19-Apr-2021, 04:06 PM
Als je je in een peloton "mee kan laten zuigen", dan heb je weinig vermogen te leveren en kan je inderdaad energie sparen met een lage trapfrequentie.
Een kleine groep vraagt om constant direct op het wiel rijden en uit-accelereren uit bochten. Hier is een kleiner toerental van belang; een zwaar verzet zou er nl voor zorgen dat je je spieren te veel beschadigd (en verzuurd) en dat je voor de eindstrijd vermogen te kort komt. Wielrennen is nu eenmaal wat anders dan tijdrijden.
Wat ook speelt, is dat je een bij jou passende trapfrequentie moet zoeken en ook aanleren. Dit is coördinatie. Net als enkelen is dit een vorm van trappen die je niet gelijk beheerst.
Deze site geeft de basis van trapfrequentie: https://tdsportswear.com/nl/de-beste-cadans-wielrennen/
Brevetten rijden kan je zien als een lange tijdrit rijden. Juist bij tijdritten is een hoge trapfrequentie van belang, omdat je je spieren zo min mogelijk wil beschadigen om het vermogen dat je constant wil blijven leveren lang vol te kunnen houden.
In mijn wedstrijdtijd was ik vooral goed in tijdrijden. ik fietste dan ook bewust op een frequentie van 110. Nu ik geen wedstrijden meer rij fiets ik vaak met een frequentie van rond de 90.
Niels, toeren, van der Wal
Een kleine groep vraagt om constant direct op het wiel rijden en uit-accelereren uit bochten. Hier is een kleiner toerental van belang; een zwaar verzet zou er nl voor zorgen dat je je spieren te veel beschadigd (en verzuurd) en dat je voor de eindstrijd vermogen te kort komt. Wielrennen is nu eenmaal wat anders dan tijdrijden.
Wat ook speelt, is dat je een bij jou passende trapfrequentie moet zoeken en ook aanleren. Dit is coördinatie. Net als enkelen is dit een vorm van trappen die je niet gelijk beheerst.
Deze site geeft de basis van trapfrequentie: https://tdsportswear.com/nl/de-beste-cadans-wielrennen/
Brevetten rijden kan je zien als een lange tijdrit rijden. Juist bij tijdritten is een hoge trapfrequentie van belang, omdat je je spieren zo min mogelijk wil beschadigen om het vermogen dat je constant wil blijven leveren lang vol te kunnen houden.
In mijn wedstrijdtijd was ik vooral goed in tijdrijden. ik fietste dan ook bewust op een frequentie van 110. Nu ik geen wedstrijden meer rij fiets ik vaak met een frequentie van rond de 90.
Niels, toeren, van der Wal