Het openingsbericht van dit onderwerp is een verplaatst bericht. Dat bericht heb ik later genuanceerd toen Wim terecht mededeelde dat ik te weinig wist van de samenhang van diverse wetenschappelijke onderzoeken. Het huidige prof wielerpeloton rijdt nu gemiddeld met 5 mm kortere cranks. Sommigen niet en anderen wat meer. Waarschijnlijk overtuigd van de biomechanische voordelen. De tijd van Jacques Anquetil en Eddy Merckx, die reden met langere cranks, ligt ver achter ons.
Heb nooit beweerd dat je met kortere cranks steiler kunt klimmen. Omdat kortere cranks geen koppelwinst opleveren, maar ook geen verlies. Hooguit minimale verschillen binnen een zekere marge in lengtes tussen de 145 en 175 mm. Zeker voor rijders met korte benen. Maar ook lange ligfietsers rijden wedstrijden met kortere cranks in hun velomobielen en verkopen die crankssets ook.
Niet alles wat in een link staat is van toepassing op dit onderwerp. Niet alle aanbevelingen zijn op jou van toepassing. Maar voel je niet aangeschreven en blijft gewoon rijden wat je goed dunkt en prettig vindt.
Heb nooit beweerd dat je met kortere cranks steiler kunt klimmen. Omdat kortere cranks geen koppelwinst opleveren, maar ook geen verlies. Hooguit minimale verschillen binnen een zekere marge in lengtes tussen de 145 en 175 mm. Zeker voor rijders met korte benen. Maar ook lange ligfietsers rijden wedstrijden met kortere cranks in hun velomobielen en verkopen die crankssets ook.
Niet alles wat in een link staat is van toepassing op dit onderwerp. Niet alle aanbevelingen zijn op jou van toepassing. Maar voel je niet aangeschreven en blijft gewoon rijden wat je goed dunkt en prettig vindt.
(24-May-2021, 10:52 PM)Wim -de roetsende schreef: De meeste fietsers die met kortere cranks gaan fietsen onderschrijven het verhaal dat je meestal in een lichter verzet gaat fietsen met een hogere trapfrequentie.Klopt Wim. Met kortere cranks daalt, bij gelijke trapfrequentie, de omtreksnelheid en de bewegingssnelheid van de spieren. Je kunt dat met gemak compenseren door een wat hogere trapfrequentie. Levert dus meer trapvermogen op.
Dit is geen theoretisch verhaal maar de praktijk.