Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tijd voor een rubriek "motoren"op dit forum.
Mij is opgevallen dat op dit forum bijna geen berichten staan die gaan over E motoren op ligfietsen, als ik op het 
Duitse forum voor ligfietsers kijk, zie ik daar wel een rubriek  "Motoren", waar ook veel reacties zijn, en van alles besproken wordt.
Men vraagt zich ook af of het verstandig is gezien de vraag naar ligfietsen met een motor, dit onderwerp zo klein te behandelen, winkels voor ligfietsen, producenten, kunnen dit thema ook niet negeren, omdat anders mogelijk hun bedrijf niet meer levensvatbaar is?
De groei van de ligfietsmarkt moet van de E ligfiets komen, iedere markt van wat voor product ook, heeft af en toe een impuls nodig, daar kan de E motor voor zorgen, anders zakt de markt in, neemt het aanbod af, en later de belangstelling.
Antwoord }
Bedankt door: Bobslee , Willeke_IGKT , Fietsbennie
De vereniging van Ligfietsen heet NVHPV. Dit staat voor:
Nederlandse Vereniging voor Human Powered vehicles.

Een motor is geen menselijke aandrijfkracht. Om die reden vind ik het onderwerp motoren niet interessant en heeft het in ligfietsland wat mij betreft niets te zoeken.

Niels, aero, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Het wel of niet hebben van een e-bike is een keuze, en uit ervaring weet ik ondertussen dat die keuze soms voor je gemaakt zal worden.....Als je lichaam niet meer wil of kan wat je geest wil dan kan de keuze zijn stoppen met fietsen, of overgaan op een hulpje om de zwaarste punten te overwinnen.
Voor mij kwam die keuze in 2019, toen er hartritmestoornissen werden ontdekt.
Mijn vrouw was er heel duidelijk in, zij zag het als te belastend om de woon-werk afstand van 72 km vice-versa te blijven fietsen met een zware velomobiel (QV) in het heuvelachtige fjordenlandschap, dus de keuze was minder fietsen, of een aanpassing aan de QV doen.
Toen was voor mij de keuze niet moeilijk meer, ik beleef nog te veel plezier aan het fietsen en buiten in de natuur zijn om er mee te stoppen, dus heb ik een Bafang in de QV gemonteerd.
Helpt prima met op gang komen, en uiteraard heel bruikbaar op die circa 600 hoogtemeters die er op elke woon-werk rit onderweg lagen.........
Die motor helpt tot 25 km/u, en daarboven trap je echt nog op eigen kracht, dus je rijdt echt niet met een brommer.......

Maar iedereen is natuurlijk vrij om de keuze wel of niet over op een "hulpje" voor zichzelf te maken.
Huidige fietsen: Trek Emonda, Surly Midnight Special, Batavus Professional 1978, Quattrovelo 42
Antwoord }
(10 uren geleden)Niels van der Wal schreef: De vereniging van Ligfietsen heet NVHPV. Dit staat voor:
Nederlandse Vereniging voor Human Powered vehicles.

Een motor is geen menselijke aandrijfkracht. Om die reden vind ik het onderwerp motoren niet interessant en heeft het in ligfietsland wat mij betreft niets te zoeken.

Niels, aero, van der Wal

Als er behoefte aan is mag het van mij betreft. Ik heb er zelf geen behoefte aan, maar e-ondersteuning is nu eenmaal een bestaand fenomeen dat niet meer weg gaat. Ook bij niet-standaard fietsen zie je ze, en dan vooral om mensen te ondersteunen die anders niet meer zouden (kunnen) fietsen. Dus dar mag hier ook over gesproken worden.

Ik ben van mening dat 'gate keeping' erg slecht is voor een community. Het moet geen forum worden over e-ondersteuning waar ook toevallig nog iets over ligfietsen/velomobielen wordt geschreven, maar verder? ga je gang. Als mensen het niet willen lezen lezen ze het niet.
Antwoord }
Zolang het voor de wet nog steeds een fiets blijft en het ook nog een ligfiets betreft vind ik het een uitstekend idee om hier een subforum voor aan te maken En zeker gezien zo'n motor het voor sommigen onder ons mogelijk maakt langer te blijven fiets of juist te kunnen fietsen.
Antwoord }
(, 10:41 AM)PlantageBohémien schreef: Mij is opgevallen dat op dit forum bijna geen berichten staan die gaan over E motoren op ligfietsen

Het staat iedereen vrij om een topic te starten. Wat let je?

Dit forum is qua inhoud trouwens onafhankelijk van de NVHPV.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Bobslee , Bianca F , Willeke_IGKT
Ik vind dat het prima past een topic binnen het forum onderdeel: "Accessoires & Onderdelen". Persoonlijk vind ik het geen eigen forum onderdeel waardige. 99% van de actieve leden hier wonen in het vlakke Nederland, dus een hulp motor is zoals weleens aangehaald eigenlijk niet heel zinnige. Niet de legale tot 25km/u. Of de illegale 45km/u speedelec variant zinnige is, dat laat ik in het midden. Maar zoals aangehaald: illegaal. Dus niet wat we actief moeten aanmoedigen.

We hebben hier ook een te koop aangeboden onderdeel voor "Fietskleding", 2 topics welgeteld. Dit had ook bij overige gekund. Ditzelfde lot zie ik voor de elektrische ondersteuning onderdeel.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Bobslee , Willeke_IGKT
(3 uren geleden)Hardloper schreef: We hebben hier ook een te koop aangeboden onderdeel voor "Fietskleding", 2 topics welgeteld. Dit had ook bij overige gekund.

De onderwerpen zijn bij het opstarten van dit forum door Frank aangemaakt.

Hij kon van tevoren uiteraard niet inschatten welke onderwerpen wel/niet gevuld zouden worden met topics.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Nazca Fuego tiller steer stem 1 1/8
Yes, both of them ...De tovenaar — 10:59 PM
OBT 2025 Groningen
Archief link naar...Willeke_IGKT — 10:07 PM
Here is another st...jackventure — 09:20 PM
Tijd voor een rubriek "motoren"op dit f...
We hebben hier ook...Wim -de roetsende — 07:53 PM
Ik vind dat het prim...Hardloper — 07:43 PM
Mij is opgevallen ...Wim -de roetsende — 07:39 PM
Zolang het voor de w...ZoefZoef — 06:56 PM
De vereniging van ...Frutsel — 06:43 PM
Het wel of niet hebb...Bobslee — 05:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..na 5 maanden ofzo ...ZoefZoef — 03:50 PM
OBT 2025 Groningen
Via deze link kom je...Lig-hen — 03:06 PM
OBT 2025 Groningen
Oh, het is echt mist...ZoefZoef — 02:22 PM
OBT 2025 Groningen
Lig-hen — 02:01 PM
OBT 2025 Groningen
Fijne rit iedereen e...ZoefZoef — 01:01 PM
Here is another stem...De tovenaar — 12:53 PM
De vereniging van Li...Niels van der Wal — 12:39 PM
Tijd voor een rubriek "motoren"op dit fo...
Mij is opgevallen da...PlantageBohémien — 10:41 AM