10-Feb-2022, 09:24 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Feb-2022, 09:27 AM door PietV*.)
(09-Feb-2022, 12:49 PM)pietandringa schreef:Alles heeft te maken met biomechanica. Vroeger dacht men dat lange benen beter presteerden met langere cranks. Vanuit het heupgewricht (koppel benen) gezien leveren langere bovenbenen minder kracht op de knie dan korte. Dat kan het beste gecompenseerd worden met langere cranks. De spiersnelheid tussen lang en kort blijft dan ongeveer gelijk.(09-Feb-2022, 09:28 AM)Bacchus schreef:Van 170 mm [Quest] naar 140 mm [Milan]. Ik denk dat het niet vaak voorkomt dat mensen bewust kiezen voor 140 mm als langere cranks passen. In mijn geval passen langere cranks niet echt vind ik en 140 mm trapt heel fijn [voor mij dus]. Die ervaring had ik direct tijdens de eerste proefrit. En de houding in de Milan is veel liggender dan in de Quest, ook dat kan verschil maken.(08-Feb-2022, 10:41 PM)pietandringa schreef: Ik ben blij, omdat ik na bijna 500 km heb ervaren dat ik met korte cranks veel beter energie kan leveren dan met lange cranks. Lange benen hebben niet perse lange cranks nodig. Het gaat erom wat het beste bij jou past en dat zal je echt zelf moeten uitproberen en kan je niet alleen theoretiseren.Welke stap in cranklengte heb je gemaakt?
Maar twee aspecten zijn hierin niet meegenomen. Een spier levert meer energie bij tragere bewegingen. Scheelt ook in de zuuropname van de spieren en de (trap)kracht neem toe naarmate het been meer wordt gestrekt. (bij kortere cranks)
Daaraan zitten uitersten. Bij onderzoeken blijkt, dat door die twee aspecten, dat bij een cranklengte vanaf 145 mm tot 170 mm cranklengte bij gelijkblijvende trapfrequentie nauwelijks verschillen in trapvermogen wordt gemeten.
Cranklengte Omtrek Verschil (alles afgerond)
140 mm 88 cm 3,4%
145 91 3,3
150 94 3,2
155 97 3,1
160 100 3,0
165 104 2,9
170 107 2,8
175 110 2,7
Verschil in spiersnelheid bij gelijke trapfrequentie tussen cranks 140 en 170 is 18%.
James C. Martin heeft in 2001 metingen voor een optimale cranklengte verricht, heeft dit in 2007 toegelicht en heeft in 2011 de metingen nog eens dunnetjes overgedaan.
Hij komt in 2001 tot een optimale cranklengte van 145 mm., weinig verschil in vermogen bij 170 mm. en beduidend lagere vermogens bij 120, 195 en 220 mm.
Verder constateert hij dat de optimale snelheid van de trapper bij lange cranks aanzienlijk hoger ligt dan bij kortere cranks. Gezien de hoge gemeten waarden van de optimale cadans, is dit geen wonder.
Ook Danny Too rapporteert in zijn review van 2008 talloze meetresultaten. Bij ligfietsen meet hij, dat bij korte cranks het grootste piekvermogen kan worden getrapt. Ook het gemiddelde vermogen is het grootst bij kleine cranklengtes, als bij deze kleinere cranklengtes met een kleine optimale belasting (kleiner verzet) wordt getrapt. Helaas komt hij niet verder dan het meten van de effecten van de aanpassingen van de cranklengte en worden de meetconditie's veelal niet volledig weergegeven.
Correcte metingen blijken moeilijk te maken. Voor ligfietsen zijn dan ook geen metingen aangetroffen, die leiden tot een harde keuze voor een bepaalde cranklengte.
Bron: https://kraatsgb.nl/ligfiets/pedal.html#Cranklengte