Iemand attendeerde me op dit topic en nu ben ik speciaal voor jou toch nog even ingelogd, want ik heb nog wel wat toe te voegen
Je afstand is vrij pittig om mee te beginnen, zeker in die frequentie, maar echt niet mogelijk. Ik ben begonnen met 29 km enkele reis, maar heb ook een hele tijd 53 km enkele reis gereden, soms ook 5x in de week, en dan reed ik ook regelmatig 100 km naar m'n toenmalig partner. Naast velonaut ben ik ook co-ouder, en dan heb je hele beperkte tijd, dus ik zat aan maximaal zo'n 1u20 om die afstand in af te leggen.
Dat haalde ik (ik ben vrij sterk), met een Milan GT, maar op zaterdag was ik zeker in het begin wel altijd gesloopt. Eigenlijk op vrijdag al. Na een paar weken word je dan ziek (griep, verkouden, etcetera), want continu het maximale vragen beschadigt je immuunsysteem. Bij mij komt teveel vragen blijkbaar ver voor het punt dat ik ook het gevoel heb dat ik teveel gedaan heb.
De oplossing voor mij was heel nauwkeurig bijhouden hoe zwaar m'n lijf belast wordt, en ook daadwerkelijk gas terug nemen als de apparatuur zegt dat ik te hard ga. Ik ben daarvoor begonnen met Whoop, tegenwoordig gebruik ik Garmin (Forerunner 955 die ik vrijwel 24/7 draag, die houdt ook m'n slaap bij enzo) en een Edge 1040 voor navigatie, gekoppeld met vermogensmeter en dat horloge voor m'n hartslag.
Nu zorg ik gewoon dat ik netjes in het "groen" blijf met m'n totale belasting, en hoe hard je precies rijdt maakt daarbij een enorm verschil. Momenteel rijd ik net geen 16 km woon-werk (via de kortste route), maar als ik die snel rijd is het wel een ritje met een aantal forse krachtsexplosies om weer op tempo te komen. Ik heb één van die ritten met een gemiddelde van 45,6 en een training load van 184, Garmin classificeert 'm als "anaerobic" (klopt, ik moest een paar keer bijna helemaal tot stilstand komen, en dan met optrekken voorkomen dat de auto's me weer inhaalden, want dan zitten ze in de weg). Wanneer ik dezelfde route rijd met 40,2 gemiddeld en gewoon ontspannen optrek (dus me in laat halen) is de training load maar 33, en voelt het alsof ik inderdaad niet echt gereden heb. Pak ik een langere toerroute met minder oponthoud, dan rijd ik zelfs 41,6 gemiddeld over dik 27 km, en is de belasting nog altijd maar 41. Dit komt dan dus door weinig optrekken, en omdat de kruissnelheid nog niet echt indruk maakt op m'n hart; bij die laatste rit reed ik het meeste zo rond de 44-45 km/h. Het meest bijzondere hiervan vind ik dat een rit die maar 15% sneller is gewoon 6x zo zwaar is voor mijn lijf!
Hoewel je ze niet helemaal blind kan vertrouwen, is het leukste van braaf naar je trainingstools luisteren dat ze je niet alleen behoeden voor overtraind raken, maar je ook kunnen helpen in de zone te blijven waar je het snelst sterker wordt.
De truc met een velomobiel is dan trouwens ook om vlot op te trekken tot een redelijke snelheid, en de aerodynamica daarna z'n werk te laten doen terwijl je hartslag alweer daalt; bij de laatstgenoemde rit trek ik vlot op tot tegen de 40, daarna tokkelt ie langzaam verder omhoog. Rijd ik vals plat op, dan laat ik 'm gewoon een beetje teruglopen, bij de eerstvolgende heuvel af gaat ie vanzelf weer sneller.
Voor de kenners: Het gebruik van een polshartslag werkt voor fietser vaak erg slecht, maar in mijn ervaring niet voor wat wij doen; een polshorloge werkt slecht bij sprints (want reageert te traag), maar het mooie is wel dat onnauwkeurige hartslag lijkt te komen door spanning in je pols, wat je in een velomobiel gewoon niet hebt. Verschil tussen een borstband en pols zie ik dus flink wanneer ik op een wielrenfiets zit, maar alleen bij plotselinge explosieve acties in de velomobiel.
Wat betreft de fietsen die eerder genoemd worden: Als je veel rechte stukken zonder kruisingen hebt van >3 km, is acceleratie minder van belang en wil je een hele hoge eindsnelheid. Kies dan voor iets gestroomlijnds met dichte wielkasten: Milan GT, Bülk, Snoek L, Quest, Tuna (ze zijn niet allemaal even goed, qua budget zit er wel verschil in).
Als je in de stad zit, of op routes met veel stoplichten en kruispunten, wil je een fiets die stijf en direct is en bij voorkeur waar je wat rechterop in zit: DF XL, Alpha 7, QV, Tuna. De QV heeft echt geen hoge eindsnelheid, zeker niet in de winter, maar komt voor wat langere en zwaardere mensen wel lekker van z'n plek.