Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het splitsen van een Fujin
Ja, dat klinkt een beetje vreemd....maar ik wil het scharnier punt eruit halen. Oftewel; de hele achterbrug.
En waarom? Omdat ik denk dat er een fout in de constructie zit. De voorste buis staat echt niet parralel aan de achter vork. Ik heb wat foto's gemaakt waarbij het een beetje te zien is.

Normaliter zou het wel kunnen werken, maar in deze situatie lijkt het mij dat als de fiets in volle glorie weer staat....dat het achterwiel onmogelijk parralel kan staan t.o.v. het voorwiel.

Maar het meest belangrijke is om de achterste veerconstructie soepel te laten werken. Want ik kan alle delen wel in elkaar monteren, maar dan werkt de hele vering totaal niet. Daar zit dan zoveel spanning op dat niks meer beweegt. 

Dat komt omdat de veer constructie op het voorste deel zit. En omdat daar de bevestiging punten zitten zitten ook die niet op één lijn. Het betreft de bracket die daarop gemonteerd moet worden. Daar zit bijna 3mm verschil in, zodat de luchtgeveerde demper niet recht staat en uiteindelijk niet meer kan werken...dat moet kaarsrecht zijn. 
Ten tweede kan het beugeltje alleen met brute kracht op het metalen scharnier bevestigd worden. Ook die hoek maakt het onmogelijk om een vloeiende beweging te maken. 

Dus; ik heb nu de lange bout verwijderd, maar ik heb nu 2 alu bussen die er flink vast op heb zitten. Geen idee hoe ik die eruit krijg. Zijn zeker 2 cm diep. 

En dan de krux: ik ben dan van plan om de buis ( met het serienummer ) minimaal 3mm af te zagen. Op die manier, met gebruik van kunststof spacers, lijkt het me mogelijk om het frame weer in één lijn te krijgen en dat alle scharnierende delen vrij van 'stress' zijn. 

Ik kan me niet voorstellen dat deze fiets ooit prettige vering heeft gehad. Maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd...denk het niet eerlijk gezegd. 

[Afbeelding: 20260702-165054.jpg]

[Afbeelding: 20260708-120302.jpg]

[Afbeelding: 20260708-120337.jpg]

[Afbeelding: 20260708-121542.jpg]

[Afbeelding: 20260708-121552.jpg]

https://postimg.cc/gallery/dh3r2pd
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus
(11 uren geleden)Jeffrey Leeflang schreef: Omdat ik denk dat er een fout in de constructie zit. De voorste buis staat echt niet parralel aan de achter vork. Ik heb wat foto's gemaakt waarbij het een beetje te zien is.

Maar het meest belangrijke is om de achterste veerconstructie soepel te laten werken. Want ik kan alle delen wel in elkaar monteren, maar dan werkt de hele vering totaal niet. Daar zit dan zoveel spanning op dat niks meer beweegt. 

Ik kan niet goed inschatten wat ik op de foto's zou moeten zien. Is waarschijnlijk mijn gebrek aan technisch inzicht.

Als een veerconstructie met de hand soepel werkt, is het dan niet veel te slap als je gaat fietsen?
Goede vering is volgens mij altijd heel stijf.

Ik had ooit een M5 SP559 en dan kon ik met de hand op het stoeltje de vering eigenlijk niet echt 'in werking laten treden'.
Tijdens het fietsen deed de vering precies wat zo'n vering moet doen.

Tegenwoordig zijn alleen mijn vm-en geveerd. Ik houd niet van geveerde fietsen. De vering is wat mij betreft nooit stijf genoeg.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Je kunt met een normale föhn,dus geen verfstripper/hitte-föhn,de blauwe buis waarin de alu-bussen zitten goed warm tot heet maken door in het midden van de buis te verhitten,met een beetje geluk zet de blauwe buis iets meer uit dan de bussen en kun je ze met een dunne en lange ijzeren pen cq schroevedraaier vanuit de andere kant in een circulerende beweging los tikken.
FosVelo,Dries Baron en Flevobike als favorieten,rest = n+1
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik meen op de foto's nog een randje te zien tussen het vaste en bewegende deel. Ik denk dat dat het glijlager is en dat de beide alu bussen de as vormen waar de achterbrug omheen draait. Dat kunststof is vermoedelijk niet heel hitte bestendig. De moer en bout die daarin zat trekt de boel aan elkaar, terwijl je het nu juist uit elkaar wilt hebben. Het lastige is dat het alu waarschijnlijk redelijk zacht is, dus als je er van de andere kant op gaat kloppen met een langere versie bout b.v. kun je het makkelijk beschadigen. Zou je zo'n bus evt zelf kunnen maken? Je zou ook kunnen kijken naar een koelspray, om het alu te laten krimpen misschien werkt dat? Voor de vriezer zal het wel wat te groot zijn. Voorbeeld koelspray, heb er zelf nooit mee gewerkt! https://www.techniekwebshop.nl/soudal-fr...OAQAvD_BwE 

Als er 1 uit is, kun je van de andere kant met een stukje buis met een grotere diameter dan de alu bus, een paar grote onderlegringen en een lange bout of stuk draadeind een trekker maken. Zoals de astrekker van de oude Quest. 
Kunststof glijlagers vindt je bijvoorbeeld bij Igus. 

Ik vond die a symetrische constructie met erg veel bewegende dingetjes en hefbomen toen al niet ideaal. De krachten zijn best groot en werken hier a symetrisch. Een kleine afwijking wordt dan nog wel eens groter. Ik zie het probleem ook niet, maar kan me er iets bij voorstellen. Ik snap niet hoe je met het inkorten van het frame onderdelen die niet goed uitgelijnd zijn wel goed uitgelijnd krijgt. 
Het uitlubberen van dat gekke beugeltje en asje kon ook wel eens met die spanningen te maken hebben. 

Kun je achterhalen waar de fout zit, of de fouten? Zit er ergens een afwijking in de uitlijning van de vele draaipunten? Buigt er iets makkelijk de verkeerde kant op? En hoe krijg je dat dan straks beter?
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Kijken is moeilijk...Frutsel — 11:46 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Goed kijken is lasti...Jeroen S — 11:44 PM
Het splitsen van een Fujin
Ik meen op de foto's...Jeroen S — 11:16 PM
Wereld Kampioenschappen 2026, Sittard
Gemiddeld elke 18 me...Boyd Maduro — 10:54 PM
Route richting WK Geleen