Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Toet toet!!
Nu het weer wat drukker op de fietspaden wordt, valt het mij steeds vaker op dat andere gebruikers van het fietspad mijn claxon niet of nauwelijks lijken te horen. En dat terwijl ze graag over de hele breedte naast elkaar fietsen op een tempo dat doorgaans lager ligt dan het mijne. 

Mijn gebruikelijke aanpak en de bijbehorende reacties als ik zo'n situatie nader:

Op ruime afstand, zelf nog op snelheid: 2x kort op de claxon > reactie 0.0 (zonder uitzondering die ik me kan herinneren, nooit maar dan ook nooit iemand die achterom kijkt of aan de kant gaat).

Ik kom dichterbij, stop met trappen: 1x langer op de claxon > reactie 95% van de gevallen: 0.0

Ik begin met remmen, zit inmiddels aardig in de buurt: nogmaals lang op de claxon, nog iets langer zelfs. Dit terwijl ik het laatste stuk er naartoe rol en dus aansluiting heb > reactie: ik schat 50/50, ofwel nog altijd 0.0 ofwel 1 van het gezelschap kijkt eens om om te kijken of er toevallig wat aankomt. Gaat natuurlijk nog niet aan de kant...

Ik rijd inmiddels op gelijk tempo achter het fietspadblokkerende gezelschap. Ik roep vanuit de fiets vriendelijk doch luid: "pardon, mag ik er even langs!!!" > Reactie (75% van de gevallen): omkijken, realiseren dat er iets/iemand langs wil, afhankelijk van de leeftijd lachend WTF roepen en vervolgens dan toch eindelijk aan de kant gaan. 
Bij die laatste 25% die dan nog altijd niet reageert, ga ik, al dan niet vriendelijk roepend en claxonnerend, de neus ertussen duwen omdat dan mijn geduld een keer op is geraakt. 

Dus nu vraag ik mij af: is mijn claxon te zacht? Ik vind hem zelf vrij subtiel eerlijk gezegd en het lijkt erop dat dat geen afdoende effect heeft op mijn medeweggebruikers. 

Heeft iemand tips voor een luidere claxon (12v) die wel gewoon fatsoenlijk in te bouwen en liefst ook legaal is (dus geen meerdere klanken etc). Ik hoor wel eens een soort piep/sirene-achtig geluid bij groter velomobiel evenementen, dat lijkt me best een goed alternatief. Maar waar koop ik dat? Hoe heet zo'n ding überhaupt (zodat ik hem zelf online kan zoeken). 

Wie weet raad?
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik merk dat fiets geluiden meestal beter opgepakt worden dan een toeter.
Toeter is voor auto's tenslotte en die zijn veel harder dan onze. Een goed luide bel, stevig achteruit trappen voor ketting geratel of zelfs de klik van schakelen dringt vaak wel door.

Nog steeds geen 100 %.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: TimSch
Herkenbaar probleem, ook op de bukfiets. De meeste mannelijke e-bikende bejaarden hebben een gehoorprobleem. Meestal kijkt de vrouw van het paar eerder om en geeft haar man een seintje. Jongeren reageren in mijn opinie beter. Maar mijn snelheid ligt natuurlijk lager dus het probleem is minder groot.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
Ik had een 'evenementen toeter'. Die bleek in de praktijk helaas minder goed te werken, want die is minder herkenbaar.
Terug naar 'bromfiets' toeter hielp gelijk. Blijkbaar beter herkenbaar.

En ja, ik heb al eens overwegen een luchthoorn te nemen, maar die is helaas veel zwaarder. Tenminste, ik heb geen acceptabele lichte kunnen vinden.

Verder is het iets van 

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , Fietsbennie
Kan het zo zijn dat men denkt, och die brommer kan er toch wel voorbij? Waarom zou ik op zij moeten gaan.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Mijn claxon bleek ook 'te vrolijk' (commentaren als "oh, ik dacht al, wat is dat voor vogeltje"), dus ik heb deze fietsbel (of een kloon) sinds kort in gebruik. Niet op 12 V maar met eigen accu, en wel 5 geluidjes (ook een tring-tring-fietsbel) maar voldoet iets beter dan de vorige (vooral in pweep-pweep-ik-ben-een-merkwaardig-stille-brommer-stand).

Minpuntje: Snoertje tussen knopje en claxon is aan de korte kant, dus ik heb de claxon zelf nu aan de onderkant tiller zitten. Oftewel: ik hoor hem zelf ook/vooral heel goed, en met gesloten kap (doe ik niet zo vaak) kan ik me voorstellen dat de verhouding doof/opgemerkt worden ongunstig(er) wordt.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Ik doe gewoonlijk 2x snel achtereen een korte toet op langere afstand (werkt dan al redelijk hier), helpt dat niet dan doe ik een wat langere toeet op kortere afstand (wel nog net ver genoeg om aan de kant te gaan eer ik inhaal) en als ik kortbij ben doe ik nog eens wat langer toeet. Als die 3de toet nog niet gehoord word dan deel ik mede dat ze hun oren eens moeten laten nakijken. De toeter van de QV is toch redelijk luid.

Ik weet dat ik vooral bij 2 vrouwen/meisjes naast elkaar moet opletten, want die zijn dikwijls zo druk bezig met tateren dat ze niks opmerken. Bij ouderen durft de reactiesnelheid wel eens richting "een slagschip draait sneller" gaan, in dat geval moet ik zelfs bij de 2de toet al behoorlijk afremmen om geen brokken te maken.

Meestal moet ik weinig toeteren op andere fietsers omdat ik dikwijls routes opzoek die niet zo populair zijn bij trage fietsers. Ik heb 'm eigenlijk meer nodig om onoplettende figuren weer bij de les te brengen, regelmatig tegenliggers die zelfs op een kaarsrechte weg niet door hebben dat ik ze tegemoet kom.

Met de gewone ligfiets merk ik dat de "ping" van de fietsbel geregeld niet wordt gehoord door bejaarden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bianca F , TimSch
(9 uren geleden)TimSch schreef: Dus nu vraag ik mij af: is mijn claxon te zacht? Ik vind hem zelf vrij subtiel eerlijk gezegd en het lijkt erop dat dat geen afdoende effect heeft op mijn medeweggebruikers. Heeft iemand tips voor een luidere claxon (12v) die wel gewoon fatsoenlijk in te bouwen en liefst ook legaal is

Heb je al eens aan de moer gedraaid? Kan een berg verschil maken. Merkte ik pas weer in de vergelijking tussen beide Bülks hier. Ook de ophanging kan een groot verschil maken.
Antwoord }
Ik toeter meestal een A (morse: kort-lang), als ik dan al op het fietspad rij. Als het even kan, ga ik liever de weg op.

Wat betreft slechthorendheid zou ik als ervaringsdeskundige wel wat kunnen toelichten. Maar om het simpel te houden, hou je het er maar op dat met toenemende ouderdom a) het onderscheiden van geluiden moeilijker wordt en b) de hoge tonen als eerste 'verdwijnen'. Dat maakt het één en ander wellicht al wat beter verklaarbaar, als je toeter/bel door ouderen (45-50+) minder snel wordt opgemerkt.
Groetjes uit het Zuiden,

Oliver.

Mango 90 - KMX Tornado - Sinner Spirit - Quattrovelo 122
Antwoord }
Gewoon hard 'tring!' roepen lost het probleem meestal op. Dat doe ik als de eerste (schelle) beltoon van mijn fiets niet gehoord wordt.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
(7 uren geleden)Lopopodium schreef: Gewoon hard 'tring!' roepen lost het probleem meestal op. Dat doe ik als de eerste (schelle) beltoon van mijn fiets niet gehoord wordt.

Als de snelheid laag is werkt dat ook
Antwoord }
Bedankt door:
(8 uren geleden)Hardloper schreef: Kan het zo zijn dat men denkt, och die brommer kan er toch wel voorbij? Waarom zou ik op zij moeten gaan.

9 van de 10 keer dat ik mensen achterop rijd kan ook een brommer daar niet langs hoor  Wink

(8 uren geleden)Tijanus schreef: Mijn claxon bleek ook 'te vrolijk' (commentaren als "oh, ik dacht al, wat is dat voor vogeltje"), dus ik heb deze fietsbel (of een kloon) sinds kort in gebruik. Niet op 12 V maar met eigen accu, en wel 5 geluidjes (ook een tring-tring-fietsbel) maar voldoet iets beter dan de vorige (vooral in pweep-pweep-ik-ben-een-merkwaardig-stille-brommer-stand).

Minpuntje: Snoertje tussen knopje en claxon is aan de korte kant, dus ik heb de claxon zelf nu aan de onderkant tiller zitten. Oftewel: ik hoor hem zelf ook/vooral heel goed, en met gesloten kap (doe ik niet zo vaak) kan ik me voorstellen dat de verhouding doof/opgemerkt worden ongunstig(er) wordt.

Dit is een interessante optie! En ik durf zo'n draadje wel door te knippen en te verlengen hoor  Tongue Dan maar geen garantie  Big Grin Deed ik eerder met een grootlicht knopje van een set koplampen, dat was ook veel te kort voor de afstand neus velomobiel - einde tiller  Tongue

(8 uren geleden)Hoekie schreef:
(9 uren geleden)TimSch schreef: Dus nu vraag ik mij af: is mijn claxon te zacht? Ik vind hem zelf vrij subtiel eerlijk gezegd en het lijkt erop dat dat geen afdoende effect heeft op mijn medeweggebruikers. Heeft iemand tips voor een luidere claxon (12v) die wel gewoon fatsoenlijk in te bouwen en liefst ook legaal is

Heb je al eens aan de moer gedraaid? Kan een berg verschil maken. Merkte ik pas weer in de vergelijking tussen beide Bülks hier. Ook de ophanging kan een groot verschil maken.

Ik wist niet eens dat er een moer was om aan te draaien  Big Grin Zal eens kijken of ik wat kan bewerkstelligen, dank voor de tip!
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
(4 uren geleden)TimSch schreef: Ik wist niet eens dat er een moer was om aan te draaien  Big Grin Zal eens kijken of ik wat kan bewerkstelligen, dank voor de tip!

Volgens mij is het schroefje. Ik dacht dat Peter de claxon met een schroevendraaier veranderde van toon.

De DFxl had eerst een miemel-geluidje. Nu is het echt een serieuze claxon. 

Door aan het schroefje/boutje te draaien dus.

Zit aan de binnenkant van de vm.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT , Hoekie
(9 uren geleden)TimSch schreef: Heeft iemand tips voor een luidere claxon 
Een 12V compressor en deze typhoon van een uit dienst gehaald koploper moet voldoende zijn om op te vallen. 
Bij voorkeur niet gebruiken in de buurt van een spoorwegovergang
[Afbeelding: 3eXZaR3.jpeg]

Vereist wel dat je je gele Milan ook van toepaselijke blauwe accenten moet voorzien en af en toe wat vertraging hebt.
Antwoord }
Na 3x claxonneren, bellen en daarna "MAG IK ER LANGS??!?!" roepen volgt er hierna vaak het verwijt "koop eens een bel!"

Zoiets werkt wel, maar is ook vooral heel slecht voor je eigen oren:

Houd er rekening mee dat zo'n claxon ook zomaar 15-20A bij 12V uit je accu trekt. Een Lupine 8-cel is daar niet krachtig genoeg voor.

Zonder belachelijke maatregelen te nemen denk ik dat er niet echt een oplossing is. Je vormt geen gevaar dus gaan ze niet zomaar aan de kant.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
Vandaag werkt de standaard toeter van een Bülk heel goed en dus denk ik de standaard toeter van iedere velo.
Zou dus eerst kijken of je je standaard toeter luider kan krijgen.

(3 uren geleden)365cycle schreef: Zonder belachelijke maatregelen te nemen denk ik dat er niet echt een oplossing is.
Eens. In tegenstelling tot bij een auto zit de toeter ook dichter bij onze eigen oren.
Antwoord }
Ik vind de fietsetiquette nogal gebrekkig in een land dat bekendstaat om zijn fietscultuur. Fietsers hebben moeite om rechtdoor te rijden, ze hebben geen spiegels om inhalend verkeer in de gaten te houden, en als er een groep is, verspreiden ze zich over het pad alsof ze de enigen zijn die op een mooie dag fietsen. Meestal werkt mijn claxon wel. Soms moet ik zelfs 'hallo' roepen om hun aandacht te trekken. Het is allemaal zo inefficiënt. Ik probeer te doen alsof het gewoon Duitse toeristen zijn die niet weten wat ze met zulke mooie fietspaden aan moeten. Dat maakt me niet minder geïrriteerd, maar het past wel bij de Duitse woorden die ik in mezelf mompel.
Antwoord }
Ik heb over het algemeen genoeg aan 2x kort claxoneren op afstand. Vaak kijkt de persoon die aan de linkerkant rijdt dan om (en gaat slingeren).
Soms is een 2e keer 2x iets langer claxoneren nodig. Daarna hou ik de claxon ingedrukt totdat er genoeg ruimte is.

De claxon van de DF klinkt een stuk feller dan die van de Bülk, en levert beter resultaat.

Neemt niet weg dat ik regelmatig mensen uitmaak voor vrucht van de Quercus Robur...
Antwoord }
Ik zou Deze doen...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Toet toet!!
Ik zou Deze doen......Fietsbennie — 09:22 PM
Toet toet!!
Ik heb over het alge...Frutsel — 09:02 PM
Getuige gezocht.
Op de Whatsapp groep...Willeke_IGKT — 07:19 PM
Toet toet!!
Ik vind de fietsetiq...benparke — 07:05 PM
Toet toet!!