(24-May-2021, 04:06 PM)PietV* schreef: Nee, grapjas, dat schreef je niet. Je schreef dat korte cranks iets is voor kleintjes. Een hype, zonder de wetenschappelijke achtergrond van kortere cranks te kennen. Daar heb ik op geantwoord..
Nee Piet, je antwoordde niet op mij, maar op Coyore, en jouw antwoord is gewoon samen te koken tot wat ik al zei; lichtere versnelling nodig. Met het verschil dat ik daar gewoon eerlijk in bent en jij daar het doet voorkomen alsof dat niet zo is.
Ik heb nergens de zogenaamde wetenschappelijke achtergrond achter kortere cranks ontkend, maar enkel gezegd dat ik het beschouw als een hype voor de kleintjes. En dat is het defacto ook gewoon; het is mierenneuken op 3 cijfers achter de komma waarbij sommige mensen zich er veel te druk om maken.
Maargoed, ik heb toch eens even op jouw klink geklikt en mijn Brompton en Mango+ bekeken... en voorwaar; ik moet mijn 170mm cranks vervangen door 5mm langere exemplaren! Of nou ja... eigenlijk is die tabel op die website gewoon te kort!? Maarja, als ik 175mm cranks plaats... dan is de vraag wat er gaat gebeuren tussen de top en mijn tenen... en ook tussen bodem en hakken.
En bij de Brompton is het niet gewenst omdat je dan bij nog veel minder scherpe bochten al niet meer trappend de bocht door kunt.
Maar de bottomline is dus; als de wetenschappelijke achtergrond waar je het over hebt dus schuilt op die pagina die je linkt... dan heb ik gewoon gelijk; het is iets voor de 'kleintjes'.
(24-May-2021, 04:06 PM)PietV* schreef:(24-May-2021, 12:34 AM)Coen__ schreef: Nee juist niet. Kortere crank = lager koppel. Te compenseren met hoger toerental en nog lichtere versnelling.Je kunt namelijk nagenoeg even gemakkelijk klimmen met kortere cranks vanwege het biomechanisch voordeel. Dat heeft niets te maken met een kleiner verzet. Wat jij beweerd.
Ik heb zelf lange benen, dus beschouw de hype over de korte cranks altijd maar als iets voor de kleintjes, hehe.
Met "nagenoeg even gemakkelijk" bedoel je gewoon 'moeilijker', dat is duidelijk wat anders (lees; tegenovergestelde) dan "steiler klimmen" zoals door Coyore gevraagd.
(24-May-2021, 04:06 PM)PietV* schreef: Dat je last van je knieën krijgt ligt mogelijk aan de wat te lange cranks, waardoor de kniehoek dieper wordt en te laat terugschakelt.
Nee, ik fiets vanaf kinds af aan al met de voeten verder naar voren dan zogenaamd 'hoort'. Toen ik in de velomobiel voor het eerst vast zat aan de pedalen dmv SPD kon ik na een paar weken niet meer zonder pijn lopen... (wel fietsen). Toen heb ik de plaatjes maximaal naar achteren gedaan en alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon (en gewoon 6/7 dagen blijven fietsen a 1000 km / maand).
En volgens jouw link heb ik dus te korte cranks.