Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe hartslag verlagen?
Ik was vandaag op een traject fietsen en dezelfde zonnige middag was een oud collega daar ook met zijn tweewieler.
[Afbeelding: zzbVe1R.png]
Mijn gemiddelde snelheid was hoger dan zijn max snelheid. Mijn vermogen lager echter wel lager. Echter de hartslag was hoger van mij. Dus ik heb iets van als er een manier is om mijn hartslag te verlagen met gelijke vermogen die ik kan leveren als nu, dan kan ik nog sneller worden. Maar vind het wel prachtige dat ik met minder vermogen sneller ben.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Dat kan heel goed (hartslag verlagen bij gelijkblijvend vermogen)
Dat heet conditie, en dat verkrijg je door training Wink

Je eigen hartslag zomaar vergelijken met die van een ander is trouwens tricky. De max van de een ligt namelijk veel hoger of lager dan die van een ander.

Zo heb ik ergens nog een 10km hardloopwedstrijd op Garmin Connect staan met een gemiddelde hartslag van 205. Ik had mijn klokje toen uitgeleend... Als ik dat zelf zou proberen beland ik aan de verkeerde kant van het gras.
Antwoord }
Is niet ook je leeftijd van invloed op je hartslag? Hogere leeftijd betekent lagere hartslag? Of is dat alleen bij die vuistregel voor je maximale hartslag? 

Hoe dan ook: vanuit mijn perspectief bekeken vind ik jouw hartslag zeker icm dat vermogen ook best hoog. Maar wat Arend Jan zegt: dat moet je misschien niet willen vergelijken. Zoveel mensen zoveel hartslagen   Big Grin Heart
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Ja precies.

Misschien is 144 voor Hardloper wel minder intensief dan 128 voor zijn oud-collega.

En inderdaad, je hebt gelijk, bij iedereen loopt de max wel iets terug met het ouder worden.
Antwoord }
propranolol? Smile
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Hardloper
De grootte van je lijf zegt ook iets over de grootte van je hart. Dus hoe kleiner de mens, hoe hoger de hartslag. (En dan hebben we het niet over muizen of kolibri's). Wanneer je spieren traint worden ze groter. Een hart is ook een spier.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Antwoord }
Je maximale hartslag zou ongeveer overeen 'moeten' komen met:

HFmax = 208 − 0,7 × leeftijd

Nu zit ik daar wel iets boven, en Bianca nog duidelijk meer. Voor zover bekend heeft training hier weinig tot geen invloed op. Waar training wel invloed op heeft is je rusthartslag, en daarmee dus je 'hartslagzones', en langs die route dus de hartslag die je nodig hebt voor een bepaalde inspanning 'boven rust'. Ook daar zit een grote persoonlijke variatie in, ene Miguel Indurain had een rusthartslag van 28, iets wat een meer doorsnee mens nooit door training zal kunnen bereiken. Met een rusthartslag van 60-70 is weinig mis, een stukje eronder is helemaal mooi. (Maar 28 zou voor een normaal mens serieus verdacht zijn).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
De vuistregel is geloof ik 220 min je leeftijd als max hartslag. Maar daarin zijn al best veel verschillen te vinden. Ooit eens op de Belgische TV een mooi portret van Briek Schotte gezien. Die haalde met 80 plus nog een hartslag van 150 als ik het allemaal goed onthouden heb. Briek Schotte was een legendarische renner, 2x ronde van Vlaanderen o.a. overleden op de dag van de ronde in 2004.

Check je rusthartslag een poos dagelijks als je nog in bed ligt en net wakker wordt. Dat zegt meer dan de zogenaamde rust overdag.

Vermogen en hartslag kunnen heel verschillend zijn en zijn ook afhankelijk van je bouw en hoeveelheid spiermassa. Kan goed dat hij bij 144 bpm wel aan 180 watt zit ofzo. Dan loop je dus 1/3 in vermogen achter bij hem. Het kan zijn dat je erg slank gebouwd bent. Meer het postuur van een marathonloper dan van een sprinter zeg maar.

Ik kan niet zo goed begrijpen waarom je als hardloper een prima conditie lijkt te hebben, maar als fietser nog niet zo vlot bent. Ik neem aan dat jij met de QV was en hij op een racefiets, misschien zelfs een gravelbike ofzo? Dan is het niet heel gek dat je met hetzelfde vermogen sneller bent. Hoeveel ligfiets km heb je nu ongeveer verzameld? een paar duizend, of al duidelijk meer?

Mogelijk dat je lichaam toch nog niet helemaal gewend is aan deze manier van bewegen.
Antwoord }
(04-Mar-2026, 10:23 PM)Arend-Jan schreef: Dat kan heel goed (hartslag verlagen bij gelijkblijvend vermogen)
Dat heet conditie, en dat verkrijg je door training Wink

Dit was ook precies wat ik dacht.

Gewoon vaker en regelmatiger gaan fietsen en uiteindelijk steeds iets harder/verder.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Spiermassa bouwen duurt echt lang, zeker als je daar niet gericht op traint.
Ik heb vroeger ook veel hardgelopen, vooral lange afstand. En het duurde echt lang voordat ik snel werd in mijn eerste vm. Ik mopperde altijd over hoeveel energie het kostte om hem op gang te krijgen, mijn benen verzuurden en verkrampten gewoon snel.

220-leeftijd komt bij mij ook flink te laag uit (ongeveer 10 slagen te laag)
208 - 0,7 x leeftijd ook

Door veel te sporten zakt je max langzamer dan bij iemand die weinig sport.
En inderdaad, je rustpols zakt ook flink, ook omdat je hart groter wordt en dus per slag met bloed verpompt. Rustpols is een goede indicator voor je vorm/mate van herstel en kan sluimerende ziekte aangeven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S , Hardloper
Lastig om op alles te reageren.

Wat betreft mijn postuur, moeilijk te zeggen van mezelf. Misschien meer marathon loper als sprinter?? Ik woog ondertussen al 5 a 10 jaar geleden 10kg zwaarder dan nu. Het zelfbeeld is nog wel een gezette iemand. Echter heb ik al paar jaar momenten dat ik naar mijn benen kijk, ook had ik dat tijdens yoga poses, wow wat een gespierde benen zeg.

En ja ik was met de QV en de andere waarschijnlijk met de racefiets. En wat betreft km aantal. Deze ligt nog niet op de 10K. Maar ik vind wel QV's te koop met veel minder.
Wat betreft hartslag rust:
7 dagen gem. (zelfs afgelopen 2 jaar) rest  45 bpm
En deze nacht ook 45 bpm
3 jaar terug was het nog 43 bpm.

144 voelt voor sommige misschien hoog, maar dit is voor mij best wel heel relaxed allemaal. Voelt voor mij niet als zware inspanning. Afgelopen zondag daarin tegen heb ik 15 km hardgelopen, wedstrijdje. Over de 12km per uur:
Gem. HS 175 bpm
Max. HS 186 bpm
Dat is wel werken serieus inspannen voor mij.

Nu 67 bpm met schrijven. Wandelen onder de 120 bpm is voor mij bijna niet te doen.
De formule 208-0,7*leeftijd gaat voor mij niet op, heb een hogere max hartslag. Ik denk dat ik echt wel een sportershart moet hebben. Dit was dacht ik ook vast gesteld.

Maar mijn lichaam zal nog minder hebben aangepast op het ligfietsen, meer op het hardlopen. Echter die andere is meer een fervente fietser.

(04-Mar-2026, 10:23 PM)Arend-Jan schreef: Zo heb ik ergens nog een 10km hardloopwedstrijd op Garmin Connect staan met een gemiddelde hartslag van 205.

Klopt dit wel? Zeg niet dat iemand niet kan pieken naar 205 bpm, deed ik ook ooit met een Polar H10 gemeten, maar niet over 45 min gemiddeld 205. Eerder 10sec ofzo. Mocht ik dat al halen.
Antwoord }
Ik volg het een beetje vanaf de zijkant, en heb helemaal geen verstand van bpm, wattages etc. Ik heb soms het idee dat je daar meer mee bezig bent dan gewoon lekker fietsen.

Dat je dat doet voor je hardlopen snap ik, je hebt vergelijkingsmateriaal, wil beter worden, bepaalde doelen halen etc.

Maar met de fiets... Je analyseert alles. Terwijl je volgens mij nog bezig moet zijn met je lichaam aan de fiets te laten wennen, jij nog moet wennen dat je lichaam anders reageert op fietsen dan op hardlopen etc.

Is het een idee om 3 maanden lang die hartslagmeter en wattage meter eraf te slopen/uit te zetten en gewoon lekker gaan fietsen. Dat half uur dat je besteed aan analyse ga je dan extra fietsen. Als je een goede dag hebt fiets je meer, als het minder goed gaat wat minder. Alleen afstand en snelheid vastleggen. Niet proberen steeds harder te fietsen, maar km's maken, je lichaam leren kennen, sterker worden, plezier hebben.

Je eigen lichaam vergelijken met dat van iemand anders win je sowieso niks mee, hooguit misschien als je je lichaam icm fiets zo goed kent dat je er iets van kan vinden. Maar daar ben je volgens mij nog lang niet.

Hiermee probeer ik niet te zeggen dat data analyseren onzin is, alleen dat je er volgens mij veel te vroeg en veel te veel mee bezig bent, zonder dat het je wat brengt of conclusies uit kan halen.
Antwoord }
Ik meet helemaal niets, behalve die km teller die stamdaard in de qv zit, heb totaal niet het idee dat ik iets mis. Weet dus niet eens hoeveel ik weeg, laat staan mn hartslag, aangezien ik dit type zal er wel een hartslag zijn Wink Gewoon lekker veel fietsen, zoveel mogelijk inbouwen in dagelijkse bezigheden en door ervaring opbouwen hoe je inschat wat je zo ongeveer aankan, en dat hangt ook erg af van toevallige omstandigheden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bobslee
Nou dat idee klopt dus echt niet. Ben maar zo nu en dan eens kijken naar die getalletjes. En heel veel getallen laat ik in principe voor wat het is. Soms dan ben ik helemaal opgebrand na het sporten en voelde het loodzwaar aan. Maar juist door dan de getallen te zien, dan weet ik dat ik stiekem iets te fanatiek was. Het helpt me ook om mijn lichaam rust te gunnen. Maar ik heb echt wel de indruk dat ik meer van het landschap op een ontspannen manier zie met ligfietsen, dan met hardlopen. Want ik heb al zoveel km's hier in de omgeving gemaakt, dat er weinig nieuws valt te ontdekken. Maar door 2 a 3 uur ligfietsen kan ik veel nieuwe plekjes ontdekken.
Antwoord }
Sommigen houden alleen snelheid bij en kunnen zich niet voorstellen waarom je meer zou willen meten en anderen houden een hoop meer statistieken bij van ritten en snappen niet hoe je lekker fietst met alleen de km/u. Dat zijn verschillen tussen mensen en, zoals ik vaak ook tegen kinderen zeg in m'n werk en thuis: anders is niet minder. 

Ik zit wat dat betreft ook bij de groep waar Hardloper in valt en rijd tijdens m'n ritten met 9 verschillende statistieken op m'n Garmin scherm, van snelheid en afstand tot wattages en hartslag. En ik bekijk de rest in de app nadien. Vind ik interessant en het leert me, aanvullend op het zelf aanvoelen, meer over m'n lichaam. 

En ik durf wel te stellen dat je op beide manieren, met of zonder veel data, heerlijk van het fietsen kan genieten  Smile
Antwoord }
Ik bedoel ook niet dat data meren geen toegevoegde waarde kan hebben. Ik krijg nu alleen weleens de indruk dat het hem meer beperkt of vragen oproept die je pas kan beantwoorden bij meer data er ervaring met ligfietsen. Maar misschien kan ik mijn punt niet goed overbrengen, zal de medicatie zijn. Je moet uiteraard doen warr je je zelf het beste bij voelt. Zoveel forumleden zoveel meningen...
Antwoord }
Ik vond je punt juist heel duidelijk omschreven, ik merk geen doorschemerende medicatie hoor. Wink 

Mijn reactie kwam meer voort uit de inhaker van Blokdoorn die zonder data heerlijk fietst. En ik fiets dus heerlijk met  Big Grin
Antwoord }
Gelukkig verschillen mensen, heb eerder de neiging om ook de km teller te verwijderen….
Antwoord }
Even terug naar de gegeven data van Hardloper:
Een rusthartslag van 45 is helemaal prima.

Kennelijk is er niks mis met je (cardio)conditie, en is het gewoon een kwestie van meer specifieke training, oftewel meer fietsen, om die goede conditie sterker tot uiting te laten komen bij het fietsen.

Zoals eigenlijk al in de eerste reactie van AJ stond dus...

Wat betreft die hartslag van 205:
Tsja, mensen zijn verschillend. Van Fons Moors was in zijn jeugd al bekend dat bij 'redelijke inspanning' zijn hartslag ineens doorschoot naar ongeveer 215. Van de lokale huisarts mocht hij destijds dan ook niet sporten. Pas na zijn 30e is hij alsnog begonnen met vrij intensief fietsen, en bleek hij die hartslag van 215 gewoon een hele Alp vol te kunnen houden - zijn 'zwakte' bleek een bijzonder talent, en op zijn 40e won hij La Marmotte. Met dat bijzondere hart is hij alsnog 80 geworden, en heeft hij tot op hoge leeftijd op de MTB gezeten...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Northlandvelo.EU is live
Zoals Blokdoorn opme...Bobslee — 12:14 AM
Hoe hartslag verlagen?
Even terug naar de g...Tijanus — 11:51 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
Heel bijzonder om di...blokdoorn — 11:17 PM
Hoe hartslag verlagen?
Gelukkig verschillen...blokdoorn — 11:15 PM
Hoe hartslag verlagen?