(24-May-2021, 12:34 AM)Coen__ schreef: Nee juist niet. Kortere crank = lager koppel. Te compenseren met hoger toerental en nog lichtere versnelling.Bij gelijke trapkracht heb je met kortere cranks een lager koppel. Maar kortere cranks, met een lengte tussen de 145 en 170 mm lengte leveren altijd biomechanische voordelen op. Dus meer trapkracht bij gelijke inspanning. Dat is de compensatie door biomechanisch voordeel. Dus geen of nauwelijks hoger toerental bij gelijkblijvende versnelling.
Ik heb zelf lange benen, dus beschouw de hype over de korte cranks altijd maar als iets voor de kleintjes, hehe.
https://www.bicyclekings.nl/Crank-lengte
Lange benen leveren ook een biomechanisch voordeel. Bij gelijkblijvende cranklengte is de heuphoek en kniehoek kleiner en kom je er meer met een gestrekt been in. Ook bij kortere cranks.
Bij velomobielen kan het voordeel nog groter zijn. Bij hoge snelheden is neem te luchtweerstand kwadratisch toe en pakt tot circa 90% van het trapvermogen. Kortere cranks maken het mogelijk een kleinere cirkel te beschrijven. Vooral met grote voeten. Een kleiner frontaal oppervlak i.c.m. een gunstiger breedte/hoogte - lengteverhouding of te wel stroomlijn levert met kortere cranks veel meer snelheidswinst op, dan met die cranks die zogenaamd voor jouw lange benen geschikt zouden zijn.