Aha. De omstanders zien wiebelen. (Ik denk dat het wel juist is, maar even voor de duidelijkheid het gaat hier over wiebelen en niet slingeren?)
Dan kan het zijn dat ze uit eigenbelang, ik houd er niet van om naar gewiebel te kijken, zeggen dat jij dat moet veranderen. In dat geval zeg ik: "Dikke pech" Dat is hun probleem niet jouw probleem.
Maar laat ik van het positieve uitgaan, ze denken dat die energie die in het wiebelen gaat zitten, verloren energie is. Ze willen je helpen energie te verliezen. Top!
Als je voor het eerst op een (veel) hogere cadans gaat rijden, met je dat het moeilijk is om stil in het zadel te blijven zitten. Je lichaam gaat wiebelen/stuiteren. Bij wielrennen in een sprint in het zadel blijven zitten is dan ook geen goede combinatie. Ze gaan op de pedalen staan en laten de fiets vooral wiebelen. Maar in een koers proberen ze de fiets en het lichaam weldegelijk zo stil mogelijk te houden om energie te sparen.
Dus het denkbeeld is, als we de cadans omlaag brengen zal hij minder wiebelen. Dat zou zeker kunnen. En langere cranks heeft een lagere cadans tot gevolg. Ook dat klopt. Maar er lijkt me dat ze iets simpels over het hoofd zien. Gewoon een andere versnelling nemen. Of rijdt je een fixie?
De cadans is ook niet iets dat bij alle snelheden hetzelfde is/moet zijn. Ik rijd zelf met een bijzonder lage cadans, maar dat is dan ook in zone 1 en laag in zone 2.En dan alleen bij een constante snelheid. Bij het optrekken is mijn cadans ook veel hoger.
Merk je zelf ook iets van dat wiebelen? Dan zou ik gewoon eens proberen hoe het voelt om in een zwaarder verzet te rijden dan je normaal doet.
Maar wiebelen komt ook voor bij mensen met een (te) laag verzet. Dat zie je vaak bij hoofden die van links naar rechts bewegen op elke pedaalslag. Dat is energetisch ook niet efficiënt.
Ik heb je zelf nog nooit over wiebelen gehoord, dus is de hoofdvraag wat wil jij? Als je zelf het wiebelen niet als probleem ziet, zou ik niets veranderen. Als je denkt dat je meer snelheid kunt halen of efficiënter zou kunnen fietsen en dat ook wilt,kun je wat met cadans gaan spelen. Andere cranks komen pas in zicht als je een duidelijker beeld hebt wat je daarmee zou bereiken.
Maar goed, je bent een hardloper en geen fietser, dus verzetten zullen je nog een beetje vreemd zijn.