lichaamsverhoudingen te maken. 

Iemand van 1.77m met langere benen komt soms niet meer uit een Snoek.
Ik pas er met 1.77m en wat bredere schouders ook niet in, omdat ik naar mijn maatstaven te klem zit. 
Anderen hebben de vm soms zo aangepast dat ondanks hun te grote afmetingen ze er toch in passen. 
Dan moet je de consequenties wel voor lief nemen. Minder comfort, minder bagageruimte, hogere snelheid, enz.

Niet iedereen kan trouwens zoals Frutsel 40km/u kruissnelheid aanhouden Ik dus niet. Nu het weer iets kouder wordt ben ik blij met 35km/u.

We kunnen je 20 bladz. met advies geven. De belangrijkste blijft toch echt: ga proefrijden.

Gewoon naar Dronten gaan. Daar staan juist nu relatief veel tweedehands vm-en. 

Veel plezier met 'je quest' naar de beste vm voor jou.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Ik sluit me aan bij het advies vooral te gaan proefrijden.
Omdat een velomobiel een vaste grote heeft is je lichaamsgroten van belang. Het maakt veel uit in keuze van modellen of je 1.70 m, 1,80 m, of 1.90 m bent. Gewicht en schouderbreedte kan ook een rol spelen, maar proefpassen is daarvoor handig.
Verder speelt mee waarvoor je de velo wilt gebruiken; maar als ik je bericht lees is dat vnl woon-werkverkeer over rustige wegen buiten de stad.Snelheid is dus belangrijker dan wendbaarheid; comfort en bagageruimte is een keuze.

Als Dronten ver is kun je eventueel aangeven waar je woont en wat voor jou bereikbaar is. Misschien zijn er mogelijkheden in je omgeving.

Niels, DF, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Wat Wim al zegt: Ik ben ook al blij als ik 35km/h haal, 's ochtends bij het opstarten klim ik langzaam maar zeker op naar 32 km/h na 5 a 10 minuten. Aan het eind van de week als de energie een beetje op is, is dat ook vaak de kruissnelheid.
Met name bij nat wegdek of koud weer gaat het ook een klein beetje langzamer, banden worden dan trager.
Bij lekker warm weer daarentegen is de lucht wat dunner, de banden wat sneller en kan je er een paar km/h bij plussen.
Hier zitten een paar jonge honden die geweldig kunnen beesten, heel mooi om te zien, maar ik ben die leeftijd een beetje voorbij.

Hans, Mamil, Fix
Antwoord }
Dank voor alle vriendelijke en bemoedigende reacties!
Ik ben 1,86m, dus ik denk dat ik niet in alle modellen pas. Ik zal over een paar weken naar Dronten gaan en kijken of ik kan proefrijden (ik zal het van tevoren vragen). Ik ben overigens van plan het woon-werkverkeer 2 a 3 keer per week te doen en dan de overige dagen thuiswerken, dus dat scheelt. Mijn conditie is nu niet optimaal, maar ik heb wel redelijk wat fietservaring, dus ik heb goede hoop dat die snel weer kan worden opgebouwd.
Antwoord }
(, 09:04 AM)Themba schreef: Dank voor alle vriendelijke en bemoedigende reacties!
Ik ben 1,86m, dus ik denk dat ik niet in alle modellen pas. Ik zal over een paar weken naar Dronten gaan en kijken of ik kan proefrijden (ik zal het van tevoren vragen). Ik ben overigens van plan het woon-werkverkeer 2 a 3 keer per week te doen en dan de overige dagen thuiswerken, dus dat scheelt. Mijn conditie is nu niet optimaal, maar ik heb wel redelijk wat fietservaring, dus ik heb goede hoop dat die snel weer kan worden opgebouwd.

Met die lengte heb je waarschijnlijk veel keus.
Waarschijnlijk is snelheid voor je van belang, omdat je langere woon-werk ritte gaat fietsen.
Wat dan speelt is frontaal oppervlak (hoe minder, hoe sneller)
En gewicht. (bij versnellen; optrekken) is van belang en speelt een rol in rolweerstand. Veel zullen ze bij Velomobiel en Intercitybike kunnen uitleggen.
Verder de wens tot bagageruimte, maar als je er niet veel boodschappen in moet doen (of bierkratjes moet meenemen) is de standaard ruimte voldoende. Je kan altijd vragen bij een passend model wat de bagagemogelijkheden zijn.

Later komt ook nog bandenkeuze; rolweerstand, lekbestendigheid en levensduur speelt een rol bij de keuze. Het is hier een herhaaldelijk terugkerend onderwerp:-)

Je kan je alvast verheugen; fietsen in een velo is fantastisch!

Niels, 1.79m, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
(, 10:42 PM)Frutsel schreef: Wat open of gesloten wielkasten aangaat: Ik heb ervaring met de DF XL (open) en de Bülk (gesloten). Open wielkasten zorgen voor een wat kleinere draaicirkel, maar maakt de fiets ook gevoeliger voor zijwind.

Dit ligt genuanceerder. Een Mango bijvoorbeeld is nogal gevoelig voor zjiwind, maar een B4M juist weinig. Beide open wilekasten. Een goed positie van zwaartepunt, klein zijoppervlak, de vorm van de carrosserie en stuurgeometrie zijn zeker zo belangrijk als open of gesloten wielkasten.

(, 10:09 PM)Themba schreef: Ik overweeg al enige tijd om een velomobiel te kopen voor woon werkverkeer a 50km enkele reis door rustig gebied (qua verkeer).

50km enkele reis is fors, maar te doen wanneer je gemotiveerd bent. Bij rustig gebied en zoǹ grote woon-werk afstand zou ik zonder meer voor de meest efficiente velomobielen gaan en die hebben gesloten wielkasten. Dan komen volgens mij in aanmerking:
Tuna
BulkMK1 
bij ICB

SnoekL, afhankelijk van je lengte, bij velomobiel.nl.

Bulk Distance, die vindt je volgens mij in NL alleen in mijn bescheiden toko (Twilwiel in Drenthe) en daar staat ook een BulkMK1 en een B4M.
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest , Marten
Ik vind 50km enkele reis toch best wel heftig hoor, nu ben ik jonger dan dat ik me voel met een conditie van een broodje kroket maar ik kan mij niet inbeelden dat je zoiets meerdere keren per week kan volhouden zonder uiteindelijk toch mentaal of fysiek gestrekt te gaan? (nu zitten er een handjevol uitzonderingen hier op het forum maar we zijn niet allemaal afkomstig van griekse goden :p )

Gezien je voor een occasion gaat en de afstand best wel heftig is, zou een tweedehandsje met assist geen optie zijn? Bij Peter de Rond staan er een paar voor een leuk prijsje aangeboden.
https://velomobielservice.nl/occasions/
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door:
Ik deed van de zomer 1 keer peer week 78 enkele reis, dat voel je wel, met name terug, goed voor conditieopbouw. Het is meer de tijd die het kost, vroeg op, laat thuis wat bezwaarlijk wordt. 50km enkele reis lijkt me 2 keer peer week prima te doen, daarvoor hoef je echt niet afkomstig te zijn van de griekse goden. Mits grotendeels door landelijk/rustig gebied zou ik wel kiezen op efficientie, dus geen open wielkasten. Voor woonwerk heb ik de laadruimte van mn qv ook helemaal niet nodig en zou een wat lichtere vm beter zijn. Optrekken kost heel veel meer energie dan snelheid vast houden. Toen ik met een vm begon was ik ook benauwd voor de draaicirkel, maar dat blijkt in de praktijk zelden tot nooit een probleem ( en ik heb een qv).
Antwoord }
Bedankt door:
2 a 3 keer per week 50km enkele reis vind ik ook te doen, maar dan wel met een goede opbouw. Toen ik begon met de Quest deed ik 55km enkel 1x per week en vooral in het begin viel dat heus zwaar. Uitgeteld op de bank na zo'n dag, de ochtend erna voelde ik het ook nog. Nu zit ik met de Milan op 3x 40/50km enkele reis en dat gaat vrij soepel. Kilometers maken is het advies. Dan gaan ze steeds makkelijker  Cool

Veel is al gezegd qua modellen. Ik zou benadrukken wat anderen ook al zeiden dat een zo efficiënt mogelijke machine in het geval van 100km per dag wenselijk is. Twilwiel somde alle nieuw te koop modellen al op, 2e hands heb je daarnaast ook nog DF, Milan (GT/SL) en misschien ook nog wel Quest. Daar red je 32 km/u kruissnelheid ook prima mee zoals LigfietsWilsum al even aanhaalde. Veel wordt bepaald door budget. Over het algemeen zijn velomobielen gelukkig redelijk waardevast, dus proberen en later upgraden is evt ook een optie. Ik begon 3/4 jaar geleden met een glasvezel Quest, ging naar carbon en nu een Milan, steeds met een relatief klein bedrag bijleggen. 

Ow, en een draaicirkel van 8 meter lijkt me geweldig. Ik red het niet met de Milan met 32-406 banden  Big Grin Veel is te ondervangen met je route goed uitkienen en af en toe brutaal genoeg zijn om even over de weg te rijden ipv vastlopen in dat 90 graden bochtje in het fietspad  Tongue
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: LigfietsWilsum
Toen ik mijn eigen velomobiel zelf bouwde vond ik draaicirkel ook heel belangrijk, dus open wielkasten. Inmiddels heb ik een Milan GT met een wat grotere draaicirkel. Dat merk ik vooral in dagelijks gebruik op de binnenplaats waar ik mijn fiets stal. Met de houten kon ik daar langs de groenstroken een rondje rijden, met de GT moet ik hem even omdraaien. Dat doe ik dan met het parkeren al. Op de weg is er maar 1 plek waar ik het met de GT niet redt maar met die houten wel, dat is een haarspeld in een Duits fietspad van de brug bij Wesel af.

Ik rijd al 20 jaar dezelfde 10 km naar mijn werk. Op de ligger deed ik dat met ca 25 gemiddeld over meerdere dagen gemeten, kruissnelheid rond de 30. Met de houten VM met 28 gemiddeld, kruissnelheid rond de 35. Met de Milan zit ik ook vaak boven de 35 tegen de 40 met kruissnelheid, gemiddeld ongeveer 30. Met een beetje rekenen merk je dat het gemiddelde en de kruissnelheid steeds verder uit elkaar gaan liggen. Veel harder rijden loont niet echt. Wat wel erg loont is vermijden van stukken waar je langzamer rijdt als je gemiddelde.

Daarmee kom ik bij de volgende tip; je route en de obstakels die je tegenkomt is ontzettend bepalend voor je snelheid. Ulft en Doetinchem is beide 10 km fietspad langs een provinciale weg. Richting Ulft kom ik hooguit twee handen vol andere fietsers tegen. Richting Doetinchem hele hordes middelbare scholieren en E bikers die zich niet kunnen voorstellen dat er iets nog snellers op het fietspad zit. Dezelfde afstand, maar toch is duurt de ene rit een stukje langer. Ook de route zelf is erg bepalend. Bebouwde kom, scherpe bochten bij rotondes, oversteekjes, afstandjes van een paar honderd meter naar het volgende verkeerslicht, de volgende kruising, zigzag routes over rustige plattelandsweggetjes het remt allemaal af. De kortste weg is lang niet altijd de snelste.

Bijvoorbeeld als ik via Zutphen naar mijn ouders in Schalkhaar wil, dan kan dat via Eefde, Gorssel, Epse, Deventer. Grotendeels fietspad langs de provinciale weg, lijkt best redelijk door te fietsen. Maar ik moet in Eefde en Gorssel toch wat langzamer, tussen Gorssel en Deventer is er best wat verkeer op het fietspad. Heb ik bij Epse het eerste verkeerslicht en Deventer betekend een kilometer of 5-7 met ongeveer door de stad, of de buitenwijken. Afsteken door Colmschate schiet ook niet op.
Ik steek dus in Eefde af, richting Joppe, Dortherhoek, Bathmen, Oude Molen, en kom dan via de Oerdijk pas bij het bruggetje over het Overijsselskanaal het eerste ( en gelijk het laatste) verkeerslicht tegen. Vanaf Eefde kan ik dan bijna constant door blijven rijden, wel een paar keer opletten met oversteken. Vast niet de kortste weg, maar je kan wel heerlijk doorrijden.
Antwoord }
Bedankt door: de Boer
De goede suggesties blijven maar komen! Dank dank dank.
Over de route heb ik al flink nagedacht. Ik probeer al mijn hele leven zoveel mogelijk doorfietserige routes te rijden, stoplichten voelen het meest zonde op een fiets van alle vervoersmiddelen.
Wat vinden jullie van mijn inschatting dat een goede route ervoor zorgt dat e-assist niet nodig is? In mijn gedachten hoef je bij een goede route minder vaak te versnellen en is de assist dus niet nodig. Verder ga ik ervanuit dat alle assists legaal zijn en dus bij 25km/u stoppen en dat je er dus alleen wat aan hebt bij het accelereren?
Qua heftigheid van het traject: ik overschat mijzelf misschien, maar de streeftijd is ook vrij lang. Het beste alternatief is de auto, maar dan is de eindtijd zo wisselvallend dat het mij enorm stoort (ik haat in de file staan, unieke gedachte ik weet het), daarna de trein, maar dat is van deur tot deur ruim anderhalf uur. Als ik in de buurt van de anderhalf uur kom ben ik tevreden. Ook omdat met een jong gezin er niet per se tijd is voor sport, is het handig als mijn noodzakelijke vervoer bijdraagt aan mijn gezondheid. En met een km-vergoeding verdien je (niet razendsnel) de VM vanzelf terug.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik heb 2x62 gedaan met een glasvezel Quest en met een Milan GT. En voor mij scheelde dat eigenlijk dan maar 10 minuten... Of dat je duizenden euro's verschil waard is, kan ik niet voor je bepalen. Ik ben behoorlijk fit, maar voor mij was 2x per week de praktische limiet, om mezelf niet uit te putten en om het niet teveel tijd te laten opslokken.

Een oude glasvezel Quest (maar wel met 26" achterwiel!) is nog steeds behoorlijk efficiënt als je route dat ook is. In euro's per km/u is het dan veruit de beste koop. Maar als je best vaak moet stoppen voor verkeerslichten, of er zitten ook klimmetjes in, dan wordt het verschil met een moderne vm snel heel duidelijk. Dan is een DF-XL de betere keuze. Maar die moet je dan ook wel liggen, ik vind ze zelf niet fijn sturen (maar hele volksstammen denken daar anders over).

Wat ook verschil maakt is hoe hard je denkt te kunnen (en willen) gaan trappen. Klinkt misschien raar, maar de snellere modellen worden pas écht veel sneller als je serieus doorrijdt.
Bij 30 per uur is de banden keuze veel belangrijker dan frontaal oppervlak of wel/geen dichte wielkasten. Bij 50 per uur is dat heel anders (er zijn er niet veel die dat over lange afstand kunnen rijden met open wielkasten).

Mijn advies is dus: Quest. Groot aanbod, lage prijs, pas je prima in, kan best veel bagage in, ok draaicirkel (zeker met smallere banden eronder) redelijk efficiënt (totdat je écht hard denkt te gaan rijden), comfortabel, veel grondspeling.

De nadelen van een Quest: bij harde zijwind of scherpe bochten op hoge snelheid gaan ze vrij makkelijk om. Hoe zwaarder je zelf bent hoe minder dit een probleem is natuurlijk. En ze hebben een 26" achterwiel, waarvoor het aanbod snelle banden iets begint af te nemen.

Verder ben ik het eens met je redenatie over e-assist. Voor op redelijke routes, zonder klimmen of heel vaak stoppen, vind ik het onzin: heb je er meer last van (nog meer extra gewicht!) dan dat het je helpt. Als ik het zo lees en inschat zal je best snel een redelijke conditie (terug) krijgen en rij je op 100% menskracht eigenlijk altijd sneller dan alle (legale!) e-bikes.

Rest het mij alleen je erop te attenderen dat je achterin een QV eventueel een jong kind mee kan nemen. Ik heb 8.000km met een gewone QV gereden en inmiddels 10.000km met een die ik zelf heb verlengd omdat mijn dochter nu 6 is (en nu dan nog goed zit). Bij 30-35 per uur is een QV ook nog behoorlijk efficiënt (totdat je je kind achterin zet haha), daarboven merk je dat de aerodynamica toch niet kan tippen aan die van een 3-wieler met puntige staart.

50km binnen anderhalf uur is trouwens uitdagend, maar niet onrealistisch, mits de route goed is en jij in principe gezond bent. Maar, is eerder ook gezegd: in de winter, bij kou en harde wind (en slecht zicht / regen / donker) zal je dat echt niet makkelijk halen.

Je moet sowieso ook wennen aan vm rijden. Zowel qua techniek, als qua coördinatie, en spierkracht/conditie (het op gang trappen is écht iets heel anders dan op een gewone fiets). Dus reken er niet op dat je dat in je eerste maand 'wel ff' doet, want dat zal je tegenvallen.

Maar na een paar duizend km zal je jezelf dan ineens erop betrappen dat je ongemerkt fluitend alle e-bikers voorbij zoeft Wink
Antwoord }
Bedankt door:
Welkom hier op het forum Themba
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: Jeroen S, TimSch, TrapGast, 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Welkom hier op het f...Hardloper — 08:57 PM
Ik heb 2x62 gedaan m...Arend-Jan — 08:22 PM
De goede suggesties ...Themba — 07:51 PM
Fietsstallingen
Hopelijk is het gelu...Jeroen S — 06:31 PM
Toen ik mijn eigen v...Jeroen S — 06:26 PM
2 a 3 keer per week ...TimSch — 05:18 PM
Ik deed van de zomer...blokdoorn — 04:36 PM
Ik vind 50km enkele ...Gideonaut — 04:16 PM
Flevobiker meldt zich weer
Vanochtend mooi la...datakneder — 03:21 PM
Wat open of geslote...twilwel — 03:06 PM
Flevobiker meldt zich weer
Vanochtend mooi laag...tiemen — 01:38 PM
Northlandvelo.NL is live
Leuk die foto met je...Hardloper — 12:59 PM
Fietsstallingen
Ik heb je vraag ...Hardloper — 12:49 PM
Dank voor alle vri...Niels van der Wal — 09:32 AM
Dank voor alle vrien...Themba — 09:04 AM
Wat Wim al zegt: Ik ...LigfietsWilsum — 08:08 AM
Ik sluit me aan bij ...Niels van der Wal — 07:14 AM