(, 06:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Heeft de camber van de wielen van de WAW niet juist als resultaat dat de wegligging beter/stabieler is?
Zo ja, hoe is dat dan nu?
Zo nee, wat is dan de functie/het doel van de camber?
Ja natuurlijk.Ik heb voor zover ik mij kan herinneren binnen een half jaar na aankoop twee keer wieltje gelicht. Daarna nooit meer. Zoals JeroenS aangaf heeft een WAW heel veel camber.
De spoorbreedte was ongeveer 74 cm. Met een dikke band als de Marathon kwam ik net aan op een wettelijk gewenste 75 cm voor ontheffing tot het gebruik van het fietspad.
Nu is de spoorbreedte 64 cm. En heb ik sinds die tijd (dit jaar) slechts één keer wieltje gelicht, waarbij ik verbaasd was omdat ik volgens mijn gevoel helemaal niet flink instuurde.
Ik ben me bewust dat ik minder hard door bochten kan, en blij dat ik voldoende stuurmanskunst heb om niet om te vallen in geval van wieltje lichten. Ik ben geen wedstrijdrijder, en haal ook geen plezier uit het hard nemen van een bocht. Dus in de praktijk bevalt het me goed.
De functie van de camber bij de WAW is natuurlijk stabiliteit in de bochten, maar ook om de hoek van de wielen gelijk te trekken met de hoek die de body heeft, zodat de stroomlijn beter is.
(10 uren geleden)Jeroen S schreef: Ik dacht al aan kunststof, maar kon me haast niet voorstellen dat je die met warmte zo goed kon vormgeven. Dat is dus wel gelukt.
Op de foto ziet het er gelikt uit. In de praktijk is het verre van zo strak als een carbon broek.