Berichten: 251
Topics: 29
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 437
406 x bedankt in 189 berichten
Mij is opgevallen dat op dit forum bijna geen berichten staan die gaan over E motoren op ligfietsen, als ik op het
Duitse forum voor ligfietsers kijk, zie ik daar wel een rubriek "Motoren", waar ook veel reacties zijn, en van alles besproken wordt.
Men vraagt zich ook af of het verstandig is gezien de vraag naar ligfietsen met een motor, dit onderwerp zo klein te behandelen, winkels voor ligfietsen, producenten, kunnen dit thema ook niet negeren, omdat anders mogelijk hun bedrijf niet meer levensvatbaar is?
De groei van de ligfietsmarkt moet van de E ligfiets komen, iedere markt van wat voor product ook, heeft af en toe een impuls nodig, daar kan de E motor voor zorgen, anders zakt de markt in, neemt het aanbod af, en later de belangstelling.
Berichten: 1.119
Topics: 15
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 307
2142 x bedankt in 845 berichten
De vereniging van Ligfietsen heet NVHPV. Dit staat voor:
Nederlandse Vereniging voor Human Powered vehicles.
Een motor is geen menselijke aandrijfkracht. Om die reden vind ik het onderwerp motoren niet interessant en heeft het in ligfietsland wat mij betreft niets te zoeken.
Niels, aero, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 13
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 73
39 x bedankt in 13 berichten
Het wel of niet hebben van een e-bike is een keuze, en uit ervaring weet ik ondertussen dat die keuze soms voor je gemaakt zal worden.....Als je lichaam niet meer wil of kan wat je geest wil dan kan de keuze zijn stoppen met fietsen, of overgaan op een hulpje om de zwaarste punten te overwinnen.
Voor mij kwam die keuze in 2019, toen er hartritmestoornissen werden ontdekt.
Mijn vrouw was er heel duidelijk in, zij zag het als te belastend om de woon-werk afstand van 72 km vice-versa te blijven fietsen met een zware velomobiel (QV) in het heuvelachtige fjordenlandschap, dus de keuze was minder fietsen, of een aanpassing aan de QV doen.
Toen was voor mij de keuze niet moeilijk meer, ik beleef nog te veel plezier aan het fietsen en buiten in de natuur zijn om er mee te stoppen, dus heb ik een Bafang in de QV gemonteerd.
Helpt prima met op gang komen, en uiteraard heel bruikbaar op die circa 600 hoogtemeters die er op elke woon-werk rit onderweg lagen.........
Die motor helpt tot 25 km/u, en daarboven trap je echt nog op eigen kracht, dus je rijdt echt niet met een brommer.......
Maar iedereen is natuurlijk vrij om de keuze wel of niet over op een "hulpje" voor zichzelf te maken.
Huidige fietsen: Trek Emonda, Surly Midnight Special, Batavus Professional 1978, Quattrovelo 42
Berichten: 2.646
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 39
4036 x bedankt in 2232 berichten
Zolang het voor de wet nog steeds een fiets blijft en het ook nog een ligfiets betreft vind ik het een uitstekend idee om hier een subforum voor aan te maken En zeker gezien zo'n motor het voor sommigen onder ons mogelijk maakt langer te blijven fiets of juist te kunnen fietsen.