Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen gevraagd voor een potentiële starter
#53
Naast de persoonlijke redenen om wel of niet met een helm te rijden is ook het model van de helm van belang. Je zult waarschijnlijk weinig ruimte hebben achter je hoofd. Daar zijn ook oplossingen voor, sommige mensen rijden nooit in hun VM zonder hun helm.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#54
Dank voor de toelichtingen.
Mijn (waarschijnlijk) laatste vraag voor mijn eerste velomobiel ervaring: wat voor afstand raden jullie aan voor een eerste keer? En vervolg/subvraag, heeft iemand een goede route vanuit Velomobiel.nl?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#55
Eerst een rondje om het blok, even passen en terug om beter af te laten stellen. Dat is heel gewoon.

Voor mijn proefrondje met de B4M ben ik ongeveer 25 km gegaan, helemaal in de polder maar met wel wat hoogteverschil, een brug over een doorgaande weg.

Als de fiets jouw past wil je waarschijnlijk wat verder en wat meer uitdagingen.
Een halve dag lijkt wel een standaard.

Als je op een maandag, dinsdag of woensdag je testrit hebt zou ik ook even langs ICB gaan om te kijken wat zij in de zaak hebben staan. ICB is donderdag en vrijdag gesloten, velomobiel.nl is zaterdag dicht.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#56
(6 uren geleden)Themba schreef: Mijn (waarschijnlijk) laatste vraag voor mijn eerste velomobiel ervaring: wat voor afstand raden jullie aan voor een eerste keer? 

Is volledig afhankelijk van je huidige conditie en hoeveel fietskilometers je nu per jaar/maand/week/dag maakt.


Als je gezond bent en een goede fietsconditie hebt, dan moet 150/200km mogelijk zijn.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#57
(6 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Als je op een maandag, dinsdag of woensdag je testrit hebt zou ik ook even langs ICB gaan om te kijken wat zij in de zaak hebben staan. ICB is donderdag en vrijdag gesloten, velomobiel.nl is zaterdag dicht.

Dan kun je gelijk het museumpje bewonderen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#58
Voor een eerste ritje kan het ook best wel kort zijn. Een rondje om het blok, 10-20 km. Dat je dan nog even terugkomt voor een kleine aanpassing vinden ze helemaal niet gek. Afstellen van een Velomobiel op de rijder is ook een best wel gecompliceerd 3d verhaal. Het gaat niet alleen om de juiste afstand tussen stoel en trapas, maar ook om hoe je lijf in de fiets past. Het is best wel vervelend als je na 20 km in de 100 km naar huis merkt dat iets echt niet lekker zit en je niet weet hoe je dat moet verhelpen. Omdat een velomobiel niet bepaald achterop de fietsendrager past, of in de achterbak, is het misschien wel handig om even na te denken over een plan B mocht de terugreis niet zo lopen als je wenst.

Bij een goede route vanaf Velomobiel.nl is het wel handig om te weten waar je ongeveer naar toe wilt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#59
Ik wist na een paar km eigenlijk al genoeg, de`overige 20 ofzo waren eigenlijk alleen nog voor het plezier en om de laatste eventuele (ir?)rationele tegenwerpingen te ontkrachten, zoals de draaicirkel bij oversteekjes b.v. Tegelijkertijd, echt gewend ben je dan natuurlijk totaal nog niet, dus neem vooral ook de tijd en afstand die daarvoor nodig is, en neem vooral tijd om e.a. goed op je af te stellen, want dat kan veel uitmaken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#60
(3 uren geleden)blokdoorn schreef: .........en neem vooral tijd om e.a. goed op je af te stellen, want dat kan veel uitmaken.

Klopt. Een niet goed afgestelde vm kan een flinke afknapper zijn.


Na een paar maanden fietsen heb ik bij mijn DF toch nog besloten om een XL-stoel te monteren.
De DF past mij nu nog een stuk beter.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#61
Iemand attendeerde me op dit topic en nu ben ik speciaal voor jou toch nog even ingelogd, want ik heb nog wel wat toe te voegen Smile

Je afstand is vrij pittig om mee te beginnen, zeker in die frequentie, maar echt niet mogelijk. Ik ben begonnen met 29 km enkele reis, maar heb ook een hele tijd 53 km enkele reis gereden, soms ook 5x in de week, en dan reed ik ook regelmatig 100 km naar m'n toenmalig partner. Naast velonaut ben ik ook co-ouder, en dan heb je hele beperkte tijd, dus ik zat aan maximaal zo'n 1u20 om die afstand in af te leggen.
Dat haalde ik (ik ben vrij sterk), met een Milan GT, maar op zaterdag was ik zeker in het begin wel altijd gesloopt. Eigenlijk op vrijdag al. Na een paar weken word je dan ziek (griep, verkouden, etcetera), want continu het maximale vragen beschadigt je immuunsysteem. Bij mij komt teveel vragen blijkbaar ver voor het punt dat ik ook het gevoel heb dat ik teveel gedaan heb. 

De oplossing voor mij was heel nauwkeurig bijhouden hoe zwaar m'n lijf belast wordt, en ook daadwerkelijk gas terug nemen als de apparatuur zegt dat ik te hard ga. Ik ben daarvoor begonnen met Whoop, tegenwoordig gebruik ik Garmin (Forerunner 955 die ik vrijwel 24/7 draag, die houdt ook m'n slaap bij enzo) en een Edge 1040 voor navigatie, gekoppeld met vermogensmeter en dat horloge voor m'n hartslag.
Nu zorg ik gewoon dat ik netjes in het "groen" blijf met m'n totale belasting, en hoe hard je precies rijdt maakt daarbij een enorm verschil. Momenteel rijd ik net geen 16 km woon-werk (via de kortste route), maar als ik die snel rijd is het wel een ritje met een aantal forse krachtsexplosies om weer op tempo te komen. Ik heb één van die ritten met een gemiddelde van 45,6 en een training load van 184, Garmin classificeert 'm als "anaerobic" (klopt, ik moest een paar keer bijna helemaal tot stilstand komen, en dan met optrekken voorkomen dat de auto's me weer inhaalden, want dan zitten ze in de weg). Wanneer ik dezelfde route rijd met 40,2 gemiddeld en gewoon ontspannen optrek (dus me in laat halen) is de training load maar 33, en voelt het alsof ik inderdaad niet echt gereden heb. Pak ik een langere toerroute met minder oponthoud, dan rijd ik zelfs 41,6 gemiddeld over dik 27 km, en is de belasting nog altijd maar 41. Dit komt dan dus door weinig optrekken, en omdat de kruissnelheid nog niet echt indruk maakt op m'n hart; bij die laatste rit reed ik het meeste zo rond de 44-45 km/h. Het meest bijzondere hiervan vind ik dat een rit die maar 15% sneller is gewoon 6x zo zwaar is voor mijn lijf!
Hoewel je ze niet helemaal blind kan vertrouwen, is het leukste van braaf naar je trainingstools luisteren dat ze je niet alleen behoeden voor overtraind raken, maar je ook kunnen helpen in de zone te blijven waar je het snelst sterker wordt.

De truc met een velomobiel is dan trouwens ook om vlot op te trekken tot een redelijke snelheid, en de aerodynamica daarna z'n werk te laten doen terwijl je hartslag alweer daalt; bij de laatstgenoemde rit trek ik vlot op tot tegen de 40, daarna tokkelt ie langzaam verder omhoog. Rijd ik vals plat op, dan laat ik 'm gewoon een beetje teruglopen, bij de eerstvolgende heuvel af gaat ie vanzelf weer sneller.

Voor de kenners: Het gebruik van een polshartslag werkt voor fietser vaak erg slecht, maar in mijn ervaring niet voor wat wij doen; een polshorloge werkt slecht bij sprints (want reageert te traag), maar het mooie is wel dat onnauwkeurige hartslag lijkt te komen door spanning in je pols, wat je in een velomobiel gewoon niet hebt. Verschil tussen een borstband en pols zie ik dus flink wanneer ik op een wielrenfiets zit, maar alleen bij plotselinge explosieve acties in de velomobiel.

Wat betreft de fietsen die eerder genoemd worden: Als je veel rechte stukken zonder kruisingen hebt van >3 km, is acceleratie minder van belang en wil je een hele hoge eindsnelheid. Kies dan voor iets gestroomlijnds met dichte wielkasten: Milan GT, Bülk, Snoek L, Quest, Tuna (ze zijn niet allemaal even goed, qua budget zit er wel verschil in).
Als je in de stad zit, of op routes met veel stoplichten en kruispunten, wil je een fiets die stijf en direct is en bij voorkeur waar je wat rechterop in zit: DF XL, Alpha 7, QV, Tuna. De QV heeft echt geen hoge eindsnelheid, zeker niet in de winter, maar komt voor wat langere en zwaardere mensen wel lekker van z'n plek.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Iemand attendeerde m...365cycle — 01:39 AM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
.........en neem v...Wim -de roetsende — 10:42 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Ik wist na een paar ...blokdoorn — 10:31 PM
Foto's Fietsbennie
Jezelf excuus aanbie...Lig-hen — 10:10 PM
Medeliggers onderweg
Het was 25 op het st...Willeke_IGKT — 09:20 PM
Foto's Fietsbennie
Ik moet excuses aanb...Fietsbennie — 09:13 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Voor een eerste ritj...Jeroen S — 09:03 PM
Spoorbreedte bijstellen en draaicirkel ?
Als het aan de buite...Jeroen S — 08:43 PM
Medeliggers onderweg
De Waterlandse Lig...Wim -de roetsende — 08:21 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoe krijg je die...Wim -de roetsende — 08:15 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Als je op een maan...Hardloper — 08:03 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Mijn (waarschijn...Wim -de roetsende — 07:16 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Eerst een rondje om ...Willeke_IGKT — 07:15 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Dank voor de toelich...Themba — 07:03 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag vandaag tien ...Willeke_IGKT — 07:02 PM
Alpen 2025
Kan niet wachten op ...Atrike — 07:00 PM
Medeliggers onderweg
Tijdens mijn fietsto...De tovenaar — 06:18 PM