Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tesla FSD
Tesla Full Self Driving is nu toegelaten op de openbare weg in Nederland:. https://www.rdw.nl/over-rdw/nieuws/2026/...ring-tesla
Het is dus Supervised Driving, de bestuurder moet blijven opletten. 

Dat roept wel wat vragen op: 
Zullen bestuurders blijven opletten als de Tesla rijdt? 
Zal zo'n ding ligfietsers en velomobielen herkennen? Hoe reageert zo'n Tesla daarop?
Antwoord }
Bedankt door:
*pakt bier en chips
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , PieterTrapt
Ook een vraag: staan de instellingen zo dat elke voetganger en fietser die voor de bumper verschijnt automatisch voorrang krijgt en een noodstop van de auto veroorzaakt, ongeacht de voorrangregels?
Antwoord }
Bedankt door:
Toen ik meewerkte aan de ontwikkeling van "dry Brake by Wire" hebben we meerdere keren de fases van autonoom rijden beschouwd.
In de FSD fase, "zelfrijdend met verantwoordelijke bestuurder", is afleiding een enorme valkuil.
Enkel opletten of je moet ingrijpen, of continu alert deelnemen is een groot verschil.
Als je te snel afgeleid wordt om je supervising rol goed te vervullen krijg je problemen.
Dan kun je beter de bus pakken.

De RDW testbaan is nu (nog) in Lelystad. Dat is vlak bij ligfietswalhalla Dronten
Ze zullen ongetwijfeld geverifieerd hebben of zwakkere verkeersdeelnemers herkend worden.
Ik denk dan aan kinderwagens, bakfietsen, fietskarren, bolderkarren, Stints, Canta's, BSO-bussen en ook velomobielen.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Ik zat vorige week in een Volvo die een wat krappe verkeerssituatie anders beoordeelde als de bestuurder en de inzittenden. In de bebouwde kom met een wat scheef ontworpen kruising. Het ding maakte spontaan en compleet onverwacht een noodstop. Het was dat er niemand achter ons reed, anders had die er bovenop gezeten.

Als het goed is grijpt de auto eerder in als de bestuurder. Maar het ging wel eens vaker mis met die Tesla's meestal met bestuurders die inderdaad volledig afgeleid zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Het is een wat ander onderwerp maar ik ben wat lichtelijk geobsedeerd door het feit dat vrijwel niemand in het autoverkeer voldoende afstand houdt. Als een auto voor je volledig onverwacht een noodstop maakt en je rijdt er dan bovenop dan is het de schuld van de bestuurder die er bovenop rijdt: Onvoldoende afstand gehouden. De 2 secondenregel is naar mijn idee nog te krap en zelfs dat wordt door de meeste (vrijwel alle) automobilisten niet aangehouden. Inmiddels lijken we al zover te zijn dat in het algemeen besef de schuldvraag verlegd is naar de oorzaak van de kopstaartbotsing. Als een kind een weg onverwacht oversteekt en de chauffeur weet op tijd de auto tot stilstand te brengen, maar een achterliggende auto klapt op die auto, dan vinden we dat het kind dat veroorzaakt heeft. Niet waar! De achterliggende automobilist heeft onvoldoende afstand gehouden. Zo simpel is het. 

Het lijkt mij heel lastig om bij het gebruik van Tesla FSD voldoende concentratie houden om het systeem adequaat te kunnen monitoren. Ik betreur de beslssing van het RDW maar wat kan ik eraan veranderen. Ik denk dat het verkeer voor fietsers onveiliger gaat worden. 

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Tijanus , Willeke_IGKT
Oh, maar je kan de systemen wel heel leuk testen, begreep ik. Een trui aan doen met een stopbord bijvoorbeeld, of maximaal 30km/h.
Smile
Antwoord }
Bedankt door: Bianca F , Willeke_IGKT , Hoekie
(3 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Oh, maar je kan de systemen wel heel leuk testen, begreep ik. Een trui aan doen met een stopbord bijvoorbeeld, of maximaal 30km/h.
Smile

Dus, wanneer rijdt de eerste velomobiel rond met een Zone 30 op de zijkant geschilderd?  Big Grin
Antwoord }
(4 uren geleden)Jeroen S schreef: Als het goed is grijpt de auto eerder in als de bestuurder. Maar het ging wel eens vaker mis met die Tesla's meestal met bestuurders die inderdaad volledig afgeleid zijn.
Dat is een 'ironie van automatisering': we vervangen een mens door een machine omdat die een taak beter zou kunnen uitvoeren, maar vervolgens geven we de mens de rol van toezichthouder die in moet grijpen als het misgaat.

Dat gezegd hebbende, ongevallen met (semi-) automatische auto's worden breed uitgemeten, maar die incidenten zeggen natuurlijk weinig over hoe veilig zelfrijdende auto's zijn als ze op grote schaal rondrijden.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: NielsKo, TimSch, Willeke_IGKT, 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Tesla FSD
Als het goed is grij...melle z — 11:51 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
als experiment het...Hoekie — 10:42 AM
Tesla FSD
Oh, maar je kan de...Kapitein Bosui — 09:31 AM
Tesla FSD
Oh, maar je kan de s...LigfietsWilsum — 08:56 AM
Kilometer topic
160 km met een bukfi...Jeroen S — 08:51 AM
Tesla FSD
Het is een wat ander...Roepers — 08:47 AM
Kilometer topic
Ik zat afgelopen wee...Boyd Maduro — 08:04 AM
Tesla FSD
Ik zat vorige week i...Jeroen S — 07:37 AM
... omdat mijn fiets...LigfietsWilsum — 07:35 AM
Gaat er vooral om da...LigfietsWilsum — 05:20 AM
Tesla FSD
Toen ik meewerkte aa...TvWijk — 11:36 PM
Tesla FSD
Ook een vraag: staan...Lopopodium — 11:32 PM
Tesla FSD
*pakt bier en chipsArend-Jan — 11:22 PM
Route tips gevraagd: noordelijk FR GR
Rondje Lauwersme...TimSch — 10:26 PM
Tesla FSD
Tesla Full Self Driv...jeroenpost — 10:05 PM
Op de vrijwilliger...Willeke_IGKT — 10:04 PM
hier zitten ze niet op mij te wachten: ...
Net als bij de UCI...Hardloper — 09:57 PM